Niels Christian Jeppesen, f. 20. august 1870 i Ring s.,Skanderborg amt

Startet af Jette E. Toftegaard Pedersen, 19 Okt 2010 - 21:27

Forrige emne - Næste emne

Jette E. Toftegaard Pedersen

Niels Christian Jeppesen er min oldefars bror. Han blev født i Ring sogn, Skanderborg amt og flyttede omkring inden 1878 til Thorning sogn i Viborg amt med sine forældre. Ved folketællingen i 1880 er han her:

viborg, Lysgaard, Thorning, Thorning By og Sogn, Lysgaard H. Viborg Amt, , 10. En Gaard, 28, FT-1880
Niels Jepsen, 42 , Gift, Husfader, Gaardeier, , Brenderup Sogn, Odense Amt
Eline Katrine Kristensen, 35 , Gift, hans Kone, Husmoder, , Brenderup Sogn, Odense Amt
Jeppe Nielsen, 78 , Gift, Husfaderens Forældre der forsørges af ham, , Brenderup Sogn, Odense Amt
Ana Margrethe Jensen, 83 , Gift, Husfaderens Forældre der forsørges af ham, , Brenderup Sogn, Odense Amt
Niels Chr Jepsen, 9 , Ugift, deres Barn, , Her i Sognet
Mette Kristine Jepsen, 8 , Ugift, deres Barn, , Her i Sognet
Margrete Jepsen, 6 , Ugift, deres Barn, , Her i Sognet
Agnes Marie Jepsen, 4 , Ugift, deres Barn, , Her i Sognet
Ane Jacobsen, 20 , Ugift, Tjenestefolk, , Mønsted her i Amtet
Niels Jørgensen Bruus, 27 , Ugift, Tjenestefolk, , Winderslev, Viborg Amt
Niels Peter Pedersen, 12 , Ugift, Tjenestefolk, , Her i Sognet

Familien flytter en del rundt, men ved min oldefars fødsel 11.april 1880 bor de stadig i Thorning. Den næste gang, jeg finder noget om dem er, da de får en datter i Grønbæk sogn 17. august 1883.

Niels Christian skal vel konfirmeres ca. i 1884, men jeg kan ikke finde hans konfirmation i Grønbæk selvom jeg ved at familien bor i sognet i hvert fald indtil 1890. Og jeg kan heller ikke finde Niels Christians død i hverken Thorning eller Grønbæk.

Ved folketællingen i 1901 angiver min tipoldefar, at antallet af levende børn er 5 og de 5 har jeg styr på, så jeg antager at Niels Christian er død - men hvor?
Med venlig hilsen

Jette (medlem 7167)
6000 Kolding

Hej Jette.

Er du sikker på, at du har fat i den rigtige familie i den viste FT-1880?

Alle de viste børn er anført til at være født i Thorning sogn. Såleds også Niels Chr. Jepsen, som skulle være født i Ring sogn.


M.v.h.  Pia.

Jette E. Toftegaard Pedersen

Ja, jeg er sikker på, at det er den rigtige familie.

Alle 4 børn er født i Ring sogn, moderen Eline er født i Tamdrup sogn i Skanderborg amt og faderen og hans forældre er - som rigtigt anført -født i Brenderup sogn på Fyn.

Men denne folketælling gjorde ikke mit arbejde med at finde tilbage i familien nem  ;)
Med venlig hilsen

Jette (medlem 7167)
6000 Kolding

Jette E. Toftegaard Pedersen

På grund af de mange flytninger, tror jeg, at det har være så som så med præcisionen i angivelsen af fødested - her er andre eksempler:

skanderborg, Gjern, Silkeborg Handelsplads, Silkeborg Købstad, , 2, FT-1890, C2011
Niels Jeppsen 53  Gift Husfader Particulair Brenderup Sogn Odense Amt
Eline Kathrine Chrestensen 48  Gift Husmoder  Vinding Sogn Skanderborg Amt
Agnes Marie Jeppsen 13  Ugift Barn  Vinding Sogn Skanderborg Amt
Peter Eilskou Emil Jeppsen 11  Ugift Barn  Vinding Sogn Skanderborg Amt
Jensine Jeppsen 6  Ugift Barn  Thorning Sogn Viborg Amt

viborg, Hids, Engesvang, Klodemølle, 1a, 9 F2, FT-1901, C2310
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Jeppesen 1837 d.23-4  Enke Husfader Købmand Brønderup Fyen
Peder Cjelskov Emil Jeppesen 1880 d.11-4  Ugift Barn Kommis Thorning S. Viborg A.
Anna Margrete Jeppesen 1874 d.20-3  Ugift Husjomfru  Ring S. Skanderborg
Med venlig hilsen

Jette (medlem 7167)
6000 Kolding