I hvilket sogn ligger Korskro

Startet af Christian Konstmann Autzen, 24 Maj 2016 - 17:48

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg har Broder Johansen Schmidt, født 15. august 1837 i Korskro, og død 4. december 1871, som var kromand i Korskro - gift med Kirstine Fallesen, født 26. juli 1834 i Oversee (nok Sydslesvig) og død 1. januar 1903 i Korskro.

Opysningerne er fundet på Geni. Men der står ikke noget om, hvor dette Korskro ligger.

Min opfattelse er, at det er Korskro ved Esbjerg - men jeg kan ikke finde Kirstine Fallesen, som død i sogne deromkring. Krabsen.dk har ikke Korskro.

PÅ forhånd tak
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Arne Feldborg

Den tidligere så berømte Korskro, der idag er en ruin, ligger i Skast / Skads sogn - ihvertfald i fkt. 1880.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Christian Konstmann Autzen

Tak for det - men enten er oplysningerne i Geni forkerte eller det er et andet Korskro og således i et andet sogn.

Jeg må så lede videre - men så ikke efter sognet for Korskro ved Esbjerg.

Tak for oplysningen.

Hilsen
Christiam
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

#3
Her kommer den så - altså Korskro i Alslev by i Høst sogn i Tønder amt.

Samtlige personer i husstanden

Tønder, Slogs, Højst, Dorf Alsleben, Hufenstelle, 18, FT-1845, C5517
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christian Schmidt   38   Witwer      Hufner, Gastwirth   Bedstedt A. Apenrade
Marie Kjestine Schmidt   11   Unverheir.      Seine Kindeer   Alsleben A. Lygumkloster
Broder Johannsen Schmidt   8   Unverheir.      Seine Kindeer   Alsleben A. Lygumkloster
Anne Botilla Schmidt   6   Unverheir.      Seine Kindeer   Alsleben A. Lygumkloster
Metta Catharina Rattenburg   37   Unverheir.      Haushälterin   Bedstedt A. Apenrade
Metta Hansen   24   Unverheir.      Dienstmädchen   Ksp. Aale A. ringkjöbing
Hans Petersen Roi??   18   Unverheir.      Dienstknecht   Wamdrup Amts Ripen


Og Kirstine Fallesen er så død her - se opslag 279.

Christian Schmidt dør 14. december 1861, opslag 211 - og her benævnes kroen "Korsvejkro".

Jeg kan så kun gisne om, hvorfor den pågældende geni-bruger ikke har oplyst sognet, når nu korrekte dødsdato for hende er fundet.

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Arne Feldborg

Trap Danmark nævner, udover den i Skast, også en Korskro i Højst sogn i Slogs herred. Men den er der vist ikke mange der har hørt om.?
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Christian Konstmann Autzen

Se min tilføjelse lige ovenover.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.


Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Christian Konstmann Autzen

#8
Hej Bente

Tak - den havde jeg med allerede i mit første indlæg, men dog selvfølgelig ikke sognet.

Kirstine Fallesen var iøvrigt født 26. juli 1834 i Genner i Øster Løgum sogn - og dette sogn har glimrende kirkebøger tilbage til starten af 1600 tallet, og her kan Falle/Fallesen følges tilbage til; men her mangler jeg så endnu en hel del  :D

Hvor slægtsforskeren med Geni har Oversee fra, er så et godt spørgsmål.

Tak også til Dan.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Krista Wind

Hej Christian!
Jeg har lidt om Kirstine Fallesen og Korskroen.
Og ja, Hun dør i Oeversee, Angeln, D.Derfor finder du hende ikke i personregistret for Højst.
Jeg sender lidt på din private mail i morgen
Mvh
Krista

Christian Konstmann Autzen

#10
Hej Krista

Tusind tak for dine oplysninger - og så er Oversee-siden jo klarlagt, død dér men begravet på kirkegården i Højst (det er hun vel ? - 80/2).

Min interesse i Kirstine Fallesen er lidt sjov, idet jeg her er lidt ud over hvad vel er normalt. Det er min svigerindes datters samlever, en Andresen i Højer sogn, som jeg ser lidt på, og det har så været rimeligt interessant, som jeg så går lidt mere i dybden med end egentlig tænkt i første omgang. Jeg træffer dem iøvrigt i morgen - og forhåndsorienterer dem lidt allerede her.

Kirstine Fallesen er så fra Øster Løgum sogn, et sogn, hvor kirkebøgerne går meget langt tilbage. Jeg kan se, at du har den rette ane her, Anna Korsbjerg (født 26. december 1807) og Jørgen Fallesen. Anna Korsbjerg er så datter af Hans Nissen Korsbjerg og Sidsel Pedersdatter Nissen/Paulsen.

Når jeg er færdig med den, så sender jeg anetavlen - så kan du se hvad du kan bruge. Christian Schmidt's aner går ret langt tilbage i tiden, bl.a. via Outzen (ikke at forveksle med Autzen).

Et dejligt billede af kroen.

Og så fik jeg også Ratenburg på tavlen - Bodil Marie Ratenburg født i Bedsted sogn gift med Christian Schmidt, kromand på Korsvejkroen/Korskroen.

Da min mor skulle i skole på hendes første skoledag gik hun selv de ca. 3 km. fra Borg Mark (Brede sogn) og til Borg by for at komme til skolen. Her gik hun dog forkert og kom ind i køkkenet på en gård ejet af en Ratenburg, ved middagstid, hvor alle var forsamlet til spisning - karle og piger samt ejereren og dennes familie. De ledte hende så på ret vej  :D

Hilsen - og igen tusind tak for oplysningerne
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Vagn Hansen

Mojn Christian.

Vi har nok fælles aner fra Korsvejkro i Højst og du bedes kontakte mig på denne mailadresse, hvis du er interesseret:

hansen.vagn@stofanet.dk

Mvh, Vagn, Billund

Michael Blæsberg-Knudsen

Hej Christian.

Jeg kan bidrage med lidt info og billeder af det gamle ægtepar Schmidt/Fallesen fra Korskro og lidt fra Kirkekroen i Oversø, Sydslesvig. Har du interesse, så send gerne en e-mail.

Mvh

Michael

Mail: Slesvig@bbsyd.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Michael

Tak for oplysningen.

Men da jeg har sluttet dette arbejde for flere år siden, så er min interesse ikke længere tilstede. - Det drejer sig om min svigerindes datters samlever, og han har fået en anetavle, som dækker hans interesse.

Hej Vagn

Jeg ser først dit indlæg nu - og se mit svar til Michael.

Mange hilsener til jer begge - og tak for jeres interesse for min slægtsforskning

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.