Sønderjyske arkivalier: næste kildesamling?

Startet af Inger Buchard, 20 Feb 2016 - 12:18

Forrige emne - Næste emne

Inger Buchard

Er der nogen, der er orienteret om, hvad Statens Arkiver gør til næste indtastningsprojekt under crowdsourcing-projektet. Efter faldne sønderjyske soldater (Sønderjyllands Museum), fortjenstmedaljer efter 1848 og 1864 og sønderjyske krigsfanger synes jeg, vi trænger til at få arbejdet med kildegrupper, der ikke har med krig at gøre.

Min ønske kunne være de kort fra den preussiske FT 1880, der omhandler danske statsborgere i Kejserriget. Kortene står på Rigsarkivet i København og kunne delvist lukke hullet i rækken af FT 1860-1921. Men er jeg alene om det ønske? Kortene skal i givet fald affotograferes af indtastningsgruppen, men RA Aabenraa har efter sigende fået digitaliseringsudstyr, så det tekniske er på plads

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Grethe Leerbech

Hej Inger

Jeg synes det vil være en virkelig god ide at få kortene skcannet. Jeg bor desværre for langt væk, så rent praktisk har jeg ingen mulighed for at hjælpe her. Men jeg tror der er mange andre der også vil have glæde af dem.

Men selvfølgelig er der mange ønsker rundt omkring-jeg har f.eks. ønsket om de rigtige gamle tingbøger fra 1600-1700 alle, som man heller ikke altid kan få lov at se i på arkiverne-fordi de er for skrøbelige. Men det er jo et kæmpe arbejde-og tænk hvis man hen ad vejen kunne få en registratur med navne og sager.... Nå det er vist drømme

pøj-pøj

,mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Jytte Frank Dekov

Hej Inger, jeg er af samme mening som dig og ønsker også at få scannet kortene fra de preussiske FT, det vil være en stor hjælp at få dem med.
m.v. h.  Jytte - 2770
http://frank-dekov.dk

Inge Nissen

Hej Inger

Jeg har ikke før hørt noget om disse preussiske FT kort omfattende danske statsborgere i Kejserriget, det lyder spændende, det ville bestemt være godt at få dem gjort tilgængelige.

Jeg har fornylig haft glæde af at kigge på noget af det nye, der kan findes på www.sa.dk under Sønderjylland og hertugdømmerne, f.eks. det punkt der hedder Landråder 1867-1920, hvor man vedrørende Der königliche Landrat zu Sonderburg kan finde valglister til Reichstals-valgene 1890-1907. Der har jeg fundet min farfar og flere oldefædre og tipoldefædre, alle der hvor jeg havde ventet at finde dem, men alligevel spændende, men selfølgelig omfatter listerne kun mænd på 25 og derover.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/other/index-creator/127/709428/18060742

Venlig hilsen Inge

Inger Buchard

Dvs. valgprotokollerne for Sønderborg landrådsamt har overlevet!! Det har jeg hørt om kunne være tilfældet, men ikke tænkt på at lede under DAISY. Tak for tippet.
De er jo lidt kortfattede: navn. alder, stilling, bopæl og om der er afgivet stemme, men absolut bedre end ingenting. Man skal være opmærksom på. at soldater, folk på offentlig forsørgelse og fallenter ikke havde valgret, men flertallet af mænd over 25 år havde altså.

Folketællingskortene 1885 (ikke 1880, som jeg skrev) findes på DAISY under
Tyske folketællingskort vedrørende optanter med flere

De ligner meget de Melderegisterkort, man kan se på RA Aabenraa fra preussisk tid

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Peter Tagesen

Relevant spørgsmål fra Inger Burchard her....

Alt hvad der kan lukke hullerne i FT erne fra Sønderjylland mellem 1864 og 1920 må jo næsten automatisk få topprioritet.

Jeg håber RA vil lytte lidt til os brugere - og indtastere ! - på dette punkt.