Hvem var Christen Pedersen Humbles slægt?

Startet af Lis Klarskov Jensen, 15 Mar 2011 - 21:35

Forrige emne - Næste emne

Lis Klarskov Jensen

#330
Hej igen

Nygaards sedler:
Karen Humble i Voer havde eneste levende bror Mads Jensen. (Jy. Reg. 46.98. nr. 192)

Karen Humble begravet d. 16.8.1789, 78 år gl.
Hun var enke efter 1. ægteskab. 76 år.

Må være født o. 1711, dvs. hun var storesøster til Mads Humble - se forrige side.
Faderen må have heddet Jens xxx Humble.

Venlige hilsner
lis

(Indredigeret: Mads Jensen Humbles far muligvis ? Jens Humble i din Nautrup-liste:

Viborg A., Harre H., Nautrup, Sæby og Vile sogne. 1701-1774.
"Opsl. 27. 1717.
Christen Homels barn af Nautrup Anna Homel. Jens Homel er fadder. OK
Opsl. 30. 1720, Gesto Visitat. Mariæ (dato, lat. fortæller om besøgelse, Mariæ bebudelse, sikkert mandag d. 25. marts 1720). Christen Hommels barn i Nautrup døbt Benditte. faddere nævnt. OK
Opsl. 32. 1723, Milenio (?). Christen Hommels barn i Nautrup døbt Else/Elle? Hommel. Jens Homel er fadder. OK
Opsl. 35. 1726. Mads Hümble står fadder til Peder Engelmandes datter Karen Marie. OK")
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej Lis :)

Det er muligt at der er en forbindelse til Nautrup Humblerne, men jeg synes at det er for tidligt at fastslå at det er tilfældet.

Ikke for at dreje enmet i en anden retning, men jeg blev hængende lidt i oplysningerne fra svar 327 og faldt over en helt anden Karen - jeg ved ikke om hun ligger på "fjernlageret". Hun har Humble som mellemnavn:

Karen Humble Bering

://www.nørvang-herred.dk/brande/BrandeStederOgFolk.htm

Karen Humble Bering gift med Poul Østergaard til Karstoft [her er også en forbindelse til Fruering].
Nygårds sedler henviser til sedel med Bering, Matt. [IDnr: #27358 Bering Mattias Hansen Præst Nørre Omme 1761]

Mattias Hansen Bering er præst i N. Omme. På sedlen vises 8 børn. En af den er Karen Humble, døbt 27. juni 1764 [Bering]

En anden sedel: IDnr: #27365 Bering Mattias Hansen Præst Nørre Omme - Brejning 1759
Fortæller at Mattias Hansen Bering og Kristiane Ide Marie Barsch d. 17. aug. 1754 fik kgl. bev. til at vies hjemme af uvedkommende præst.
Nygårds kommentar om ham er iøvrigt noteret: "Denne slyngel førte ingen fortegn. over viede]

IDnr: #26948 Bering Karen Humbleth Lemvig [8. jan.] 1808 [død 40 år gl.]
Mon ikke hun på en eller anden måde er efterkommer efter de i svar nr. 327 på forrige side omtalte personer -Degn Boes Bisgård og  Conradine Sophie Beyer, hvis datter, Sophie, født 1742 blev gift med Eftermanden Chr. Brasch, og at det er derfra Humble navnet kommer ind?

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

#332
Hej igen :)

For lige at gøre "min" Karen [Humble Bering] lidt mere færdig.....

Faderen er Mattias Hansen Bering og j.v.f. Nygårds sedler [IDnr: #46765] hedder præstekonen i 1761 Kristiane Ide Marie Brask. Hendes mor hed Bodil Kirstine og mormoderen hedder Ide Marie Borberg (levede endnu 1761). Karen har en søster der også hedder Bodil Kirstine.

Bare en tanke - navnet Bodil Kirstine er kendt blandt Roderne - bl.a. i Ebeltoft, men det er nu nok bare et tilfælde ;D

På en af Nygårds sedler anfører han at Christen Severinsen Brasch muligvis kommer fra Lerup, fordi der ved en af dåbshandlingerne optræder en Brasch derfra.

Jeg tror nu at han tager fejl og at Christen Severinsen Brasch kommer fra Tim og er søn af Søren Michael Brasch, der som det anføres på sedlen kaldes Severin.

Den Brasch der kommer fra Lerup er Kristen Wendelbo Brasch, der sjovt nok afløser Jacob [Pedersen] Deichmann som præst i Lerup - Thorup sogne.

Med venlig hilsen :)

Karin


Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Flemming Kristensen

#333
Jeg har nogle notater, hvor jeg har dem fra har jeg desværre ikke nedskrevet.

Niels Lauritsen Bech f 1635 d 1667 v
Hedvig Gertsdatter von Achen f? d ?
Børn:
Gert Nielsen f ? d 1678
Margrethe Nielsdatter d 1681
Hans Nielsen
Jens Nielsen
Laurids Nielsen Beck f 1646 d 18 sep 1712  Ydby, Thy v 08 jun 1670 i Vrejlev
Ida Rubechsdatter f 1650
en søn? Peder Lauridsen f 27 jun 1680 i Vrejlev


Hedvig Gertsdatter von Achen f? d ?
forældre:
Gert Pedersen von Achen
Mette Melchiorsdatter

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Lis Klarskov Jensen

Hej Karin
Ja, vi kan jo ikke få for mange oplysninger frem i slægterne, så det er mere end velkomment med lidt "sidespor"! Tak skal du have.

Jeg sætter dine nye oplysninger om Brasch, Bering, Humble-konstellationen på  http://www.klarskov.org/humble/math-h-bering.htm. Moderen Bodil Kirstine hed Lyngby, begr. 10. juni 1734 i Asp kirke iflg. Regelsen.


Hej Flemming
Tak for dine Humble-oplysninger! De kommer jo fra Vrejlev og Ydby i Hjørring amt, og det er jo Humble-område. Jeg må vist ind og kígge nærmere i Ydby kirkebøger!

Jeg slog lige Ide Rudbechsdatter Humbles giftermål med Laurits Nielsen Bech op i Vrejlev kirkebog, brudens sogn, og fandt det i Vrejlev kirkebog, Hjørring amt 1667-1713, opslag 10 højre side ned, venstre spalte. Hvis jeg ikke havde kendt brudeparrets efternavne Nielsen Bech og Rudbechsdatter Humble, havde det været svært at finde.

Gårdsdagens "nyheder" er:

Tingstedet i Grurup holdtes i Gammelbygård i Valentin Beyers tid.

Peder Humble, søn af Laurids P. Humble, var fadder i Grurup 1757, opslag 33.

Jomfru Humble, søster, var fadder ved Mons. Ydes barn Frideriche, opslag 38, Grurup.

Madame Thura og Hans Thura til Helligsø: Grurup, Hassing, thisted 1765-1814 opslag 9
.

Cornelia Humble døde 49 år gl. d. 11.12.1781, begr. 24.12.1781 - juleaften! datter af Laurids/Lars Pedersen Humble.

Vrejlev: hr. Wong og Karen Christensdatter Winther faddere til Peder Jensens og Anne Byrgesdatters søn Lauridz i 1686, opslag 42, højre side øv. tv. Wong var studiosus og pædagogus i Jerslev præstegård og Karen Christensdatter Winther i Lund præstegård. opslag 42 th. i Vrejlev kb.

Fru Laurits Humble var fadder 1724 i Grurup og boede på Damsgård, kb for Grurup, opslag 14.

Jeg arbejder videre med Mads, Karen og Jens Humble i Nygaards sedler og ser på puslespillet. Nogen idéer?

Venlige hilsner
lis


www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

... ups, rettelse til indlæg ovenfor:

"... Ydby i Hjørring amt" - det er selvfølgelig Ydby i Thisted amt

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Her har vi Karen i Voer- det er en af de visninger hvor vi får hele byen på en gang, har derfor klippet som jeg tror at hustanden ser ud:

Randers, Rougsø, Voer, Voer, Voer, 1, Ft 1787, A7506
Karen Humle 76  enke Kone Huskone 
Thomas Mandahl 67  gift Mand Husmand 
Kirsten Sørensdatter 54  gift Kone   
Søren Mandahl 30  ugift Søn

FS har dette bud på en:
THOMAS MANDAHL  Christening:  17 AUG 1720   Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Parents:
  Father:  OLUF THOMAESEN MANDAHL  Family
  Mother:  ELZEBETH RASMUSDR 

Randers, Rougsø, Voer, Voer, Voer, 9, Ft 1801, A7505
Anders Mandahl 35  gift Husbond Bonde og gårdbeboer 
Maren Nielsdatter 35  gift Madmoder   
Anne Kirstine Andersdatter 6  ugift Barn   
Karen Andersdatter 4  ugift Barn   
Thomas Andersen 2  ugift Barn   
Ole Thommesen 32  ugift Tjenestekarl   
Kirsten Sørensdatter 73  gift Mandens Moder

Hvad laver Karen og Mads i Voer - eller hvorfor befinder de sig der?

Antager vi at de er af præsteslægten Humble, så kan det være en idé at kikke på sognets præstehistorie. Man kan i kirkebogen Randers A., Rougsø H., Voer sogn. 1661 1791. Opsl. 267. Her står at Johan Braem succederes af Jens Brask (= Brasch?) d. 24. maj 1704....og så HJÆLP - Lis noget på latin....... ???
Kunne der være en indfaldsvinkel her, og har Jens Brask noget med Brascherne at gøre (#svar 327)
???

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

Hej Karin
Jeg har godt set denne folketælling 1787, som ikke er helt rigtig i forhold til originalen.

Den originale folketælling har oplysningerne:

FT 1787, Voer by, Voer sogn, Rougsø herred, Randers amt, opslag 7.
1. familie, Karen Humle, 76 år, enke efter første ægteskab, Huskone.

Nedenunder i den originale folketælling er der en
2. familie: Mads Jensen, 74 år. Han er også enkemand efter første ægteskab. Husindsider. Er denne Mads Jensen også af Humble-slægt?

3. familie, Anders skipper, 53 år, første ægteskab, en gang gift og enkemand, Hus indsider.

... og så kommer Thomas Mandal og hans kone...


Opsummering vedr. Mads Humble
Mads Humble var laugværge i salig Laurs Pedersen Humbles skifte 1741, Grurup.
Han kunne være identisk med Mads Jensen Humble fra Voer.

Ifølge Nygaards sedler blev en Mads Humble begravet i Voer, Rousø herred, Randers amt den 13.2.1791, 76 år gl, (opslag 129 i Rougsø herred, Randers amt), f. o. 1715, dvs. han ville være o. 26 år gl. i 1741.

Mads Humble havde en søster, for Nygaaards sedler oplyser, at Karen Jensdatter Humble f. o. 1711 havde en bror levende i 1789: Mads Jensen [Humble]

Karen Jensdatter Humble var enke efter 1. ægteskab. 76 år. jf. FT 1787, Voer by, Voer sogn, Rougsø herred, Randers amt, opslag 7. Karen Humle benævnes i folketællingen som 1. familie, enke efter første ægteskab.
Nedenunder i den originale folketælling er der en 2. familie: Mads Jensen, 74 år. Han er også enkemand efter første ægteskab. Husindsider.  (Nygaards sedler) Er denne Mads Jensen også Humble-slægt?

Karen Humble begravet d. 16.8.1789, 78 år gl. (Nygaards sedler), (opslag 128 i Rougsø herred, Randers amt)

Testamente: Karen Humble i Voer gjorde testamente d. 25.3.1789, som hun fik kgl. konfirmation på den 16.4.1790, dvs. efter hendes død. Hun havde eneste levende bror Mads Jensen. (Jy. Reg. 46.98. nr. 192) (Nygaards sedler.) Ingen børn nævnt her.

Skifteprotokol (register) for Karen Jensdatter Humble:
http://www.wadschier.dk/kilder/vis_side.php?nr=31&Kilde_id=348&zoom=1.0
Stenalt godsarkiv navneregister til skifteprotokol 1721-1850 (arkivsignatur: G-268 - 43, 45, 46):
Karen Jensdatter Humble har protokol nr. 144.
Mads Jensen Humble har protokol nr. 153 (?) utydeligt.
Stenalt gods skifteprotokol findes ikke hos Wadschier, kun registret.

Forældre?
Karen Jensdatter Humbles og lillebroderen Mads Jensen Humbles far må have heddet Jens xxx Humble.
....

Forbindelse til Nautrup ???
(Indredigeret: Mads Jensen Humbles far muligvis ? Jens Humble i Nautrup-listen:

Viborg A., Harre H., Nautrup, Sæby og Vile sogne. 1701-1774.
"Opsl. 27. 1717. Christen Homels barn af Nautrup Anna Homel. Jens Homel er fadder. OK
Opsl. 30. 1720, Gesto Visitat. Mariæ (dato, lat. fortæller om besøgelse, Mariæ bebudelse, sikkert mandag d. 25. marts 1720). Christen Hommels barn i Nautrup døbt Benditte. faddere nævnt. OK
Opsl. 32. 1723, Milenio (?). Christen Hommels barn i Nautrup døbt Else/Elle? Hommel. Jens Homel er fadder. OK
Opsl. 35. 1726. Mads Humble står fadder til Peder Engelmandes datter Karen Marie. OK")

Jeg ville jo gerne se skifteprotokollen for Stenalt godsarkiv. Afdøde ægtefæller kunne være nævnt her?

Venlige hilsner
lis

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

... tillæg til ovenstående og svar på dit sidste sprøgsmål:

CitatRanders A., Rougsø H., Voer sogn. 1661 1791. Opsl. 267. Her står at Johan Braem succederes af Jens Brask (= Brasch?) d. 24. maj 1704..

"... hannem succederede =: Jens Brask til det Hellige embede d.= 24. Mau 1704. kaldet og den 26 hujus confirmeret, derpaa den 10. october af Nobis Ultimo? Episcopo doct.: Johan Braëm ordineret."

Ja, det ser ud til, at Johan Braëm ordinerede Jens Brask til sin efterfølger som biskop.

nobis: vi, vores
hujus: dette
ultimo: sidste

(http://translate.google.dk/#la|da|

Jeg har kun denne Brasch-slægt: http://www.klarskov.org/humble/math-h-bering.htm

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Niels Humble - ser ud tal at være en mangelvare.

Har fundet en i Voer sogn, Rougsø H.
Han er født ca. 1698, så han er for "ung" til at kunne være far til Karen - en ældre bror måske?

Randers A., Rougsø H., Voer sogn. 1661 1791. Opsl. 187
1757. Feria 3die Nat.blev Niels Humles hustru begravet. Gl. 68 år.

Randers A., Rougsø H., Voer sogn. 1661 1791. Opsl. 128.
1789. D. 16. august blev Enken Karen Humble jordet  78 år gl.

Randers A., Rougsø H., Voer sogn. 1661 1791. Opsl. 129.
1791. 6. søn. eft. Hellig Tre Konger. D. 13. feb. blev Mads Humble jordet, 76 år gl.

Randers A., Rougsø H., Voer sogn. 1661 1791. Opsl. 218
1760. En Niels Humle af Voer står fadder til Jens Mols datter.

Randers A., Rougsø H., Voer sogn. 1661 1791. Opsl. 123.
1773. 3. søndag efter Trin. Niels Homble? Begraven, Gl. 75 år.

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

#340
Hej Karin

Denne Niels Humble, du har fundet, har undgået Nygaards skarpe blik, så der er håb for os, selvom man ikke kan finde en person i Nygaards sedler  :)


Jeg har kigget efter en Jens Humble hos Nygaard og i kirkebogen for Fredericia Trinitatis kirkebog:

Jens (Kristensen) Humble, født o. 1666, død 1716, begravet 12.2.1716, 50 år gl. (Fredericia Trinitatis kirkebog side 186, opslag 368)
Han blev trolovet med Lene Kirstine Tofft d. 12.12.1702 (Fredericia Trinitatis kirkebog opslag 430) og viet d. 7.6.1703 (samme opslag).

Jens (Kristensen) Humble, 50 år gl., blev begravet 8 dage før sin lille søn Niels, der kun blev 5 år gl.

Børn
Theus Mejer Jensen Humble, dbt. 25.1.1704 (Fredericia Trinitatis kirkebog opslag 55)
Frembåren af xxx Beyers hustru.
Faddere: Friderich Nielsen xxx
Niels xxx skomager
Niels Hansen (?)
Controllieur Fxxxs hustru Gyde Hansdatter Bruun (~ med Mads Petersen Bruun?)

Christian Jensen Humble, dbt. 19.3.1706 (Fredericia Trinitatis kirkebog opslag 64)
Frembåren af Anne Erl. Hans Bangs
Faddere:
hr. tolder (tolderforvalter) Jacob Lund
Henric Richter
Hans Grott
Peder tømmermands hustru Karen Jensdatter
Anne Cathrine Beier

Niels Jensen Humble, dbt. 25.3.1711 (Fredericia Trinitatis kirkebog opslag 83)
        begr. 20.2.1716 (Fredericia Trinitatis kirkebog opslag 368)
Frembåren af hr. proviantforvalter Hjørnings (?) hustru
Faddere:
hr. borgem. Schelde
Rådmand Kieldsen
Jacob xxxman
hr. rådmand Richters kiereste
hr. rådmand Dithmers kiereste
Ane Cathrine Beier


Hvis Jens Crhistensen Humble i Fredericia skulle være far til Karen (f. o. 1711) og Mads (f. o. 1715) i Voer, burde deres fødsel ses i kirkebogen, men jeg kan ikke rigtig se dem her.

Niels Humble i Voer er sandsynligvis ikke søn af Jens Chr. Humble i Fredericia, der først blev gift i 1703 og fik første barn i 1704.

Men kan denne Jens Christensen Humble placeres hos en Christen xxx Humble-far?

Venlige hilsner
lis

(Indredigeret: Teus Steffensen Mejer var i Koldinghus 1682, kollega i Middelfart skole, 25.7.1683 beskikket til kapellan hos hr. Niels Kristensen Tofft i Bredstrup og til hans efterfølger, præst 1687 i Bredstrup (Jy. Reg. 18,68, nr. 59. Nygaards sedler)
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Tusind tak for den latinske oversættelse og et godt grin  ;D Voer har godt nok færgeforbindelse over fjorden, meeen....en biskop..... ;) ;D ;)....jow måske, hvis det er en meget bette en :D :D

Det er sjovt at du nu graver noget frem i Fredericia - jeg har jo lige været der!

Lars Pedersen Humbles søn fra Grurup er jo i byen - [jvf. Nygårds sedler: Humble Frans Joakim Kontroll., Toldbetj. Fredericia 1770]

Ærgerligt at det er noget senere, men en tanke er det da, at der er "gamle" familiære relationer til Fredericia.

Du nævner:
Børn
Theus Mejer Jensen Humble, dbt. 25.1.1704 (Fredericia Trinitatis kirkebog opslag 55)
[Mejer (= var det i forbindelse med Jelstrup måske?]
Frembåren af xxx Beyers hustru. [Valentin el. en af hans sønner?]  
Faddere: Friderich Nielsen xxx
Niels xxx skomager
Niels Hansen (?)
Controllieur Fxxxs hustru Gyde Hansdatter Bruun (~ med Mads Petersen Bruun?)

og længere nede Ane Cathrine Beier [Valentins?]

Jeg ser også en Bruun nævnt - kunne det tænkes at vi nærmer os en Bruun Humble.

Der skal vist nærstuderes :)

Jeg har sendt dig en opdatering. Jeg ser ikke umiddelbart en Jens Humble - endnu :D

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

#342
Hej på tråden :)

Når jeg scroller ned af siden her er det dejligt at du Lis laver nogel opsummeringer på vores viden. Jeg har endnu ikke ført andre Humbler ind i mit dataprogram end dem du har på hjemmesiden. Det skal jeg nok til at arbejde lidt mere med, for jeg synes at der dukker flere og flere interesante oplysninger frem.

Jeg fandt dette fremragende, gennemarbejdede link i forbindelse med min søgning på en Karen Humble, og hvad skuer mit øje?......en del navne som er interessante for os og forbindelsen til Humblerne i Seest også.

Jeg vover pelsen og erkender at nogle af oplysningerne kan have været oppe på tråden før :)... men hellere en gang for meget end en gang for lidt :)

http://www.nørvang-herred.dk/oversigt/poul-oestergaard.htm

Poul Østergaard, Nørre Karstoft, Hammergaard, Vejen Mølle, Klode Mølle
(Jeg synes, at jeg før har set en person nævnt til Hammergaard -Rode/Grove? Det skal jeg se om jeg kan grave frem igen)

1726.11.09, Thyregod, dåb, Mathias Hansen Bering
No. 95. d. 9de Nov., Theodori Dag, som var Løverdag før Dom. 21 p. Trin. blev min {Hans Pedersen Bering, præst i Thyregod} anden Søn fød Klok 4 Eftermiddag, hiemdøbt Dom 21 p. Trin. og kaldet Matthias, i Kierken fremstillet d. 18. Dec. Faddere: Et. Raad Krabbe fra Bierre, Capitl. Sejer fra Rørbek, [er gammelt "de Roder fra København gods"]  Prousten Hr. Søltoft af {Nørre} Snede, Frøcken Margrete Krage fra Bierre (bar Barnet), Frue Capit. Krabbes fra Hastrup, Mad. Humblet fra Seest, Mad. Bilhards fra Byllund {Bøllund, Give}.
NOTITS: (bar Barnet) er vel Ejnar Bjerres parantes i udskriften.

1729.08.29, Sct. Nikolaj, Kolding, dåb, Anne Dorthe Liebe
Poul Gotfred Libes Anne Dorthe døbt af Provst mag. Leeh. Faddere: Regementsskriver Kastberg, Tolder Raschloss, Jochum Gardener, Mons.Jens Damgaard, Madam Kierulf, Madam Richartz.
NOTITS: AO 94

1736.01.31, Sct. Nikolaj, Kolding, dåb, Johanne Barbra Jonasdatter Vissing
Mons. Jonas Vissings Johanne Barbra. Faddere: Major Broe Thorp, Tolder Rachlow, ... , forvalter Roed, Madam Borgmester Riises, Madam Saltovs.
NOTITS: AO 147

1764.06.27, Nørre Omme, dåb, Karen Humblet Bering
D. 27. Junii døbt Præstens {Mathias Bering} anden Daatter kaldet Karen Humblet   baaret af Mad. Karen Humblet {farmor},   Hr. Hans Bering {farfar} i Tyregod, Faddere var Hr. Baron Juul {Ryssensteen?}, Hr. Torø af Ølstrup, Hr. Grønvold af Thorsted, Provstinde Schade, Jomfr Anne Margrethe Brasch fra Thiim og Jomf Elisabeth Kirstine Brasch  fra Østertoft

1766.08.27, Thyregod, dåb, Mathias Georg Andreasen Bagger [Forbindelse til Bagge Pedersen (Roed)?]
No. 766 Dom. 13 post. Trin. sc. d. 27. Augusti døbt Seigr. And. Baggers søn af Hastrup: Matthias Georg. Faddere Hr. Zwitzer {Christen Clausen Svitzer} Præst i Scharild. Poul Østergaard af Hammergaard. Hr. Niels Galthen Bering {degn i Thyregod}. Madame Wickman {Else Cathrine Andersdatter Wong} [se lidt længere oppe i tråden] af Brande. Jomfru Zwitzer {Svitzer} af Scharild. Jomfr. Birrethe {Marie Albertsdatter} Vong {ikke født Wong, men Anders Nielsen Wongs kone} af Brande bar barnet.

1768.10.04, Hammer, dåb, Oluf Christian Poulsen Østergaard
D. 4. October hafde Seigr: Povel {Poul} Østergaard et Barn til Daab i Hammer Kirke ved Nafn Oluf Christian som blev frembaaren til Daaben af Jomfru Wissing, Aarhuus. Barnets faddere var Madam Seier {Sejer, Elisabeth Bering} af Rørbech {Rørbæk, Vester}, Hr. Niels Galting, Hr. Oluf Christian Sicker {Secher} af Aarhuus, Mons. Christopher Winding af Hvollgaard {Langskov}.
NOTITS: Jomfru Wissing er sikkert en af Pouls kones - Anne Dorthe Liebe - halvsøstre. Christopher Winding fra Hvolgaard er formodentlig søn af Elisabeth Marie Winding, der som enke havde Hvolgaard på denne tid. Hans bror Anders Winding Kruse overtog Hvolgaard 1784.
Kilde: http://www.tirsgaard.dk/WinFamily/Christian.web/per06284.htm#0
http://www.bessmanns.dk/getperson.php?personID=I1954&tree=bessmann-petersen
Kaptajnløjtnant Sejer Sejersens havde købt Rørbæk på aution i 1714. Han døde kort efter og hans eneste arving, broderen Johan Jacob Sejer fik skødet på Rørbæk. I skødet nævnes Risagergård med fæsteren Niels Villadsen, der skulle yde 6 tønder rug i landgilde. Auktionsskødet blev dateret i Nørre Snede d. 30. juli 1715 og underskrevet af de to herredsfogder og de to herredsskrivere. Frands Rohdes arvinger, hvorimellem Johan Jacob Sejer selv var, påtog sig at hjemle det solgte.

1788.10.31, Brande, dåb, Annus Ambrosius Poulsen Østergaard
20 d: 31 octobr havde Sr. Povel {Poul} Østergaard af sin 3die Hustrue Karen Matens {Mathias} Datter Biering en søn til Daaben blev kaldet Annus Ambrozius Dahl baaren af Frue Stiernholm {Johanne Sejer} paa Hastrup, Fadderne Forvalter Hr. {Claus} Niemann paa Hastrup, Sr. Søren Busch i lille Langkiær Sr. {Niels Jensen} Kiersgaard paa Brandholm, og Mad: Breum {Kirstine Andersdatter Aller} Præstens Hustru i Brande.

1791.00.00, Kragelund, dåb, Christiane Regine Marie Brasch
Møller in Schærbæk {Skærbæk} Mølle Hans Møllers datter Christiane Regine Marie Brasch.
AO-149

Når vi kikker på Karen Humble og de andre i Voer og tænker på hvor navnene Karen, Mads, Niels og Jens kommer fra, så er det nærliggende at kikke på de her nævnte personer. Det kunne jo være, at vi kan kæde Grurup + Voer+ Seest + "Brande/Thyregod" Humblerne sammen.

Poul Østergaards aner er på hjemmesiden beskrevet således:

Jens Andersen Østergaard *1700c †1787+
Sønner:

A. Anders Jensen Østergaard *1729c †1792 Bæktoft, Skarrild. Gift 1. gang før 1765. Kone †1767-84. Børn set:
Poul Andersen *1765 Skarrild.
Jens Andersen *1767 Skarrild.

Gift 2. gang 1784 med Margrethe Vipskov fra Grarup Brande. Hun gifter sig 2. gang med Jens Iversen og bliver i Bæktoft i Skarrild. Barn:

Niels Christian Andersen *1784 Bæktoft, Skarrild.

Måske kunne anerne til Jens Andersen Østergaard være interesante for os at vide noget om?

http://www.nørvang-herred.dk/oversigt/poul-oestergaard.htm har mange flere flotte oplysninger så en stor tak til dem der har lavet den :)


Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej igen :)

Øv - nåede lige præcist ikke at redigere >:(

Den person jeg huskede som værende nævnt til Hammergaard er Steffen Rode:

Steffen/Stephan Rode. (1587 i Lybæk - 1638)
Omtales i Danmark første gang i 1619, kaldes Steffen Rohde, "tjenendis Anders Oluffsen aff Flensborg". Han var gift med Marie Olufsdatter(1596-1650) før 1620, hvor han har etableret sig som (stor)købmand i København. Hans hovedbranche var silke og klæde, men han har handlet med så godt som alle varer, med fineste silke og klædevarer, kniplinger, brokader etc. til stangjern, rug, vin og sild og ikke mindst øksne. Til 1626 boede han i Store Færgestræde, men flyttede så til Højbrostræde i Kbh. Ca. 1629 kaldes han i kronens skødebog Steffen Rode til Hammergård, og hans arvinger havde part i den  Han havde mange børn, idet en afregning af 1656 nævner som arvinger: Else Rode født 16xx (gift m. Christian Fabricius, dr. jur. et med.) Anders, Frants, Steffen, Rudolph, Sofie og Margrete Rode, Magdalene (gift m. købmand Cort Mercker, anden gang med professor Thomas Bartholin), Anna, (gift m. renteskriver Anders Sørensen), Dorothea, (gift m. Fyringsforvalter Peder Jensen Grove, anden gang med Hans Rostgård til Krogerup), samt Mette Rode (gift m. Købmand Martin Pletius). Desuden var en datter død som ganske ung. En af sønnerne kalder sig Francois. Steffen Rode dør i 1638. Sidste gang Steffen Rodes forretninger nævnes er i 1684.
Historisk Tidsskrift, Bind 9. række, 1 (1918 - 1920) 1. Steffen Rodes Regnskabsbog over Studehandel 1637-1650. Af Albert Olsen.
NB. Ifølge personregister til Kancelliets Brevbøger 1646: (arv) Rohde, Stephan (Steffen).

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej igen :)

Der er vist ikke megen liv i linket om Povl Østergaard. Prøver lige igen:

http://www.nørvang-herred.dk/oversigt/poul-oestergaard.htm

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

Register til kronens skøder:

Bind 1 (1535-1648):
Morten Roed,  25

Bind 2 (1648-1688):
Rohde: Andreas, Anna, Dorotea, Else, Frands, Rudolf, Sofie og Stefan.
Magdalene, dr. Tomas Bartholine e.
Stefan til Hammergård, hans arvinger

Johan Rodius - mag.

Bind 3 (1689-1719):
Rohde, familien.
Johannes.
Jokum Frederik, amtsforv.
Lavrs, mag.

Bind 4 (1720-1730)
Rohde (Rode): Antonette, jmfr. i Viborg eller Randers;
Bartolomæus, løjtnant
Helene Sofie, mad. i Randers.
Joakim Frederik, krigsråd - hans arvinger.
Johannes.

Bind 5 (1731-65):
Roed: Kristen, amtsforv. i Kolding
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

#346
Hej på tråden :)

Tusind tak regelsen. Den/de skødeprotokol/ler var nok et syn værd. Tak skal du have.
(Indredigeret: Jeg undrer mig over at Mette og Margrethe Rode ikke er nævnt som arvinger til deres far Steffen Rode?]

Jeg "kender" dem jo godt, navnene, men rart at se dem igen og at se Morten Roed er jo dejligt "ham" er der ikke mange af og vi leder jo stadig efter en potientiel far til Morten Balthazarsen Rhodius.

Bartholomæus i Randers er så nok ældre end jeg troede. Må se om jeg kan få mere styr på ham.

Med de nye Humbler der dukkede op i Voer, kom jeg til at tænke på, at vi har Matthias Toppel og hans hustru Johanne Villadsdatter i omegnen. Matthias er 1694+1698 at finde på Sødringholm. 1717 på Mejlgård, 1711 på Løvenholm og Hedegård før ham i 1730 er foged på Grundet. Lige der i nærheden er så Helvig Mattiasdatter Toppel, gift med Rasmus Christian Brun Humble der 1748 auktionsskøder Store Karlskov i Ringgive sogn til Mikkel Rode. [Ved auktionen 12.11.1748 sogt til Hans Kruse til Hvolgård]
www.brejl.dk/hvoladk.rtf

Jeg fandt ikke i denne omgang mere info om Toppel og Humble i Voers omegn, men googlede og fandt
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,46358,583602#msg-583602 Sidste indlæg undsendt af: Allan M. Andersen (IP Logget) Dato: 22/09-09 16:33

Jeg tillader mig at citere Allans svar:

"Müller slægten er begyndt at interesserere mig, dels på grund af det nære slægtsskab til slægten Mund, dels på grund af dens mulige slægtsskab med efterkommere af Die Herren zur Lippe. Von der Lippe-slægten.

Jeg mener at Georg Rudoph Müllers søster var gift med Jan Pedersen Samuel, pastor i Vesterborg, og hvis disse der er fadder for Thomas Winther, præst i Skovlænge, kunne være af hans mødrene slægt, N.N. gift med Nichlaudius Winter, tolder ved Dragsminde Toldsted. En Tolder kan have ægtet hvem som helst så en slægtning til Jan Pedersen Samuel  eller hans kone, og til Edel Urne Mund, der er fadder ved hans dåb, desuden er hustruens slægt nævnt Bech, efterkommere af Storkansler Ahlefeldts halvsøster, Hvis noget af alt dette peger i retning af Thomas Winther mor, kunne det godt være slægten Müller, som jo er nævnt i nærværende tråd.

Man kan finde dem hos Tom Stryhn. Der er desuden nævnt velbårne Hr. Capitain Toppels hustru Margrethe i Vestenskov. Jeg vil lige tjekke det hele på Tom Stryhns side, men Georg Rudolph Müllers søster skulle altså være gift med præsten i Vesterborg.

Disse Müller stammer fra en Müller, der var gift med en von der Lippe, efterkommer af Bernhard Edler Herr zur Lippe. død 1513 i Brake.

Alt dette blot efter hukommelsen.

Med venlig Hilsen fra DIS-DK nr. 10223 Allan Martens Andersen"

Oveni en Toppel - Humble forbindelse, så er der måske her en Toppel - Samuel [Rhode] "connection" på Lolland?

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen og Karin
I skal have så mange tak for jeres nye bidrag, der jo når ud over vores egne rammer!!!

Apropos har jeg fået en henvendelse fra en slægtsforsker fra Red Deer, Alberta, Canada, der tilbyder at dele sine oplysninger om slægten Maschwedel og Jensen Scheel fra Nykøbing, Falster  :D

Det lyder jo rigtig spændende!!! Jeg vender tilbage.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

"Skolevæsenet i Nykøbing købstad" (Mors): Landsarkivet f. Nørrejylland.
(Elever  i N. 1704-13, 1730-32, 1736)

Christen Rode, søn af fattig enke, elev i nederste lektie 1730, i 1732 læste han Donat &
Aurorum m.m.; han var særdeles fattig, senere elev i Aalborg.
D & A = begynderbøgerne i latin.
Venlig hilsen
regelsen

Villy M. Sorensen

Hej Karin,

mange tak for din venlige omtale af siden om Poul Østergaard
nørvang-herred.dk, som er min.
John Søndergaard Nielsen, som stammer fra Poul Østergaard,
har bidraget meget, ligesom en tråd på hammerum-herred.dk.

Lige en oplysning:
Vi har prøvet at finde forfædre til Jens Andersen Østergaard *1700c †1787+,
men ikke fundet noget som helst. Vi ved ikke engang, hvor navnet
Østergaard kommer fra. Første gang familien ses er da sønnen
Poul Østergaard bliver gift i Kolding 1758.

Jeg ved ikke, hvordan det går andre, men når jeg leder efter
en person eller familie, finder jeg ofte tråde, som det tager mig
mange timer at arbejde igennem. Det er værst, når der er mange
hypoteser i tråden, som opklares (eller ikke) senere i tråden. Så
for nogle personer eller slægter har jeg valgt at gøre arbejdet med
at konsolidere det, der er afsikret. Wong dynastiet er et andet
eksempel.
   Det er fx skønt, at Lis kortlægger og konsoliderer Humblerne, så
man hurtigt kan hægte sig ind på det rigtige sted med mange andre
oplysninger.

Karin, jeg prøvede din link til Family Tree Builder Forum. Der skal
man registreres. Du bruger Family Tree Builder? og dine data kan
man se i forumet? men jeg så ikke dit navn? Dine sider er dermed
ikke alment tilgængelige direkte fra internettet?
Du nævnte noget tilbage Roder i forbindelse med Rørbæk. Jeg har
en kontakt i Give Lokalarkiv, hvor Ejnar Bjerres gårdhistorie for
Thyregod og Vester står. Men kontakten ligger for tiden på
stranden i Thailand. Ejnar Bjerre har en fyldt ordner om Rørbæk,
måske er der noget ekstra om de Roder.

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Maschwedel med fornavnet Balthazar har jeg haft kik på i flere år som mulig "forbindelse" til vores Morten Balthazarsen Rhodius. Jeg ved godt at mange kilder siger at Morten er efterkommer efter Balthazar Thusnes, men det er jeg ikke sikker på at jeg tror på – endnu ;)

Det lyder dejligt med vores "Canadiske – forbindelse" – der kan jo gemme sig værdifulde oplysninger i efterslægten. Jeg glæder mig til at se forskningen.

Tak regelsen for Christen Rode som overføres til Rhode-listen på FTB.

Villy nørvang-herred.dk fortjener mere end blot venlig omtale. Det er bare så flot arbejde. Min dybeste respekt og dejligt at det er tilgængeligt for alle. Det er en guldgrube, når man pludselig står med en forbindelse til området – og det gør vi nu (igen). Wong-dynastiet var jeg inde at kikke på i går, og det er igen fremragende arbejde.
I forhold til dit arbejde der, er min forskning indimellem ret overfladisk og mangler ofte fordybelse. Det må komme engang når jeg forhåbentlig kan gå på efterløn.

Jeg er rigtig ked af, at vi mistede muligheden for at redigere i vores indlæg her på forum. Det forhindrer os i at gå tilbage i tråden når og ikke hvis vores oplysninger ændrer sig. Det er på godt jysk træls at vide, at man på side 2 har skrevet noget som på side 16 ser helt anderledes ud og ikke have mulighed for bare at skrive en henvisning i svaret på side 2. Det er noget rigtig rod og helt uhensigtsmæssigt for alle – specielt når trådene bliver så lange som vores. Gud ske lov har Lis haft lyst og mulighed for at lave hjemmesiden til os ellers ved jeg ikke hvad der skulle være kommet ud af vores tråde.

Jeg har valgt at bruge FTB-forum med redigerbare tråde til "grundforskning". Der har jeg og medinteresserede mulighed for, på en mere hensigtsmæssig måde, at indsamle stof og opdatere/opsummere efterhånden som oplysningerne findes/ændres. For at se oplysningerne skal man lige som her på forum, hammerum herred mv. have en brugerindgang, men det er gratis.

Jeg bruger ikke FTB-trebuilder som sådan. Dvs. at det meste af min forskning ligger godt gemt på min egen computer, så det er desværre ikke pt. tilgængeligt for andre end mig selv. Overvejer selv engang at lave en hjemmeside – er bare så misundelig på Lis

Tilbage til Poul Østergård mv.
Det vil være mere end velkommen med mere info om Rørbæk, Risager og Hammergård som er "de Roders gods".

Steffen Rode skrives ret tidligt (1629) til Hammergård. Jeg spekulerer lidt på, om der kan findes en indgangsvinkel til mere viden ved at kikke på en af arvingerne efter "de Roder" i København. Johan Jacob Sejer.

Sejer ved jeg endnu ikke hvor kommer fra og slet ikke som arving. Jeg synes ellers, at jeg har styr på de fleste af Steffen og Marie Rodes arvinger. Men det to døtre Sophie og Margrethe ved jeg absolut intet om.

Når der er en arving i nærheden af Hammergård er det nærliggende at tænke, at en eller begge døtre kan bo/have været gift i omegnen og at Sejr kan være en efterkommer efter en af dem.
Det vides også at to af sønnerne dør i området. Det må være Andreas og Steffen Rode.

Follow the money - bare en tanke - måske har Jens Andersen Østergård været efterkommer af en af Rode-pigerne?

Kilde: http://www.tirsgaard.dk/WinFamily/Christian.web/per06284.htm#0
http://www.bessmanns.dk/getperson.php?personID=I1954&tree=bessmann-petersen
Kaptajnløjtnant Sejer Sejersens havde købt Rørbæk på aution i 1714. Han døde kort efter og hans eneste arving, broderen Johan Jacob Sejer fik skødet på Rørbæk. I skødet nævnes Risagergård med fæsteren Niels Villadsen, der skulle yde 6 tønder rug i landgilde. Auktionsskødet blev dateret i Nørre Snede d. 30. juli 1715 og underskrevet af de to herredsfogder og de to herredsskrivere. Frands Rohdes arvinger, hvorimellem Johan Jacob Sejer selv var, påtog sig at hjemle det solgte.
Niels Villadsen var fæster til 1731, det ser ud til, at hans 2 sønner Martinus og Niels er kommet til som fæstere samtidig. I fattigproto­kollen er de opført som bidragsydere fra 1732. Niels Villadsen døde lige for jul i 1748, 67 ar gl. Hans enke Anne Marie Pedersdatter døde ikke i Vester, hun er muligvis flyttet til datteren i Bøgballe.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

Rørbæk - Vejle amt.
"Danmarks Større Gårde", 196x angiver: Den ejedes igennem flere gen. indenfor
lavadelslægten Muus. 1840....
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej igen :)

Jamen, jamen Villy. Nu falder jeg også lige over:

1788.07.11, Thyregod, dåb, Anne Elisabeth Stiernholm
No. 9. Tyregod. Freddagen efter Dom. 7 post Trin. d. 11te Julii Hr. Juncher de Stiernholm og Fr Johanne {Sejer} de Stiernholm, født Sejer deres liden Frøchen Datter, tilforn Tiirsdag efter Dom. Exaudi d. 6te Maij hiemmedøbt kaldet Anne Elisabeth, paa Hastrup, publice confirmeret i hendes Daab. Hun blev frembaaren af Madame Wodschou paa Stougaard. Faddere vare: Hr. Sillemani Hiortsvang Præstegaard. Hr. Poul Østergaard i {Brandlund} Brande, Hr. Jens Rauf i Hastrup Mølle, og Jomfr. Karen Humble Seijer fra Rørbech.

Se det er jo rigtig - rigtig interessant. Glæder mig til at se hvad der kan komme ud af det.

Vender tilbage :D

Venligst Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen, Villy og Karin

Det var da herligt med alle de dejlige indlæg, fantastisk som det kommer ind med nye oplysninger. Jeg sakser og sakser.  :D

Nu er der også et tæt portræt af Poul Østergård 1736-1797 (der bl.a. var gift med en Humble-efterkommer Karen Humble Bering) og en Jomfr. Karen Humble Seijer fra Rørbech!

Og slægten bliver større og større. Ligesom dette indslag...  ???

Vedr.: Niels xxx Humble og Jens xxx Humble, jf. mine indslag 325 og 330
Men jeg griber lige tilbage til Humblerne i tiden 1717-1770 fra Nautrup sogn, Harre herred, Viborg amt 1701-1774, ihukommende Karins Nautrup-liste, som jeg har redigeret lidt i:

Opsl. 126. 1730. (nr. 58), 21. post Trinitatis = søn. 29. okt. 1730:
Peder Nielsen Hommel med Dorothe Eriksdatter troloved udi sin faders hus udi Sæby. OK
Opsl. 126. 1730: 1. Advent 1730 = søn. 3. dec. 1730:
Peder Hommel med Dorothe Eriksdatter copuleret udi Sæby kirke. OK
NB: Dorothe Eriksdatter af Sæby  døde i 1731, (med sit foster??? ), begr. udi Sæby kirkegård i hendes alders 27.  aar. Jeg kan ikke læse datoen, den 8. xxx. Samme kirkebog, opslag 157.

Opsl. 126. 1731, 2. post Trinitatis = søn. 14. jan. 1731, Nr. 62:
Peder Nielsen Hommel troloved med Johanne Pedersdatter udi sin faders hus i Grønderup. OK
Opsl. 126. 1731, 18. post Trinitatis 1731 = søn. 23. sept. 1731:
Peder Nielsen Hommel med Johanne Pedersdatter af Grønderup copuleret udi Sæby kirke. OK

Opsl. 131. 23. jun. (?) 1751:
Christen Pedersen Hommel og Maren Jensdatter troloved i Nautrup. OK
Opsl. 131. 31. okt. 1751:
Christen Pedersen Hommel og Maren Jensdatter copuleret i Nautrup. Forlovere Michel Degn og broder Mads. OK


Og så detaljerne igennem 53 år:

Karins liste, redigeret af lis

Viborg A., Harre H., Nautrup, Sæby og Vile sogne. 1701-1774.  LÆST: Opsl. 10-83+

Opsl. 27. 1717. Christen Hommel barn af Nautrup Anna Hommel. Jens Homel er fadder. OK (Anna døde i 1732, 14 år. gl. opslag 157)
Opsl. 30. 1720, Gesto Visitat. Mariæ (dato, lat. fortæller om besøgelse, Mariæ bebudelse, sikkert mandag d. 25. marts 1720). Christen Hommels barn i Nautrup døbt Benditte. faddere nævnt. OK
Opsl. 32. 1723, Milenio (?). Christen Hommels barn i Nautrup døbt Else/Elle? Hommel. Jens Hommel er fadder. OK
Opsl. 35. 1726. Mads Hümble står fadder til Peder Engelmandes datter Karen Marie. OK
Opsl. 35. 1726. Christen Hommels barn Karen hjemmedøbt Dom. 18. p. Trinit. (dvs. sønd. den 20. oktober 1726), frembaaren Maren Nielsd. xxx xxx Christen Hannitz og  hustru: Michel Degn, Mads Degn og Gl. xxx... OK
Opsl. 35. 1726. Dom 19 Trinit. (søndag d. 27. okt. 1726:  "Samme Christen Hommels" datter Karen udi Nautrup xxx til Daabens confirmation xxx Maren Nielsd. Glønge: Faddere Michel Degn, Mads Degn, Peder Nielsen Hommel og Maren Nielsd. Hommel OK
Opsl. 37. 1729. Christen Hommel af Nautrup i Nautrup kirke (?) 1 søn kaldet Peder frembaaren af osv. faddere nævnt.. OK
Opsl. 38. 1730. Maren Hommel står fadder. [Lis-note: Peder Hummel, Skovgaard (?), fadder også] OK
Opsl. 39. 1731. Peder Hommel står fadder til en Holmgrd. Søn. OK
Opsl. 39. 1732. Peder Hommel står fadder. OK
Opsl. 40. 1733. quasimodi genit. Christen Hommels søn Lauritz døbt i Nautrup kirke. frembåren af Maren Stenders (?), faddere Jacob Bysted (?), Hans Hierch (?), Mads Degn, Esergaard (?) OK
Opsl. 40. 1732. Peder Hommel søn af Grønderup døbt Thomas Hommel udi Sæby kirke, fadder bla.a Jens Snabe. OK  (opsl. 41-gift Snabe??)
Opsl. 59. 8. aug. 1752. Christen Hommel barn døbt Jens i Nautrup k., baaret af Magdalena Hansdatter. Faddere: Michel Larsøn, Poul Farver, Hans Jensen, Mette Jensdatter og Eskild Jensens hustru. OK
Opsl. 59. 1752. Karen Hommel bærer Eskild Jensens datter Boel til dåb i Nautrup. OK
Opsl. 60. d. ? 1753. Christen Hommel står fadder til Ped. Andersens søn Anders.  OK
Opsl. 60. Fødte piger 1752. 1. okt. Blev Poul Farvers datter døbt Karen? Baaren af Knud Eskildsens hustru. Faddere Niels Bertelsen, Simon Larson, Christen Hommel hustru og Johanna Poulsd. OK
Opsl. 60. 22. Okt. 1752. Christen Hommel hustru står fadder til Jørgen Schylds datter Mette. OK
Opsl. 70. 1762. Maren Hommel står fadder. OK
Opsl. 79. 1769. Peder Hommel står fadder til Holmgårds søn i Sæby kirke, Jens Snabe også fadder. OK
Opsl. 81. Peder Hommels datter døbt Anna Hommel i Sæby. Båret af Kirsten Snabe, faddere Muldgård, Holmgård, Christensen, Pedersen.  OK

Listen er uden Beyer- og Rhode-navne.

Et fund:
Viborg, Harre, Sæby, Grynderup Bye, , 6, FT-1787, A9211
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peder Humble   54    gift   Hosbonde   Gaardmand   
Kirsten Jensdtr.   56    gift   Madmoder   .   
Ane Pedersdtr.   16    ugift   Datter af 1ste Ægteskab   .
   
Ane Sørensdtr.   25    ugift   Tjenestefolk   .   
Jeppe Nielsen   27    ugift   Tjenestefolk   .   
Christen Jeppesen   13    ugift   Tjeneste Dreng      

NOTE: Denne Peder Humble er født o. 1733. fradrag af 2 "år".
Er sandsynligvis f. 1729 og søn af Christen Hommel af Nautrup.



Da der er kommet så mange fine oplysninger frem om Humble-personer, som jeg endnu ikke kan sætte i nogen større sammenhæng, vil jeg sætte dem på hjemmesiden alligevel, bl.a. fordi de ikke ses i anden (synlig) forsknings-sammenhæng, bl.a. på DIS-træf.

Jeg vil slutte af med en Niels Jensen Humble fra Aunslev:
Ryttergodsets skifteprotokol I fra 7.3.1681-1690
Protokollen er på nogle sider så afbleget, at den er næsten ulæselig.

Peder Jensen Humble, Skalkendrup, Aunslev, Vindinge herred, II-19, 26.6.1690
~ Kirsten Hansdatter, værge far Hans Larsen i Marslev
Johanne Pedersdatter, 12 år
Anne Pedersdatter, 7 år
Jens Pedersen, 3 år
Hans Pedersen, 1 år
Formynder Niels Humble i Aunslev. Henvisning til skifte 10.10.1676
Lars Rasmussen, ungkarl er ny fæster.


, Niels Jensen Humble, Aunslev,, Vindinge herred, III-241b, 4.10.1700
~ Dorthe Pedersdatter
Peder Nielsen, 1½ år

Venligst sakset fra http://www.historie-info.dk/files/historie-info.dk/Det%20fynske%20ryttergods%20Skifteuddrag%201681-1764.pdf


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Godt arbejde Lis ;)

Jeg kikker pt. lidt mere på Christian Bruun Humble fra Ringgive/Toppel og Voer.

men har brug for din hjælp Lis. Jeg var inde på hjemmesiden og kikkede lidt på en Sidsel Pedersdatter Bagge - og nu er jeg på herrens mark. Jeg kan ikke finde hende igen. Der er vist to interessante punkter hvis jeg husker rigtigt ???

Jeg tror at hun er efterkommer af Roederne i Ribe, spørgsmålet er om det var hende eller en anden der var rejst tvivl om hvor stammede fra. Der var noget med en Borgmester i Vejle ??? ???

Håber du lige kan smide et lille link eller to ind så jeg kan se det igen.

På forhånd mange tak :)

Hilsen Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

#355
Hej på tråden

Tak for mails og ros. Det giver jo altid lidt ekstra CO2-fri energi her i kulden.  :)

Karin, jeg har søgt og ledt på alle hylder efter din Sidsel Pedersdatter Bagge, men kan ikke finde hende nogen steder undtagen på google.

Kirkebogen for Nautrup sogn, Harre herred, Viborg amt ser ikke ud til at være udtømt endnu m.h.t. Humbler og Rhoder, så jeg forsøger med lidt mere afskrift af kirkebog, denne gang med begravelser i Nautrup, Søby og Vile sogne 1732-1764:

Opslag 157: Dom. 2. p. Epsk. 1732. Christian Hommelsd. af Nautrup begr. udi Nautrup kirke: Anna gl. 14 år 2 mdr.
Opslag 159: 1738. d. 19 sept. begr. Jørgen Beyers Barn Peter Frideric, gl. 7 mdr. 2 uger
Opslag 161: tirsdag d. 17. april 1742. Christian Rhodes Anne Deichmann, begr. gl. 55 år.
(Note: Nygaards sedler: Anna Deichmann + før 2754, se Engel Deichmann ~ Christian Rhode, Nautrup kb. Børn Anne dbt. 1746, Frederikke Marie dbt. 1750) Men hvis hun er død 1742 er hun ikke mor til disse piger.
Opslag 162: 1745 fredag d. 2. april. Jørgen Beyers d. Margrethe Sophie, gl. 1 år 14 dage.
Opslag 163: d. 8? febr. 1748. Jørgen Beyers datter Abel Margrethe. 1 år 7 mdr. 3 uger.
Opslag 164: 1751. Maj 12. Jens Tofftes barn begr. i Wiil.
Opslag 166: 1757. 23. jan. Peder Hummel af Glynge (?), begr. æt. 21.
Opslag 167: 1762. Jens Tofts moder begr. æt 88.
Opslag 167: 1763 Christ. Rhode begr. i Sæby k.
Opslag 167: 1757. 24. maj. Jens Tofts hustru begr. i W. k. 50 år.
Opslag 169: 24. april 1764. Christen Hommel begr. i Nautrup.
Opslag 169 + 170: Beyers børn begr. 1771.

Er der en sammenhæng mellem Tofft og Humble i Nautrup og Tofft/Humble i Fredericia ??? - jf. mit indslag 340 ovenfor:
"Jens (Kristensen) Humble, født o. 1666, død 1716, begravet 12.2.1716, 50 år gl. (Fredericia Trinitatis kirkebog side 186, opslag 368)
Han blev trolovet med Lene Kirstine Tofft d. 12.12.1702 (Fredericia Trinitatis kirkebog opslag 430) og viet d. 7.6.1703 (samme opslag).

Jens (Kristensen) Humble, 50 år gl., blev begravet 8 dage før sin lille søn Niels, der kun blev 5 år gl."


PS: Jeg har fået noget om Maschwedel fra slægtsforsker Mogens Sander i Canada i første omgang. Jeg vender tilbage.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Mariane Grove & Christopher Bartholin får 13 børn, hvoraf 8 er slægtningsopkaldt - er de noteret?
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Lis igen flot arbejde - Du spørger om der er der en sammenhæng mellem Tofft og Humble i Nautrup og Tofft/Humble i Fredericia---- det vides ikke pt. men er nok værd at undersøge ;D ;D ;D

regelsen: Grove børnene er ikke noteret. Gider du? - det kan blive rigtigt spændende - og afslørende. Måske kan jeg se om jeg har styr på slægtsforholdene ???
og en lille en til dig  ;) Rasmus Secher købte 1826 Tamdrup Bisgård.

Jeg har arbejdet med:

Matthias Toppel gift med Johanne Villadsdatter.
I 1694 er Matthias Toppel at finde på Sødringgård i Estruplund sogn, her nævnes han 1705 som forpagter.
Matthias Toppel er gift før 1697 med Johanne Villadsdatter.
Johanne Willadsdatter står fadder i Estruplund i 1696 og 1699 hvor familien stadig bor på Sødringgård. I 1705 og 6 står Johanne fadder i Glæsborg og her nævnes Matthias Toppel som forvalter på Mejlgård. Her er familien endnu 1707, hvor deres søn Peder von Spreckelsen Toppel bliver begravet d. 22. juli. Peder nævnes som deres søn og ikke deres barn hvorfor jeg formoder, at han måske på det tidspunkt er voksen.
Matthias Toppel nævnes i 1711 som forvalter på Løvenholm og forpagter af "en liden" gård Hedegård. 1715 er familien at finde i Hopballe, der ligger i Jelling sogn ved Vejle og 1730 er han foged i Grundet Birk.
Om Johanne Willadsdatter vides, at hun blev begravet d. 23. aug. 1729 i Vejle og nævnes som hans kone.

Parret har to (p.t. kendte) døtre:

Marie Matthiasdatter Toppel som bliver gift med Mikkel Rhode d. 23. juli 1723.
Parret har kendt til hinanden et stykke tid. Ved en dåbshandling i Åle – Tørring sogn d. 6. april/3. maj   1722 var barnet båret af Maria Toppel og en af fadderne var Mons. Rhode. I 1722 var Mikkel Rhode Fuldmægtig ved Stougaard.

Helvig Mattiasdatter Toppel blev gift d. 22. juli 1733 med Rasmus Christian Brun Humble (f. ca. 1701- marts 1748 i Lindballe sogn).
Dette par bliver i 1733 forældre til Christian Mattias Rasmussen Brun Humble.

Mere info om kan findes på:  http://www.ftb-forum.dk/index.php/topic,1061.0.html

Noter til ovenstående er nederst i indlægget.

Oplysningen om at Matthias Toppel er at finde på Sødringholm er lidt spændende, af flere grunde.

Fra Villys hjemmeside kender jeg nu
1779 Nørre Karstoft ejes efter Ole Christian Sechers (født 17. juni 1747 i Udbyneder sogn, Gjerlev H., Randers A. - død i 1779) af hans enke Mette Marie Friis, som året efter i 1780 sælger Lynderupgaard, hvor de havde boet. (Hun er datter af Malte Christian Friis til Lynderupgård).
Ole Christian Secher var gift 1 med Anne Margrethe Wissing.

og....1857. En Ole Christian Secher sælger Abildgård i Grurup. (Bemærk årstal – senere!). Abildgård mølle i Grurup er nævnt i skiftet efter Lars Pedersen Humble.

Mathias Poulsen SecherSødringholm + Adolfine Sofie Müller f. 1746 i Karlby. (også Matthias Toppel er på Sødringholm). 1768 Kgl. Bevilling da de er søskendebørn.

En Niels Secher f. 10. juli 1808, søn af prop. S på [Fjellerup] Østergård. Sat i skolen i okt. 1822 (nederste kl.). Dimitt. 1829 og fik h. illand???  Randers skoles disc. prot. 121.
Er han mon søn af Niels Secher, ejer af Fjellerup Østergård. (Randers A., Nørre H, Djurs Nørre). Han er født ca. 1770. En søster Marie Kirstine født ca. 1779.

Villy - kunne Fjellerup Østergård måske være interessant i forhold til Poul Østergård - den er i noten herover sat i forbindelse med Secher-folk?

Secher, Johanne Mariane [Marie Anne] gift 1794 med Rhoed, Lars.
1779 arv efter Kr. Høst.

(Lars Roeds af Veggerslev sogn [Nørre Djurs] 18. marts 1796 bev. til uskiftet bo)   
Secher, Johanne Mariane [Marie Anne] Sal. Hr. Rhoeds gift 10. marts 1797 provst [Peder Brøckner] i Sødring (kb. 615)
Hun var født på Sønderholm? (=Sødringholm?) som datter af Matthias Poulsen Secher og Adolfine Sophie Müller.  Begr. 3. dec. 1857 i Rårup 86 år gl. (Vejle kb.)

Sicher, Anna Marie Nielsdatter gift 1721 SE Bagge, Sør.

Lars Roed Præst i Veggerslev gift 24. maj 1794 i Sødring med Johanne Mari Anne Secher
Børn: Matthias Poulsen Secher Roed f. 11. nov. 1794 (KB s. 48). 1801 hos sin stedfar P. Brøchner.

Lars Rhoed i Sødring død
Børn: Lars Rhoed f. 14. marts 1796 (KB s. 612)

Lars Roed
Stud. 4. lektiehører ved latinskolen i Helsingør. 3. juni 1791 af kongen beskikket til præst i Veggerslev. V. eft. Hr. Jens Paulin, som er forflyttet til Asferg-Fårup.

Lars Roed.
Født 1765. Død 17. feb. 1796. 31 år gl. i Veggerslev (KB s61). Intet ordinært skifte. Se. Secher, Johanne Marianne.

Müller ???
Vores Jan Pedersen Samuel er gift Charlotte Sofie Christiansdatter Müller


Det var mange infoer på en gang -  :o  :o  :o - men de bringer os vel forhåbentlig helt tilbage til Adam og Eva :) :) :)


Med venlig hilsen :)

Karin



Randers A., Rougsø H.,  Estruplund sogn.  1693 1791
Opsl. 4. Ingeborg, Thomas Berings ved Hevring mølle bar.
Opsl. 6. Ingeborg, Thomas Berings ved Hevring mølle bar.
Opsl. 7. Onsdagen d. 19. feb. 1696. blev læst over Seig? hr. Lauritz Eriksens datter til Estruplund kaldet Karen. Mette Gregersdatter Hr. Madtz Baÿs udi Vivild bar hende. Fadderne vare: Velbårne Major Friis til Hevringholm, Hr. Madtz Baÿ udi Vivild, Matthias Toppel paa Sødringgaard, min kone Maren Sørensdatter.
Opsl. 8. 1697. Der mangler desværre fotografering af kirkebogens side 6, så jeg ved ikke hvem der bliver døbt. Mette Gregersdatter hr. Madtz Baÿs udi Vivil bar hannem. Faddere var: Oberst Leut. Friis til Estrup. Major Friis til Hevringholm, Thomas Bering til Hevring mølle. Min kone Maren Sørensdatter, Jahan Wilatzd. Matthis Toppel paa Sødringgård.
Opsl. 10. 1699. 6. feb. Jahan Willatzd. Matthis Toppels på Sødringgaard står fadder.

Randers A., Djurs Nørre H.,  Fjellerup - Glæsborg sogne. 1702 1790.
Opsl. 136. 1705. Mons. Mathias Toppels hustru står fadder til Søren Kockis datter Karen.
Opsl. 137. 1706. Forpagter Mons. Toppel på Mejlgaard står fadder.
Opsl. 140. 22. juli 1707 begravet Forvalter Mons. Matthias Toppel på Mejlgaard søn (ikke barn!) ved navn Peder von Spreckelsen Toppel.
Opsl. 143. 1708. Dom XVI p. Trinit. Niels Jessen Bruhn Skolemester på Meilgaard nævnt.
Opsl. 148. 1710. Dom 3. adventus. Mathias Toppels hustru Johanne Willadsdatter af Hedegaard står fadder.
7898 Helvig Toppel.
Iflg. Nygårds sedler bor ægteparret i 1715 i Hopballe i Jelling sogn, Tørrild H., Vejle A.
Efter 1710 ses ægtepatter ikke længere i kirkebogen i Fjellerup-Glæsborg.
Andre noter til KB.
Opsl. 149. 1711. Mons. Egler? Kiærulf ved Meilgaard står fadder.
Opsl. 155. 1714. Confirmeret Christen Østergaards datter af Steenvad Anne.

Skanderborg A.,  Vrads H., Åle – Tørring sogne. 1721 1796. Opsl. 4.
1722. D. 6. april/3. maj. Inddøbt Claus Jessens barn på Stougaard navn Henning. Var baaret til dåbens confirmation frembaaren af Maria Toppel, Ingeborg Arensberg, Johanne Arensberg, Ritmester Ahrenstorff og Mons. [Mikkel] Rhode.
Vejle A., Nørvang H., Kollerup - Vindelev sogne. 1659-1773. Opsl. 27.
D. 23. juli 1723 viede jeg Mons. Mickel Rhode og Mad.sel? Marie Topel. 

Vejle A., Nørvang H., Kollerup - Vindelev sogne. 1659-1773. Opsl. 31.
22. juli 1733. Copulerede jeg Mons. Rasmus Brun Humle og Helwig Topel.

Vejle A., Nørvang H., Sct Nicolai. 1714 1785. Opsl.109.
23. aug. 1729. Math. Topels kone.
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej igen :)

Nu var jeg jo pisket til at komme i tanke om, hvad jeg havde arbejdet med i forgårs - det er godt gjort, at man selv skal huske på det. Ti, hiii   ;)

Jeg fandt det. Det var dette lille afsnit.

http://www.klarskov.org/humble/leeh-with.htm
Nederlandske aner i slægten With?
Forældre
Gunder Fochsdatter With var datter af Fock Albertsen With og Lene Clemensdatter, en Datter af Borgm. Clemen Sørensen i Veile ifølge slægtsforsker Thuras beretning.

Men ifølge "Wormske Stamtavler" var hun datter af rådmand Clemen Olufsen i Horsens og Sidsel Peder Bagges Datter fra Ribe, jf. kilde 2 nedenfor.


Nu skriver jeg det her, så det ikke bliver væk igen.

(Uden at kende Borgmesteren fra Vejle og hans slægt, så stemmer jeg for, at Lene Clementsdatter er datter af rådmand Clemen Olufsen i Horsens og Sidsel Peder Bagges Datter fra Ribe - så må vi jo se om jeg kan bevise det. Ti, hi... ;)

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

3. slægtled.
Landsdommer Christopher Bartholin til Kås (1657-1714) gift 1682 med
Marianne ( Marie Anne) Grove (1662-1733), børn:

1. Thomas (1683-1717), kompagnichef i hæren.
2. Else Dorthea (1684-84)
3. Peter (1686-86)

4. Magdalene (1687-1716), gift med amtmand Selio Müller
5. Frederik Christian (1689-90)
6. Christiane Charlotte (1691-1729), gift med kaptajn Peter Fürst.

7. Mariane Constance (1693-1724), ugift
8. Anne Margrethe (1695-1735), ugift
9. Frederikke (1696-1727), ugift

10. Else Sophie (1698-1754), gift med kaptajn Christopher Falkenskjold
11. Caspar Christopher (1700-1765), konferensråd & godsejer
12. Datter, dødfødt (1703)
13. Frantz (1708-10)

"Otte af Christopher B. tretten børn er slægtningsopkaldt. Thomas er opkaldt efter sin tre år tidligere
afdøde farfar. Else Dorthea er opkaldt efter sin afdøde farmoder Else Christophersdatter Hansen død
(1675) og sin afdøde mormor Dorothea Steffensdatter Rohde (1633-77). Else Dorthea dør som spæd,
men den næste datter i søskendeflokken bliver underlig nok ikke opkaldt efter hende (og farmoderen).
Det sker først fjorten år  senere med datteren Else Sophie (1698-1754). Peter er opkaldt efter sin
afdøde morfar Peder Jensen Grove (1615-73). Magdalene er opkaldt efter sin levende stedfarmoder
Magdalene Rohde (død 1708). Marianne Constance er opkaldt efter sin egen levende mor Mariane Grove.
Anne Margrethe er opkaldt efter sin levende faster Anne Margrethe Bartholin Jacobæus (1660-98).
Else Sophie er som nævnt opkaldt efter sin afdøde farmor, første gang opkaldt i den afdøde søster
Else Dorthea. Caspar Christopher har navnet Caspar fra sin oldefar Caspar Bartholin I (død 1629)
eller sin grandonkel Caspar Bartholin II (død 1670) og navnet Christopher enten efter sin egen
levende far eller sin oldefar Christopher Hansen. Frederik Christian, Christiane Charlotte, Frederikke
og (Else) Sophie  er sandsynligvis opkalder efter kongehuset..."

Kilde: PHT- 2005:2, Eva Villarsen Meldgaard (Fornavnekonsulent for Kirkemin. & P. lektor Kbh. UNI)
Venlig hilsen
regelsen