Hvor blev Gunni Busck født (1875-1936) ?

Startet af Tom Smidth, 19 Maj 2016 - 10:24

Forrige emne - Næste emne

Tom Smidth


Jeg har længe haft en udokumenteret oplysning om at Gunni Busck blev født d. 27/3 1875 i Bovlund i Agerskov sogn, Nørre Rangstrup h., Haderslev a., Danmark.

Det har jeg så tjekket i kirkebogen for Agerskov sogn, og det kan ikke bekræftes.

Forældrene til Gunni er gårdejer Johannes Busck (1841-1916) og Anne Helene Karoline Refslund (1852-1912)

I 1880 opholder familien i Eskelund i Brørup sogn:
Citat(1 2 1880), Ribe, Malt, Brørup, , Eskelund, Klegvanggård, 81. 
Johannes Busck 38  Gift Husfader, Gaardejer  Stiftbjerg by, Holbæk Amt
Anne Helene Karoline, født Refslund 27  Gift Hans Hustru  Slesvig
Ingeborg Busck 6  Ugift Deres Børn  Slesvig
Gunni Busck 4  Ugift Deres Børn  Slesvig
Julie Busck 2  Ugift Deres Børn  Her i Sognet
Karl Augustin Johannes Busck under et år  Ugift Deres Børn  Her i Sognet
Hans Refslund 19  Ugift Tjenestefolk  Slesvig
Jens Fredrik Karlsen 28  Ugift Tjenestefolk  Søllerød Sogn, Kjøbenhavns Amt
Hans Jørgen Smith 27  Gift Tjenestefolk  Slesvig
Mathilde Anine Vollesen 23  Ugift Tjenestefolk  Slesvig
Marie Madsen 24  Ugift Tjenestefolk  Bøvling Sogn, Ringkjøbing Amt
Magdalene Nielsen 22  Ugift Tjenestefolk  Slesvig. 

Hvor var de da Gunni blev født i 1875?

vh.
Tom
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Gitte Johansen

Der står også her, at han er født i Bovlund, Agerskov

nr. 79

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=173330#173330,29140377

Deres datter er døbt i en frikirke. Kan der have være en sådan i nærheden af Agerskov?

Nederst

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=153416#153416,25558024
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Han står heller ikke i personregisterførerprotokollen for 1875 i Agerskov.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Klaus Guldager

Jeg ved ikke om det er denne Gunni, der eftersøges, men her er i hvert fald:

Gunni Busck
Fødselsdag:    27. marts 1875
Fødselssted:    Bovlund, Agerskov sogn, Nørre Rangstrup herred, Haderslev amt
Død    Døde 7. august 1936 i Aarhus, Midtjylland, Danmark
Nærmeste familie:    

Søn af Johannes Busck og Anne Helene Caroline Refslund
Husbond til Asta Engberg
Far til Ingeborg Busck; Fride Busck; Johannes Gunni Busck; Asta Julie Arnfred; Ellen Busck og 12 andre
Bror til Ingeborg Busck og Julie Busck
Beskæftigelse    Fiskeskipper, fisker

https://www.geni.com/people/Gunni-Busck/6000000013029631640

Men der kan jo være fejl i disse oplysninger.

mvh
Klaus

Gitte Johansen

Her står også Agerskov. Lidt mystisk, at han ikke står i personregisterfører. Det burde han, selvom han bliver døbt et andet sted, men jeg.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=104596#104596,16547339
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Klaus Guldager

Gunnis moder er født i Agerskov:

Anne Helene Caroline Refslund
Fødselsdag:    29. september 1852
Fødselssted:    Bovlund, Syddanmark, Danmark

Der er en del Refslunder i sognet.

Klaus Guldager

#7
Gunnis moder een gang til, for der er en god historie og måske en løsning på den forsvundne dåb:

"Anne Helene Caroline Refslund
Fødselsdag:    29. september 1852
Fødselssted:    Bovlund, Syddanmark, Danmark
Død    Døde 27. april 1912 i Viby, Midtjylland, Danmark
Nærmeste familie:    

Datter af Bunde "Gammelbunde" Refslund d.æ. og Ingeborg Refslund
Hustru til Johannes Busck
Mor til Ingeborg Busck; Gunni Busck og Julie Busck
Søster til Jacob Jørgensen Refslund og Hans Refslund"


Bunde "Gammelbunde" Refslund er altså  Gunnis morfader.

Han spillede en vigtig rolle for dannelsen af Bovlund Frimenighed,der blev dannet i 1879:

"L.B. Poulsen var skolelærer i Rangstrup. Han havde deltaget i krigen i 1864. I 1867 blev han afskediget af tyskerne da han nægtede at aflægge ed på den preussiske forfatning. Han flyttede med sin unge kone til Bovlund, hvor de tog ophold hos hendes mor, men kort efter krævede tyskerne, at han skulle aflægge soldatereden, eftersom han havde været med frivilligt i 1864. Den ed ville Poulsen ikke aflægge, og for at undgå at blive tvunget til det, flygtede han til Kongeriget, hvor han i nogle år var forstander for Vejstrup Højskole på Fyn.
I foråret 1870 var han tilbage i Bovlund, idet en kreds af familier her havde bedt ham om at holde skole for deres børn. Straks efter hjemkomsten begyndte han at holde husandagter om søndagen hos sin svoger Bunde Refslund "den yngre", hos hvem han boede indtil han fik sit eget hus bygget færdigt.
L. B. Poulsen blev nu denne kreds´ ordfører både folkeligt og kristeligt. Da Poulsens hus var færdigt flyttede disse møder til "Salen" - en mødesal han havde ladet indrette i gavlen af sit nye hus. Med mellemrum arrangerede han også større møder, hvor præster og højskolefolk fra Kongeriget kom og talte. Møderne, hvor en præst talte, udviklede sig snart til fuldstændige gudstjenester med dåb og nadver."

http://bovlundfrimenighed.dk/medlemskab

Så er Bundes barnebarn Gunni døbt her? Og hvor finder man så dåben.

mvh
Klaus


Gitte Johansen

Det var sådan set også den, jeg havde set, men så vidt jeg kan læse begynder den først i 1879.
Stadigvæk burde han være i personregisterførerprotokollen.

Inge Nissen eller Inger Burchard ved om de skal stå der, og andre garanteret :D
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Klaus Guldager

Hej Gitte,

det ser jo ud til at Poulsen afholdt kirkelige handlinger hjemme hos f.eks. Bunde Refslund før 1879, herunder dåb.
Hvor blev disse handlinger "bogført"?
Der er jo også den mulighed at der blev afholdt dåb i andre sogne? Eller var det præster fra andre sogne, der forrettede disse handlinger?

mvh
Klaus

Gitte Johansen

Han skulle gerne stå i Agerskov personregister, hvis han er født der, uanset hvor han er døbt.

Dette står i AO

I personregistrene finder du fødte 1874-1960 (inkl. klokkeslet for fødsel), viede 1874-1925 og døde 1874-1969 i Sønderjylland.
Bemærk! Registrering foretages i den protokol, der blev ført der, hvor fødslen eller dødsfaldet fandt sted. Hjemmefødsler findes derfor ofte der, hvor forældrene boede, mens fødsler på et hospital typisk findes i købstadens personregister, fordi hospitalerne lå der.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#11
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Klaus Guldager

Hej Gitte - igen.

Men mangler nr 16 ikke også? Er der smuttet et billede?

mvh
Klaus

PS

Det var din henvisning til Lyderslev, der satte mig i gang med frikirke-historien. Og jeg tror at sporet er rigtigt.

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Tom Smidth

Det var ganske meget i 2 fandt ud af mens jeg var væk ;) - tak for det.

Så oplysningen er god nok - billedet mangler bare af den side i protokollen.

Gunni fortsætter med at benytte frikirken idet hans 2 første børn er døbt i Stevsn Valgmenighed. her den 1:

Citatkirkebog, Lyderslev KM KB 1892-1905 s. 79 fødte kvinder 1902 nr. 2a (AO opslag 41). 
født 2. januar 1902, Gevnø, Ingeborg Busck (overstreget og rettet til Inna) Højskolelærer Gunni Busck og hustru Asta født Engberg (24 år) Gevnø, døbt 28 januar 1902 i Stevns Frimenighedskirke. Hører til Frikirken, Døbt af Frimenighedspræst K. Rømer.  Navneskift 11/1 1984 (men teksten svær at tyde.) 

og 3. barn:

Citatkirkebog, Esbjerg Vor Frelser KB 1901-1906 s. 163 Fødte kvinder 1904 nr. 198 (AO NY opslag 166). 
født 28 august 1904 Havgade, Esbjerg, Frida Busck. Jerne 1/4 87 35 Fisker Gunni Busck og Asta Engberg. døbt 10 november 1904, Valgmenighedspræst Helweg, Askov i hjemmet. Ikke fødehjemstedsberettiget i Esbjerg iflg. skrivelse fra Ribe stiftsamt af 24/1 1911. Ved navnebevis af Viborg Stiftsamt d. 4/3 1980 J.nr. 310-393-79 navneforandring til Aia Gravsholt Busck. LA f. NJ jr. nr. 310 1980.

Men tak for hjælpen så langt :)

Tom
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Inge Nissen

Hej

Jeg er helt enig med Gitte, er Gunni født i Agerskov i 1875 skal han være registreret i personregistret, men det ser jo ud til at der mangler et billede - og i øvrigt er sagen vel opklaret ved at han er døbt i en frikirke senere.

Hilsen Inge Nissen

Gitte Johansen

Hej Inge

Tak, så har jeg en "professionel" med fra Sønderjylland.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Nissen

Hej Gitte

Jeg bor ganske vist i Århus i dag.

Inge

Gitte Johansen

Det ved jeg godt. Det gør jeg jo også næsten. Har ihvertfald gjort.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Klaus Guldager

Men mangler vi ikke stadig Gunnis dåb bogført ???

Selv om vi er temmelig sikre på at han blev døbt hjemme hos Bunde på frikirkelig vis??

mvh
Klaus

Tom Smidth

Klaus har ret i at vi mangler oplysningen fra den side 17 som mangler i Agerskov personregister.

Men vi har en anden pålidelig kilde:

Citatkirkebog, Århus Skt. Johannes KM KB s. 60 døde mænd 1936 nr. 79 (AO opslag 63). 
død 7 august 1936 Stavangvej 9, krematoriet 9. august 1936. Gunni Busck. Født i Bovlund 27 marts 1875. Søn af landmand Johannes Busck og hustru Anne Refslund. Fisker gift m. Sidste fælles bopæl Stavangergade 9. 61 år 27 marts 1875. Pastor Falk. Århus skifteret 8/8 1936. 

Det er nok så tæt vi kan komme på en dokumentation indtil vi får set hvad side 17 rummer

VH
Tom
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]