Tyskland, hvordan gør jeg?

Startet af Bent Jørgensen, 28 Apr 2016 - 17:05

Forrige emne - Næste emne

Bent Jørgensen

Hej Tysklandskyndige.
Jeg leder efter oprindelsen til en af mit barnebarns tipoldemødre.
Jeg kan forstå at man skal slå fødsler op i de lokale kirker og forestiller mig det kan kombineres med en biltur sydpå.

Hvordan gør jeg helt præcist det?

Her er hvad jeg ved om oldemoderen:
født 30 maj 1896 Oldenburg, Alma Johanne  Jensen, forældre Vognmand Carl Jensen og hustru f. Schrøder
iflg. vielse 1918
født 30 maj  1896  iflg kb dåb i 1923
født 19-11-1896 (måske dåb) Oldenborg,  iflg ft 1921., Tilflyttet 1918 fra Tyskland,
født 30 MAY 1896      Bremerhaven, iflg IGI ved død 24 DEC 1972

Jeg tolker det, som at hun er født i byen Bremerhaven i Amtet(?) Oldenborg. Man kan selvfølgelig forestille sig meget andet, hvilket forøger det geografiske område.
Med venlig hilsen
Bent J
   

Cay-Erik Geipel

Det er jo to vidt forskellige byer der her nævnes. Bremerhaven ligger i forbundslandet Bremen ( et af 16 i Tyskland) og Oldenburg findes der flere af. Det der nok er ment ligger i nærheden af Bremen, men i forbundslandet Niedersachsen.
1874 adskilte Bismarck kirken og staten og siden da er de civile myndigheder (Standesamt) ansvarlige for personregistreringer.
Fødselsattester ældre end 110 år er tilgængelige for enhver - de yngre kun for direkte aner.
Du burde altså henvende dig til de to "Standesamt" og bede om en fødselsattest som koster ca. 10-13 €. De tilgængelige civile bøger blev af Standesamt afhændet til arkiverne, adresserne forneden:

Bremerhaven:

http://www.bremerhaven.de/buergerservice/aemter-einrichtungen/stadtverwaltung/stadtarchiv/

Oldenburg ( i håb om at det er det rette Oldenburg-der findes et mere i Holsten)

Postanschrift: Zwischenarchiv, 26105 Oldenburg

E-Mail: zwischenarchiv(at)stadt-oldenburg.de
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

#2
Og så fandt jeg hos ancestry de mulige forældre til Alma Johanne. De blev viet i Oldenburg 1892. Han hedder Carl Frederik Ferdinand Jensen, er født i Søften/Danmark og er "Stellmacher" en slags vognbygger - det passer jo fint med vognmand. Hustruen hedder Meta Friederike Schöder og er født i Bürgerfelde.
Filen er for stor til at vehæfte her, jeg sender den direkte.
Almas dåb har jeg ikke fundet i Oldenburg, derfor tror jeg at Bremerhaven er den rigtige fødeby.

1903 bliver Carl Jensen gift for 2. gang. Enten er den 1. hustru død forinden eller fraskilt. Også denne attest sender jeg.

Læste lige, at han i nr. 2 vielse nævnes som enkemand, så Meta Schröder døde inden 1903

Fandt hendes dødsattest, har sendt den direkte. Hun døde 1902.
Det drejer sig om Oldenburg i Niedersachsen.
Er Alma Jensens forældres navne ikke beskrevet lidt mere nøjagtige i den nævnte vielse 1918 ?
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Meta Schröder er født i Bürgerfelde - en nuværende bydel af Oldenburg.
En "Stellmacher" er en karetmager.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Fandt Carl Jensens dødsattest 1943 i Oldenburg. Han døde på vejen til hospitalet efter en jernbaneulykke - muligvis i forbindelse med krigen.
Har sendt attesten direkte.
Det er kedeligt at man her kun kan vedhæfte filer op til 500 kb, men det er der nok gode grunde til.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Gitte Johansen

#5
Aarhus, Vester Lisbjerg, Søften, Søften Bye og sogn, Et hus, 227963, FT-1880, C7386
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Frants Jensen   52   Enkemand   Husfader karetmager      Sporup Sogn Aarhus Amt
Bodilette Jensen   17   Ugift   Hans barn      Heri Sognet
Karl Frederik Ferdinandt Jensen   14   Ugift   Hans barn      Heri Sognet

nr. 11

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=169876#169876,28523122
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Cay-Erik Geipel

Super Gitte, så er det jo den rigtige jeg har fundet i Oldenburg. Nu venter vi bare på Bent.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Bent Jørgensen

Hej Cay-Erik og Gitte
tak for hjælpen. Jeg gik tidligt i seng i går og det er dejligt at vågne op til at kunne udfylde endnu nogle tomme pladser i slægtstræet.
Nej oplysningerne ved vielsen i Aarhus domkirke d. 26-5-1918 (https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17128480#173257,29121843) er ufuldstændige. Det kunne måske skyldes at Alma ikke havde lært sin biologiske moder at kende, eller måske kendte hende under et kaldenavn, da hun formodentlig er vokset op ved en stedmoder eller måske delvis ved faderens familie.
De nye gode oplysninger åbner i det hele taget for mange formodninger om Almas skæbne. At hun bliver gift kort tid efter sin ankomst til Aarhus kunne jo antyde at hun tidligere havde været i Aarhus eller omegn. Jeg glæder mig til at undersøge det lidt nøjere. Jeg mener at kunne huske, at jeg for mange år siden, har fået overleveret, at Alma talte dansk med en let accent.
Når jeg har set lidt grundigere på det hele, vil jeg skrive det her, hvis jeg finder noget interessant. Der kunne jo være andre der har Alma i deres slægtstræ.
Med venlig hilsen og endnu en tak for hjælpen.
Bent

Cay-Erik Geipel

Jeg er ikke i tvivl om at vi har fat i den rigtige familie. Sidste vished bringer Almas fødselsattest som nævner forældrene. Du burde bede om attesten hos arkivet i Bremerhaven.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Alma Johanne havde (mindst) 2 brødre:
Ernst Friedrich, født 9.4.1898 i Oldenburg
Franz Adolph, født 8.7.1894 i Oldenburg

Alma var kun 6 år gammel da moderen døde 1902.
At hun talte dansk med dialekt kan jo forklares med at hendes mor var tysktalende og faderen dansk.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Bent Jørgensen

Hej Cay-Erik
Tak for de sidste oplysninger.
Du har ret i at jeg nødvendigvis skal rekvirere Metas fødselsoplysninger, det vil sætte den 7´de generation på.
Det er jo også spændende når slægtens spor går lidt videre ud i verden og man kan fundere over hvorfor det netop gik sådan. Gad vide hvilket erhverv Metas far havde.
At Carl Frederik fra Søften endte der, skyldes måske at han tog på valsen som Karetmager-svend. Det var jo ret udbredt i disse tider. (Hans far Frants var også karetmager, så han er måske udlært ved ham.)

Har du et bud på disse:

"in ruhe" betyder det pensioneret? eller afdød?

hvilken religion er der anført i Metas dødsattest? Jeg har svært ved at læse det.

Ellers har jeg allerede fundet en del om Carl Frederiks ophav og tror der er yderligere interessante ting at finde der.
Jeg glæder mig til at arbejde videre i aften.
Med venlig hilsen
Bent

Cay-Erik Geipel

Ja " in Ruhe (stand)" står for pensioneret.
Meta var evangelsk (tysk: evangelisch)
Hvis der er andet du ikke kan tyde, sig bare til.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Bent Jørgensen

Hej Cay-Erik, tak igen.
Jeg gik i gang med at nærlæse Metas dødsattest og der står, til min glæde, også navnet på både fader og moder.
Johann Carl Friderich Schröder og Anna Elisabeth Brandt.
Jeg kan dog ikke tyde faderens stillingsbetegnelse.
Med venlig hilsen
Bent

Cay-Erik Geipel

#13
Almas stedmor Helene Frerichs blev født den 29.3.1868 i Hengstforderfeld i Apen sogn. Hun døde den
26 .8.1949 i Oldenburg.
Broderen (Almas) Franz Adolph faldt under 1. vk den 25.10.1915 ved godset Tannenfeld i nærheden af Dünaburg (Russland). Han var musketer i 5. kompanie, Reserve Infanteri Regiment 259. Han blev ramt af en granat (eller stod i nærheden af en eksploderende).

Johann Carl Friedrich Schröder er arbejder.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Fandt dødsattesterne af Johann Carl Friderich Schröder og Anna Elisabeth Brandt og har sendt dem direkte.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

I vedhæftede fil finder du en sammenfattelse og oversættelse af de tilsendte attester.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Bent Jørgensen

Jeg har sendt en direkte mail.
Med venlig hilsen
Bent

Cay-Erik Geipel

Jeg kan ikke modtage mail fra .com afsendere. Jeg har lukket for dem p.g. af spam.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Bent Jørgensen

Hej Cay-Erik
har sendt kopi via "personlig besked"
Med venlig hilsen
Bent