Plejeforældre

Startet af Birgit Mariane Hulgaard Cancilla, 01 Feb 2016 - 21:51

Forrige emne - Næste emne

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Min bedstemor var i pleje.  Min far fortalte at hun havde to halv-søstre, en med navn Jensine og en anden med navn Johanne.  Jeg fandt lidt om Jensine men kunne ikke finde Johanne. 

Er der et sted man kan spørge om plejebørn?  Måske hjælper hvad jeg har nedenfor?

Glad for hvad som helst hjælp jeg får,

Med venlig hilsen,
Birgit Mariane Hulgaard
----------------------------------

Min bedstemor var Martine Magdalene Mikkelsen.  Martine var født den 12 december 1890.  I kirkebogen fra Rakkeby, Børglum, Hjørring står der:

12 Decem
ber 1890

Martine Magde
lene Mikkelsen

Nytaars dag
1891

Ugifte Severine
Mikkelsen ophol
der sig hos Hsmd.
Niels Christian
Christensen* af Rak
keby.
Moderen 27 Aar.

Stuepige Marie Jensen Hæstrupgaard
Kirstine Johanne Hansen, Hsmd.
Niels Christian Christensens Hustru**
Snarup, Ungk. Carl Chr. Thomsen
og Ungk. Niels Chr. Jensen beg.
tjn. paa Hæstrupgaard

----------------------------------------
Martine var i pleje hos Søren Christian Jensen og hans kone Ane Kristine Jensen.  I FT  nedenfor ses Martine og hendes søster Jensine , begge i pleje.

Sine var født 24 August 1889 in Sejlstrup Parish, Børglum district, Hjørring County.  Ingen fader er udlagt.

Søren Christian Jensen 1843 06 16 G Husfader Landmand Smidstrup Sejlstrup Sogn Hjørring Amt
Ane Kerstine Jensen 1849 02 04 G Husmoder Rakkeby Hjørring Amt
Jensine Marie Mikkelsen 1889 08 24 U Plejebarn Sejlstrup Sogn Hjørring Amt
Martine Magdalene Mikkelsen 1890 12 12 U Plejebarn Rakkeby Hjørring Amt

Martines plejeforældre står også her:
Hjørring, Børglum, Rakkeby, Rakkeby by og Rakkeby Sogn, 9 Et Hus, 79, FT-1880, B6703
Søren Christian Jensen 37 Gift Husmand Sejlstrup
Ane Krestine Jensen 31 Gift hans Kone Rakkeby
Jens Christian Madsen 5 Ugift Plejesøn Børglum

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Tak Aase for at se på mit emne men da jeg så efter den Johanne i FT var moderen ikke Severine Mikkelsen så jagten forsætter.

Hvor er der oplysninger om plejebørn?

Med venlig hilsen
Birgit

Aase Madsen

#3
I min bog "Find din slægt og gør den levende" står der:

Fattigvæsenet havde forpligtigelser overfor forældreløse børn. Som nævnt kunne børnene ved udlicitering sættes i pleje ved lavestbydende, men herudover skulle fattigvæsenet føre tilsyn med, at børnene passede deres skolegang, og at de - hvis de var egnet - fik en uddannelse.
Kommunerne fik fra 1888 pålagt pligt til at føre tilsyn med ikke blot de børn, som kommunen selv havde sat i pleje, men også med alle andre plejebørn under 14 år. Desuden blev det bestemt, at alle plejerforældre, der mod betaling for at have børn i pleje, skulle godkendes af kommunalbestyrelse.

Protokol over plejebørn: Efter loven fra 1888 om tilsyn med plejebørn kan du i sogne- eller byrådets forhandlingsprotokol finde oplysninger om godkendelse af plejeforældre m.m. og efter 1895 skulle alle kommuner føre særlige protokoller om anbragte plejebørn og indsende indberetninger til amtet om det udøvende tilsyn med de plejebørn, der boede i kommunen. Foruden personlige data om barn og plejeforældre skulle der oplyses om, hvor ofte barnet var tilset og så videre.......

Der står at man kan finde disse ting bl. a. i amtsarkiverne.

Håber du nu kan finde et arkiv hvor du kan finde dine oplysninger.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Tak Aase.

Fra hvad du skrev skulle jeg måske finde oplysninger i Hjørring amtsarkiver. 

Jeg skal nu til at se om jeg kan finde vej til disse måske med at skrive til Hjørring kommune.  Jagten forsætter.

Tak for din svar.

Med venlig hilsen
Birgit