Christen Thomsen, Kovtrup, Hammer sogn, Vrads Herred, Skanderborg amt

Startet af Aase Jørgensen, 07 Maj 2016 - 09:43

Forrige emne - Næste emne

Aase Jørgensen

Hej
Jeg har en slægtsbog over min bedstefars slægt. Den ældste ane der, er Christen Thomsen, Kovtrup. "Han er nævnt som beboer af gård nr.3 i både 1664 og 1688"
Så er der kommet en tilføjelse til slægtsbogen, hvor der står:"boede i Koutrup, hvor der i 1682 kun var 1 gård. Den havde krohold for driverne. Deres store kvægdrifter havde natlig hvileplads i en dal ved krogården, der lå ved den gamle hærvej eller studievej på den tid, den ejedes af Christen Thomsen."
Nu har jeg så selv arbejdet med at bore videre i min og min mands slægt, og har også prøvet at finde ud af lidt om Christen Thomsen, men jeg kan ikke rigtig finde ud af, om det er krogården, han har haft, derfor hører jeg gerne fra nogen, der ved noget om den. Det er vist den, der er naturskole i dag og kaldes Kovtrupgård.

Mvh
Aase

Verner Nielsen

#1
Hej Aase
Jeg ved intet om dine aner Christen Thomsen men!
Bor 4 km. derfra og har været med til at ombygge Kovtrupgaard til naturskole, da jeg er tømrer.
Mine egne direkte aner var bosiddende på Lykkegaard mat. 2a der er beligende ca 400 m. nordøst for
Kvortrupgaard Først Niels Christensen 1724-1786 fra ca 1750,(Jeg ved ikke hvem hans forældre var)
hans datter Maren, der blev gift med Jens Jensen, deres søn Niels Jensen osv. til ca 1880.
Det hjælper jo ikke dig, men jeg vil gerne have efterkommer efter Christen Thomsen.
m.v.h.
Verner Nielsen



Aase Jørgensen

Hej Verner
Christen Thomsen's søn Thomas Christensen gift med Maren Pedersdatter bor også i Kovtrup, og han dør der i 1775. Hans  søn Christen Thomsen gift med Anna Therkelsdatter bor også i Kovtrup og dør der i 1810. Deres søn Therkel Christensen gift med Anna Jensdatter bor også i Kovtrup, men dør 1832 hos sønnen Jens Therkelsen i Hage.
Måske er Niels Christensen og Thomas Christensen brødre????

Mvh
Aase

Verner Nielsen

Hej Aase
Tak for udredning om Christen Thomsens efterkommer.
sønnen Thomas Christensen der døde 1775 ses født 1694
Niels Christensen er født 1724  30 års forskel på søskende er nok ikke sandsynlig.

Jeg skal til Kvortrup inden for de næste 14 dage, men kan nok ikke finde ud af mere,
end du allerede ved.
M.v.h.
Verner Nielsen

Vera K. Madsen


Hej Aase.
Jeg trækker lige denne tråd op.
Hvor mange gårde der har været i Kovtrup lige netop i 1682, skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror dog, der har været mere end én både før og efter dette årstal.

I 1660 nævnes 3 gårde i Kovtrup under Hammergård gods:
Chr. Hagelskær
Isak Nielsen
Maren Thomases

I 1664 nævnes 2 gårde under samme gods:
Jørgen Nielsens gård
og Christen Thomsens gård

Jørgen Nielsen er kommet til Kovtrup fra Lerret i Nr. Snede omkring 1662, og meget tyder på, at det er Kovtrupgård (matr. 1a) han er kommet til.
Han og sønnen, Mads Jørgensen, nævnes flere gange i tiden op omkring 1680.
Ud fra de nye hartkornsberegninger, der blev udarbejdet i årene 1681-88, kan gårdene og fæsterne følges fra 1688:

matr. 1a: Ny htk. 2-5-3-1, Kovtrupgård
Fæster i 1688: Mads Jørgensen
Fæster i 1738: Jens Hansen, g.m. Barbara Madsdatter (formodentlig Mads Jørgensens datter)
Deres søn, Mads Jensen, blev i 1747 g.m. Anne Marie Knudsdatter (barnebarn af Niels Villadsen på Risager).

Matr. 2a: Ny htk. 2-5-2-0, Lykkegård
Fæster i 1688: Hans (Jensen?)
Fæster i 1738: Hans Jensen (Muligvis ovennævntes sønnesøn - søn af Jens Hansen og Barbara Madsdatter på matr. 1a)
Hans Jensen var gift 2 gange. Både han og hans 2. kone døde i 1751.
Efterfulgtes så af Niels Christensen, (søn af Christen Jensen i Lindet og dennes 1. hustru, Karen Nielsdatter af Vesterlund).

Matr. 3a: Ny htk. 2-5-2-2, Mellem Banke
Fæster i 1688: Chr. Thomsen
Fæster i 1735: Thomas Christensen, blev i 1723 g.m. Mette (formodentlig en datter af Anders Madsen Bødker og Johanne Christensdatter i Nr. Tindet). Hans 2. ægteskab med Maren Pedersdatter.

Om Christen Thomsen har jeg (lidt tilfældigt) fundet dette:
Iflg. skifte - Ringkøbing købstæder, (v. Erik Brejl), 1.6. 1669
lb.nr. 43)
(Navn nævnes ikke)
E. Chr. Lassen
B. Else, g.m. Chr. Thomsen i Kovtrup i Hammer sogn.

Chr. Lassen gifter sig igen, men dør i 1673:
lb. nr. 76)
Chr. Lassen, tækker i Ringkøbing
E. Kirsten Christensdatter
LV. bror Peder Christensen i Klegod, og Chr. Jørgensen
A. Else g.m. Chr. Thomsen i Kovtrup
    Maren g.m. Bertil Nielsen, væver (var måske enkens datter?)
(læs selv videre). Se også lb.nr. 92).

Dette er, hvad jeg lige nu kan bringe, men jeg uddyber gerne, og modtager også meget gerne kommentarer m.v.
Selv er jeg efterkommer af slægten på Kovtrupgård.

Mvh Vera K. Madsen


Verner Nielsen

Hej Vera

Tak for din oplysning om matr. 2a Lykkegaard
Jeg havde ikke tænkt på at Niels Christensen kom fra Lindet Vester sogn.
Nu kan jeg finde hele sammenhængen gennem Ejnar Bjerre Jørgensen Gårdhistorier.
der ligger tilgængelig på Nørvang-herred.dk
Ejnar Bjerre har jeg kendt helt fra barn, da jeg har siddet hjemme ved hans far på stuegulvet og set fjernsyn.

M.v.h.
Verner Nielsen

Vera K. Madsen


At Chr. Thomsen havde en bror, Anders Thomsen, fremgår af en sag om vold, set i:
Nørvang herreds tingbog, lb.nr. 802, 1670:

"Johan Nordman til Risager ved fuldmægtig Laurids Jensen i Givskud, fører vidner på at Anders Thomsen, der holder sig op hos sin bror, Chr. Thomsen i Kovtrup, overfaldt Johan Nordmans tjener Chr. Jacobsen 2. pinsedag på vejen fra Risager mølle og Nortvig og berøvede ham has hat og noget tøj. Der fremlægges syn af Chr. Jacobsens sår og skader."

Hej Verner: Også jeg sætter stor pris på - og er flittig bruger - af Ejnar Bjerres gårdhistorier - og rigtig sjovt, at du har kendt ham!
Dine Jens Jensen'er kan du fx læse om under Matr. 5, Lindet, Bregnagergård.
Måske kan vi (evt. i en ny tråd) udveksle oplysninger. Jens Jensen (Skjærhoved) og Maren Nielsdatters datter, Bodil Marie Jensdatter blev svigermor til min oldemor, Ane Rebekka Madsdatter af Søhalegård, i hendes 1. ægteskab med Jens Sørensen i Hundshoved.

Mvh Vera