Mere om brugen af programmet HuMo-gen

Startet af Erik Jensen, 09 Feb 2016 - 03:25

Forrige emne - Næste emne

Erik Jensen

Som flere af jer sikkert kan huske, har jeg i et tidligere link her i foreningen skrevet lidt om et gratis program til slægtsforskning, der hedder HuMo-gen.
Linket er her:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,69366.0.html

Nu har jeg så i dag modtaget denne mail:
"Har læst om programmet til download på Slægt&Data. Har følgende spørgsmål: Hvis jeg opretter egen hjemmeside og har dit omtalte program som slægtsprogram, hvad så med nulevende personers data? Kommer jeg i vanskeligheder ved at lægge dette ud? Jeg tænker jeg ville have et program hvor JEG kunne kontrollere HVEM som loggede ind og kiggede med... af hensyn til andre nulevende personer i træet og deres privathed... Har du tip du kan give mig omkring dette emne? Da jeg gerne ville droppe MyHeritage, men har valgt dette af hensyn til at favne alle de familiemedlemmer som også gerne vil kigge med i et overskueligt slægtstræ."
(Jeg har med vilje udeladt navnet på personen, der sendte denne mail.)

Efter mit oprindelige indlæg, er der måske flere af jer, der har spekuleret over dette eller lign. spørgsmål, derfor vælger jeg at besvare mailen her, så flest mulige forhåbentlig kan få glæde af besvarelsen.
(Som I kan se på min hjemmeside, er programmet med dansk tekst, dog er der enkelte steder, hvor der stadig er engelsk tekst - hvilket kun skyldes min dovenskab. At fortælle om alle de muligheder HuMo-gen indeholder, ville for mig være ensbetydende med, at jeg skulle skrive en hel manual, hvilket min tid ikke er til. Jeg vil derfor her kun berøre enkelte dele.)

HuMo-gen kan bruges enten på egen pc – hvilket kræver, at et andet gratis programmet ved navn XAMPP er installeret først (kun for de absolut øvede/vidende udi brugen af pc) - eller man kan lægge det på nettet og bruge programmet der. I sidste tilfælde kræver det dog, at ens webudbyder understøtter brugen af PHP og MySql databaser, hvilket ikke alle webudbydere gør. F.eks er der stadig webudbydere, der kun hælder til brugen af Microsoft Sql Server. Spørg evt. din webudbyder om dette - VIGTIGT.
I begge tilfælde kan det bruges på flere måder:
Dels som et decideret slægtsprogram hvor man indtaster ny fundne personer samt alle deres data, eller – som jeg gør – ved udelukkende at præsentere slægtsforskningen på nettet.
Jeg gør det sidste og bruger programmet The Master Genealogist på min pc, laver dernæst en gedcom fil, som jeg så henter ind i HuMo-gen på nettet. For mig er det den bedste måde, men som sagt kan man sagtens springe ens eget program på pceren over og udelukkende bruge HuMo-gen på nettet til hele slægtsforskningen.
Uanset hvordan man evt. vælger at bruge programmet, så giver det 100% mulighed for, at man helt og aldeles kan bestemme hvem, der må logge ind i programmet - og hvad de personer må se og have af muligheder. Der er 49 forskellige punkter, man kan bruge til at definere sikkerheden og mulighederne for de besøgende.
Ønsker man denne kontrol, så skal man inddele de besøgende i programmets forud definerede grupper og dermed tvinge de besøgende til at bruge login funktionen. Grupperne er:
Admin, family, guest, group 4, group 5, group 6, tilføj gruppe.
Inddelingen af brugere sker selvfølgelig ved, at man selv logger sig ind i programmet som admin, dernæst definerer man hvilke rettigheder/muligheder de enkelte grupper skal have. F.eks vil det vel være nærliggende, tænker jeg, at gruppen family, har mulighed for at se – om ikke alle – så i det mindste de fleste data. Dernæst fortæller man familien at de skal logge sig ind via gruppen family med dette eller hint password, så kan de se de tilladte oplysninger.
(Personligt har jeg valgt ikke at kræve, at besøgende skal logge sig ind via en af grupperne, da jeg ønsker at min slægtsforskning/data skal være frit tilgængelig for alle, der måtte komme forbi min side. Dog gør jeg det, at meget private data bliver udelukket fra offentligheden via TMG, jeg som sagt bruger på egen pc, men det er jo smag og behag.)

Jeg håber denne besvarelse kan bruges og er der andre, der har spørgsmål til programmet, så foreslår jeg, at det foregår her for at give flere mulighed for at læse med.

Venlig hilsen
Erik Jensen