Maren Jørgensdatter Braad 1611-1663

Startet af Allan Søgaard Andreasen, 02 Aug 2016 - 20:25

Forrige emne - Næste emne

Allan Søgaard Andreasen

Jeg sidder og arbejder med Braad familien fra Gotland (borgmester Jacob Madsen på Christianshavn, landsdommer på Gotland Niels Madsen Braad og sognepræst i Malmø Jørgen Madsen Braad).

Sidstnævnte Jørgen Madsen Braad har helt sikkert en datter Maren Jørgensdatter (Braad), men det forekommer mig, at der både i forskningen og på diverse hjemmesider kan være sket en sammenblanding.

Biskop Jens Bircherod skrive entydigt i sine dagbøger, at sognepræst i Malmø og provst over Oxie herred Jørgens Madsen Braads datter Maren (gift med renteskriver Lucas Hansen, senere tolder i Ålborg) dør i barselsseng 29. juli 1659 i Køebenhavn.(pers. hist tids, VIII, 6, 1925, s. 310).

En anden Maren/Marie Jørgensdatter Braad, 1611-1663. Først gift Wichman Jacobsen Hasebart og derefter med professor Hans Jørgensen Mule. Denne Maren skulle være datter af en Jørgen Jensen/Madsen Braad, rådmand i København, død 1633 og begr. i Helligåndskirken og dennes hustru Karen Vibe. Denne Marens død er også nævnt hos Jens Bircherod (pers. hist. tids. VIII, 6, 1927, s. 47)

Hvis nogen har overblikket, så vil jeg meget gerne høre fra jer.

I min optik lige nu, ser det ud som om der er sket en kraftig sammenblanding af de to Maren'er, men det er da naturligvis også muligt, at præsten i Malmø havde to døtre, der begge hed Maren

På forhånd tak
mvh.
Allan Søgaard Andreasen