Anders Andersen udvandret til amsterdam - Holland

Startet af Carl Jager Nielsen, 27 Jun 2016 - 17:08

Forrige emne - Næste emne

Carl Jager Nielsen

I forbindelse med jeg gransker i mine aner er jeg havnet i Amsterdam. her er opstået nogle problemer med at tyde sproget - og ikke mindst at finde rundt i arkiv journalerne.
Anders Andersen f. 1754 - hollandsk Andries Andriesse, spiegelslyper (spejlsliber)
gift i Amsterdam  4. august 1784 med Anna Schreuder, enke efter sømand Jacob Cornelisce - jantorp.
Anna dør og bliver begravet 2/1 1789.
A.A. gifter sig igen 7. februar 1793 med Johanna Geertruyda Wittenberg 19. år. datter af Christian Wittenberg keysergracht.
Der er mange - hvisser.
Jacob Cornelisce er han dansker - jeg har søgt i Kirkebøgerne i Vester Horne Herred, men ikke fundet ham, men han kunne jo også være født i Holland?
AA`s færden i Holland ville være særdeles interessant. 1809 køber han hus på Singel 178, hvilke skulle være en fornem adresse. AA har været på besøg i Danmark o. 1825. Der er blandt andet nogle spejle fra den tid. Der er en spændende  historie om spejlmageren. jeg har ikke fundet hvornår han dør.
Er der nogen som har kendskab til det Nederlandske og vil hjælpe med, er jeg taknemmelig.
Carl