Nis Jacobsen evt. pølsemand i sønderborg.

Startet af Grethe Leerbech, 08 Maj 2019 - 13:10

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Efterlyser Nis Jacobsen, skulle være født ca. 1896 måske i Tyskland.

iflg. familien skulle han have været pølsemand i Sønderborg.

Søn af stationsforstander mv. -ansat ved DSB Jørgen Jacobsen 1871-1928 og hustru Friederika Maria f. Reimer 1874-1961 i
andre børm:

Wilhelm Georg 1897 Flensburg-død 1918 Antherit
Jørgen Christian 1899 Flensborg død? bopæl 1930 folketællingen i tønder -  gift m. Sophie Marie Jacobsen
Andreas -født? død? bopæl? gift?

på forhånd tak
mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Birte Wienecke

Jeg tænker om der ikke skulle være vejvisere i Sønderborg, hvor han skulle kunne findes?
mvh Birte

Hanne C. Christensen

Til Grethe Lebech.

Du skal nok nærmere kigge i Broager sogn - der er forældrene i 1918.


Se dette link til broderen Wilhelm Georg Jacobsen: https://denstorekrig1914-1918.dk/soenderjyder-oversigt/soenderjyder-j/jacobsen-wilhelm-georg-1897-1918/ og dennes dødsindførsel i Broager Personregister: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16520850#37604,5284653

Ellers må du undersøge om Nis Jacobsen står fadder til broderen Jørgens evt. børn.

Med venlig hilsen
Hanne C Christensen
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Grethe Leerbech

Hej Birte og Hanne

tak begge to. Også tak for billedet af mindestenen det havde jeg ikke.


Desværre er det således at jeg har oplysninger om de to drenge
Wilhelm Georg, som døde som 21 årig i 1ste v.krig, og
Jørgen Christian som bor i Tønder, 1930 folketæll. i Tønder.
Men Nis har ikke figureret i dåbshandlinger som fadder .
Og den sidste dreng Andreas har muligvis slået sig ned i Flensborg og er Stadtinspektør og jeg mener han dør i 1973- men jeg mangler fakta.

deres far Jørgen Jacobsen dør i 1928 og er begravet i Schelde. Hun får lov til at sidde i uskiftet bo.
da deres mor dør i 1961 i Tønder, begravet på Broager kirkegård, er der ingen skifte. jeg kan i hvert fald ikke finde det. så  jeg mangler oplysninger om Nis- (og også Andreas)  .
Og når vi snakker om NIs, så er det kun en oplysning fra en grandkusine iflg. hvilken "Frieda og Jørgen skulle have en søn ved navn Nis, som var pølsemand i Sønderborg" -så det kan jo også være en erindringforskydning......

mvh
Grtehe 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Helle Jespersen

#4
Du skriver det her "deres far Jørgen Jacobsen dør i 1928 og er begravet i Schelde"

Der er ingen kirkegård i Skelde som landsbyen hedder i dag. Så han må være død i Skelde og begravet på Broager kirkegård.

PS: Jeg er fra Broager :)

Forresten, der er en FB gruppe fra Sønderborg.

https://www.facebook.com/groups/616743075033967/
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Hanne C. Christensen

Til Grethe Leerbech.

Nic Jacobsen er født 18. februar 1895 i Skelde, Broager sogn. Se https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16520844#37570,5278153

Ved sessionen i 1915 er han seminarist i Haderslev.
Se: https://cs.sa.dk/picture/view-values/497408?selectedTab=81&locale=da

Med venlig hilsen
Hanne Christensen
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Helle Jespersen

Det slog mig lige, at der mellem Sønderborg og Broager, nærmere betegnet Dybbøl lå en virksomhed som lavede både pølser og pålæg. Marburger hed det. En del af bygningerne står endnu, selvom virksomheden blev lukket i starten af 80'erne
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Grethe Leerbech

Hej Helle og Hanne

Tusind tak. Jeg har ledt efter Nis i mange år, bl.a. fordi forældrene flyttede hele tiden

Omkring kirkegården. Desværre selvom familien stammer fra Broager og deromkring-med aner i Tyskland har jeg aldrig været der.  Friederikke Marie kaldet Fride var min farmors yndlingssøster, og de havde meget sammen. Jeg ved også min fader og hans søskende ofte tog derned og besøgte bla. Jørgen i Tønder.  Og jeg har gået ud fra, at da han døde i skelde, så blev han også begravet der. Men jeg retter det, så komemr han også til at ligge sammen med sin kone!!

Om han var pølsevognsejer (forpagter) eller arbejdede på en pølsefabrik, ja det er så bare en familiemulighed. Men jeg er rigtig glad for jeg har fundet ham. -og tak for linkene

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ