En af Danmarks største slægter på nettet

Startet af Svend Jacobsen, 13 Jul 2016 - 16:38

Forrige emne - Næste emne

Erik Brejl

Nu er det jo mit held, at så mange kyndige mennesker kigger med på mine skifteuddrag, så de værste bommerter kan ryddes af vejen.
Tak til Svend Jacobsen  for svar 53, hvor du rigtigt påpeger, at Elisabeth Højer er hel-søster.
Jeg ser ingen aldersangivelser, så jeg ved ikke, hvor hun skal stå i søskenderækken, så nu bliver hun nr. 4. Skiftet er rettet og ser nu sådan ud:

30 Christian [Nikolaj Andersen] Højer, præst i [Kongens] Tisted og Binderup. 3.3.1743, fol.188B, 208, 209B, 214.
E: Malene Christine Breum, der døde 27.3.1743.
Hans A:
0) far [Anders Hansen Højer til Østergård i Åsted sogn i Salling].
Fars andet ægteskab med [Abelone Nielsdatter Friis]. B:
1) bror Jens Højer i Hernhut i Tyskland
2) søster Ingeborg Højer g.m. Jens Andersen, forpagter på Østergård [i Vellev sogn] under grevskabet Frijsenborg
3) søster Anne Elisabeth Højer g.m. Carsten [Henriksen] Lensch, urtegårdsmand på Tustrup i Hørning sogn
4) søster Elisabeth Højer på stedet.
Fars første ægteskab med [Anne Jensdatter Møller]. B:
5) halvbror Thomas Højer, præst i Sønderholm og [Frejlev]
6) halvbror Hans Højer, præst i Tise i Salling
7) halvbror Peder Højer, præst i Hammer, [Horsens, Sulsted og Ajstrup] i Vendsyssel
8) halvbror Hans Højer, løjtnant i Gottorp
9) halvbror Mourids Højer i Viborg
10) halvsøster Anne Marie Højer, enke efter [Alexander Jacobsen] Basballe, præst i Nautrup, [Sæby og Vile] i Salling
11) halvsøster Karen Højer, død [13.5.1724], var g.m. Jens [Ottesen] Grønbæk, præst i Roslev [og Rybjerg] i Salling. 2B:
a Andreas Grønbæk 25, student
b Lene Grønbæk.
Hendes A:
1) far Morten Breum, præst i Ullits og Fovlum.
Testamente af 31.12.1739.
Erik Brejl
https://brejl.dk

Jan B. Hansson

#61
Hej Knud

Jeg svarer dig her på de dele jeg har forstand på resten må jeg hellere overlade til Svend.

Jens Andersen har ikke været nem at udrede. Har flere gange forgæves forsøgt og finde hans familie relationer vha. skifter, kb etc. Intet om hans ophav og hvor han stammer fra. Det første jeg er stødt på er hans forlovelse i Ormslev 1729 og vielse med fruens pige Ingeborre Andreasdatter Høyer i 1730 - begge ansat på Constantinborg gods i Aaboe.

Herefter optræder han som ridefoged på Constantinborg gods i Ormslev KB hvor han fik børnene Apollone, Ane Dorthe (muligvis hans moders navn), Constantinus (til ære for nygifte godsejeren) frem til sidste gang 8 sep. 1735 ved sønnen Andreas dåb. Svend fandt ham som forvalter på Vellev Østergård, hvor han får døbt Anders  i 1739 og Rasmus i 1740 og fra et skifte blev datteren Christine født ca. 1737 opdaget.

Under min udredning af Christine blev Carl Langholtz fejlplacering af hende i Aaboe-stamtavlen opdaget (se indlæg den 19 Jul 2016 - 11:46 i tråden) og han havde netop ved en fejl fået indplaceret den Aaboe familie du nævner.Om de 2 familier har andet tilfælles end at stamme fra Aaboe har jeg ikke afklaret.

Meget ville være anderledes hvis ikke Granslev kirkebog brændte, men ved hjælp fra andre kilder træder portrættet af Ridefoged og Forvalter Jens Andersen langsomt frem. Seneste information kom fra bogen om Bidstrup godsejerfruens regnskaber hvor Mons Andersen fik 10 rigsdaler i "forsødelsesgave" ved sin afrejse i 1779 og godsejerfruen ingen udgifter har i resten af 1779 til hans begravelse, så ved vi nu at han er død mellem 1780-87 (Ingeborre enke i FT-1787).

Så grav du endelig videre i dit fokus egn og kom endelig med nyheder  :)
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Svend Jacobsen

Hej Jan og Knud.

Da det er Jens Andersens kone Ingeborg Andersdatter (Høyer), der er en Troels Winther-efterkommer, er det hendes slægt, jeg ved noget om - det er jo generelt begrænset, hvor meget vi har inddraget ægtefællernes familier, så det er ikke meget, jeg kan supplere med om slægterne på Hvorslev-egnen. Jans redegørelse for, hvad vi ved om Jens Andersens liv og virke, er særdeles dækkende.

Provstinden i Føvling, som Knud angiver som en fadder i 1739, må være fra Føvling i Ribe Amt, selv om det ligger langt væk fra Vellev sogn. Her var provsten og sognepræsten Bendix Didriksen død i 1738, men hans kone Birgitte Schurmann (f. ca. 1679) døde først i 1742, så hende må det være, der er fadder. Den nye sognepræst Jørgen Clemensen Fog blev først provst i 1762. Og i det andet Føvling Sogn, som iøvrigt er anneks til Ring sogn, er der ifl Wiberg ingen provster på dette tidspunkt.

Jeg har intet bud på, om Birgitte Schurmann kan være familie; hun er givetvis ikke af Ingeborgs familie. Man kan iøvrigt undre sig over, at der ikke er nogen af hendes store familie, der er med som faddere. 

Med venlig hilsen
Svend

Svend Jacobsen

Hej alle Troels Winther-interesserede.

Jeg tillader mig at trække denne tråd frem i lyset igen dels for at sige tak til de mange slægtsforskere, der har været interesserede i hjemmesiden og dels for at gøre opmærksom på, at efter oprettelsen af siden i marts har vi tilføjet over 4000 nye personer, mest nye efterkommere af Troels Winther, men også en del "sidepersoner" (ægtefællers forældre, ægtefællers andre ægtefæller m.m.), desuden har vi i mange tilfælde tilføjet nye supplerende oplysninger til eksisterende efterkommere, og denne suppleringsproces vil foreløbig fortsætte med uændret intensitet resten af året. Så I kan altså sagtens finde noget på siden nu, selv om I tidligere ikke har kunnet.

Kommentarer til siden er fortsat meget velkomne.

Med venlig hilsen

Svend Jacobsen