Andreas Christian Petersen død 6. okt. 1921 i Skøvde Forsamling, Sverige

Startet af Sonja Lone Devaux, 18 Jul 2016 - 16:07

Forrige emne - Næste emne

Sonja Lone Devaux

Andreas Christian Petersen er min oldefar. Han er født 13 marts 1871 i Kolding. Har lige fundet ham død 6. okt. 1921 via Ancestry. Source er "Sweden, Selected Indexed Death Records 1840-1860 and 1878-1942. Död och Begravningsbok för Skövde Församling, Billinge Kontrakt, Skara Stift, Skaraborg Lën. Løbe nr. 89". Hans erhverv er opgivet som Hästhandler, hvilket er rigtigt. Der står, at han er "dansk u" og født i Braunsweig, Tyskland. Brausweig er forkert. Tyskland kan måske gå an, da han er født i Kolding. Står som Ogift, selv om han var separeret. Der står en dødsårsag, der er svær at læse, måske Hemmoragi  ceoli.. som jeg gætter på kan være en hjerneblødning. Der findes en Dödsattest. Lægen var Dr. Litgén. Anmærkning: Anmäl. f. Stat. Centralb. d. 10.10.1921. Måske en statslige myndighed i Sverige?
Hvordan finder jeg ud af, om han er blevet fragtet hjem til Danmark? Har forsøgt at finde hans eventuelle gravsted via www.svenskagravar.se. Men da jeg nåede til side 500 (der er 1002 sider vedr. Skövde). der meldte serveren om fejl...  Og, hvis han er blev hentet hjem til DK, i hvilken kirkebog eller andet sted, finder jeg en indførelse om hans død? Hans fraseparerede hustru levede endnu og en del år frem efter hans død. Hun var måske interesseret i, at få ham hjem til DK fra Sverige.
Jeg håber nogen kan give mig nogle værktøjer (evt. den svenske ambassade?) til at lede videre.
Mvh
Bizou

Eva Morfiadakis

Statistiska Centralbyrån (SCB) - samlingspost, Utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböcker 1860-1949, SE/RA/420401/01/H 1 AA/2361 (1921), bildid:

Dödboken är inte scannad längre än till 1915.

Jag har SCB utdraget, det samma som på ancestry. Petersen Andreas Christian f. 13/3 1871,
Hästhandlare dansk undersåte och sen står det Braunzweig, Tyskland. Han dog av hjärnblödning.

Att det inte står något om hans civilstånd kan bero på att han inte anmält att han är separerad.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#2
Skövde kyrkoarkiv, Död- och begravningsböcker, SE/GLA/16301/F I/1 (1916-1931), bildid: 00078338_00085

Jag hittade dödboken.

Han var inte skriven i Sverige. Han dog i Skövde och blev begraven den 9 oktober.
Läkaren som skrev ut dödsattesten hette A. R. Litzén.

Den 10/10 1921 skickade man anmälan till Statistiska Centralbyrån. Jag vet inte om de i sin tur skickade meddelande till t ex danska ambassaden som i sin tur meddelade rätt myndighet i Danmark.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#3
Hans grav finns inte registrerad på Svenska gravar.  Det är en databas som kan ha luckor. Bara 6 personer avlidna 1921 i Skövde finns registrerade. Helt klart saknas det gravar i registret. 124 personer dog i Skövde 1921.
Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

http://www.hitta.se/kyrkog%C3%A5rdsf%C3%B6rvaltning+sk%C3%B6vde/sk%C3%B6vde/xW2Z--HGbk

Du skulle kunna skicka ett mejl till kyrkogårdsförvaltningen i Skövde och fråga om de har kvar sina gravböcker.

Jag vet inte om man skickade alla böcker till Landsarkivet i Göteborg när svenska kyrkan och staten skildes åt 1991.

Jag tror att det hade stått i dödboken om han blev gravsatt på annat ställe. Det brukar anges.
Jag har sökt efter bilagor till dödboken men det tycks inte finnas några för 1921. Vissa dokument har man fått lov att kassera.

A. C. Petersen var skriven i Köpenhamn fram till 1915 enl. politiets registerblade. Vart flyttade han sen? Han kan väl inte ha vistats i Sverige i 5-6 år utan att bli skriven där?

Eva M
Eva M

Sonja Lone Devaux

Kære Eva

Tusind tak for de mange fine svar  :)

A. C. Petersen rejste meget rundt, han har muligvis boet i USA i perioder. Min Tip tip oldefar Niels Jørgen Sørensen Kobstrup, og Morfar til A. C. Petersen, deltog i den amerikanske borgerkrig og flyttede over til sin yngste datter i Helena, Montana. Han døde der i 1899 kun 69 år gammel og blev også begravet der. Har funnit denne fine info på Ancestry. Jeg kender ingen detaljer, men jeg ved, at min Oldefar A. C. Petersen har også været i USA. Jeg leder, og har lige lagt ham på Ancestry, hvor jeg har set i dag, at der er kommet mange nye mulige Hints. Da han har et meget almindeligt navn "Petersen" har jeg fået mange forkerte eller muligvis forkerte Match via My Heritage. De gør et rigtigt godt arbejde, så det er ikke deres skyld, at det er sværere med almindelige efternavn som Petersen....

Tak for det fina råd om at sende en mail til Skövde, om de har A. C. Petersens gravsted registrerat i deres kirkebøger. Jeg håber også, at kunne spore dødsattesten skrevet af lægen Litzén.

Igen mange tak for bl.a. en meget nøjagtig transkribering af teksten fra Dödsboken. Der er mange nyttige, for mig nye, oplysninger.

Jeg arbejder videre med de mange fine spor, du har givet mig, Eva.

Jeg er meget taknemlig, også fordi jeg er glad for mine aner og synes, at A. C. Petersen er en meget spændende person. Han har "lavet" mindst 6 børn. Min Mormor er nr. 3 i rækken efter de to første, der var "ægtefødet".

Varme sommerhilsner fra den lille ø Møn i sydøst Danmark lige ved Østersøen. Varmen er kommet tilbaka.

Sonja   
Bizou