Er Gertrud Christensdatter og Gertrud Hansdatter den samme ??

Startet af Donald Gundersen, 31 Jan 2016 - 13:33

Forrige emne - Næste emne

Donald Gundersen

Hej Her kan jeg godt bruge lidt hjælp !
Min oldemor på den fynske gren var Gertrud Kirstine Clausen f. 2/4 1857 i Gamborg på Fyn , hendes forældre var Claus Nielsen f. ca 1817 i Gamborg og Karen Hansdatter f. ca 1819 Gamborg ( 29/9 1819 tror jeg ) Karen Hansdatter mor var Gertrud Christensdatter f. ca 1780  i Gamborg efter Family Search var hun gift med Hans Ovesen viet 30/7 1808 , jeg har fra folketællingen 1834 Gertrud som enke men sammen med datteren  Karen Hansdatter , jeg fandt Hans Ovesen som død oktober 1822 opslag 136 ,  jeg finder " hvis den rigtige " i kirkebogen Karen Hansdatter f. 29/9 1819 der står faderen som Hans Ovesen men moderen som Gertrud Hansdatter !! i stedet for Christensdatter.
Håber på lidt hjælp her , samt hvis nogle ved lidt mere om familien på Fyn vil jeg gerne modtage det med taknemmelighed.
Mvh.
Donald.

Donald Gundersen

Hej igen ! Havde godt nok håbet på lidt respons om det evt . er præsten der har skrevet forkert efternavn på Gertrud Christensdatter hvor der står Hansdatter ! det er for mig at se mærkeligt hvis gommen Hans Ovesen og Gertrud samt hendes på det tidspunkt 2 børn havde  de samme  navne  , Jeg fandt Karen Hansdatter konfirmeret i 1834 " gamborg opslag 71 " der er navnet på moderen igen Christensdatter .
Mvh.
Donald.

Bjørn Marcher

Hej Donald,


hvad der lige er sket i dit "tilfælde" skal jeg undlade at gætte på. Jeg kan komme med et par generelle betragtninger:

Har i sjældne tilfælde set personer der optræder med to patronymer - hvis faderen er død tidligt, og moderen gift igen, optræder personen eventuelt med stedfaderens patronym. Præsten har glemt at det er en stedfader - eller en ny præst har ikke vidst det.

Har enkelt gang set at faderen havde et dobbelt fornavn (f.eks. Hans Christian) og kaldte sig ved det andet navn (Christian), og børnene kunne så have begge patronymer i flæng.

Præsten skriver i så fald ikke forkert, benytter blot traditionen for at danne patronymet efter faderens fornavn.

Du kan jo prøve at følge Gertruds forældre og se om en af tingene kunne være tilfældet her.   

mvh

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Else Skovbo Jensen

Hej
Min tip3 oldemor hed Anna Catarina Hansdatter eller Christiansdatter, hvilket også forvirrede mig, da hun skiftevis er kaldt navnene. Hendes far hed Hans Christian Christensen.

Slægtsforskning er en detektivopgave. Det er det, der gør det spændende !

mvh
Else

Donald Gundersen

Tusind tak til jer begge, så er det måske ikke så meget rod i det !
Donald.

Ole Dorch

Gertrud Christensdatters far hed Christen Kraft/Christen Hansen.

odense, Vends, Gamborg, Gamborg by, , 35, FT-1787, B6347
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
*Christen Kraft 48 Gift mand inderster og betlerarm 
Maren Petersdatter 46 Gift kone - 
Hans Christensen 10 Ugift deres børn - 
*Giertrud Christensdatter 8 Ugift deres børn -


odense, Vends, Gamborg, Gamborg, , 50, FT-1801, B8726
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
*Kresten Hanssen 61 Gift Mand Inderste og gaaer i dagleie 
Maren Pedersdatter 59 Gift Hans kone


Måske har dette "Hansen" spillet en rolle i navneforvirringen?
Selvom den nye lov om navngivning, ifølge hvilken hun så (hvis den ellers blev overholdt), skulle have slægtsnavnet "Hansen", først blev indført fra 1828, kunne det debatten herom godt have inspireret en "moderne" præst eller degn?

mvh.
Ole Fabricius Dorch


Donald Gundersen

Tusind tak for hjælpen Ole , nu er jeg næsten sikker på hvem christen Hansens Kraft  far var , jeg fandt ham via Family Scearch der var der en Hans Nielsen Kraft ! så nu er der lidt at søge på .
Donald.