Jens Nielsen født ca. 1732 ved søns dåb i 1755 bopæl Fløjstrup, Malling sogn

Startet af Jytte Overgaard Jensen, 28 Apr 2016 - 16:59

Forrige emne - Næste emne

Jytte Overgaard Jensen

Hans søn Niels Jensen (født 1755 Dom: 14 p. Trinit: (31. august 1755) får en datter Maren Nielsdatter døbt 2. april 1798 Østergaard Huse, Tulstrup sogn faderen navn er nu Niels Overgaard  indført i kirkebogen.
Kilde: Astrup kirkebog 1712-1814 AO genvej opslag 158/272
Det er første gang Niels får navnet Overgaard til efternavn.
Overgaard bliver slægtsnavn i 1914. Det jeg gerne vil have hjælp til er, at finde navnet Overgaard, hvor det kommer fra.
Håber det må lykkes, jeg har prøvet for flere år siden uden resultat.

Med venlig hilsen
Jytte O. Jensen

Else Skovbo Jensen

Der er ifølge Danmarks statistik www.dst.dk/navne 4160 personer, der hedder Overgaard og 167 der hedder Overgård
Alle de mennesker har intet med hinanden at gøre slægtsmæssigt.! I utallige sogne findes Vestergaard, Østergaard, Nørregaard/Nørgaard, Overgaard, Nedergaaard, Søndergaard betegnet sådan for at markere gårdens beliggenhed i landsbyen.
For en ordens skyld vil jeg også lige bemærke, at der findes flere sogne med navnet Astrup, så det ville have været lettere, hvis du skrev i det mindste amtet.
Du må i gang med at finde ud af, om han( eller evt. hans far) har boet på/tjent på  en gård med navnet Overgaard. Der er ingen, der kan fortælle dig, hvorfor din ane hedder Overgaard - medmindre dit indlæg tilfældigvis læses af en i samme slægt , som har fundet årsagen.

med venlig hilsen
Else

Kirsten Tatt


Jytte Overgaard Jensen

Hej Else
Undskyld, det er  Astrup sogn/Århus amt, hvor faderen Jens Nielsen bor ved søns dåb.

Og Kirsten jeg kender Bente Feldballes hjemmeside. Jens Nielsen er indført ved sønnen Niels Jensen dåb i 1755 Fløjstrup/Malling sogn. Første gang navnet Overgaard er indskrevet i kirkebogen.
Håber jeg kan blive ledt videre i min forskning.

Med venlig hilsen
Jytte O. Jensen

Jytte Overgaard Jensen

Hej, prøver igen. Mske andre på tråden har et forslag, hvor  jeg kan prøve at søge.

Med venlig hilsen
Jytte O. Jensen