Kong Christian som Fadder

Startet af Jan Hedegaard Skov, 10 Feb 2016 - 22:35

Forrige emne - Næste emne

Jan Hedegaard Skov

Hej,

Jeg stødte på denne dåb (KB 1866-1891 Daugbjerg, Fjends, Viborg, opslag 37) ved en efterkommer til en af mine aner.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17122084#160872,27034540
3
10'de Marts
Kristian Frederik Mortensen
I Kirken d. 1'ste Maj
Hmd Niels Kr. Mortensen og Hustru Maren Andersen af Daugbjerg. Mod. 40 Aar.
Gmd. Jens Eriksens Kone, Daugbjerg, " Johan P. Knudsens Kone, Daugbjerg, Kong Kristian d. 9'de, Smed Jens Stilling Daugbjerg, Gmd Johan P. Knudsen ibid.
Mod. indledt 1/5 85

Hvorfor står Kongen som fadder?
Som regel er det familien eller nær omgangskreds, der er faddere, så hvorfor Kongen?
Hvad gør, at Kongen stiller sig som fadder?

Kan I hjælpe?

Lidt yderligere oplysninger er;
Hans forældre er;
Niels Christian Mortensen (1843 Finderup) og Maren Andersdatter (1845 Lynderup)
Faderens forældre;
Morten Nielsen (1793 Daugbjerg) og Anne Poulsdatter (1813 Finderup)
Moderens forældre;
Anders Andersen (ca1810 Lynderup) og Mette Marie Nielsdatter (1810 Uldbjerg)
Farfars forældre;
Niels Mortensen og Christiana Sohpia Mogensdatter
Farmors forældre;
Povel Pedersen og Anne Frederichsdatter
Mormors forældre;
Niels Mortensen og Else Christensdatter

På forhånd tak.

med venlig hilsen

Jan H. Skov
Med Venlig Hilsen

Jan Hedegaard Skov
Aarhus
Slægt fra Himmerland og Thy

Arne Feldborg

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Inger Buchard

Hvilket nummer i rækken af (drenge-?)børn er han?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Aase Madsen

Gamle tråde.

Hej
Kan nogen fortælle mig , hvad dette betyder ???
Jens Peder Christian Jørgensen født 3. feb 1885 døbt 22. marts 1885 i Karise kirkebog der står ved Fadderne :

Hans Majestæt Kong Christian den niende har allernådigst tilladt at han indføres i Kirkebogen som Fadder til dette Barn,
gårdmand Hans Knudseni Jørslev, Barnets Fader, tjenestepige Inger Sofie Jørgensen
det er Præstø amt Karise sogn 1853-1891 opslag 48.
Er der nogen der har et bud på dette .
MVH ELLY V


Hej.

Nej, jeg forstår det også sådan, at det er kongen, der giver tilladelse til, at han indføres i kirkebogen som fadder til barnet - uden dog selv at være mødt op. For faderen står jo længere fremme som fadder. Hvad årsagen så kan have været, ved jeg ikke. Måske blot, at forældrene har haft et stort ønske om, at majestæten skulle opføres som fadder, selv om han nok ikke selv troppede op.

Mvh.
Jan Hyllested
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Ulrich Alster Klug

Jeg tror, det forholder sig således i mange tilfælde, men jeg har ikke bevis for det.

Der var jo f.eks. militærøvelser rundt om i landet, og i øvrigt rejste kongerne jævnligt rundt, ligesom Dronningen og Prinsen i vore dage tager på sommertogt med Dannebrog.

Der skete oftest privat indkvartering under militærøvelserne, og hvis nu Kongen havde spist eller sovet på netop det sted, hvor barnets moder boede, så kan han jo godt have sagt, at han ville stå fadder til det barn. Sådan bare for at kaste glans over den familie, som tak for godt husly.

Jeg tror ikke, man skal udlede, at Kongen eller en af hans sønner nødvendigvis må være far til barnet.

Ulrich

Jan Hedegaard Skov

Hej,

Tak for alle de gode svar.

Jeg tror, at Ulrik er inde på det rigtige. At i forbindelse med Kong Christian IX's rejser, så har han vist sin velvilje overfor lokalbefolkningen ved at "stå" som fadder. Han har nok haft et krav; at barnet blev opkaldt efter ham. Jeg tror dog ikke, at Kongen har boet hos familien (eller de nævnte familier i trådene), da de alle har være af "lavere" kår - min er jo blot en husmandssøn, og de kunne nok ikke traktere en konge.
Det er jo også et "varigt" minde om Kongens besøg; En dreng med navn Christian, som har haft Kongen som fadder, og drengens alder er tiden siden Kongens besøg.

Mon det kun er Kong Christian IX, der har brugt den praksis? Alle de nævnte dåb har ham som fadder.

Det kunne være "sjovt", hvis vi fandt en dåb, hvor forældrene og de andre faddere død kort efter. Ville Kongen så have taget hans ansvar alvorligt?!

Til Inger; Drengen er nr 6 i drenge-rækken (og han har én storesøster)... Jeg tror, at du godt ville have svaret nr 9, men desværre...

mvh

Jan H. Skov
Med Venlig Hilsen

Jan Hedegaard Skov
Aarhus
Slægt fra Himmerland og Thy

Inger Buchard

Hvis han var nr. 6 i rækken, tror jeg, man skal overveje, om ikke den præstation fortjente en påskønnelse fra kongens side? Det var jo kommende soldater, der blev født. Kejser Wilhelm gjorde noget lignende: den 7. søn stod kejseren fadder til.
Men jeg kan ikke finde belæg for mit forslag

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lars J. Helbo

#7
Der står noget her:

http://www.allingekirke.dk/historie/kirkens-historie/

http://www.mogensolofsen.dk/frimureri/9-niels-aarups/21-allerhojestsammes-ge

I begge tilfælde ser det vel nærmest ud som om kongen har været på rejse rundt i landet, er gået i kirke og så har tilbudt at stå fadder for et barn, som tilfældigvis skulle døbes den dag. Hvis det er rigtigt, altså at det simpelthen var Chr. IX, der havde tillagt sig en særlig vane, så forklarer det jo også, hvorfor man ikke kan finde noget system i sagen eller noget formelt nedskrevet.

Egon Hansen

Een af mine skole- og legekammerater (1941 - 1945) havde en lillebror, Vagn, født ca 1936 som 6 dreng i rækken som havde fået et telegram og en bankbog fra Chr X.
Familien var tilflyttet fra Slagelse og jeg har ikke hans nøjagtige fødselsdag, så jeg ved ikke om han også havde "kongen som fadder".
Jeg skriver ikke efternavnet, der ikke er helt almindeligt, da der sikkert stadig er levende efterkommere,
men det er kort og begynder med "D".
Mvh Egon

Laila Tøttrup

Der går også en historie i min familie om en af min farfars brødre, som netop blevet døbt Christian efter kongen. Men han har dog ikke stået fadder ved dåben. Og jeg kan heller ikke få historien til at passe med, at barnet havde det rigtige nummer i børneflokken.

Men jow jow,  nogle i slægten mener der må være et brev til eller fra kongen  ???

Vh. Laila


Egon Hansen

Jeg har set brevet!
Set var vistnok en betingelse at det skulle være 6 sønner efter hinanden. Jeg kender en anden historie:
"Jeg snød kongen, der var en pigei mellem!"
Mvh Egon

Laila Tøttrup

I hvert fald var der kun drenge i den børneflok - og 10 i alt, så på den måde har de da vist en vis vilje  ;D

Vh. Laila Tøttrup