Forstå Folketælling

Startet af Finn Hartvig Frederiksen, 28 Jan 2016 - 09:41

Forrige emne - Næste emne

Finn Hartvig Frederiksen

Hvordan ser jeg på folketælling ?
f.eks. FT 1880 vedhæftet.

-kan jeg regne med at huse / familier kommer i den rækkefølge der her står og hvis ja, hvordan finder jeg så husene / familierne i den nummerorden - kan jeg bruge gamle matr. kort fra omkring den tid, 1880 - hvis husene ikke er tegnet på, kan jeg så regne med påtegnet grunde ?
- måske et dårligt spørgsmål, men vil vide om jeg tænker rigtigt -  :)
VH Finn

[vedhæfting slettet af admin]

Aase Madsen


Jeg vil tro det kan hjælpe, hvis du skriver HVOR du har fundet denne FT-liste.

Matr. nr. skifter sikkert forskelligt alt efter om det er en by- eller landsogn.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Peter Kristiansen

Numrene i venstre side er kun et løbenummer - og har ikke noget med matrikelnumre at gøre.

Husene er ikke nummereret på samme måde fra folketælling til folketælling.

Så løbenumrene er formentlig kun et udtryk for hvilken vej at tælleren gik - og derfor burde ejendommene måske ligge ved siden af hinanden - mere eller mindre.....
M.v.h. Peter Kristiansen

Finn Hartvig Frederiksen

FT 1880 - Odense amt - Lunde herred - Skeby sogn - Klintebjerg s. 42 og fremad.
mit spørgsmål drejer sig om tallene - når jeg finder familien og finder f.eks. - nr 7 hus - hvor kan jeg så finde på kort nr. 7 hus ??

Jeg fik måske et svar medens jeg skrev dette  :)

Helmer Christiansen

#4
FT 1880 kan ikke bruges til nøjagtig stedbestemmelse indenfor sognet/byen/stedet.
Jeg ville prøve at sammenholde med oplysningerne i skøde- og panteprotokollerne.
Ifølge DigDag hører Klintebjerg til Gerskov ejerlaug, og der findes en oversigt, hvor Gjerskov begynder her:Retsbetjent: Odense, Alfabetisk stedregister til realregister, Lunde-Skam herreder 1850 - 1882, opslag 25
Matrikelnumrene i Klintebjerg kan findes på Historiske kort på nettet.
Helmer Christiansen
2000 F

Finn Hartvig Frederiksen

tak for matrikel registeret  :)