Hvem var Christen Pedersen Humbles slægt?

Startet af Lis Klarskov Jensen, 15 Mar 2011 - 21:35

Forrige emne - Næste emne

Lis Klarskov Jensen


Hej Regelsen

Nej det har jeg desværre ikke endnu  :)

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen


Vedr. spor af Christen Pedersens mulige aner

Hej Regelsen
Nu er "Danske Adelsgodser i Middelalderen" af Erik Ulsig, København 1968  hjemme, og jeg har fundet dit citat (#1188) om Keld Nielsen Algudsen i Skåne og hans svigerforældre Peder Bille og Margrethe Axelsdt. Brahe 1465 og deres skifte. Side 400.

Jeg har lynkigget i Erik Ulsigs omarbejdede afhandling (guldmedaljeafhandling 1955) "Adelig godssamling i dansk Senmiddelalder" og ser en del andre interessante navne og familier i bogen.Uldsax, Ulfeldt m.fl.

Tak for oplysningen! Jeg kigger nærmere på Peder Bille og Margrethe Axelsdt. Brahe.

(Jeg skynder mig at sende dette før mit internet går ned for 6. gang i dag pga. en gateway-server, der svigter et sted derude på internet-vejen.)


Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen


Vedr. spor af Christen Pedersens mulige aner

Birte Pedersdatter Bille var gift med Kjeld Nielsen Algudsen,  d. eft. 1467.
Ingen børn nævnt.
Far Peder Bille, til Lyngbygaard, d. eft. 1444 
Mor Margrethe Axelsdatter Brahe, d. 1459-1465 

Kjeld Nielsen Algudsen  Død eft. 1467 
Notater ◦var 1461—68 Høvedsmand paa Haraldborg, 1467 Rigskansler.
Far Niels Jepsen Algudsen, til Nedergaard, d. eft. 1438 
Mor N.N. Ebbesdatter Slet,   d. † 

Kilde: finnholbek.dk

Venlig hilsen
lis




www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen


Vedr. spor af Christen Pedersens mulige aner

Hej Regelsen

Jf. denne tråds side 40, #1171 Dato: 25 Jan 2015   

CitatEt lille spor af en Peder Algudsen, prior i Dominicaner-klosteret i Odense.

Han havde et sigil 1534.
Sigillen viser en biskop med oprakt velsignende højre Haand og Stav i venstre, over en Bue med Indskriften "´S.' Nicolavs." Forneden Prioren knælende.
1264. (Olanus. Arnamagnæanske diplom 529. 1464. (Tyge). 1534. (Peder Algudsen) Odense 6. 36.
Kilde: Henry Petersen. Danske Gejstlige sigiller fra Middelalderen. s. 47.
http://genstandskundskab.dk/wp-content/uploads/2012/05/Henry-Petersen-Danske-Gejstlige-Sigiller-fra-Middelalderen.pdf


Denne prior Peder Algudsen 1534 er muligvis den Peder Algudsen, der nævnes 1568 i "De ældste danske Arkivregistraturer" v. William Christensen:
"Peder Algudsen", der fik "Marsløff prestis rente oc indkom." Da han ikke fik indkomst fra Marslevs præstegård fik han "... landgille aff Birchinne sognepræstegaardtt ..." Der er derefter flere ejendomsbreve (brevudtog), men det er svært at se hvad der kan have været Peder Algudsens indkomst og den indberettende præst Laurits Hansens indkomst, som han oplyste under sit signet i 1568.
William Christensen nævner, at der "over dette Ord [Algudsøns] er med en Hånd fra Slutningen af det 16. Arhundrede ... skrevet: Nilss 88."
Kilde: "De ældste danske Arkivregistraturer" v. William Christensen, 5. binds andet halvbind, København 1910, s. 908.


På Rigsarkivet ses at Peder Algudsen prior til Prædikebrødre kloster i Odense sælger, skøder og afhænder på sine klosterbrødres vegne til Peder Bager, borger i Odense et stykke jord syd for kloster-kirkegården:
Citat"Odense, 16. december 1534  Originaltekst, Dansk
Wij broder peder algudsonn prior tiil prediekebrødre closter i otth[e]ns le[c]tores oc menige c[on]ventz brødre ibidem Kend[er] oss at haffue Soldt skøtt oc affhendt oc nw met alle vore gode villie raadt oc fulde samtycke m[et] th[ett]e vort opnebreff Saellie Skøde oc affhende fraa oss oc vore effth[e]rkomer[e] p[ri]er oc c[on]ventzbrødre ibid[em] Oc tiill Erlig ma[n]d per bager[e] borger[e] i Otth[e]ns Oc Hans arffwinge Eenn vort closth[e]rs iord gud oc eindom Sÿndenn nest optiill wor closterkergord : emello[m] th[e]n gordz iord hans egenn som hand føre købte aff oss oc clost[er] oc th[e]n gordz iord so[m] Knut male[r] iboer ...
... wÿ alle samdr[ec]tilige m[et] villie oc viidskaff hengge vort prierdoms oc conuentz Ingzeÿgler neden fore th[ett]e vort opnebreff datum feria quarta quatuor t[em]p[oru]m cta natiuitatis festum christi anno Incarnationis an[n]o d[ominj] Mdxxxquarto"
Kilde: Rigsarkivet i København Odense Tillæg. C 3A Skab 74. (Gl.sign. Odense 36).
Hele teksten: http://dendigitalebyport.byhistorie.dk/medieval/item.aspx?itemid=2448

Trap om prior Peder Algudsen og Priorgården i Odense:
Kongeriget Danmark / 3. Udgave 3. Bind : Bornholms, Maribo, Odense og Svendborg Amter /
350
(1898-1906) Author: J. P. Trap
http://runeberg.org/trap/3-3/0387.html og http://runeberg.org/trap/3-3/0388.html

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen


Vedr. spor af Christen Pedersens mulige aner

"Arkivskaber navn, Officielt, 1400 - 1468: Algudsen, Kjeld Nielsen
Arkivskaber navn, Kaldenavn, 1400 - 1468: Algudsen, Kjeld Nielsen, rigskansler
Arkivnummer: 4+00040

1465 - 1465 : Privatbrev fra Brahe, Barbara 

Kilde: Denmark > Statens Arkiver - Rigsarkivet
https://www.archivesportaleurope.net/ead-display/-/ead/pl/aicode/DK-00000001865/type/fa/id/00000023751265746


Se #1202:
"Birte Pedersdatter Bille var gift med Kjeld Nielsen Algudsen,  d. eft. 1467.
Far Peder Bille, til Lyngbygaard, d. eft. 1444 
Mor Margrethe Axelsdatter Brahe, d. 1459-1465"

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen


Vedr. spor af Christen Pedersens mulige aner

Nu er tiden kommet, hvor det vil være relevant at kigge nærmere på den gådefulde oplysning om at Humbleslægten skulle være af Uldsakse-slægt. Var der noget om det - eller var det rent opspind? Meningerne har været stærkt delte igennem årene, og kildematerialet har været sparsomt og svært tilgængeligt, men afhandlinger og kilde-studier og -analyser har bragt en del oplysninger frem, baseret på et sikkert kildemateriale, der egentlig findes mere af end man skulle tro.

Slægtsforskere som bl.a. Wiberg og biskop Bloch har bragt gåden om Humble-Uldsakse-slægt på banen. Wiberg som en oplysning og Bloch som en usikker oplysning, der skulle undersøges nærmere. Blochs oplysning findes kun i hans upublicerede manuskript i Rigsarkivet. Se citat i mit indlæg #1079: "Hr Christen Erichssen. Præstens Hr Ivar Uldsaxes Slægt maa der? nødvændig have været af, da de følgende Humler,  berettes mig af en kyndig nedstammende, at være nedstigende fra de Uldsaxer. Ham var det den gamle Hr Ivar afstod Kaldet til 1563. Han døde 1592. Den ældste bekendte af stammen opstigende Linie nævnes udtrykkelig Christen Erichssen k(aldet?) Uldsax..."). Det vender jeg tilbage til en anden gang, hvis jeg kan.


Var der noget om snakken? Der har været lagt mange sten i vejen af den selvopfyldende slags, der pegede på, at Stubbendrup-slægten var fynsk og Uldsaxerne var sjællandsk og i øvrigt en uddød slægt, og hvad skulle de have med hinanden at gøre osv.

I et forsøg på at finde Humble-Stubbe(n)drup-aneforbindelser er der her på tråden blevet undersøgt mulige slægtsforbindelser fra og omkring Stubbe(n)drup-slægten i 1500-tallet til Algudsen/Fikkesen og videre til bl.a. Hogenskild/Huitfeldt, Hundermark og Ulfeldt og videre med Ulfeldt slægtsforbindelser, jf. tidligere indlæg her på tråden.

Der er sandsynlige forbindelser fra Stubbe(n)drup-slægt til Fikkesen/Algud-slægt (KUs adkomstregistrering) til Ulfeldt-slægt, der som bekendt har slægt tilbage i middelalderen til Sjælland (bl.a. Selsø) - og til Uldsakse-slægt. Her kunne forbindelsen Stubbendrup-slægt til Fikkesen/Algud-slægt godt trænge til en nærmere undersøgelse.

Forbindelse mellem Ulfeldt og Uldsaks går bl.a. over Broholm, jf. indlæg #1174:
Hans Nørgaard har 2006 på http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/2423 publiceret dette om Broholm:

Citat"Beskrivelse fra Trap (1957), Svendborg amt, side 864ff.:
Broholm nævnes første gang 1326 og tilhørte da hr. Absalon Jonsen (Ulfeldt), hvis søn hr. Johannes Absalonsen (Ulfeldt) (+tidligst 1378) 1345 pantsatte Broholm m. mølle og andet gods på Fyn til "søn" (stedsøn(?)) Jens Genwæther (+ml 1375 og 81), g.m. Christine Jensdatter (Neb), som 2. gang ægtede Hartvig Bryske til Skaftelev.

Til hende overdrog Jens Genwæther tidligst 1375 bl.a. Broholm til erstatning for, at han havde solgt hendes arvegods til Roskilde-bispen Niels Jacobsen (Ulfeldt). 1378 synes Broholm på ny at have været i hr. Johannes Absalonsens besiddelse. Dens ejerforhold i den nærmest følgende tid kendes ikke. Mellem 1391 og 1408 pantsatte Henneke Olufsen (Bjørn) til Lykkesholm til Hartvig Bryske for 60 mk. sølv i hvid mønt den rettighed, han havde på Broholm. 1429-61 skrives hr. Peder Nielsen (Ulfeldt) (+tidligst 1465) til Broholm. Da han døde barnløs, tilfaldt gden søsteren Maren Nielsdatter (Ulfeldt), g.m. væbner Anders Jepsen (Grubendal) til Langholm (+tidligst 1492), som 1473 på skiftet efter sin hustru måtte afstå Broholm til svigersønnen Johan Fikkesen (+tidligst 1502) på hans hustru Margrethe Andersdatter Grubendals (+tidligst 1505) vegne. Han fulgtes af sønnen Laurids Johansen Fikkesen (+tidligst 1515) og svigerdatteren (?) Eline Pallesdatter Ulfeldt, enke efter hans 1488 afdøde søn (?) Peder Fikkesen, 2. gang  g.m. Torben Nielsen Present til Vollerup (+senest 1512) og 3. gang m. Hans van Mehlen til Lundsgård (+tidligst 1539). Hendes søn af 1. ægteskab Axel Fikkesen, der skrives til Broholm 1546, døde barnløs o. 1556 og fulgtes af enken, Anne Markvardsdatter Tidemand, som 1557 af mandens halvbroder Palle van Mehlen til Lundsgård (+1576) indstævnedes til herredagsting for med urette at besidde Broholm og Axel Fikkesens øvrige gods. Hun ægtede 2. gang landsdommer Peder Markvardsen Hundermark til Øksendrup (+o. 1589), som 1568 skrives til Broholm, der imidlertid sen. er kommet til ovennævnte Palle van Mehlen el. hans søn Hans van Mehlen (+ 1609 som sidste mand af slægten i Danmark)."

Fikkesen-slægt har også været ejere af Broholm herregård, som Regelsen før har bemærket i #1119, #1121 og lis #1134. Fikkesen se bl.a. #1122, 1126, 1128 og følgende.

Og ikke at forglemme fru Anne Alguds der sammen med Erich Perssen blev taksert for Stubbendrup til "1 hest i rosstjenesten av Fyn 1537." (jf. indlæg #1057) -  understøttes af Københavns Universitets adkomstregistrering:
"Algudsen,  Algud Pedersen til Nedergård og Nordskov (d 1558) g m Anne N N kaldet Anne Alguds
1522: u 72a , 1538: 197". KUs adkomstregistrering oplyser også at "Abel Fikkesdatter adelig frue, i Nordskov (lever 1523, og 1526 ?) mon g m Peder Algudsen d æ (Algudsen) til Nedergård ? ; u 1523-290 ; (1523) u 1550-068c" jf. indlæg #1111. 


Der er her trukket nogle mulige/sandsynlige linjer og forbindelser frem, som kan føre mod det springende punkt: uldsakserne og den sjællandske slægt i 1200-1500-tallet. Dette vil være værd at undersøge nærmere - og her er Regelsens bog-tip "om Danske Adelgodser i Middelalderen" af Ulsig, 1968, et godt sted at tage fat.

Men der er endnu et stykke vej igen, før de nuværende indicier og mulige eller sandsynlige forbindelser er blevet bedre underbygget. Sådan er det jo i forskning  :)

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen


Hej Lis

Følger med på sidelinjen!
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

#1207
Hej Regelsen
Tak skal du have - det er rart at vide  :)


Som jeg skrev i mit opsummerende indlæg ovenfor er der trukket nogle mulige linjer og forbindelser op, som peger hen mod teorien, at Humble-slægten kan være "nedstigende fra de Uldsaxer". Denne pointe har været underforstået lige siden Algud/Fikkesen/Ulfeldt slægt dukkede op i Stubbendrup-slægten her på tråden.

Men jeg vil lade Humble/Uldsaxe-problematikken ligge her, fordi den bygger på hele 2 hypoteser, der ikke hviler på et sikkert fundament, og det ville være både uinteressant og uansvarligt at bygge videre på usikker grund.

Disse 2 hypoteser drejer sig om det samme, der altid har været problematisk:

1. Stammede Humble-slægtens "patruus", præsten Christen Eriksen, død o. 1592, fra Stubbendrup-slægten? Dette punkt er så vidt jeg ved stadig kun bygget på indicier.

2. Hvad skete der med Stubbendrup-slægten efter salg af gården, og hvem var arvinger? Dette punkt er vist stadig ukendt.


Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Inge Nissen

#1208
Hej Lis

Jeg har ikke læst hele den lange tråd igennem, så måske er det jeg har fundet ikke nyt for dig, men nu får du det under alle omstændigheder.  I går stødte jeg nemlig på en Christian Reitze Humble, som jeg kan se er nævnt på 1. side.

Historisk Samfund for Århus Stift og Stadsarkivet i Århus er p.t. i gang med at scanne Århus Stifts Årbøger og vi er en flok frivillige, der læser korrektur, og i går var jeg i gang med en artikel på 27 sider fra årbogen for 1928:

Af Degnen Herlov Dalhoffs Optegnelser (1769-1791).
Ved Sigurd Elkjær.
Den landskendte Filantrop, Pastor N. C. Dalhoff, har i sit anselige Værk "Jørgen Balthazar Dalhoff, et Liv i Arbejde" (et Værk, der er af overordentlig Betydning for Studiet af dansk Haandværks Historie, og som giver interessante Bidrag til Belysning af Bertel Thorvaldsens Personlighed) tegnet et levende Billede af sin Oldefader, Degnen Herlov Dalhoff til Hvirring og Hornborg Sogne ved Horsens
.

Denne degn Herlov Dalhoff har skrevet meget om stort og småt, som Sigurd Elkjær har lavet udpluk af, bl.a. dette:

Humbles Armod. 1786. Efter troeværdig Berætning skal Hr. Consistorial-Raad og Mag. Christian Reitze Humble Sogne-Præst paa Falster til Ønslev og Eskildstrup i Nørre Herred ved iidelige Processer været blevet saa forarmet og afpillet: at han har ingen anden Seng at ligge i, end i en gammel Kuffert paa nogle Pjalter, og alt hans Boeskab bestaaer i en Træe-Stol, et lidet Bord og en Bibel. Vel! at han har hverken Kone eller Børn. -  

Fodnote: Dalholfs Søn, Peder Dalhoff, blev 1779 Mag. Humbles Efterfølger som Præst i Ønslev. –


Jeg kan også se, at en af de Humble`r der står noget om på første side er Rudbech Christensen Humble. Jeg er en af 2 frivillige på Dansk slægtsgårdsforenings Arkiv (på Gl. Estrup, åben hver onsdag) hvor vi har Reitzel kartotek (se www.slaegtsgaardsforeningen.dk under arkivets samlinger), en masse små sedler med oplysninger om, hvor Reitzel har fundet noget om mange forskellige personer – mest fra årbøger m.v.

Om Rubech Humble er der disse henvisninger:

Samlinger til jysk Historie og Topografi  1919
Samlinger til jysk Historie og Topografi  1940
Samlinger til jysk Historie og Topografi, Gl. Række  4. række bind 2
Samlinger til jysk Historie og Topografi, Gl. Række  5. række bind 4
Historisk Aarbog for Thisted Amt, 1912
Historisk Aarbog for Thisted Amt 1918
Historisk Aarbog for Thisted Amt, 1923
Historisk Aarbog for Thisted Amt 1955
Vendsysselske Aarbøger 1918, side 227,  
Vendsysselske Aarbøger 1956
Aarbog for Hist- Samfund for Odense og Assens Amter, 1930
Hofmans Fundationer Bind IV side 405, 425, og 483

Vi har ikke bøgerne, så hvor meget der står om den pågældende i værkerne ved jeg ikke, nogen henvisninger er måske til registerbind – og jeg ved heller ikke hvad Hofmans Fundationer er.

Venlig hilsen Inge

Lis Klarskov Jensen

#1209
Hej Inge

Tusind tak for dit indlæg om Christian Reitzer Humble  :) Det er rigtig heldigt for mig, at du bringer Christian Reitzer Humble frem for det har inspireret mig til at kigge på mit gamle materiale endnu en gang og nu er det vist lykkedes.

Christian Reitzer Humble hører til de Humbler, der har været særligt vanskeligt at placere i Humble-slægten, og jeg har længe ledt i øst og vest for at rede trådene ud!

Han har gjort en ekstra-ordinær indsats på et tidspunkt hvor hoveribøndernes menneskerettigheder blev tilsidesat og overtrådt. Hans tragisk skæbne falder på et meget betydningsfuldt tidspunkt i Danmarks historie og gør at det ville være særlig interessant at få ham placeret i den rette familie-sammenhæng. Her har jeg før kigget på Rudbech Christensen Humbles slægt, men uden særlig succes.

Christian Reitzer Humble var døbt den 14. marts 1730 på gården Damsgård i Grurup sogn i Thy, Hassing og Refs herreder. Han var søn af Lauridz/Lars Pedersen Humble, herredsskriver, og Anne Marie Christine Beyer, datter af Falentin/Valentin Hermansen Beyer, herredsfoged i samme herreder (død 26.10.1722.)

Faderen Lauridz/Lars Pedersen Humble var herredsskriver i Hassing og Refs herreder og må være født o. 1686.  
Du nævner Rudbech Christensen Humble, og dennes sønner er tilsyneladende ikke nogen mulighed for en Humble-far, men en Humble-mor kan vel også bruges :)

Lauridz Pedersen Humble og Demoiselle Anne Marie Christine Beyer blev trolovede og gift i 1720 og deres forlovere var Christen Lauritzen i Gammelbygaard og Christen Nielsen i Gammelby i Thy, (kirkebogen 1707-1765 for Grurup sogn, Thisted amt, opslag 41). http://www.klarskov.org/humble/lauridz-p-humble.htm

Forloveren Christen Lauritzen fra Gammelbygaard er interessant, for han ses i dette skifte:


"NATTEN mellem 28. og 29. oktober 1724 døde Anne Pedersdatter i Gammelbygård, Grurup sogn, 74 år 4 mdr. og 2 uger gl. Hun var gift med selvejer Christen Lauridsen, der døde i Gammelbygård 21. april 1740 i en alder af 74 år og 8 mdr. Deres ægteskab var barnløst.
Skiftet efter Anne Pedersdatter begyndtes 27. nov. 1724 og sluttedes 1. juni 1725. Note 1) : 1 Dueholm -Ørum-Vestervig amters skifteprotokol 1720-28, fol. 152."  
Kilde: Anne Pedersdatter i Gammelbygård og hendes slægtninge. Personalhistoriske oplysninger om familierne Resen, Schytte, Hagedorn, Thye m. fl. VED H. STØVRING-NIELSEN
http://www.thistedmuseum.dk/historisk%20%C3%A5rbog/%C3%85rgang%201967/St%C3%B8vring-Nielsen,%20H.%20%20Anne%20Pedersdatter%20i%20Gammelbyg%C3%A5rd%20og%20he.pdf

Boets arv blev fordelt på broder- og søsterlodder og det 5. søsterlods arvinger var: "Sal. Anne Schytte og afg. Hr. Christen Agerholm deres søn, sal. Niels Peiter Agerholm, som er død, og da provsten Peder Roaldsen i Agerholm har gjort bekostning på hans begravelse for 10 rd., får han denne arvelod."
Hr. Christen Agerholm er kendt i Humbleslægten. http://www.klarskov.org/humble/chr-p-oeland-aggerholm.htm
Han hed Christen Pedersen Øland (Agerholm) og var var gift med Anne Marie Humble 1685 i Kåstrup, Hillerslev. De blev trolovet den 2. december 1684 i Kåstrup, Hillerslev (jf. sognets kirkebog 1680-1744, side 78, AO opslag 156.) Vielsen var den 5.2.1685:
"d. 2. December blev Hr. Christen Pedersen Øland og Anna=Marie Rubechsdtr. Humle troloffuett. Gud giffue dennem Lycke og Velsignelse timelig og aandelig for Jesu Christi Skyld. Dereffter Viet d. 5. februarÿ" [1685]. Det var Anne Marie Humbles andet ægteskab, for hun var "formanden  sognepræsten Ole Jelstrups eller Meiers Enke.
Ane Marie Humble var døbt 3. juni 1659 (C. Klitgaard: Optegnelser om vendsysselske Præstefamilier, 1945), død e. 1722, og hun var datter af Rudbech Christensen Humble, Præst i Vreilev, f. 1616, d. 1673, og Hustru Ane Pedersdatter Holm, Datter af Præsten P. J. Holm af Aaby-Biersted." (Kilde: "Legind 1918")  Læs om Ole/Oluf Jelstrup/Meier.

Den nævnte provst Peder Roaldsen i Agerholm er kendt som svigersøn til Vester og Øster Vandet sogns præst C.P. Agerholm, hvis datter Maren Chr.dtr. Agerholm, død 23.7.1704 (Wiberg) blev gift med Peder Roaldsen fra Norge. (Kilde: Wiberg pr.hist.)" http://www.klarskov.org/humble/chr-p-oeland-aggerholm.htm


Anne Pedersdatter Holm, var gift Rudbek Christensen Humble og var datter af Peder Jacobsen Holm og Gertrud Ferslev, http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I52038&tree=2

Se Ane Pedersdatter Holms aner på http://finnholbek.dk/genealogy/verticalchart.php?personID=I52038&tree=2&generations=

og http://www.klarskov.org/humble/chr-p-oeland-aggerholm.htm
og http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I52038&tree=2  

Selvom jeg ikke har fundet Lauridz/Lars Pedersen Humbles dåb, er denne slægtsudredning forhåbentlig nok til at sandsynliggøre slægtsskabet. Så mangler der bare det sidste lille puf :)

Måske kan Regelsen hjælpe her?

--------
Historie http://www.denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Frankrig/Frankrig_1789-1815/Den_Franske_Revolution

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

"Anne Pedersdatter Holm, var gift Rudbek Christensen Humble og var datter af Peder Jacobsen Holm og Gertrud Ferslev, http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I52038&tree=2 "

Så er vi over i "Ferslew-slægten fra Skagen" afd. Skagen-linien I, Niels Iffuersen Skrives &
Anne Jensdatters Kaas børn: Gjertrud Nielsdatter, * ca: 1606 i Aalborg ... kom udi Mands Vold, hvilket var Mag. Peter Jacobsen Holm ...
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen



Hej Regelsen

Citat"Ferslew-slægten fra Skagen" afd. Skagen-linien I, Niels Iffuersen Skrives & Anne Jensdatters Kaas børn: Gjertrud Nielsdatter, * ca: 1606 i Aalborg ... kom udi Mands Vold, hvilket var Mag. Peter Jacobsen Holm ...

Denne Skagen-linien I - hvem var de?

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Da Ove Lunge til Odden Hovedgaard i året 1584 var kaldt til Lensmand på Aalborghus, blev den
39-aarige Niels Ifuersen beskikket til Slotsskriver & samtid udnævnt til Raadmand i Aalborg.
(Teori - måske søn af Ifuer Nielsen, Borgmester i Ringkøbing, sønnerne tager Slægtsnavnet FERSLEV).

Niels Skriver bliver Gildebroder i "Guds Legms Laug" 1577, nævnes i Laugs Gældsbog 28.06.153 som
Borgmester i Aalborg. Første - Hustru Giertrud Justdatter, * ca. 1556, d. 1602, b. i Budolfi.  2. h. -
Anne Jensdatter
, * ca. 1586, d. 1649 i Aalborg, hendes Fader Jens Bjørnsen Kaas til Strandbylund
i Elling Sogn (Uægte søn af Bjørn Kaas).

Epitafium i Budolfi kirke i Aalborg over Niels!
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen


Hej Regelsen

Spændende oplysninger! Jeg kender ikke noget til Giertrud Justdatter. Har du flere om hende?

Det er et flot epitafie, der findes i Budolfi kirke - livinghistory.dk har taget et godt fotografi af det.

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Har ikke mere på Giertrud Justdatter.

men efterslægten er gift ind i præsten: Enevold Randulf i Roskilde.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen


Hej Regelsen

Det ville være rigtig interessant hvis du kunne skitsere denne Humble-efterslægt der fører til Enevold Randulf i Roskilde  :D

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis


Det må jeg så prøve - når tiden er der!
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen


Hej Regelsen

Uvurderligt. Tak skal du have  :D - det er rart at have noget til gode her i den travle tid. Ind imellem læser jeg en masse bøger med kilder fra 1500-tallet.

Venlig forårs-hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Et enkelt ord i Svar #1209 fik en klokke til at ringe her hos mig. Det var Odgaard.

Det viste sig godt nok, at jeg huskede en anelse forkert, men det fik mig til at kikke på mine billeder af skiftet efter Lars Humble.

Fra skiftet efter Lars bliver visse info ret interessante. Madame Helvig Christensdatter i Gammelby, Abildgaard, Lodahl, Swening Gudiksen af Nør heedgaard, Niels Christensen i Odgaarden.

Da vi i sin tid kikkede på skiftet, var der personer, der ikke sagde os så meget, men med skiftet efter Anne Pedersdatter i Gammelbygaard i Grurup "på plads" viser der sig nogle flere interessante forbindelser.

Anne Pedersdatters mand Christen Lauridsen gifter sig igen efter hendes død. Hans 2. hustru hedder Helvig Christensdatter. Hun får jf. Brejl bevilling til at sidde i uskiftet bo af 3.12.-1734.

Helvig Christensdatter gifter sig også igen efter Christen Lauridsens død. I skiftet efter hendes 2. mand kaldes hun Helvig Christensdatter Bested. Bested er der hvor Morup mølle skulle befinde sig.
Morup mølle er nævnt i skiftet efter Anne Pedersdatter:
7. søsterlod: Sal. Mette Christendatter og afg. Niels Madsen af Morup Mølle deres børn, Hr. tøjmester Matthis Nielsen Thye i København og Demoiselle Karen Nielsdatter samme sted.

Helvig Christensdatter nævnes i skiftet efter Lars Humble, fordi hun åbenbart lægger pengene ud for hans begravelse.

Swening Gudiksen af Nør heedgaard  er nævnt i skiftet efter Lars. Jeg ved ikke pt. Hvilken relation han har men (Anne Pedersdatters skifte) Christen Nielsen Schyttes svigerfar Peder Andersen havde Nørhedegaard.

Niels Christensen i Odgaarden er nævnt i Larses skifte og Odgaarden er nævnt i Annes skifte. [8. søsterlod: Sal. Margrethe Christensdatter og afg. Jens Knudsen af Odgård deres datter, Dorthe Jensdatter, som har til ægte Christen Boisen i Odgård]

Der er således en del flere indikationer på at familieforholdene i Grurup har været tætte 

Venlig hilsen :)

Karin

Brejl: 340 Jens Sandagaard i Gammelbygård i Grurup sogn, skriver i Hassing-Refs herreder. 1756, fol.330B.
E: Helvig Christensdatter Bested. LV: H. C. Voetmann.
Testamente af 6.12.1748
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen


Hej Karin

Ja ikke, de tætte familieforhold må være noget, der kan føre videre, jf. navnet Lars, Laurs, Lauritz. Der er også navnet Peder, Pedersen.

Se mere på http://www.klarskov.org/humble/lauridz-p-humble.htm

Jeg vender tilbage om nogle dage. Det er en travl tid.


Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen


Vedr. Christian Reitzer Humble var døbt den 14. marts 1730 på gården Damsgård i Grurup sogn i Thy, Hassing og Refs herreder. Han var søn af Lauridz/Lars Pedersen Humble, herredsskriver, og Anne Marie Christine Beyer, datter af Falentin/Valentin Hermansen Beyer, herredsfoged i samme herreder (død 26.10.1722.)
Faderen Lauridz/Lars Pedersen Humble var herredsskriver i Hassing og Refs herreder og må være født o. 1686. 
 

Det var nogle interessante oplysninger, Karin!

Jeg har set nærmere på nogle af Lauridz/Lars Pedersen Humbles og Anne Marie Christine Beyers børn og faddere:
Deres første barn blev sandsynligvis opkaldt efter lauridz Humbles far Peder!
Citat(i Grurup sogn) 
Sønnen Peder (Lauridsen Humble), hjdbt. 6.8.1721 (Nygaards sedler).
Holdt over Daaben af Madame Ide Sophie Beyers. Faddere: Hr. Christopher Beyer, Monsr. Nicolay Bejer, Frøken Charlotte Basse (?) og Demoiselle Conradine Beyer. Dom. 15? p: Trinit. Daaben proklameret, eodem Die Madamen introduceret. (Kb. for Grurup, Hassing, Thisted, 1707-1765, opslag 11.)
Kilde: http://www.klarskov.org/humble/lauridz-p-humble.htm

Sønnen Peders faddere ser ud til at være fra Beyer-familien, bortset fra "Charlotte Basse(n)", der kan være Christiana Charlotte von Bassen, til Tandrup. Hun var født ca. 1697, død 1 nov. 1761  Holstebro Købstad   [2] 
Notater 
◦* Ægtepagt for Hans von Eifler til Tandrup [i Bested i Thy], amtmand og hustru Elisabeth Sofie Rantzau. Hendes første ægteskab med [Erasmus Casimir] von Bassen til Tandrup. B: Helene von Bassen, Christiane Charlotte von Bassen. Desuden nævnes hans bror Rudolf Didrik von Eifler og Frederik Christian Rantzau. [3] Kilde: http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I36967&tree=2

Jf. Skifte Dueholm, Ørum og Vestervig amter 1762
383 Anne Marie Christine Beyer i gården Damsgård i Grurup sogn. 15.6.1762, fol.148B.
Enke efter Peder Christensen Wie, birkedommer i Vestervig, Tandrup og Ørum birk, [skifte 14.5.1753 lbnr.310].



Sønnen Valentin, hjdbt. langfr. 1723. (Nygaards sedler), Grurup, Thisted, opslag 13.
Her er der 2 interessante faddere: Herrritzfogden Mrs. Hr. Niels Winther, Monsr. Madame Jentoft og Daatteren i Hassing Præstegaard.
Navnet Jentoft fører til præsten i Hassing-Villerslev Hans Jentoft, som ses i skiftet efter
67 Valentin Herman Beyer i Villerslev, herredsfoged i Hassing og Refs herred. 5.3.1723, fol.79B.
E: Ida Sofie Grove. LV: Hans Jentoft. B:
1) Christoffer Herman Beyer, præst i Mygind, [Krogsbæk og Skørring]
2) Nikolaj Beyer 25
3) Peder Grove Beyer
4) Anne Marie Christine Beyer, g.m. Laurids Humle, herredsskriver
5) Conradine Beyer.
Registrering 25.11.1722.

Faddere til datteren Cornelia Humble, f. o. 1732 var bl.a. Christen Lausten [Lauridsen, død 21.4.1740, Grurup opslag 59, 75 år gl. ringere 4 mdr.] i Gammelbygaard, Herritzfogedens Hustrue i Villerslev, Madame Vinther og Helvig Christensdaatter i Gammelbygaard.

Sønnen Nicolaj f. 1736 havde disse faddere:
Hr. Oluf Ascanius sognepræst for Boddum[-Ydby] etc., Monsr. Clementin xxxx xxxx Sgr. Niels Vinter og Præstekone Madme Mette Magdalene Kampman.

Skytte og Hagedorn: http://ddd.dda.dk/web2014/nygaard/visning_billed.asp?id=124502&sort=f 

Gården Nandrup: http://skeel.info/getperson.php?personID=I23993&tree=ks

Gården Nandrup og Humble:
Citat"Rudbech Christensen Humble Aggerholm døde d. 22. februar 1743 iflg. Wibergs præstehistorie, bind I, side 696. "Consistorial Raad og Proust Rudbech Humble", (sådan nævnt i kb. opslag 216), blev begr. d. 15. marts 1743 "udi Hundstrup Kierche.) (Kilde: kirkebogen for Hundstrup sogn, Østerild, Thisted amt, side 106, AO opslag 216, Ålborg stift.)
Han døde i præstekaldet, efterfulgt af Broder Brorson. (Nygaards sedler)

Rudbech Christensen Humble Aggerholm "Ejede Nandrup og Ullerup; gav 200 Rdlr., hvoraf Skoleholderen i Flade nyder Renterne for 10 fattige Børns Undervisning." (Kilde: Wibergs præstehistorie, bind I, side 696)
Kilde: http://www.klarskov.org/humble/rudb-chr-h-aggerholm.htm

Her er interessante slægtsforbindelser mellem Lauridz/Lars Pedersen Humble og Aggerholm-slægt og Rudbech Humble-slægt.

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej på tråden :)

To sjæle én tanke  :)

Jeg kikkede også på fadderne til Lars Humbles børn, dog tog jeg en lidt anden vinkel og kikkede efter evt. slægtsforhold.

Mine kilder er kirkebogen, Nygårds sedler og Anne Pedersdatters skifte.

De i kirkebogen nævnte faddere er fremhævet med tyk skrift. Nogen steder med mine tilføjelser/oversættelse markeret med [ ].

Thisted A., Hassing H., Grurup sogn. 1707-1765. Opsl. 11
1721. 6. Augusti Peder.
Madame Ide Sophie Beyers. Barnets moster.
Hr. Christopher Beyer. [1696-1743]. Barnets onkel.
Monsr. Nicolaj Bejer, [f. 1698/1707?]. Barnets onkel.
Frøken [Christiane] Charlotte Basse. [en Nygård seddel henviser til H[ans] Eiffler på Tanderup. Christiane Charlotte v. Bassen er datter af H. Eiflers hustru Elisabeth Sophie Rantzou til Tanderup sl. Oberst v. Bassens]
Demoiselle Conradine Beÿer. [-ca. 1723]. Barnets moster.

Thisted A., Hassing H., Grurup sogn. 1707-1765. Opsl. 13
1723. 12. maj. Valentin Beÿer
Welb. Frue Capitain Schmidtz paa Liungholm [I Hvidbjerg]. [Johan Georg Schmidts enke = Ane Cathrine Hartvigsdatter Kaas]
Herrritzfogde Mons. Niels Winther.
Monsr. Nicolay Bejer, [f. 1698/1707?]. Barnets onkel.
Madame [Hans] Jentoft (-1727) (Øllegaard Hartvigsdatter) og Datter [vel Maren Hansdatter Jentoft gift 1729 med Vilhelm Rogert] i Hassing Præstegaard. 

Thisted A., Hassing H., Grurup sogn. 1707-1765. Opsl. 15.
1725. D. 28. Junij Anne Sophie.
Frue Capitain [Ole] Tottis paa Boddum Bisgaard. [Anne Lindenov]
Capitain [Ole/Oluf] Tott].
Seign. Opitius paa Schibstedgaard, [Andreas Frederik Opitz? Dorthea Kirstine Opitius g. m. Oluf Holger Ascanius er nævnt i A. P.s. skifte].
Jomfrue [Else Cathrine] Thode paa Tanderup. [1723 er hun I Bedsted. Gift 1736 med Erich Wester af Gredstedbro]
Demoiselle Conradine Bejers. [-ca. 1723]. Barnets moster.

Thisted A., Hassing H., Grurup sogn. 1707-1765. Opsl. 18.
1727. 4. Maj Frantz Juchim
Hr. Lauridz Damstrøm i Viisbÿ hands Kiæreste, [Han var efter 1720 gift med Dorothea Lauridsdatter Bang]
Madame Dorethe Laursdaatter. [Lauridz Damstrøm hustru?]
Hr. Lieutnant Mandeibel.
Hr. Lauridtz Damstrøm.
Madame Sl. Mag. Klavmans Else Nielsdatter.  [Vel Esaias Kloumann død 1719 efterfulgt af Laurids Damstrøm, hvis enke er Else Nielsdatter. Efterkommere hedder Rhode]
Helvig Christensdaatter i Gammelbÿgaard.

Thisted A., Hassing H., Grurup sogn. 1707-1765. Opsl. 20.
1730. 14. Marts Christian Reitzer (Lauridsen Humble)
Madame Aagaard i Hassing Præstegaard. [Marie Elisabeth Schrøder]
Hr. Otto Diderich Aagaard i Hassing Præstegaard. [søn af Søren Aagaard og eftermand til Hans Jentoft]
Christen Lauridtzsen i Gammelbygaarde.
Helvig Christensdatter ibidem
(Degnexxx (?) el. Bigitte Bachis?).
Maren Sørensdatter (?). [kunne vel være en søster til Otto Diderich Aagaard?]

Thisted A., Hassing H., Grurup sogn. 1707-1765. Opsl. 24.
1731. 2. dec. Cornelia
Hr. Lieutenant  Graaes Frue i Gammelbÿe. [Løjtnant I Heltborg Claus Graa gift med Anna Elsabet Pichenhein]
Mr. Thomas Lassen i Ydbÿ [Fæstebonde i Ydby, gift med Dorthea Linroth. Søn af Laurids Andersen Ydby og Sidsel Christensdatter]
Christen Lausten i Gammelbygaard
Herritzfogedens Hustrue i Villerslev Madame Vinther [Christine Sophie Pasberg]
Helvig Christensdaatter i Gammelbygaard.

Thisted A., Hassing H., Grurup sogn. 1707-1765. Opsl. 26.
1736. 17. dec. Nicolay
Frøicken Maria Beata Kneyln paa Vesterwig, [en slægtning til Margrethe Sophie Hedevig Kneyle g. m. Johannes Friedenreich der dør på Vestervig i 1788?]
Hr. Oluf Ascanius sognepræst for Boddum etc. [Han er søn af Vibeke Christendatter Schytte og Saxo Henriksen Ascanius som alle nævnes i A. P.s skifte].
Monsr. Clementin [kunne vel være Jens Pedersen Clementin af Hindsel, der er gift med Marie Kirstine Langballe (Mikkel Mikkelsen Langballe er nævnt i A. P.s skifte)]
herritzfogeden Sr. Niels Vinter
Præstekoune Madme Mette Magdalene[Bloch] Kampman. [Hun er datter af Jens Bloch Kampmann og Karen Jensdatter Laasby . (En Jens Bloch Kampmann var gift med Margrethe Olufsdatter Hosum hvis far vel omtales i noterne i A. P.s skifte)]

Mange solskinshilsner :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Trine Nielsen

Han var min 11x oldefar, men tror ikke jeg har noget nyt at tilføje, ville bare give en link til hvordan jeg er beslægtet med ham da du har spurgt efter efterkommere:
http://www.nielsen-termansen.com/relationship.php?altprimarypersonID=&savedpersonID=&secondpersonID=I1&maxrels=50&disallowspouses=0&generations=100&tree=tree1&primarypersonID=I12160

Lis Klarskov Jensen


Hej Karin

Det er en meget fin og nyttig undersøgelse af fadderne, du har lavet her! For mig ser det umiddelbart ud til at sporet stadig fører mod Aggerholm-Humblerne, men det må jeg kigge nærmere på. Der er jo en del Humbler i området. Desværre viser den officielle Humble-forskning ikke noget om nogen Peder Humble.

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Trine
Dejligt at du er med her på linjen. Har du mon et eller andet supplerende om de nordjyske Humbler?
Jeg har et par oplysninger til dig, som jeg sender på mail.


Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

#1225
Hej Trine

Tak for mail. Jeg kender desværre ikke navnet på Peder Eriksens hustru (provst Christen Pedersen i Humbles formodede far). Jeg gætter på at denne Peder Eriksen levede o. 1530-1601.
Hans formodede farfar havde samme navn og formodede farmor var en Huitfeldt. Læs mere her på tråden.

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Efter en konfirmation & rund fødselsdag: Ferslew/Randulf/Humble -

Humbleslægten- Søren Lintrup ~ med Marie Nielsdatter Randulf, datter af biskop Niels Randulf
i Bergen & hustru Mette Pedersdatter (død 1679); ~ 2.g. Dorothea  Cathrine Wandal (død 1708),

Biskop N.R. var søn af domprovst Enevold Nielsen i Roskilde (~ 1628 med Bente Rasmusdatter),
domprovsten var søn af Niels Jespersen Randulf i Haderslev.

Domprovstens søster Maria Nielsdatter Randulf var ~med Niels Lauritsen Hutfeld, rådm. i Haderslev.

Bonde - Jesper Nielsen Randulf i Grønninghoved - var far til N.J.R.


Lagmand Hans Nielsen Ferslef & Anniche Nielsdatter Randulfs børn:

Christopher Hansen Ferslev,  i Kongsberg c. 1636, død c. 1672, tidlig blev han sendt til morbroderen - præsten Enevold Randulf i Roskilde, bliver sognekapellan i Køge/Ølsemagle, præst til Valløby/Tårnby.

Christian Hanssøn Ferslef c. 1638/44 død 1714.
Venlig hilsen
regelsen

Mogens Sander

Hej Lis og Regelsen.

Jeg har lidt der måske har interesse.

Som du ved Lis går min mors aner tilbage til Humble slægten, min fars aner går bl. a. tilbage til Muus slægten fra Norge.

Det var derfor interessant at læse det sidste indlæg fra Regelsen. Den Bente Rasmusdatter som blev gift med Enevold Nielsen Randulf (domprovsten i Roskilde) var faktisk Marie Bente Rasmusdatter Muus som var født på "Bolstad Gaard", Ringsaker (sogn?) i Norge. Hendes far var Rasmus Nielsen Muus og moderen Bente Pedersdatter

De oplysninger jeg har siger at de blev gift 6 januar 1628 på København Slot.

Domprovsten og Bente Muus fik så vidt jeg ved 5 børn:

Niels Enevoldsen Randulf f. 1630
Rasmus Enevoldsen Randulf f. 1632
Ellen Enevoldsdatter Randulf
Anna Enevoldsdatter Randulf
bente Enevoldsdatter Randulf

Jeg har desværre mange huller i disse familier, men har dog noget mere.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Regelsen

Hej

Domprovsten:

Næstældste søn Rasmus R. sad som landsdommer i Lolland & Falster stift fra 1661.

Datteren Bente R. ~ amtsforvalter i Århus Jacob Knob.

Sønnen Enevold R. der fik embedet som amtsforvalter i Århus efter svogeren, var ~ med Cathrine Fog,
datter af Kbh.s  borgmester Jørgen Fog & Cathrine Schumacher. (2.g. adm. Wilster).

Århusborgmesteren Jesper Nielsen Hutfeldt voksede op hos Hans Nielsen Ferslew & Anniche Randulfs
hjem i Norge!
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen


Hej Regelsen og Mogens  :)

I har nogle rigtig spændende oplysninger om Randulf-slægt med bl.a. Knop, Muus, Hutfeldt, Wandal, Fog og Schumacher. Oplysningerne viser nogle linjer, der fører videre. Dem må jeg kigge nærmere på.

Det vil selvfølgelig kun være velkomment med flere oplysninger som kan hjælpe på udforskningen af familierne. Desværre kan jeg kun være med på sidelinjen i øjeblikket, men jeg følger tæt med i udviklingen  :)

Se evt. navneregistrene på
http://www.klarskov.org/humble/navneregister.htm
http://www.klarskov.org/svane/navneregister-svane.htm
http://www.klarskov.org/sommer-slaegten/navneregister.htm
evt. http://www.klarskov.org/navneregister.htm

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291