Hovedskoven på Knudshoved og skovfogedens opgaver og ansvar her i 1700-tallet

Startet af Søren Tafdrup, 20 Aug 2016 - 14:38

Forrige emne - Næste emne

Søren Tafdrup

I december 2014 startede jeg en tråd med spørgsmålet, hvor min tiptipoldefar Søren Jacobsen Hovedskov kom fra, og hvem hans forældre var, jf. link...
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,89359.0.html

Det blev starten på en lang og ualmindelig spændende opklaring (hvoraf kun en del fremgår af tråden, resten på opklaret via anden kommunikation m.m.). Det viste sig, at Hovedskoven var datidens betegnelse for skoven på Knudshoved (dvs. de yderste tre km af Knudshoved Odde vest for Vordingborg). Sørens far og mor var Jacob Hansen Hovedskov og Citzel Pedersdatter.

Den ældste Hovedskov'er, der blev fundet, var Peder Hansen Hovedskov, som døde i 1757. Længe var slægtsforbindelsen til Peder Hansen Hovedskov uvis. Men så gjorde Jette Nielsen et fantastisk fund (som nævnt sidst i tråden). Hun fandt skiftet efter Peder HH (Præstø, Skiftedistrikt, Vordingborg Rytterdistrikt, 1756-1760, opslag 80, nederst til venstre). Den første del af skiftet er tydet og lyder:

"Anno 1757 d.23 Martii blev foretaget Skifte udi Ness i Castrup Sogn, efter Peder Hansen Hovedskov,
og Hustru Anne Hansdatter, der som Indsidder Folk boede og døde sammesteds.
Og haver efterladt sig tvende Børn: 1 Søn, og 1 Datter, Sønnen Navnlig Ole Pedersen
boende paa et Fæste huus i Ness, og Datteren Sidsel Pedersdatter til ægt Jacob Hansen
Boende i Skovfoged Huuset paa Hovedskoven..."

Link: http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=129890&side=80&kb=Godsarkiv:&zoom=&height=667

Det fremgår af det gamle rytterdistriktskort fra 1769, at der dengang var ét hus på Knudshoved. Det lå på det smalle sted midt på Knudshoved, dér hvor den lille bugt mod syd kaldes for Mikkels Havn. På senere kort fra starten af 1800-tallet kaldes huset for Hovskov Huus. Midt i 1700-tallet blev det åbenbart kaldt for Skovfogedhuset.

Knudshoved Odde var kongens gods frem til starten af 1770'erne, hvor der blev solgt ud af ryttergodset. Knudshoved Odde m.m. blev købt af Reinhard Iselin, som her etablerede Rosenfeldt Gods i 1776-1777 med en stor malkekvægbesætning. Min tese er, at skovfogedembedet på Knudshoved blev nedlagt, da Rosenfeldt Gods blev bygget. Måske ryddede godset en del af skoven for at forøge græsningsarealerne til det nye malkekvæg.

Der er lang vej – cirka 12 km i fugleflugt – fra midten af Knudshoved ind til den nærmeste landsby, Knudsby. Så jeg tænker: Hvorfor etablerede man en skovfogedbolig helt derude? Hvad lavede en skovfoged i 1700-tallet? Hvor lang (for)historie havde Skovfogedhuset monstro?

I søgningen efter svar har jeg fundet denne tråd fra 2007: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,370928,372411
Her skriver Ivan Jensen:
"Hvis vi går 1 eller 2 århundreder tilbage, var det ikke almindeligt med skovdrift, som vi kender det i dag, hvor skoven passes og plejes, der plantes juletræer i snorlige rækker osv., af skovfogeden og hans skovløbere eller skovarbejdere. Der har sikkert kun været meget få uddannede forstmænd, som forstod sig på dette. Derimod havde man et andet behov, nemlig at beskytte den naturlige skov mod tyveknægte, krybskytter og vildfarne husdyr. Dvs. man udnævnte en af fæstebønderne på godset til at passe på skoven, dvs. han blev skov-foged, ligesom man udnænte en sogne-foged, til at opretholde ro og orden i sognet. En foged var altså en opsynsmand, der i tilfældet skov-foged, skulle holde øje med skoven, en betjent. Men det var helt sikkert ikke et erhverv, men en slags tillidspost, ihvertfald skulle han have godsejerens tillid!"

Mit ærinde med denne tråd er følgende:
1)   Om der i dette forum er skovfogedkyndige, som kan kommentere angående skovfogedens opgaver og ansvar i 1700-tallet og evt. fortolke den logik, der var bag etableringen af Skovfogedhuset helt ude på Knudshoved.
2)   Om der i dette forum er kendskab til kontrakter/fæstebreve for skovfogeder i 1700-tallet, herunder for kongens skovfogeder. Hvis sådanne kontrakter findes, kan der her være en vigtig kilde til slægtshistorien for Jacob Hansen Hovedskov, Peder Hansen Hovedskov og evt. deres forfædre.

PS: Jeg har fundet en længere artikel om sognefogedernes historie, "Sognefogederne under den tidlige enevælde", link: https://tidsskrift.dk/index.php/fortidognutid/article/viewFile/49346/91434. Det fremgår her, at sognefogedembedet opstod efter enevældens indførelse og i forbindelse med etableringen af det landsdækkende politi. Mit gæt lige nu er, at skovfogederne sikkert fremkom nogenlunde parallelt hermed.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com


Søren Tafdrup

Hej Lis,

Tak for henvisningerne. Har du evt. et tip m.h.t. hvordan man 'navigerer' i protokollerne?

Jeg kan se, at der er anført lokaliteter i venstre margin eller i overskrifter i fæsteprotokollerne. En mulighed må så være at bladre dem igennem fra en ende af og lede efter lokaliteten Hovedskov. Bedre ideer er jeg ikke kommet på endnu.

M.h.t. godsregnskaberne for Vordingborg Slot - jeg kan se, at der optræder indtægt fra skoven som en af kolonnerne. Men jeg er 'blank' m.h.t. hvordan jeg skal få information ud af regnskaberne m.h.t. Hovedskoven.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com