Ane Cathrine Christensdatter's fødsel

Startet af Jørgen Chr., 30 Apr 2016 - 12:57

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Chr.

Hej.

Venligst prøv at hjælpe mig hvis muligt.  Som det fremgår af vedlagte:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17138615#181705,30849229

så blev Frederik Pederen (Vester) gift med Ane Cathrine Christensdatter (brudepar nr. 4).  Frederik blev døbt 26.04.1789 i Svendborg amt, Magleby sogn, for en ordens skyld AO's opslag 373 nr. 1.

Men hvor og hvornår blev Ane Cathrine født.  Jeg ved, det er et vidt begreb men, jeg er NÆSTEN sikker på, at det var på Langeland.  Jeg har ledt i Humble, idet jeg af et familiemedlem fik at vide, at det var en mulighed, og i Tryggelev, hvor de blev gift og boede, men ingen af stederne har jeg fundet hende.  Det er ikke for at slippe let over det, at jeg spørger jer derude men, sommetider har nogen af jer en hurtig måde at undersøge den slags på.  Derfor ulejliger jeg jer.

Jeg kan yderligere fortælle, at Ane var Frederik's tredje ægteskab og, at Ane og Frederik fik fem børn, den sidste Hanne Frederiksen 09.12.1845.  Frederik døde 15.01.1855 i Svendborg amt, Tryggelev sogn.  Ved ingen af børnene står der, hvor gammel Ane var.  Det har jeg kun fundet ved vielsen.

Da Frederik døde i Tryggelev, har jeg også prøvet, om jeg kunne finde Ane død i Tryggelev.  Heller ikke det har jeg kunnet finde.  Der er én i Tryggelev med samme navn men, hun er ikke "min", da Frederik er gift (må være med Ane) da han dør, og hende, jeg har fundet, var gift med en smed Jens Christensen, da hun døde.

Altså, jeg vil være meget taknemmelig for hjælp og håber derfor at høre fra jer.

De venligste hilsener og rigtig god weekend hvor solen forhåbentlig titter frem.

Jørgen

Egon Sørensen

#1
Hej Jørgen!

Der er en Anne her, men det er jo ikke bevist at det er den rigtige



Anne Catrine Christensdatter
 
Denmark Baptisms
       
Name     Anne Catrine Christensdatter    
Gender     Female    
Christening Date     15 Jan 1804    
Christening Place     Tryggelev, Svendborg, Denmark    
Father's Name    Christen Maartensen Skreder      
Mother's Name    Maren Hansdr

Det er måske hende du har fundet


MVh.

Egon Sørensen  

Jørgen Chr.

Hej Egon.

Du er simpelthen så hurtig.  Tusind, tusind tak for dit input.  Jeg ved ikke rigtigt, hvordan jeg skal få bevist, om det er den rigtige. Hende, du har fundet er jo liiiiidt ældre end vielsesåret 1834 minus hendes angivne alder ved vielsen, 32.  Men det kan sagtens være hende, da vi jo alle ved, at kirkebøgerne ikke altid angiver/kan angive en nøjagtig tid.

Hende, jeg havde fået foreslået af et familiemedlem, var døbt 07.05.1809 i Humble men så skulle der for det første være en aldersforskel på 20 år mellem Frederik og Ane, og slet ikke svare til de 32 år angivet ved vielsen.

Hende, jeg har fundet død, er død den 19.09.1872 i Tryggelev, 63 år gammel, AO's opslag 385 nr. 1, men heller ikke hun er født omkring 1802, som vielsen angiver.  Og endvidere var hun ikke gift med Frederik, som Frederik's død angiver.

Da du ALTID er til stor hjælp og altid, i hvert fald når du har hjulpet mig, har fundet frem til det rette svar, så er jeg overbevist om, at du med næsten 100% sikkerhed har fundet den rigtige.  Det ærgrer mig blot lidt, ha, ha, at mine læsebriller stadig er så fedtede, at jeg ikke selv var opmærksom på hende, du nævner, når jeg har været Tryggelev's kirkebøger igennem.  Men jeg må jo tøjle min stolthed, ha, ha.

Måske hvis jeg finder hendes død, at jeg så bedre kan afgøre, om det er den rette, for der står mange gange, hvem vedkommende er død fra.

Egon, endnu en gang tusind tak for din venlighed.

De venligste hilsener og rigtig god weekend.

Jørgen

Gitte Johansen

Svendborg, Langelands Sønder, Tryggelev, Tryggeløv Bye, Et huus, 62, FT-1845, B7133
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Frederik Pedersen   57   Gift      Dagleier   Maglebye, Svendborg Amt
Anne Ch. Christensen   37   Gift      Hans kone   Humble, Svendborg amt
Christen Frederiksen   13   Ugift      Deres børn   Fodslette, Svendborg Amt
Christian Frederiksen   11   Ugift      Deres børn   Tryggelev
Hans Frederiksen   6   Ugift      Deres børn   ditto [Tryggelev]
Anders Frederiksen   3   Ugift      Deres børn   ditto [Tryggelev]

Svendborg, Langelands Sønder, Tryggelev, Tryggelev By, et Hus, 86, FT-1850, D2997
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Frederik Pedersen   61   Gift      Husfader, Daglønner   Magleby, Svendorg Amt
Ane Christensen   41   Gift      hans Kone   Humble, Svendborg Amt
Jacob Frederiksen   11   Ugift      deres Barn   *her i Sognet
Ansine Frederiksen   8   Ugift      deres Barn   *her i Sognet
Hanne Frederiksen   5   Ugift      deres Barn   *her i Sognet
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jørgen Chr.

Kære Gitte.

Hurra endnu én af de helt exceptionelt dygtige har svaret på mit indlæg, nemlig du Gitte.  Hvor er det skønt.  Tusind, tusind tak for din hjælp.  Nu vil jeg nærstudere dine oplysninger men, umiddelbart ser det ud som om, det afgørende spor først vil vise sig, når jeg finder, hvor og hvornår Anne Cathrine døde.

De to FT'er du viser, Gitte, er den familie, jeg har oplysninger på med undtagelse af at få skik på Anne Cathrine nævnt dér, fødsel og død.  Jeg går ud fra, at den konfirmation, du henviser til, drejer sig om nr. 11, hvor der står, at hun er født 13.07.1808.  Det passer da meget godt med, at jeg har fundet hende døbt 07.05.1809, selvom det er underligt, at der er så lang tid imellem ødsel og dåb.

Jeg har noteret, at Anne's forældre skulle være Christen Madsen og Anna Mortensdatter af Brandbye (Humble).  Så vidt jeg kan se, står der nogle andre forældre ved konfirmationen.

Og så er det, som om der er spøgelser blandet ind i dette, ha, ha, for da jeg første gang tastede din oplysning om konfirmationen ind, fik jeg Humble 1818 (2. Påskedag = 05.04.1818) under AO's opslag 79 nr. 8.  Denne Anne svarer til hende, som Egon har fundet.  Kan du forstå, jeg er forvirret, når du også tager oplysningerne med, som jeg har skitseret overfor Egon?

Men som sagt, jeg vil nu gå alle oplysningerne igennem og se, om min lille hjerne kan finde frem til et svar.  Alt afhænger dog stadig, efter min mening, af, hvor og hvornår Anne døde og de oplysninger, der står dér.

Du skal dog endnu en gang have tusind tak for din venlighed og hjælpsomhed.

Hvad skulle jeg gamle mand dog gøre uden jer fantastiske mennesker.

De venligste hilsener og rigtig god weekend.

Jørgen

Ole Dorch

Ved den viste konfirmation fremgår det at Anne Cathrine er døbt i Lindelse!
Det fremgår også at hun er døbt den 13/7 1808, men det er en fejl: hun er døbt 13/7 1806!
Præsten ved konfirmationen skriver også at hun er "uægte", hvilket ikke fremgår ved dåben, som kan ses her:

http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=179982&side=50&kb=KB: Svendborg, Langeland Sønder, Lindelse 1790-1814 FKVD (EM)&height=595

Moderen kaldes ved konfirmationen for Anne Kirstine Hansdatter, men ved dåben "kun" Stine Hansdatter, mens faderen  er kaldt "soldat Kristen/Christen Larsen".

Bemærk også at Anna Cathrine ved sin vielse kaldes "fruentimmer" hvilke normalt antyder, at hun tidligere har født et barn uden for ægteskab.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Jørgen Chr.

Hej Ole.

Også til dig skal lyde en kæmpestor tak for dit svar, som giver endnu mere til eftertanke.  Bare jeg gamle mand snart får rede i alle de dejlige oplysninger, jeg har fået som svar på mit indlæg.

Jeg havde godt lagt mærke til, at der, som du nævner, står, at præsten ved dåben skriver, at Anne er døbt i Lindelse men, jeg er bare ikke kommet så langt endnu til at gå ind i det, for jeg har været i byen og købe ind, da jeg skal have gæster senere.

At Anne er Uægte, må jeg da også se på, om jeg kan finde ud af.

At Anne er Fruentimmer ved vielsen, er rigtigt nok, for hun fik en dreng to år før vielsen men, han blev så senere søn, da den udl. barnef. og ægtemanden var én og samme mand.

Endnu en gang tusind tak for din hjælp, som jeg er meget glad for.

De venligste hilsener og også en rigtig god weekend til dig.

Jørgen


Ole Dorch

Anne Cathrine er netop ikke uægte  ;)
Det fremgår tydeligt her, hvor hendes forældre vies i  d. 7 maj 1805, dvs. ca. et års tid inden hendes fødsel:
http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=179982&side=117&kb=KB: Svendborg, Langeland Sønder, Lindelse 1790-1814 FKVD (EM)&height=687

mvh.
Ole Fabricius Dorch


Jørgen Chr.

Hej Ole.

Tak for din tilbagemelding men nu skal vi passe på, hvad vi taler om, føler jeg.  Du kom ind på, at der ved Anne's FØDSEL stod, at hun var uægte, så jeg må forstå dig nu, at du har fundet ud af, at det var HUN ikke.  Meget flot af dig.

Derimod er det rigtigt, at Anne, før HUN blev gift, fik et barn udenfor ægteskab, altså var hun Fruentimmer ved hendes vielse.  At den uægte søn så blev ægte ved Anne's vielse var, fordi hans far var den samme mand, som Anne giftede sig med.

Undskyld, at jeg sådan klarlægger dette men, det er for, især at jeg, ikke løber sur i det.

Men det er stadig dejligt, at du så fortsat tænker på at hjælpe mig.

Jeg er nu spændt på, om jeg nu kan finde frem til, hvor og hvornår "min" Anne døde.

De venligste hilsener og lad os så ønske, at vi snart må få det solskin, vi mangler så hårdt.

Pas på dig.

Jørgen

Gitte Johansen

Ved vielsen står der, at hun er vaccineret i 1810 af Rothe.

Det står der ikke ved de 2 der er fundet. Har prøvet at lede efter andre, men ikke fundet nogen.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ole Dorch

Jørgen skrev: Du kom ind på, at der ved Anne's FØDSEL stod, at hun var uægte

Nej det gjorde jeg ikke.
Det var ved hendes KONFIRMATION, at præsten skrev at hun var uægte :D

Når du læser dåben og forældrenes vielse fremgår det jo meget klart, at hun ikke var uægte.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Jørgen Chr.

Kære Dorthe og Ole.

Endnu mere tak til jer begge to for jeres tålmodighed og med den, skal det nok lykkes mig at finde, hvad jeg søger.

Til Dorthe må jeg dog sige, at der er ingen så skarp som du.  Du giver mig altid og hele tiden henvisninger, som jeg selv burde tænke mig til.  Se nu f.eks. det med at tænke på oplysningen om vaccinationen.  Fantastisk.  Mange, mange tak for den inspiration du giver mig.  Men jeg har jo berømmet dig før for din lærerige hjælp, så du ved, at jeg mener det.

Til Ole.  Undskyld mig, at jeg sådan roder i det.  I morgen vil jeg roligt læse svarene igen og så se, hvad jeg kan stykke sammen.

Mere tak til jer begge.

De venligste hilsener og nu må det være god søndag.

Jørgen

Ole Dorch

Jeg har lige set på problemet igen :D

Hvis den rigtige Ane Cathrine Christensdatter blev vaccineret af Rothe 7 juni 1810, (oplyses ved vielsen i 1834), så må det være hende her, der konfirmeres her i Humble 1824:
http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=179565&side=52&kb=KB: Svendborg, Langeland Sønder, Humble 1823-1861 K (KM)&height=595

Hun er døbt 7 maj 1809 i Humble, og er formentligt hende du tidligere har nævnt som datter af Christen Madsen og Anne Mortensdatter. Ved vielsen angives hun at være 32 år gl, men har altså kun været ca. 25?
Da vaccinationsoplysningen stemmer, og oplysningerne ved folketællingerne også peger i den retning, må aldersangivelsen ved vielsen være en fejl.

Her en ft mere, som fortæller det samme:
svendborg, Langelands Sønder, Tryggelev, Tryggeløv, et huus, 85, FT-1860, B0502
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anne Kathrine Christensdatter 51 Enke(mand) eier huset  Humble sogn 
Hanne Frederiksen 15 Ugift hendes datter  her i sognet [Tryggeløv] 
Christian Johansen Behrends 3 Ugift hendes pleiesøn  dto [Tryggeløv] 

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Gitte Johansen

Godt, Ole.

Så langt var jeg ikke gået frem i konfirmationer, men det passer jo perfekt.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jørgen Chr.

Hej Ole og Gitte.

Da jeg kan se, at I er/har været sent oppe og givet jer tid til at hjælpe mig yderligere, så vil jeg da lige takke jer, inden jeg går ind og hilser på Ole Lukøje og nyder dynen.

Ole, jeg må sige, at du virkelig imponerer mig.  Jeg kender dig ikke så godt, som jeg gør med Gitte og Egon, som er meget skrappe til at finde svar på vore spørgsmål men, jeg ser nu af denne korte korrespondance, vi har haft sammen, at du også er mægtig dygtig.  Du har også været til stor, stor hjælp med at finde frem til et rigtigt svar på mit spørgsmål og har en meget logisk og sund tankegang, som giver de flotte resultater, som du har præsenteret for mig.  Du skal derfor endnu en gang have tak for din tålmodighed og skarpe syn på kendsgerningerne.

Gitte, dig kan jeg heller ikke takke nok for din hjælp, sa selvom jeg har vist det i løbet af afviklingen af sagen så siger jeg alligevel tak for din sidste "bemærkning".

Kan I nu begge have en god søndag og pas på jer.

De venligste hilsener.

Jørgen

P.S.  Nu vil jeg se, om jeg, på basis af det jeg ved, selv kan bruge hjernen lige så godt som jer og finde, hvor og hvornår Anne er død.  Jeg har da nu nogle virkelig gode kendsgerninger at gå efter, hurra.

Jørgen Chr.

Hej alle.

Jeg føler, at jeg bør fortælle her, at jeg HAR fulgt op på denne "sag" ved, at jeg hele måneden har ledt efter Anna Cathrina's død men, hun må være fløjet til himmels uden, at nogen har lagt mærke til det, for jeg kan/har ikke kunnet finde hende.  Og jeg HAR pudset mine læsebriller indtil flere gange, så det er altså ikke, fordi de skulle være fedtede, at jeg ikke har fundet et resultat.  Jeg fortsætter dog med at lede, for min stædighed gør, at jeg skal finde hende.

Dette er altså blot til jeres orientering, så I kan se, at jeg efter al den hjælp, jeg har fået fra jer, ikke selv er på den lade side og bare lader stå til.

De venligste hilsener og ønsker jer en forhåbentlig god søndag aften.

Jørgen