Hans Hartvigsen dom på to år i Forbedringshuset i 1843

Startet af Jørgen Bue Lond, 11 Apr 2016 - 22:18

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Bue Lond

Hej,

En af mine aners sønner fik en dom på to års i Københavns forbedringshus.
Det har man noteret i Lægdsrullen. Se denne tråd:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,108873.0.html

Er der nogen der ved, hvordan jeg frem til sagen i Daisy?
Jeg regner med, at jeg må på Rigsarkivet i Kbh for at se den, hvis den eksisterer.

Hilsen Jørgen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Jørgen

Du vil formentlig kunne finde sagen under Løve herred. Start med Politiretssagslister, der kan bruges som indgang til Politiprotokol og -dokumenter og Domprotokol.

Se registraturen (opslag 242 og frem):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17032733#134426,20966717

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jørgen Bue Lond

Hej Mikkel,

Tak for henvisningen.

Men det ser lidt indviklet ud, når man ikke har så meget forstand på, hvordan retssystemet virkede den gang.
Så det må nok vente , indtil jeg har læst lidt om det i en eller anden slægtsforsknings ABC.

Hilsen Jørgen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Jørgen

Det er ellers meget lige til når man først prøver :)

Jeg har skrevet lidt generelt om politisystemerne her:

Citat fra: Mikkel Eide Eriksen [1174] Dato 20 Aug 2015 - 19:59
Hej Niels

De fleste steder har sagsbehandlingen i min erfaring taget nogenlunde denne form:

- En politibetjent, vægter eller en civilperson melder at der er foregået en forbrydelse og der optages rapport. Dette indskrives i den lokale retsbetjents journal (fx. Københavns politis hovedjournal, Helsingør byfogeds politisagsliste, Amager birkedommers sagesliste) hvor sagen får et nummer. Ofte findes navneregistre bagi journalen eller separat.

- Sagens papirer (rapporten, evt. andre bilag som breve osv.) findes under retsbetjentens politisager/dokumenter (kaldes lidt forskelligt rundt i landet), de er som regel sorterede efter årstal og det nummer de har fået ovenfor.

- Herefter foretages forhør, disse indskrives i retsbetjentens forhørsprotokoller. Som regel vil enten journalen eller sagens papirer henvise til hvilke protokoller/datoer/folier/sider der er relevante. Ellers kan det være nødvendigt at bladre i protokollen fra sagens startdato og se efter journalnummeret (ses ofte i margen).

- Til sidst bliver sagen enten henlagt eller sluttet med henblik på domsafsigelse. Dommene står i domprotokollen, og er sjældent direkte henviste fra sagsmaterialet, men den falder som regel ikke længe efter sidste forhør. Flere steder er der navneregistre til domsprotokollerne.

- Sager kan også gå videre til højere retsinstanser, men det har jeg ikke stiftet erfaring med endnu.

I fængslernes arkiver findes desuden protokoller over de indsatte, som ofte (altid?) har henvisninger til dommen der placerede dem der. De kan bruges til at gå baglæns fra en indsat til dommen og derfra til sagsmaterialet, især praktisk hvis man ikke ved hvor forbrydelsen foregik (og således ikke ved hvilken retsbetjent der kan have håndteret sagen).

Jeg har i nogle sager set at sagen "tilstilles Vedkommende" hvor vedkommende så kan være en anden retsbetjent, fx. en sag i København som viste sig at fortsætte på Amager.

mvh
Mikkel

På landet er der ofte kun én protokol = politiprotokollen, som førtes fortløbende. Nogle steder har de ført navneregister eller såkaldte sagslister/sagelister. I Løve herred har de valgt sidstnævnte. Saglisterne er kronologiske oversigter over alle de sager der har været forbi politiretten i herredet.

Hvis du starter med Politiretssagslisterne, vil du højst sandsynligt meget hurtigt kunne finde sagen contra Hans Hartvigsen. Der vil være noteret et sagsnummer, som du derefter kan bruge til at finde sagens indførsler i politiprotokollen og de tilhørende dokumenter. Sagsnumre har som regel formen nummer/årstal.

Hvis du har nok bestillinger kan det være en fordel at bestille alt politi-materiale fra Løve herred der dækker 1843.

I fald sagen gik videre til højere instanser vil den som regel være indberettet til amtet, der så fx. har sendt den til Landsover-, Hof- og Stadsretten (nuv. Østre Landsret). Det kan undersøges i amtets journaler & kopibøger, men jeg tror ikke det er nødvendigt ifb. med en "mindre" forseelse som denne.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jørgen Bue Lond

Hej Mikkel,

Tak for den fine forklaring.
Det er jo altid lidt skræmmende, når man skal prøve noget nyt.
Men næste gang jeg skal på arkivet efter noget andet, vil jeg forsøge at finde sagen.

Det er i øvrigt  lidt svært at se, hvornår han fik dommen. Også fordi bemærkninger ofte føjes til baglæns op gennem rullen. Så det skal lige nærlæses en gang til inden da.

Hilsen Jørgen


Mikkel Eide Eriksen

#5
Velbekomme! Det tog mig også en del tid at komme igang med politisagerne (jeg startede med nogle sager i København som er langt mere kompleks med flere protokoller, kamre, osv). Det er meget nemmere i provinsen :)

Kom lige i tanke om en ting: En sags forhør og undersøgelser strækker sig ofte over flere dage (endda måneder), det kan som regel ses ved at der står "Forhøret sluttet og Sagen udsat" eller lignende som det sidste i en indførsel. Så bladrer man bare fremad indtil sagsnummeret dukker op igen.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986


Mikkel Eide Eriksen

Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986