Maren eller Karen? Hvem var Iver Jensen Kierkegaards hustru i Hanning?

Startet af Helle Rau Hartmann, 06 Feb 2016 - 13:30

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg har et anepar som levede i Hanning Præstegaard, Bølling Herred.
Iver Jensen Kierkegaard og Maren eller Karen Nielsdatter.

Når jeg søger i andre slægtsforskeres online-data, ser jeg at parret skal være blevet viet i Borris Kirke i 1718:
Citatd. 18., copulerede jeg Ifuer Jensen og Maren Nielsdatter boende i Herning Kirchegaard
Ved Herning Kirchegaard skal her forstås Hanning Præstegaard, går jeg ud fra.

Jeg har bladret og bladret og fået hovedpine af at søge i Borris kirkebog, som på daværende tidspunkt ikke er specielt læsbar, men jeg kan altså ikke finde denne vielse.
Da nogen øjensynligt har kunnet både finde og transkribere vielsen, håber jeg at nogen her kan hjælpe mig med at finde opslaget.

Der hersker jo uenighed om, hvorvidt hustruen hed Maren eller Karen, og da hun er min direkte ane, ville jeg gerne vide hvad hun hed.

Jeg hælder mest til Maren, når jeg ser på hvad børnebørnene kommer til at hedde.
Men navnet Karen nævnes flere gange i kirkebogen, hvor hun er fadder.

Jeg mener at hun blev født i Østerby, Stauning sogn, omkring 1695. Som datter af Niels Pedersen.
Jeg kan ikke finde hendes død og begravelse. Det bør vel være i Hanning sogn.

Hendes mand, Iver Jensen Kierkegaard, var kirkegårdsforpagter i Hanning sogn, og er nok også født omkring 1695. Heller ikke hans død og begravelse har jeg fundet.

Jeg stammer fra parrets ældste søn, født i Hanning sogn 1719:
Citat1719, Dia 11a Trinit: var Iver Kierkegaards Drengebarn til Daab, og blef kaldet Jens. Baaren af Maren Thuesdaatter. Faddere: Niels Mortensen, Iver Laursen, Niels Nielsen, Maren Bendtzdaatter og Maren Madzdaatter.
Han blev gift med Anne Marie Halbye, som var et par år ældre og nok fra Stauning sogn.
Men jeg kan ikke finde deres vielse, som må ligge omkring 1740. De får bl.a. en datter Jehanne i Stauning 1741. Her står der ved dåben, at Jens Iversens mor fra Hanning hedder Karen Nielsdatter.
Den formentlig første datter blev altså døbt Jehanne, og hverken Karen eller Maren.
Til gengæld døbes næste datter Maren (1746).
CitatOnsdagen d: 20 Apr. Maaneds Bede=Dag, blev Jens Ivartsens Datter døbt og kaldet Maren. Iver Kierkegaards Datter bar Barnet, Faddere vare Peder Larsen, Niels Iversen, Laurids Pedersen, Maren Andersdatter, Ellads Nielsdatter.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Regelsen

Hej

Bemærkning: J. I. K. flyttede til Stauning (broderen Morten overtog Hanning Kirkegård 1 a.),
Venlig hilsen
regelsen

Helle Rau Hartmann

#2
Tak for oplysningen, Regelsen.
Han blev begravet i Stauning 1796:
20 marts jordet Jens Iversen Halbye 76 år.
Hans kone Anne Marie døde også i Stauning, allerede 1760:
1760, begravelse i Stauning Sogn: Jens Iversens Kone Anne Marie Halbye jordet d: 11 May, æt 43.
Jeg kender desværre ikke hendes pigenavn. Muligvis Christensdatter. Hendes mor hed muligvis Jehanne.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Jeg fandt lige - indtil videre - endnu et par børn af Jens Iversen Kierkegaard, født før familien flyttede til Stauning sogn.

1738:
Citat1738, Herning (Hanning), d 26 April blef Jens Iversøn i Herning Kierchegrd hans Søn formedelst Svaghed hiemmedøbt og kaldet Christen, Derefter fremstilled til Daabs confirmation i Kierchen og frembaaren af Karen ?sDatter Ra? fra Rechergaard, Faddere, Iver Jensøn, Jens Møller, Christen Møller, Tienistepigen fra Rechergaard Karen Gadgaard og Jens Hanninggaards Hustrue.

1740:
Citat:d 17 Aug: Døbt Jens Iversens Datter af Kirchegrd og kaldet Jehanne, derefter død.

Så familien er åbenbart ret insisterende på navnene Christen og Jehanne, da de to (førstefødte?) børn i Hanning dør som små, hvorefter de næste 2 børn, født i Stauning, får samme navne.

Jeg går ud fra, at det er navnene på Anne Maries forældre. Altså Jens Iversens svigerforældre?
De må på en eller anden måde have syntes mere væsentlige at opkalde efter, end Jens Iversens forældre, som jo hed Iver og Maren/Karen.

Er der nogen der har en anelse om, hvorfor?

Og kan det virkelig passe, at det ikke er muligt at finde vielser i Hanning sogn for disse år?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Regelsen

Hej Helle

Ifølge Hanning-bogen fik Jens også : Maren, Iver & Niels.
Venlig hilsen
regelsen