Hans Jepsen f.18.1.1837 i Aagaard Ø.Starup sogn Brusk herred Vejle amt.

Startet af Grethe Langesøe Wich, 12 Aug 2016 - 19:52

Forrige emne - Næste emne

Grethe Langesøe Wich

27.5.1866 fødes Elise Marie Kirstine Johansen i Brakker, Ø. Starup sogn.
Moderen er ugifte Ane Margrethe Johansen  udlagte fader er gmd. i Ollerup Bredsten sogn Hans Jepsen.
Ø.Starup kirkebog 1847-1866 - KM - opslag 224.
Hans Jepsen er født i Aagaard Ø.Starup sogn 18.1.1837- hjemmedøbt formedelst sygdom, fremstillet i kirken 23.3.1837. Forældrene er hmd. og murermester Jeppe Jensen og hustru Mette Kirstine Hansdr.
Hans Jepsen konfirmeres 1851 i Ø.Starup kirke.
Hans er hjemme indtil november 1852, hvor han rejser til Follerup, ( Afgangsliste i Ø-Starup kirke 1839-1862- KM - opslag 122), hvor han dog kun bliver til 16.12.1852. ( Afgangsliste i Herslev kirke i Brusk herred Vejle amt opslag 209) .
14.12.1865 ankom gmd. Hans Jepsen til Bredsten fra Starup. Bredsten Tørrild herred Vejle amt kirkebogen for årene 1841-1869 - KM -  Tilgangsliste 1865 nr. 83, opslag 272.
Hans Jepsen er hos sine forældre i folketællingerne for: 1840-1845-1850-1855 og 1860.
I folketællingen for 1870 er Hans Jeppesen f. i Aagaard - jordbruger,  33 år gml. og hans kone Maren Kjerstine Rasmusdr. 34 år  f. i -ulæseligt - ( madmoder og medhjælper) i  Bredsten sogn , opslag 63.
I Bredsten kirkebog 1870-1881 - KM -opslag 148, Afgangsliste for 1874 nr. 29 Hans Jeppesen og nr. 29
Maren Kirstine Rasmusdatter - afgang til Skibet.
Herefter er de bare forsvundet. De får ikke børn i Skibet, de er ikke i folketællingen der 1880. Hvor bliver de af?
Deres vielse har jeg ikke fundet.
Hans Jepsens far Jeppe Jensen dør 2.8., begraves 8,8,1866 i Ø.Starup 86 1/4 år gml. ( kirkebog 1847-1882 -KM-) opslag 178.
Jeppe Jensen dør hos svigersønnen Thomas Jensen på Starup Mark.
Hans Jepsens mor Mette Kirstine Jensen dør 12.7.1887, begraves i Ø.Starup 17.7.1887 ( kirkebog 1887-1891 - Km-) opslag 63.
Mette Kirstine Jensen enke efter Jeppe Jensen blev 86 år. Dødsfaldet skete i Kolding og blev anmeldt for Kolding Købstad skifteret. Jeg søger altså Hans Jepsens vielse med Maren Kirstine Rasmusdatter og hans/deres videre skæbne fra 1874.
Ane Margrethe Johansen - moder til Elise Marie Kirstine Johansen - er datter af hmd. Johan Pedersen og Ane Elisabeth Sørensdr. i Brakker Ø.Starup sogn.
Grethe Langesøe Wich
12.8.2016



Gitte Johansen

Vejle, Brusk, Nørre Bramdrup, Bramdrup Mark Bramdrup Sogn, En Gaard, 9, FT-1880, c8855
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Jepsen   49   Gift   Husfader Kromand      Starup Sogn Vejle Amt
Maren Jepsen født Rasmussen   44   Gift   hans Kone      Marslev Odense Amt
Mette Kjerstine Jepsen   78   Enke   Husfadrens Moder der af ham forsørges      Starup Sogn Vejle Amt
Heevig Sofie Kristine Elisabet Jepsen   19   Ugift   deres Børn      Bræsten Sogn Vejle Amt
Jens Kristian Anton Jepsen   10   Ugift   deres Børn      Bredsten Sogn Vejle Amt
Mette Kristine Jepsen   8   Ugift   deres Børn      Bresten Sogn Vejle Amt
Jette Rasmine Jepsen   8   Ugift   deres Børn      Bresten Sogn Vejle Amt
Jeppe Andreas Jepsen   6   Ugift   deres Børn      Bresten Sogn Vejle Amt
Niels Raun Hansen   24   Ugift   Tjenestefolk      Her i Sognet
Jørgine Petrea Bertelsen   16   Ugift   Tjenestefolk      Høien SognVejle Amt
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Grethe Langesøe Wich

Kære Gitte Johansen.
Tak for Hans Jepsens vielse og barn. Folketællingen 1870 havde jeg selv fundet. Desværre kan jeg ikke se, hvor hans kone Maren Kirstine Rasmusdr. er født, da kun det sidste af hendes fødested er synligt. Man skal vist være godt kendt i den landsdel for at kunne gætte sig til, hvad der står.
Nu har jeg  med din hjælp, efterhånden fået kortlagt Hans Jepsens liv. Der mangler det sidste stykke - hvor længe levede han, og hvor døde han?
Mvh/Grethe Langesøe Wich

Gitte Johansen

#4
Der står Marslev i 1880, og det synes jeg også der gør i 1870.

Kunne så være

nr. 5

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=180115#180115,30545011

Læg mærke til førstefødtes navn. Samme navn som mor.

Hedevig Sophie Kirstine Elisabeth.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Grethe Langesøe Wich

Vordingborg, 13.8.16
Hej igen Gitte Johansen
Så var det altså Odense amt, som jeg også mente at kunne tyde M.K.R.`s fødested som. Havde jeg undladt at tjekke afgangslisterne, var jeg ikke kommet på de afveje, hvortil jeg kom og der forgæves søgte efter Hans Jepsen m.fl. 
Godt at Du kunne hjælpe mig. Mange tak for det.
Mvh/Grethe Langesøe Wich

Gert Carlsen

Hej Grethe Langesøe Wich

Du skriver bl.a.

Hans Jepsens far Jeppe Jensen dør 2.8., begraves 8,8,1866 i Ø.Starup 86 1/4 år gml. ( kirkebog 1847-1882 -KM-) opslag 178.
Jeppe Jensen dør hos svigersønnen Thomas Jensen på Starup Mark.

Alderen undrer mig lidt. Har du fundet hans fødsel?

Venlig hilsen
Gert Carlsen

Gert Carlsen

Hej igen

Jeg tror, det er et forkert dødsfald. Læg mærke til at der står Jeppe Jepsen og ikke Jeppe Jensen.

Desuden hedder svigersønnens svigerfar i denne folketælling Jeppe Jeppesen og er født i Bække.

Vejle, Brusk, Øster Starup, Starup, Gaard, 83, FT-1860, D6009
Thomas Jensen   42   G   Gaardmand, huusfader      Gaverslund Sogn, Vejle Amt   
Kirsten Jeppesdatter   44   G   Hans kone      Starup Sogn, Vejle Amt   
Ane Sophie Thomsen   12   U   Deres børn      Starup Sogn, Vejle Amt   
Jens Thomsen   10   U   Deres børn      Starup Sogn, Vejle Amt   
Jeppe Thomsen   5   U   Deres børn      Starup Sogn, Vejle Amt   
Else Jeppesen   26   U   Konens søster      Starup Sogn, Vejle Amt   
Jeppe Jeppesen   79   E   Aftægtsmand, konens fader      Bekke Sogn, Ribe Amt   

Venlig hilsen
Gert Carlsen


Gert Carlsen

Grethe Langesøe Wich

Hans Jepsen er far til endnu en datter udenfor ægteskabet.

Hvis du er interesseret i oplysninger herom, bedes du svare tilbage på dette indlæg.

Venlig hilsen
Gert Aagaard Carlsen