Skattemandtal, Møn 1645

Startet af Jørgen Pedersen, 18 Aug 2016 - 09:07

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Pedersen


Jeg er interesseret i at se skattemandtallet fra Møn 1645.

Jeg har set i ældre tråde – f.eks.: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,24087,24114 – at dette mandtal åbenbart er skrevet ud af Kim Melchior, der også dengang foretog opslag i mandtallet. Jeg et par gange uden held søgt at kontakte Kim Melchior.

Jeg har på nettet set enkeltelementer af mandtallet – f,eks http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,486567,486918#msg-486918 - så måske er det i omløb.

Derfor: hvis der er nogen, der har det omtalte mandtal, vil jeg være meget interesseret i en kopi.

Mvh
Jørgen Pedersen

Lars Tyge Jørgensen

Hej

Prøv at se under tråden "uautoriserede folketællinger" øverst oppe, hvor jeg har lagt noget fra Facebook ud om disse folketællinger/mandtaller.


Lars Tyge Jørgensen

Jørgen Pedersen

Hej

Mange tak. Jeg var ikke opmærksom på indlægget, så din mail var meget velkommen.  Min kone har rigtig mange aner fra diverse sogne på Møn, så jeg vil være meget interesseret i at se mandtallet.

Jeg har nu fundet de nævnte bøger via de anviste call numbers, men de kan tilsyneladende ikke bestilles – jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart se, hvordan man skal gøre – og der er vist heller ikke adgang til at se dem over nettet. 

Hvis nogen finder ud af, hvordan man får adgang til materialet, vil jeg meget gerne have at vide, hvordan man gør.

Igen, mange tak for hjælpen.

Mvh
Jørgen

Kim Melchior

Hej,

Man skal i folge hvad min aftale var med det Genealogiske Bibliotek i Salt Lake City var, vaere i stand til at bestille dem hjem paa microfiche til hvilket som helst Family History Center i hele verden, hvor de saa kan bruges.

Mvh,

Kim Melchior (USA)

Jørgen Pedersen

Hej

Mange tak for indlægget. Det har afklaret meget, for jeg troede, at der var tale om fysiske bøger eller om materiale, der kunne tilgås over nettet.

Jeg vil måske senere forsøge mig med et besøg på et Family History Center.

Mvh
Jørgen

Kim Melchior

Hej,

Der skal mindst 2 besog til paa et center.

Forste gang skal Microfichene bestilles hvorefter de paa et tidspunkt senere kan belive brugt.

Min forstaelse er at man kober microfichene saa de vil blive i et center permanent, men de kan ikke ikke fjernes fra centrene.

Med venlig hilsen,

Kim Melchior (USA)

Else Skovbo Jensen

Hej

På slægtsgårdsarkivet på Gl. Estrup har vi afskrift af dette mandtal fra 1645 for følgende sogne:
Borre, Elmelunde, Fanefjord, Keldby, Magleby og Stege.


Hvilket sogn er du interesseret i ?

Vi har også et notat om, at det samme mandtal findes hos lokalhistorisk forening på Møn.

Slægtsgårdsarkivet har åbent hver onsdag mellem 11 og 15.

www.slaegtsgaardsforeningen.dk

Mvh
Else

Jørgen Pedersen

Hej
Det var virkelig en god nyhed. Hvem skulle have troet, at Gl. Estrup lå inde med dette mandtal.
Jeg er interesseret i Borre, Elmelunde og Stege. Jeg kan godt komme til Gl. Estrup, men formentlig ikke foreløbig. Kan I sende materialet? I bestemmer selv hvordan og i hvilket format. Hvis det er besværligt, så skal I ikke bruge tid på det, så venter jeg bare på at få tid til et besøg.

Mvh
Jørgen

Else Skovbo Jensen

Hej
Jeg kigger på det på onsdag, så hører du nærmere.

mvh
Else

PS Det er jo ikke Gl. Estrup, hverken herregården eller landbrugsmuseet, der har det, men Slægtsgårdsarkivet, der har til huse i lejede lokaler hos landbrugsmuseet.

Jørgen Pedersen

Hej
Mange tak. Det var pænt af dig.

Mvh
Jørgen

Inge Nissen

Hej Jørgen

Vi har nu renskrevet mandtal 1845 for Elmelunde sogn efter den håndskrevne afskrift vi har i Hemmingsens Arkiv her i Slægtsgårdsarkivet - men i et regneark, som jeg ikke kan vedhæfte her - det er sendt direkte til dig - Hvis andre har interesse i mandtalslisten sender vi den gerne.

Venlig hilsen
Else og Inge
Slægtsgårdsarkivet
http://www.slaegtsgaardsforeningen.dk/

Hemmingsens arkiv
Martin Hemmingsen var gårdmandssøn fra Pollerup. (1904-1960) Landbrugskandidat 1933, assistent ved Hedeselskabet i Viborg 1937-1942. Arbejdede også for Slægtsgårdsarkivet. Dette arkiv vedrører specielt Møn og indeholder:

•Avisudklip, landsbyhistorie, personalhistoriske optegnelser.
•Oversigt over hestehold og frugttræer i 1600-tallet. Besigtigelse af krongodset 1664.
•Oversigt over kvægskat 1657.
•Møns Amts regnskab 1661.
•Mønske gårdes bonitet 1692.
•Mønske slægtsundersøgelser.
•Mønske gårdundersøgelser.
•Richard Hansens erindringer og slægtshistorie fra forskellige mønske sogne.
•Gårdhistorier fra Holbæk og Maribo amter.
•Topografisk samling (80) sedler vedrørende Københavns amt, Frederiksborg amt, Holbæk amt, Præstø amt og Sorø Amt.

A. M. Hemmingsens arkiv er den mest omfattende samling. Som et kuriosum kan det det fortælles, at mange kendte forfattere og digtere har afstamninger fra Møn, bl.a. B. S. Ingemann, hvis farfader - Søren Sørensen Ingemann var købmand i Stege. Henrik Ibsen, hvis slægt kom til Norge i 1720, da den mønske skipper Peter Ibsen giftede sig med en indvandret tyskers datter. De bosatte sig i Bergen. Johannes V. Jensens morfader var født i Torpe, Elmelunde sogn.

Jørgen Pedersen

Hej Inge og Else

Mange tak for det tilsendte materiale. Indholdet er nemt at gå til, og opstillingen er simpelthen forbilledlig. Resultatet kan varmt anbefales til alle, der har aner i området omkring 1645.

Igen, mange tak for jeres store arbejde med at renskrive materialet.

Med venlig hilsen
Jørgen