Fange fra Vridsløselille

Startet af Vivian Hvenegaard, 23 Mar 2011 - 10:55

Forrige emne - Næste emne

Vivian Hvenegaard

Hej  :)
I FT fra 1921 fra Herstedvester;Smørum;København 0pslag 122, løbe nr. 207, finder jeg en fange i Vridsløselille Statsfængsel, som jeg meget gerne ville have flere oplysninger om, da jeg skriver om hans familie. Det er:

Enkemand - altså blev han gift... Laurits Julius Hansen, født 14/5 1873 i Gamtofte Sogn.

Jeg ved om ham, ifølge fattigvæsenskommissionens protokoller i Gamtofte, at han som 3årig kom i pleje hos gårdmanden Jørgen Gustavsen i Voldbro og efterfølgende som 12årig blev sendt på børnehjemmet Vesterdal i Roulund/Viby i Udby, Vends (nu Tingskov - står der i parentes, men et hjem af det navn, har jeg ikke fundet) sammen med sin 6årige søster Karen. Jeg finder ham sidste gang nævnt i protokollen i Gamtofte i 1887. Derefter er han forsvundet indtil nævnte FT i 1921.
Der var på lokalarkiverne intet om børnehjemmet, så hervar ingen hjælp at få.

Jeg håber der er en som måske kunne finde hans fangejournal og afskrive/affotografere den, så jeg kan komme videre med oplysningerne om ham :).

Mange venlige hilsner

Vivian Hvenegaard

Carsten Nielsen

Her er lidt om børnehjemmet Vesterdal:

Citat fra http://fonsboel.dk/Lidenskab%20og%20sm%C3%A5lighed.pdf

Side 36

t = 1B: Gl. Assensvej 11 og 13 v. Rolundbro.
Husplads og have i Vesterdal Udlod, Gl. Assensvej
6, 3 1/3 tdr land, fæste under præsteembedet,
bortsolgt 1864. Her er først friskole for
bl.a. Morten Nielsens børn. Senere udstykkes
jord, hvorpå der bygges højskole, som virker
fra 1.11.1880 en kort periode som børnehjem,
herefter igen højskole, og fra november 1961
efterskole.

Mvh
Carsten

Bjarne Smedegaard

Uddrag af "Gauerslund" bogen bd. I af Preben Mikkelsen. 2005 (Børkop Bibliotek)


BRANDTLUNDVEJ 14, matr. 38a. mfl.
"Tingskov".
I skellet mellem Andkær og Børkop ejerlav ligger gården Tingskov, og den har jord begge
steder. I gammel tid formodes det, at der her har været holdt herredsting, og at der har været nogle huse, hvor dommere og tingsvidner m.fl. kunne opholde sig. På et kort fra 1772 står da også "Ting-Huusene", og området hørte dengang under Hvilsbjerggård, hvis ejer Carl Hvass nogle år senere sælger til Søren Hansen (Svoger), som byder højest ved en auktion over jorden. Det sker i 1781, men Søren Svoger får først skøde 1783, så det er nok samtidig med, at han har udredet pengene, men han får senere skøde på den samme jord i 1791 og 1816, så det er muligt, at det har knirket med økonomien. Måske har der været tvangsauktioner og lignende, hvor han så igen er blevet taget god.
Søren Hansen Svoger blev født i Andkær 1747 og blev gift tre gange, sidst 20.9.1785
med Dorthe Marie Pedersdatter Kring, der ca. 1787-88 fødte sønnen Peder Sørensen (Svoger).
Han giftede sig 4. juli 1818 med Dorthe Marie Pedersdatter Ulf i Andkær. Peder har
selvfølgelig holdt af sin unge kone, men familien i øvrigt, inkl. den gamle fader, har ikke
været glad for tanken om, at Dorthe Marie Ulf skulle regere i huset. Hun døde imidlertid
efter 1½ års ægteskab, samme år som Søren Hansen Svoger. Peder giftede sig så 9.6.1821 med Kirsten Hansdatter Buhl, født 21.8.1792 (død 15.10.1846) (af den vidtforgrenede Buhl-slægt). Hans lillesøster, som i øvrigt også hed Dorthe Marie Pedersdatter, blev 19. juni 1847 gift med Niels Rasmussen på Enggården i Sellerup.
M. h. t. bygninger, så blev der vurderet til brandforsikring i 1784. Da var der 18 fag i én
længe samt et dermed parallelt udhus på 3 fag. Ikke mere, vurdering 130 rdl. - I 1800 er
der en 3-længet gård med i alt 35 fag huse og til en vurdering af 630 rdl., så nu begynder det da at ligne noget. I 1813 er størrelsen uændret, men prisen sættes til 400 rbd.
Næste skifte på gården skete ca. 1853, efter at Kirsten og Peder Svogers søn, Hans Pedersen Buhl Svoger (født 25.5.1826, død 4.12.1892) den 1.juni 1850 havde giftet sig med Maren Pedersdatter Thuesen fra Herslev (født 22.6.1824, død 14.1.1877). De overtog gården, som de havde til ca. 1875, da Vejle Amt købte den og indrettede den til børnehjem.
Der blev bygget om, og nogle af de gamle huse forsvandt. Meningen var, at de fattige,
som regel forældreløse børn, som blev anbragt her, skulle hjælpe til på gården og derved
være med til at forsørge sig selv. Der antoges forstandere, som havde forstand på
landbrug, men desuden var der 4 - 5 tjenestefolk, 1 lærerinde samt nogle få pensionærer (3 - 4 stk.). I 1890 var der 31 plejebørn, hvoraf 29 var under fattigforsørgelse, i alderen 2 til
13 år. I 1901 var der 15 drenge og 5 piger i alderen 7 til 14 år. I 1904 blev børnehjemmet nedlagt, og gården blev solgt til landbrugskandidat Kr. P. Maybom, der en overgang var forstander for Vinding Højskole. I 1922 købte Peder Hviid Jensen fra Horsted gården, som han 1947 forpagtede til sønnen Karl Hviid Jensen, født 7.7. 1922. Han giftede sig 18.5.1947 med Vibeke Nørup Albertsen, født 18.5.1927.- I 1950 overtog de gården, som deres søn, Peter Hvid Jensen (født 6.7.1964), i 1986 har overtaget.
Der var ca. 59 td. land jord, og der var på gården ca. 50 køer + opdræt. – Forældrene blev
boende på gården, til de i 1989 købte hus på Dortheasvej 4 og flyttede dertil.
Peter giftede sig 1992 med værkfører (i emballageindustri) Hanne Lund, født 21.11.
1967. De har bygget meget på gården og har udvidet både tilliggende og besætning. Der er nu 120-130 stk. kvæg + opdræt, men netop nu er der bekymrede miner, for der er tale om at ekspropriere en del af deres jord til vejanlæg.
En lille bog, der fortæller om "Æ Tingskovslægt" og dens tilhørsforhold til
Buhl-familien m.v., er skrevet af Karl Ernebjerg. Der fortælles heri flere træk
om livet på gården, f.eks. at slægten nok ikke var de dygtige landmænd, men til
gengæld på mange andre måder forstod at "lave penge". En Indtægtskilde var
det ulovlige brændevinsbrænderi. Vejen til gården går over Tingskovbækken, og
hver gang der skulle stilles an til brænding, var broen godt nok under reparation,
så det var næsten umuligt at komme til og fra gården. I hvert fald gav det
så megen forsinkelse, at man kunne nå at få remedierne pakket væk. Det skete
dog, at man blev "snuppet", og så kostede det dyrt, for alt blev konfiskeret.
Stedets afsides beliggenhed var dog nok medvirkende årsag til, at det var sjældent det skete.


Tingskov 1955

Tingskov 1993

(billeder vises ikke, men jeg kan sende en mail?)

Hilsen Bjarne