Hvor finder man sin børnejournal?

Startet af Teis Thomsen, 21 Mar 2011 - 16:17

Forrige emne - Næste emne

Teis Thomsen

Hej,

Jeg har været på børnehjem som barn, og er nysgerrig efter at fine ud af hvad der i grunden står, men hvor finder man disse papirer?
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

Bjarne Due Pedersen

Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Teis Thomsen

Tak for linket Bjarne,

først blev jeg glad, - sen blev jeg lesen, for hverken Barnets Hus, Munkerup, eller sanatoriet også i Munkerup findes i denne lange liste, - er der nogen der ved hvordan jeg finder det?

Forklarring på sanatoriet :), min kjære hustru var på dette sanatorie, - i de samme år jeg var på den anden side af vejen, - pudsigt, ikke?

Jeg HAR forsøgt med www.barnetshus.dk og arkiv@holbo.dk, uden held.
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

Bjarne Due Pedersen

Til Selskabet ,,Børnesanatorierne for København og Omegn" er der i Finansaaret
1946—47 ydet et Tilskud paa 40 000 Kr. til Dækning af Underskud vedrørende Driften af
Foreningens Kystsanatorier i Munkerup og Hellebæk.

Du skal nok google "Børnesanatorierne for København og Omegn" for at finde en arkivskaber, kommune, amt eller ?? og derefter søge på DAISY
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Kirsten Volden

Hej Teis
Jeg skal ikke gøre mig klog på det arkivmæssige, men vil bare foreslå dig, at I besøger de institutioner og får en snak med lederen og måske en ældre ansat.

Et besøg på et lokalarkiv kunne måske også være givtigt. Ofte kan man være heldig at der er lokalhistorikere, som brænder for netop sådanne områder, eller kender nogen, som gør....

Jeg har været så heldig, at et stadsarkiv i en provinsby var i besiddelse af børnehjemslederens private, håndskrevne notitsbog, foruden den officielle protokol med data og fotos.
... Men det var altså i begyndelsen af 1900-tallet.
Held og lykke :)
venlig hilsen Kirsten, medlem af DIS-Danmark, naturligvis

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Teis Thomsen

Rigtig mange tak for alle de gode råd, dem vil jeg følge op på, blot må jeg lige sige til Kirsten at jeg sandelig har været på de lokale arkiver i hele nordsjælland, men at INGEN af dem havde noget, bortset fra en artikkel i en lokalavis om husets 75 års dag.
Jeg fik at vide at alt hvad der måtte være, fra huset - dengang, lå i privat regi ved "BanrnetsHus.dk", og her ulejliger man sig ikke med at svare på mails . . . surt.

Men, - de andre veje vil blive afprøvet.
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

Jørgen Sørensen

"og her ulejliger man sig ikke med at svare på mails"

Prøv at ringe til dem, de svarer sikkert høfligt på en "forsigtigt" henvendelse.
Venligst Jørgen - 2300

Gustav Jørgensen

Hej Teis
Du kunne jp prøve at spørge her: http://www.boernehjem.nu/
Mvh. Gustav

Leif Sommerdal

Hej Theis,

Har du skrevet til der info mail eller til:
Forretningsfører
Erik Stahr

Kontoradr.:
St. Kongensgade 85, 2.sal
1264 København K

Tlf.: 3312 3653

E-mail:
erik@barnetshus.dk
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Teis Thomsen


         :)

Nogen på Barnets Hus læser åbentbart også DIS hjemmeside,

- har lige fået mail om at "det er den tidligere institution Munkerup, der er konkursramt, ikke Barnets Hus, men situationen vedr. arkivmaterialet undersøges", og "jeg regner med at tage op til Munkerup en af dagene, så jeg og nogle kollegaer kan se, hvad der er tilbage af arkivmateriale, billeder m.v.  Derefter vil jeg orientere dig om situationen, men jeg kan desværre allerede nu oplyse, at vi her på kontoret ikke har portrætbilleder eller dokumenter fra "din tid" på Munkerup.".

Noget sker, så denne henvendelse var ikke helt forgæves, - tak for alle bidragene.

NB, - jeg er godt i gang med telefonen og mail er sendt til arkivaren, jeg helmer ikke, SÅ slemt var det ikke så jeg vil glemme den tid.
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen