Relatives to Ellen, Henry or Edla Poulsen

Startet af Tom Nurmi, 29 Mar 2016 - 22:40

Forrige emne - Næste emne

Tom Nurmi

Hello I contact you from Finland.
I would like to get in contact with children or grandchildren to some the following 3 persons born in Fredriksborg:
1. Ellen Margaretha Augusta Polsen born in 1894
2. Henry Lars Poulsen born in 1896
3. Edla Carla Poulsen born in 1898

Their father was August Christian Poulsen born 08.10.1969 and their mother was Maria Frederika Poulsen born 30.05.1869. I would like to discuss things that happened in the summer 1913 only as a personal matter between us.
My name is Tom Nurmi and my E-mail adress is tom.nurmi@pp.inet.fi

Tom Nurmi

Excuse me: I made a mistake with the name of the third child.
Her name was Ebba Clara Poulsen and she married Hans Reippuert Jörgensen born 21.05.1896

Bente Wanning

Ebba in Copenhagen Police Records (a kind of population register only for Copenhagen) which shows she moved from Fredriksberg to Østervoldgade 2 in Copenhagen.

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1859271&searchname=polit_simple
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Heidi Ilsoee

Ellen fik 3 døtre med Kaj Wilhelm Petersen:
Else Valborg Petersen f. 16.10.1914
Inge Jytte Anne Petersen f. 05.06.1917
Margit Marie Petersen f. 30.11.1921

Ebba fik 1 datter:
Inger Alice Reiggnüert Jørgensen f. 01.06.1921.

https://www.geni.com/people/Henry-Lave-Poulsen/6000000033908170833

Tom Nurmi

The "right" August Christian Poulsen was born 08.10.1869 and he was an "electrician".
His family lived at Emilievej 5 A in Fredrikseberg. (Oplaga 39 in FT 1913  for Copenhagen).

If i have got correct information he was finally found to be the man who was found drowned in Copenhagen on 11:th of July 1913 who laid not identified at least for a couple of weeks at St. Johannes stiftelsen even if there were annunciations about the not identified drowned man in several local newspapers. 

First of all I would like to know if his death  was considered to be an accident, murder or or suiicide.
Did he perhaps leave any letter or message to his relatives? 

I would also like to get some kind of explanation why he laid unidentified for several weeks.
Why did his family not miss him earlier? Did he not use to spend every nigt or day with his family?

At the same time there was also annunciations in the same newspapers,  about a not identified woman that was found drowned in Copenhagen near to "the pontoonfladen" on 8:th of July 1913 and this is in fact the main reason for my interest in this case. However, the woman was burried as not identified.

My next question is: Could there possiby be any connection between these two drowned persons? 
Over 100 years has passed since that so it might be impossoble to get any answer.

If someone who read this has got any idea about it, please send me a message.   

Gitte Johansen

#8
Han bliver fundet 11. juli og begravet 19. juli, så der er da ikke gået så lang tid med identifikation.



Nr. 2527
http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=5&item=162966


https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=155918#155918,26080608
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Tom Nurmi

Tack Gitte.
Du har helt rätt i att mannen hittades 11 juni 1913 och att efter identifiering begravdes snabbt,
Det var ju dessutom på sommaren.
Dock hann tidningarna meddela att mannen inte var indentifierad och det tyder ju på att han eventuellt inte heller rapporterats som saknad, trots att hans familj bodde i Fredriksberg alltså bara några kilometer därifrån, eller hur? 
Eftersom jag inte själv har möjlighet att läsa likbesiktningsprotolollet så vet jag ju inte hur länge mannen uppskattas ha varit i vattnet. Rapporten borde gå att finna och det skulle vara intressant att ännu få se den. Kan man finna den på nätet eller kunde någon släktforskare i Copenhagen ännu titta på den?
Det gäller ju rapporten från St. Johannesstiftelsen.
Jag har fått den uppfattningen att polisens utredningsrapporter från den tiden inte längre kan fås.
Stämmer det?
Sorry for writing in Swedish at this page./Tom 

Eva Morfiadakis

#10
http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=4644274

Hej Tom,

Augusta levde i november 1913. Hon var anställd på Kommuneskolen på Jagtvej 34.

Hon kan inte vara kvinnan på pontonflotten.

Hon levde också i maj 1914.

http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=4643939

I november 1914 är hon inte kvar.

Eva M
Eva M

Tom Nurmi

Bästa Eva Morfiadakis!
Oj vad glad jag blev för att du ännu följer med mina insändare på detta forum.
Tyvärr får jag inte fram några uppgifter om Augusta från de linkar du satt in. Kan Du vänligen hjälpa mig?
m.v.h Tom 

Tom Nurmi

Bästa Eva. Tack. Nu lyckades jag få fram de sidor från 1913 och 1914 som du hänvisar till och detta skulle ju betyda att Augusta har försvunnit ca 1 år senare, således först någon gång efter maj 1914.

Av någon anledning har Augustas födelseår i dessa 3 senare mandtalsregister antecknats som 1886, vilket är fel. Hon har tidigare i Politiets registerblade noterats med rätt födelsedatum 11.06.1884.

Nu måste man kanske börja leta efter henne med ett alternativt födelseår.
Mina huvudfrågor När och Vart har Augusta Wilhelmina Winqvist sedan tagit vägen kvarstår.

Jag har dock fått reda på att hon faktiskt hade ett pass för ett år. utfärdat i Finland 22 oktober 1902 så hon anlände till Danmark senare än jag tidigare trott, nämligen i november eller december 1902. 

Jag är tacksam för all hjälp jag hittills fått av er alla och hoppas ännu att någon ännu finner mera info om Augusta.
m.v.h. Tom




Eva Morfiadakis

Hej igen Tom,

Hon kan helt enkelt ha flyttat till Frederiksberg bara. Frederiksberg är inte Köpenhamn och finns inte med i Politiets registerblade. Men hur du ska finna henne där utan en adress vet jag inte.

Eva M
Eva M

Tom Nurmi


Tack Eva. Du hjälpte mig också för flera år sedan och problemet är detsamma.
Breven hem från Augusta upphörde komma sedan sommaren 1913 och efter en tid började hennes mor och syskon fråga efter henne i Köpenhamn, men alla efterspaningar som då gjordes var dock resultatlösa.
En av hennes systrar besökte t.o.m. Köpenhamn i detta ärende. Jag vet inte vilka personer hon träffade, men den sista adress man hade var uppenbarligen den på Jagtvejen.

Augusta kan ju inte ha gått till himlen. Någonting måste ha hänt med henne som gjort att hon slutade sända brev hem och detta har varit ett mysterium i 100 år nu.
Jag antar att hon skulle vara glad om hon visste att hon ännu har släktingar i Finland som tänker på henne. 

Ha en bra kväll. /Tom


 

Tom Nurmi

Hello my friends in this forum.
According to the newest information I have received from you, there seem to be no need at all to get contact to any descendants from the Poulsen family. I am sorry for causing this mess and hope that I have not caused hard feelings to anybody by digging in August´s  tragic death.
 
I will now start a new search /tread , which you hopefully can read very soon in this same forum.
Thank you for your assistance so far.  / Tom