når man blev skilt i 1839 i Boeslunde, hvor foregik det og hvem godkendte det?

Startet af Hans-Henrik Møller-Andersen, 30 Maj 2016 - 15:39

Forrige emne - Næste emne

Hans-Henrik Møller-Andersen

mine to aner, Jens Eliasen og Ane Hansdatter blev skilt i 1839. de boede på Nygård i Neble by i Boeslunde. den 2. november 1839 flytter Ane Hansdatter til Lundforlund og er registreret som enke. Jens er i FT 1840 registret som daglejer i Boeslunde og enkemand.
jeg ville meget gerne finde deres skilsmisse, men ved ikke hvor jeg skal lede, så er der nogen der kan hjælpe mig videre vil jeg bliver glad.

Karl Pedersen

Hej
Skilsmisser blev dengang behandlet i amtet. Jeg har undersøgt en sag i Viborg amt og har været i skilsmiss- forlig- og forhandlingsprotokoller. Endnu en ting, bilag til forhandlingsprotokol kan også være en mulighed, men jeg fandt intet der i.
God fornøjelse
Hilsen
Karl Pedersen

Anna N Rasmussen

Hej Hans-Henrik,

Brug som indgang Sorø Amts journal. Den ligger online – her overordnet indgang via Daisy:

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=sor%C3%B8+amt&b=journal&c=&d=1&e=2016&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=8271&henid=8276&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=1&sort=1&dir=a&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Selve sagerne findes så i andre arkiver (fx justitsprotokoller, forligsprotokoller, fattigvæsenets arkiver mv), men journalerne giver altid overblik og indgang.

Journalerne er under-inddelte efter sagernes type – tekst klippet fra bemærkning på Daisy:

"Litra betegner: A: Almindelige foranstaltninger B: Landvæsen C: Skattevæsen D: Justitsvæsen E: Familievæsen F: Skifte- og overformynderivæsen G: Politivæsen H: Brandvæsen J: Vejvæsen K: Fattigvæsen L: Skolevæsen M: Milicevæsen/Udskrivningsvæsen (Fra 1870: Kommunevæsen) N: Adskillige sager O: Gejstlighed og Tiendevæsen (Fra 1870: Købstædernes særlige forhold) P: Medicinalvæsen"

Der kan være oplysninger at finde om din sag under både Justitsvæsen, Familie/Forligsvæsen og Fattigvæsen.

Jeg hurtigskimmede lige landsogns-journalen for 1839 (men husk også at tage et kig på det foregående år, hvis sagen er indledt der), og Jens Eliasen optræder i hvert fald her:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=8356#197247,35927983

Min bemærkning: Litra E er i pågældende journal benævnes ikke Familievæsen men Forligsvæsen. Fundet blev gjort under Justitsvæsenet, litra D, og vedrører bidrag – der henvises så til Boeslunde Fattigcommission (hvis originale arkivalier vist desværre er gået tabt).

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Hans-Henrik Møller-Andersen

tusind tak Anne, for din fine henvisning. jeg vil straks klø på, for at finde hvad der er muligt.
mvh
Hans-Henrik

Finn Pedersen

Det er godt nok lidt sent, men jeg har lige set, at du har spurgt om en skilsmisse mellem Jens Eliasen og Ane Hansdatter fra Neble. Du skriver, at Ane Hansdatter kom til Lundforlund 2. november 1839. Hvor har du det fra? Hun er tilgået Lundforlund sogn 22. december 1836 i følge tilgangslisten.
Mn kone Lissi og jeg er igang med at skrive en lokalhistorisk bog om landsbyerne i sognet og er nu nået til Neble, så det er derfor jeg har set din tråd. Jeg kan så oplyse, at Ane Hansdatter ventede barn, da hun forlod manden. Barnet fødtes i Lundforlund i 1837. Endvidere kan oplyses, at gården i Neble brændte i 1838.
Mvh. Finn