Viden om Mørch-slægter fra Jetsmark og Aalborg søges

Startet af Annette Damgaard Hansen, 17 Jul 2016 - 15:58

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Kære alle

Jeg har nogle forskellige Mørch-familier, som jeg gerne vil undersøge om kan knyttes sammen.

I min Anerække har jeg eksempelvis en Thomas Thomas (Mørch) Kiersgaard i Tornby 8f. 1640 - d. 1705).

Thomas Thomassen var forvalter på Kærsgård i Tornby. Han købte en halvpart af Herregården af Claus Iversen Dyre og drev gården sideløbende med Karen Dyre, senere med Ellen og Otte Arenfeld og en overgang med svigersønnen Knud Hansen Hopp.

Faderen skal være kappellan i Børglum Thomas Andersen (Jetsmark) Mørch (f. 2. okt 1604 Jetsmark - d. 20 februar 1654, Skæve)

Den anden slægt er anerne til Mette Vibeche Poulsdatter Mørch (f. 1691 - d. 1717, Aalborg). Hun var gift med Hans Commerceraad og Grosserer i Aalborg, Hans Jørgenensen Gleerup. Hendes far skal vist være Poul Jensen Mørch (f. 16 jul. 1658, Gerding-Blenstrup, Hellum herred, Ålborg amt - d.  20 jul. 1736, Ålborg Vor Frue ) og gift med Mette Clausdatter Reenberg). Nogle steder nævnes en Oluf Jensen Mørch, som hans bror

Jeg vil gerne være sikker på disse oplysninger jeg finder og mangler, derfor kildemateriale om Mørkslægterne, så jeg har mulighed for at finde frem til om de er forbundet, da begge slægtslinjer gifter sig ind i de samme familier, nemlig mine aner Munchert, Trap og Hopp.

Er der nogen, der har gode bud på bøger eller sider om Mørch-slægterne. Problemet er at holde trådene sammen, hvilket er svært i forhold til Mørch-familierne.

VH Annette Damgaard.


Annette Damgaard Hansen

#1
Måske skal jeg lige nævn, hvordan før omtalte Oluf Jensen Mørch kommer indi billedet:

En søster til ovennævnte Hans Jørgensen Gleerup, nemlig Karen Jørgensdatter Gleerup (1686–1748) var gift med Mathias Olufsen Mørch, på Vaar, Hornsgaard og Kyø. Han skal vist være fætter til Mette Vibeche
Poulsdatter Mørch (g.m. Hans Jørgenensen Gleerup) kva deres fædre Poul og Oluf Jensen Mørch(e).

Poul Jensen Mørch var sønnesøn af Christian Nielsen Mørch, f.ca.1565 Gerding sogn, S for Aalborg - Så det må Oluf jo også være.

VH Annette

Erling Agesen

Carl Klitgaard har skrevet flere artikler om Mørch-slægten, bl. a.

STUDIER I EN VENDSYSSELSK STORBONDEÆTS
HISTORIE OG GENEALOGI
SLÆGTEN MØRK FRA SALTUM

Vendsysselske Aarbøger, XVI BIND, 1945-46

.
Med venlig hilsen
Erling Agesen

Annette Damgaard Hansen

Hej Erling

Tusind tak for respons - og godt du fangede mit spørgsmål, der var noget uklart formuleret, jeg kunne desværre komme til at rette i teksten tids nok.

Jeg prøver at springe ud i det. Så må jeg se om Mørk fra Saltum, Mørch fra Gerding og Mørch fra Jetsmark, Hvetbo har nogen forbindelse til hinanden.

Mvh Annette Damgaard


Aage Geleff

Hej -
Her har du en side, hvor du finder en masse lys i Mørchet  ;)
http://terpet9830.dk/indhold.htm
har benyttet den meget selv -
mvh
Aage Gjøe Geleff

Jesper Holm

Måske du allerede kender F.E. Hundrups "Stamtavle over familien Mørch". Bogen omhandler efterslægten til sognepræst til Gjerding og Blendstrup, Jens Christensen Mørch (ca. 1597 - 1669). Den Poul Jensen Mørch du nævner, er en søn af ham.

Mvh
Jesper Holm

Annette Damgaard Hansen

#6
Kære Aage og Jesper

Fantastisk - Nu har jeg gode muligheder for at finde løsninger. Tak for hjælpen.

(så håber jeg, at en it-ekspert er lige så ferm til at reparere mit tastatur, der er i udu - hmm :) )

Mvh Annette