Erich Hansen Smed og Maren Jørgensdatter i Grensten og Øster Velling

Startet af Inge Johansen, 17 Jul 2016 - 18:12

Forrige emne - Næste emne

Inge Johansen

Hej!
Jeg håber der er nogen der vil se på dette med friske øjne og at indlægget ikke er for lang.
Det drejer sig om Erich Hansen Smed og hustru Maren Jørgensdatter der dukker op i Grensten, Middelsom Herred, Viborg Amt, 1755 ved datteren Birgitte Kirstines dåb. "Døbt 10. august 1755 i Grensten kirke, Erich Smeds datter Birgitte Kirstine, holdt til dåben af degnens hustru, faddere Christen Nielsen, Rasmus Jørgensen, Søren Christensen, Jens Willumsens hustru og Anders Hiorts hustru."
Parret har en søn Jørgen der er ca. 1 år ældre end Birgitte Kirstine, Jørgens dåb kan jeg ikke finde, men han bliver konfirmeret i Øster Velling kirke 1774.
1759 får de datteren Birgitte Johanne. Opslag 447 A.O.
"7. oktober 1759 døbt i Grensten kirke Erik Hansen Smeds barn kaldet Birgitte Johanne, holdt til dåben af Bodil Sørensdatter, andre faddere var Rasmus Jørgensen, Adam Sørensen, Christen Nielsens søn, Anders Fischers hustru Maren Henrichsdatter."
1762 får de sønnen Hans født i Terp, Vester Velling Sogn. Vester Velling kirkebog 1762.
"20. juni 1762 blev Erich Smeds søn Hans i Terp døbt i Vester Velling kirke.
Faddere: Jens Mikkelsens datter Elle i Terp bar ham til dåben, Rasmus Jørgensen i Grensten, Christen Jensen, Christen Bødker, Rasmus Ibsen og Jens Ilsøe's hustru alle af Terp." Hans døde 1770 i Øster Velling.
Rasmus Jørgensen fra Grensten er jeg næsten sikker på er bror til Maren Jørgensdatter, de står fadder til hinandens børn.
Derudover er der ingen af fadderne jeg kan finde med tilknytning til Erich og Maren. Erich døde 25 juni 1793 i Øster Velling. Maren er ikke fundet i kirkebogen efter Erichs død.
I Øster Velling er der en Christen Hansen Smed, men jeg kan ikke finde forbindelsen til Erich Hansen Smed.
Jeg har været igennem følgende kirkebøger.
Ikke fundet døbt i Helstrup, Øster Velling. Vester Velling, Grensten, Gullev, Sahl, Over Hornbæk, Neder Hornbæk, Kristrup, Vinding, Bjerring, Mammen, Vejrum, Hvorslev, Vejerslev, Aidt, Thorsø, Asmild, Hadbjerg, Værum, Væth/Ørum sogn. Langå men der starter kirkebogen først 1730.
Ikke fundet gift med Maren i samme kirkebøger.
Jeg har prøvet at søge på Familysearch, uden held.
Men de må jo komme et sted fra, det kan vel ikke passe at præsten har udeladt hele familier i kirkebogen.
Dansk Demografisk Database
Samtlige personer i husstanden
Viborg, Middelsom, Øster Velling, Østervelling Bye, , 20, FT-1787,A1521
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Eriksen       33  gift hosbonde byens smed
Else Rasmusdatter 35  gift kone
Erich Hansen         65  gift hosbondens fader
Rasmus Jørgensen  3  ugift barn
Hans Jørgensen       2  ugift barn
Peder Jørgensen      1  ugift barn.

Dansk Demografisk Database
Samtlige personer i husstanden
Viborg, Middelsom, Øster Velling, Østervelling Bye, , 21, FT-1787,A1521
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Maren Jørgensdatter        68  gift madmor, blev underholdt af døtrene.
Birte Kirstine Eriksdatter  31  ugift datter spinder og væver
Birte Johanne Eriksdatter 29  ugift datter spinder og væver.

Hilsen Inge

Else Skovbo Jensen

Hej
Jeg har ikke fundet Marens død, men hun kunne være flyttet med en af de to døtre og død inden ft 1801


Randers, Sønderhald, Kristrup, Paderup Bye, , 7, FT-1801, B3254

Søren Laursen 46 Gift husbond Huusmand med Jord 
Birthe Johanne Erichsdatter 44 Gift hans kone   
Maren Sørensdatter 10 - deres barn   
Ane Sørensdatter 7 - deres barn   
Ane Marie Sørensdatter 4 - deres barn   
Ane Margrete Sørensdatter 2 - deres barn


Den anden datter bor måske i Grenå. Da hun ikke har angivet sit fulde navn, er jeg ikke sikker



Randers, Djurs Nørre, Grenaa Købstad, Grenaa Købstad, Lillegade, 76, FT-1801, B6526

Laurs Jensen Kier 55 Gift husbond daglejer 
Birthe Erichsdatter 46 Gift hans kone   
Anne Laursdatter 6 Ugift deres datter


med venlig hilsen
Else

Inge Johansen

#2
Tak Else, ser på det. Har arbejdet med den familie i årevis, kan ikke finde fæste for Erich, eller skifte efter Erich og Maren, så lægger en gang imellem efterlysning ud her, det kan jo være der er en der kan finde en forbindelse et eller andet sted. Birgitte Kirstine døde i Haslund 1833.
Haslund kirkebog døde kvindekøn 1833.
Død d. 1 januar 1833, begravet d. 7 januar på Haslund kirkegård.
Birthe Kirstine Erichsdatter.
Husejer Lars Frandsens hustru i Haslund.
77 år gl.
Hilsen Inge