Inger Marie Stjernholm, boede i København i 1850

Startet af Anders Mehlsen Andersen, 14 Jul 2016 - 11:30

Forrige emne - Næste emne

Anders Mehlsen Andersen

Inger Marie Stjernholm, født i Tøndering, Viborg Amt i 1794 som datter af Christen Jacobsen, proprietær på Hegnet, blev gift med Søren Stjernholm (1793-1840) født i Selde, Viborg Amt og død i Nykøbing Mors.

Hun ses i FT 1850 København, Klædebo Kvarter, Lille Fiolstræde 197, boende hos sin svoger, Rasmus Stjernholm (1790-1865), justitsråd.

Kender nogen til hendes videre liv i København?

Vh.

Anders Mehlsen
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Anders Mehlsen Andersen

Tak for din tilbagemelding, Bente
Det er dog tiden efter FT 1850 jeg specielt ønsker viden om. Her ved jeg blot, at svogeren, Rasmus, som hun boede hos, døde i 1865.

Vh.

Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com


Anders Mehlsen Andersen

Hej John
Inger Marie boede netop sammen med sønnen, Ludvig Anton hos svogeren, Rasmus Stjernholm, der døde i København i 1865.
Samme år ser det ud til, at Ludvig Anton opsagde sin stilling hos forsvaret, og efter hvad jeg har læst, rejste han efterfølgende til udlandet, hvor han muligvis indtrådte i en hær som officer.
Jeg forestiller mig ikke, at Inger Marie på 69 år er flyttet med ham, men snarere at hun er forblevet i København. Imidlertid ved jeg ikke, hvad hun har levet af.
I øvrigt kunne hun jo også være afgået ved døden i perioden efter FT i 1850og 1865.

Venlig hilsen

Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

John Damm Sørensen

Hej Anders,

Inger Marie Stjernholm dør af Blodaarebristning den 24. februar 1869 og bliver begravet på Garnisons Kirkegård. Samme sted som svogeren Rasmus:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114965#150135,24871089

Hilsen
John


John Damm Sørensen

For fuldstændighedens skyld er Sølvgade 9 hjørnematriklen 408 på hjørnet af Kronprinssegade og Sølvgade
http://www.kobenhavnshistorie.dk/bog/matrikel/skta_vester.html#401p

Hilsen
John

Anders Mehlsen Andersen

Tusind tak for hjælpen John.
Det er meget udførlige data, du har støvet op omkring Inger Marie Stjernholm, og det er godt at få sat punktum for hendes livsforløb, som startede på Hegnet i Tøndering Sogn, og som via et gods på Mors og en bolig i Nykøbing Mors i 1840 afsluttedes i København.
Hendes søn, Frederik Christian, blev også begravet på Garnisons Kirkegård 10 år senere.

Vh.

Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

John Damm Sørensen

Hej Anders,

I "Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende" fra 27. februar 1869 fandt jeg dødsannoncen for Inger Marie.
Bladet fandt jeg i avissamlingen på Mediastream. Der er ret mange hits på Stjernholm.
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis

Hilsen
John

[vedhæfting slettet af admin]

Anders Mehlsen Andersen

Hej John
Også mange tak for denne henvisning.
Og du har ret med hensyn til navnet Stjernholm - der er en hel del omtaler.
Bl.a. fandt jeg et par dødsfald i en anden gren af familien i Skive og Nykøbing Mors.
Der er nok grund til også at bruge Mediestream, når man søger efter aner.

Vh.

Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com