Hvorfor sad farfar i fængsel?

Startet af Louise Andersen, 19 Okt 2010 - 21:23

Forrige emne - Næste emne

Louise Andersen

I KB for Enghave Sogn, København, har jeg fundet vielsen mellem min farmor og farfar i 1945. Her står min farfar med et fangenummer?

Ved godt at det ikke er sikkert at jeg må se oplysningerne før efter 75 år - men hvordan finder jeg i praksis ud af hvorfor han sad i fængsel?
Vielsen finder sted 3. december 1945, min far er født 1. sep. 1945, altså uden for ægteskab.

Er ret så nysgerrig hvad farfar lavede der inde efter besættelsen, da fængslet blev brugt til at indsætte sabotøre inden de røg videre til Frøslev eller KZ-lejere, under selv besættelsen.  ???

Inge-Lise Trampedach

Du kunne da se på denne database om han skulle være dér: http://modstand.natmus.dk/PersonSoegning.aspx
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Louise Andersen

Hej Inge-Lise

Desværre fandt jeg ikke min farfar i databasen.
Men tak for linket. Det er en side jeg kan bruge fremover.

Hilsen Louise

Anne Mortensen

Du skal skrive til Spørg Arkivaren http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/sporg_arkivaren om hvordan du søger.
Det er ikke umuligt da du er i familie.
Man skal  underskrive at man ikke oplyser andre om sine oplysninger.
Her kan det lade sig gøre selvom der ikke er gået 75 år.

Mit råd er Spørg Arkivaren og gå frem efter af hvad han foreslår.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Egon Sørensen

God aften Louise!

Din far far har nok ikke været sabotør da han jo sidder i fængsel efter befrielsen.

Der må have været en anden grund.


Mvh.

Egon Sørensen

Louise Andersen

Hej Egon.

Ja, det var jo også hvad jeg vil tro. Ellers har de bare haft gemt nøglerne langt væk :-)

Til Anne

Jeg vil fluks skrive og spørge "Spørg Arkivaren" på SA.
Så må vi håbe de kan hjælpe mig.

Louise Andersen

#6
Har nu fået svar fra "Spørg Arkivaren"

"Ved at bruge domstolsarkiverne i det relevante landsarkiv.

Med venlig hilsen"

Meget infomativt ?
Hvis jeg søger under domstol på Daisy, syntes jeg ikke jeg kan finde noget jeg kan bruge.
-
Søgte bar på fængsel og har nu fundet en tilgangsliste der dækker 1940-1949. den må være mit udgangspunkt


Anne Mortensen

Hej

Jeg er ked af du fik et så kort svar.
Så jeg mere heldig fik en hel "opskrift".

Jeg husker, at jeg først var på Landsarkivet på Jagtvej og skulle finde papirer og journalnr. for at søge videre.
Derefter søgte jeg om tilladelse og var igen på Landsarkivet hvor alle papirer var fundet frem og lå parat til mig.
Men ikke alle sager er ens så hvis du har mulighed for det tag en tur på Landsarkivet og få hjælp til den evt. første søgning.

Daisy er jeg overhovedet ikke kendt med at søge på.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Thestrup-Bjørn

Hej Louise!

Er du helt sikker på, at nummeret er et fangenummer?

Du skriver et spørgsmål: Her står min farfar med et fangenummer?

Kan du ikke løfte sløret om hele teksten ved ham - og nummeret?
Du behøver jo ikke at fortælle os hans navn.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Louise Andersen

Thestrup-Bjørn  -> Kirkebogen en ikke kommet online igen, men er 100% sikker på det der står "fange nummer XXX, indsat i Vestrefængsel" - Spørgsmålstegnene, var måske lidt vildledene, men syntes det virker mærkelig at han sidder inde, på Sjælland, 3 mrd. efter min fars fødsel i Aalborg

Anne -> Som jeg forstår der skal jeg:
1. sende en ansøgning til Landsarkivet for Sjælland, da det er her tilgangslisterne for Vester fængsel, ligger
2. Hvis jeg får ansøgningen godkendt, skal jeg bestille det hjem til Viborg, hvor der kan gå op til 14 dage før de har det hjemme.

Har ikke rigtigt andet at gå efter end de tilgangslister der er fra 1940-1949, men måske I har andre bud?

Anne Mortensen

Anne -> Som jeg forstår der skal jeg:
1. sende en ansøgning til Landsarkivet for Sjælland, da det er her tilgangslisterne for Vester fængsel, ligger
2. Hvis jeg får ansøgningen godkendt, skal jeg bestille det hjem til Viborg, hvor der kan gå op til 14 dage før de har det hjemme.


Jeg kan desværre ikke bekræfte dig i at det er denne fremgangsmåde  ???

I mit tilfælde skulle jeg selv på Landsarkivet finde af om der overhovedet var en sag og notere jr.nr. o.s.v. og derefter søge om tilladelse til at se selve sagen.
Her var vi 3 søskende der søgte  og tilladelse gælder også kopiering af papirerne.

Kan du ikke ringe til Landsarkivet og høre hvad du evt. skal  søge før du kan bestille sagen
http://www.sa.dk/content/dk/om_statens_arkiver/organisation/landsarkiverne/landsarkivet_for_sjalland_lolland-falster_og_bornholm
----------------------------------
men syntes det virker mærkelig at han sidder inde, på Sjælland, 3 mrd. efter min fars fødsel i Aalborg
Hvor mærkeligt det er ?
Har kendskab til en bekendt hvis unge far omkring det samme år og boede på Falster  -  sad i fængsel og døde i Nyborg.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Egon Sørensen

Hej Louise!


Jeg ved ikke hvad din farfar har begået, men jeg ved at efter befrielsen var der 13500 danskere der blev dømt på grund af forseelser begået under besættelsen.

Har du talt med andre i familien, der burde være nogen der ved noget, kan du få hold på årsagen bliver det også lettere at søge om indsigt.


Mvh.

Egon Sørensen