Claus Christensen, død i Frankrig 5. december 1916

Startet af Peer Petersen, 09 Aug 2016 - 13:39

Forrige emne - Næste emne

Peer Petersen

Jeg søger informationer om Claus Christensen som under 1. verdenskrig blev meldt savnet i Frankrig og fik dødsdagen den 5. december 1916.
På en mindesten i Hellevad (Aabenraa amt) anføres at han blev 24 år og var fra Hellevad.
På databasen over faldne sønderjyder i 1. verdenskrig anføres at han er født i 1894. Det passe jo ikke helt med alderen og dødsåret.
Han er ikke at finde i kirkebogen for Hellevad under hverken 1892 eller 1894.
Hvor finder jeg mon Claus´s fødsel???

Peer

Egon Sørensen

Hej!

Jeg kunne godt bruge en oplysning hvem Claus var søn af.

Mvh.

Egon Sørensen

Peer Petersen

Hej Egon

Det er også mit problem. De eneste kilder jeg har er en mindesten og den database der blev oprettet af museerne i Sønderjylland over faldne sønderjyder i 1. verdenskrig.

Peer

Egon Sørensen

Hej!

Der er ham her på mindemuren i Århus.

509 - Claus H Christensen
12-09-1897 18-02-1919
Korup Frankrig

https://www.bryld.dk/filer/MarsMon.pdf

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=202269&side=135&zoom=51.02040816326531

Men jeg kan jo ikke vide om det er ham du søger, eller de data der er opgivet på muren er rigtige.

Mvh.

Egon Sørensen

Gitte Johansen

 
Jeg synes, det ser lidt mystisk ud. Ved andre står der, hvor de kommer fra, men intet ved ham.

Kan det være en fejl, og det måske er ham ovenover.




[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Peer Petersen

Hej Gitte og Egon

Jeg synes også det er noget mystisk. Dataene passer ikke særligt godt sammen. Korup er godt nok i nærheden af Hellevad??

Peer

Egon Sørensen

God aften!

Disse oplysninger passer bedre med alder, men hvor er Claus Christensen født.

Fornavn: Claus Efternavn: Christensen
Alder ved død: 24 Regimentnr:  Type:  Bataljon: 
Kompagni:  Andet:  Militær rang: 
Bopæl:  Bopælssogn: Hellevad
Fødselsdato: 00-00-1894 Fødested:  Fødesogn:  Stedet for dødsfald:  Død i landet: Frankrig Død dato: 00-12-1918 Dødsårsag: savnet Indtasters bemærkninger:  Mindested: Hellevad kirke og kirkegård, mindesten Marselisborg:  Opført på mindetavle i Braine: Braine 2013 Mindeblad på LAA eller MSS:  Foto på MSS: 
Kilde: MS Kildegruppe: Hellevad, Å År og nr for indførslen


Mvh.

Egon Sørensen

Inger Buchard

#7
I www.verlustlisten.de finder jeg
- en Claus Christensen, født i Lavensby 23.4.1885 - han meldes savnet i Tabsliste 29926 12.4.1919 - altså i et opsamlingsheat efter krigens slutning
- en Claus Christensen, født i Sjellerup 19.11.xx  - han meldes hårdt såret i Tabsliste 26324 17.9.1918; fødeåret er ikke offentliggjort af taktiske hensyn.

Er det en af dem?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Peer Petersen

Hej Inger og Egon

Jeg tror de oplysninger du har Egon kan være rigtig. Det ser ud til at jeg skal have fat i folkene på Sønderborg Museum.

Peer

Gitte Johansen

#9
Jeg kan ikke se ham på mindesten i Marselisborg!!

Der er kun ham her.


4061 - Claus Christensen
17-01-1897 30-07-1918
Gammelgab Origny

Det står der heller ikke ved det klip, jeg har medsendt.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hanne C. Christensen

#10
Hej.

Der er 2 mindesmærker ved Hellevad kirke:
1) En serie med sten med enkeltnavne udenfor kirken.
Her står Claus Christensen som død, 24 år gammel den 5. december 1916.
2) En mindesten inde i kirken/våbenhuset, hvor han står opført som "24 AAR, S. Dec 1918 I FRK". Her er 5´tallet tydet som et "s" for "savnet".
Denne tydning understøttes af afskrift af stenen på http://denkmalprojekt.org/misc_laender/rothenkrug-hellewatt_dk.htm

Mindestenene er pt. de eneste kilder til Claus Christensen fra Hellevad. Han kan være født hvor som helst, hvis han f.eks. har været tjenestekarl i Hellevad-området en kort periode.

Museum Sønderjylland - Sønderborg Slot har ultimo juni 2016 lagt en ny version af listen på siden: http://museum-sonderjylland.dk/SIDERNE/Museerne/Sonderborg-SLot/09e-Faldne1914-1918_NY.html#.V6pJfa2wlzU.

Listen på Dansk Data Arkiv er fra 2014.

I museets seneste liste (fra 2016) er Claus Christensens dødsdato opført som 00-12-1918.

I forbindelse med websitet www.denstorekrig1914-1918.dk bliver en lang række kilder gennemgået og oplysningerne løbende tilføjet i museets liste. Næste version af listen forventes offentliggjort i løbet af efteråret/vinteren 2016.

Med venlig hilsen
Hanne Christensen.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Peer Petersen

Ja, jeg søger stadig efter hvor Claus Christensen blev født. Jeg tror Hanne har ret i at Claus blev meldt savnet i december 1916 i Frankrig og ikke at han var død 5. december 1916.
Jeg har været på arkivet i Aabenraa og intet fundet.
Inger Toudal løste en anden gåde for mig ved at henvise til en dødsmelding i Flensborg Avis. Desværre har jeg ikke adgang dertil, men det er måske en mulighed?
Jeg finder intet om Claus i Hellevad udover mindestenene, altså at han var 24 år og meldt savnet i Frankrig i december 1916 eller at han døde den 5. december 1916.

Peer

Inger Toudal


Det var nu Inger Buchard, der løste den anden gåde. Her er hendes indlæg om Flensborg Avis:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,86745.0.html

Se også https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,88226.0.html

Det er gratis at oprette en konto, så man kan søge i de gamle aviser.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Peer Petersen

Hej Inger Buchard

Jeg iler med at takke dig for annoncen i Flensborg Avis om Julius Christensen. Fint arbejde.
Jeg kender ikke brugen af tilgangen til Flensborg Avis. Det kunne jo være at der var en tilsvarende annonce for Claus Christensen (død i Frankrig i december 1916)?
Jeg finder det besynderligt at jeg intet finder om ham i Hellevad, hvor han dog er mindet. Hverken i kirkebøgerne eller "Totenregister". Jeg bemærker også at de der fremstillede databasen over Faldne Sønderjyder i 1. verdenskrig heller ikke har fundet noget om ham. På Landsarkivet forsøgte vi også forskellige muligheder uden held.
Han blev meldt "savnet" af militæret og nu også af mig!!

Peer

Børge Nielsen

Hej Peer

Noget kunne tyde på at han kommer fra Klovtoft.
I Flensborg Avis 24-11-1916 kunne læses denne hilsen under krigsefterretninger:

Hilsner derudefra.
Vi sender hermed en Hilsen til alle
Venner og Bekendte derhjemme; vi er paa
en Transport til ---, er sunde og
raske og ved godt Humør. Hans Møl-
ler, Borup; Jørgen Kryger, Ketting-
skov; Klavs Christensen, Klovtoft;
Marius Wind fra Nørre Løgum, Marius
Jensen, Barsmark; Peter Rik-
sen, Oksenvad; Hans Rasmussen,
Alnor; Georg Kleinschmidt, Hy-
gum; Chr. Boyschau, Toghale; Jo-
hannes Peters, Ragebøl.

mvh Børge

Peer Petersen

Hej Børge

Jeg tror du er meget tæt på en løsning af gåden. Måske der også senere i samme avis (i starten af december er en melding om død af Klaus (Claus) Christensen.
Tak for fundet.
Nu mangler jeg så at finde hans fødsel i en kirkebog!!!

Peer

Inger Buchard

I tabslisterne www.verlustlisten.de er der ikke mange Claus/Klaus Christensen nævnt. Der er i opsamlingslisterne fra 1919
- Claus Christensen, savnet - han er født 23.4.1885 i Lavensby, savnet fra Inf. Reb. 132
- Claus Hansen Christensen, savnet - født 13.9.1897 i Quorp/Korup

De er begge også nævnt tidligere, nemlig i 1918, så om eb af dem er gået tabt allerede i 1916, er usikkert

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Peer Petersen

Hej Inger

Ja, det ser ud til at være en hård nød at knække!.
Meldingen i Flensborg Avis den 24. november 1916 omtaler jo Klaus Christensen, Korup. Og du finder en der er født i Korup i  den 13, september 1897. Det kunne jo være samme person??
Også at du finder han som savnet.
I Databasen fra Sønderborg ved man jo heller ikke hvornår han er født. Der omtales 1892 og 1894. På mindestenen står at Claus Christensen er 24 år og at han meldes savnet i 1916. Det passer jo så med 1892.
Mindestenen kan jo også være forkert?
Det kan jo være at han rent faktisk kun var 19 år???
I Korup var en gæstgiver Friedrich Anthon Christensen. Det kunne muligvis være faderen til den Claus Christensen jeg søger???
I øvrigt finder jeg ikke den person Claus Hansen Christensen du nævner i kirkebøgerne!!!


Peer

Gitte Johansen

#18
Den 12. september

nr. 27

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=202269#202269,38342084

Og det er den samme som Egon har fundet :)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

Citat fra: Peer Petersen [3837] Dato 04 Sep 2016 - 13:40

Meldingen i Flensborg Avis den 24. november 1916 omtaler jo Klaus Christensen, Korup.

Ifølge Børge Nielsens indlæg: Klavs Christensen, Klovtoft [i Hellevad sogn eller Jels sogn?].

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Peer Petersen

Hej Egon, Gitte og Inger

Ved at sammenholde jeres meldinger er mindestenen i Hellevad forkert. Claus Hansen Christensen var åbenbart 21 år og ikke 24 år som står på stenen.
Født i 12. sept. 1897 og meldt savnet december 1918. Mon Flensborg Avis har bragt en dødsannonce indrykket af familien i Korup? I så fald formentlig i foråret 1919. Hvad faderen bestilte i Korup finder jeg ikke, men han var måske bonde?

Peer  

Inger Buchard

#21
Hvis han 'blot' var savnet, vil man skulle søge efter en dødsformodningsdom. De blev normalt indledt nogle år efter krigens slutning, og hvis afgørelsen var en dødserklæring, er denne indført i pågældende år i personregisteret i den sidste kendte bopælskommune, så vidt jeg husker - eller er det enkens bopælskommune?

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Børge Nielsen

Jeg fandt lige denne julehilsen i Flensborg Avis 16-12-1916:

Undertegnede Nordslesvigere, som ligger
sammen ved et Kompagni, ønsker alle
kære Venner og Bekendte derhjemme en
glædelig og velsigne Julefest. Vi haaber
paa et snarligt Gensyn i Hjemmet. Hans
Rasmussen, Alnor; Hans Møller,
Borup; Diederik Bøttger, Sønderborg;
Peter Riksen, Oksenvad;
Klavs Christensen, Klovtoft; Jørgen
Kryder, Kettingskov; Marius
Wind, Nørre Løgum; Peter Ries,
Jægerslund; Christian Boyschau,
Toghale; Johannes Johannsen,
Lendemark; Peter Nielsen, Svejrup;
Jep Quitzau, Løgumkloster; Marius
Jensen, Barsmark; Peter Frees,
Skærbæk; Christian Hartung, Tinglev;
Jeppe Nielsen, Bovlund Nymark.

mvh Børge

Peer Petersen

Mange tak Børge

Et interessant fund, så måske kan gøre det muligt at finde ud af hvilket regiment/kompagni Klaus (Claus) var i?
Måske en eller flere af de nævnte er faldet?

Peer

Gitte Johansen

#24
1305 - Chr H Hartung
26-10-1897 20-04-1917
Tinglev Macedonien

2764 - Jeppe Nielsen
13-02-1897 14-08-1917
Bovlund Rusland
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Hvis han er forsvundet i Frankrig er det jo nok ikke ham i 42. infanteri.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Peer Petersen

De sidste 4 der er nævnt i julehilsenen faldt alle på østfronten, hvor regiment nr. 42 opererede. Senere blev regimentet flyttet til Vest fronten, så det kan stadig meget vel passe at Claus faldt i Frankrig.

Peer

Flemming Petersen

Hej Peer

Håber du kan bruge dette.
Claus Hansen Christensen er født i Korup, Ravsted Sogn den 18-09-1897 og døbt i Ravsted kirke den 02-10-1897.
Død i fransk fangeskab den 18-02-1919 i Amiens.
Han er søn af Peter Hansen Christensen og hustru Carthrine født Nørgaard, sidste bopæl Svejlund Hellevad Sogn.

Mvh. Flemming

Peer Petersen

Hej Flemming

Jeg ser først din melding i dag. Tak skal du have.

Peer

Peer Petersen

Hej Flemming

Kan du oplyse mig hvorfra du har oplysningen at Claus døde i Fransk fangelejr.18.