Gravsten fra kirkegårdskontorerne

Startet af John Nielsen, 22 Aug 2016 - 15:49

Forrige emne - Næste emne

John Nielsen

Hej

http://www.findgravsted.dk/bsk_app/BSK_PSPFindgravsted
Først søger man på kirkegård, derefter på person.
Søgning på % viser alle, både ved kirkegårde og personer.
Der er for tiden 821 kirkegårde og ca. 720.000 personer.
Der vises kun aktuelle grave dvs nedlagte fjernes fra listerne.
Dette kan ses specielt i starten af året.
Der angives gravnummer som kan bruges til at binde familier sammen.
Der er i ret stor udstrækning store bykirkegårde med.
Jeg har vedhæftet liste med aktuelle kirkegårde.

Hilsen John Nielsen

PS
Glemte at nævne at der ikke er 10 års begrænsning som hos de andre gravstenssider.



[vedhæfting slettet af admin]

Egon Hansen

Kan vi forvente at listen senere bliver supleret med manglende kirkegårde? Jeg kunne godt tænke mig at vide om min fætter, som overlevede sin kone mere end 50 år, og som døde i 2008 blev begravet på Ubberup valgmenigheds kirkegård hvor hans kone ligger
Mvh Egon   

John Nielsen

Hej Egon

De seneste 8 måneder er der kommet 5-10 kirkegårde til om ugen.
Om det vil fortsætte der er dit gæt ligeså godt som mit, men det vil selvfølgelig stoppe engang.
Så vidt jeg ved så er dette det eneste kirkegårds administrationssystem i den klasse.
Der findes en enable bit så man kan fravælge offentlig adgang.

Ubberup valgmenigheds kirkegård er online, men de seneste er fra 2006.

Hilsen John Nielsen

Helmer Christiansen

Jeg har lige prøvet at søge på mine forældre. Min far, der døde i 1975, fandt jeg uden problemer, men ikke min mor, der blev begravet i samme gravsted i 2002. Så i hvert fald på den kirkegård ser det ikke ud til, at senere "tilføjelser" ligger i databasen. (Min mors navn og datoer er tilføjet på den oprindelige gravsten i 2002).
Helmer Christiansen
2000 F

John Nielsen

Hej Helmer

Systemet er ret nyt ca. 1 år så vidt jeg ved.
Du har en fase hvor de indskriver begravelsesprotokollen.
Der er der er jævnlige store spring i antal, dem er der en del af.
Derefter i driftsfasen er der jævnlige små spring.
Jeg har også set en del stavefejl, så begræns søgningen til fornavn, mellemnavn eller efternavn.
Man kan desværre ikke søge på gravstedsnummer, det var ellers en god måde at finde pårørende på.
Du kan evt. maile mig dataene, så skal jeg kikke.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej

Den seneste måned er der tilføjet 29 kirkegårde og 14.082 personer.
Fortsætter det på den måde så overhaler de snart de indtastede gravsten fra de sidste 10 år.

Hilsen John Nielsen

Lars J. Helbo

Jeg er ret sikker på, at alle landets kirkegårde efterhånden kommer med. Det bygger jo på digitaliseringen af kirkegårdsprotokollerne. Der er stadig kirker, der bruger papirprotokol; men det bliver færre og færre.

Men vær opmærksom på, hvad systemet er lavet til. Det handler om administration af gravsteder. Systemet er lavet til at holde styr på sådan noget som vedligeholdelse og udløbstider, altså hvem ejer gravstedet? hvor skal der plantes sommerblomster og hvem skal have regningen for det? Og hvornår er den sidste begravet på stedet og dermed hvornår kan gravstedet bruges til den næste begravelse? Hvad der står på gravstenen er altså sådan set uden betydning.

Jeg har selv været med til at indtaste protokollen her i Sall, og ud fra ovenstående er der flere begrænsninger. Hvis et gravsted var udløbet og nedlagt, så sprang vi over det. Hvis der i et gravsted var begravet flere personer, så indtastede vi måske kun de personer, der har betydning for, hvornår gravstedet kan bruges til en ny begravelse.

John Nielsen

Hej Lars

Jeg er klar over at det er et administrationssystem, og der er også andre systemer end dette.
København, Århus og andre større kirkegårde har et udbud om fremtidens administrationssystem, så der kan komme endnu flere til.

Alligevel, på under 1 år oppe på 3/4 af de seneste 10 års indtastninger.

Hilsen John Nielsen

Lars J. Helbo

Jo, jo, det er en udmærket mulighed. Man skal bare være klar over at formålet med systemet sætter nogle begrænsninger. På andre sider med gravsten kan du f.eks. ofte finde gamle gravsten, der er placeret i et lapidarium. Dem vil du ikke finde her.

John Nielsen

Hej Lars

Du har fuldstændig ret, men de suplerer hinanden fint.
Ved fotograferede og afskrevne mangler de der begraves efter fotograferingen og de seneste 10 år er utilgængelige.

Hilsen John Nielsen

Gitte Johansen

Jeg var på Åbyhøj Kirkegård den anden dag, og da talte jeg med kirkegårdslederen, der fortalte, at der står en række bevaringsværdige gravsten (bestemt af Den gamle By, Århus).

Når han fik tid, ville han sætte dem ind i http://www.findgravsted.dk/bsk_app/BSK_PSPFindgravsted med samtlige oplysninger.

Han var nok også en ildsjæl, men der er vel flere ligeså.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

John Nielsen

Hej

Her ved årets afslutning er de oppe på 929 kirkegårde og godt 820.000 personer.
Så tilføjet 100 kirkegårde og 100.000 personer siden august.

Hilsen John Nielsen

Rune Stjernholm

Er der en funktion, der muliggør en frisøgning på alle indtastede kirkegårde, såfremt jeg ikke ved, hvor den pågældende ligger begravet?

Vh. Rune
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

John Nielsen

Hej Rune

Nej, og du kan heller ikke søge på gravstednummer, og der er intet billede.
Til gengæld så er der positionsangivelse af graven hvis kirkegården har valgt at lave dette.
Du kan evt maile oplysningerne til mig.

Hilsen John Nielsen

Kirsten Ørum

Hej

Jeg synes virkelig, det er et godt søgeredskab.

Kunne ønske at kirkegårdene i Aalborg var med på den idé, men det har desværre nok lange udsigter.


Mvh
Kirsten

John Nielsen

Hej Kirsten

Jeg tror ikke at det har lange udsigter, det er en rigtig storby løsning.
Mange af de mindre kan du klare med et par ternede blokke.
Det er endda muligt at de allerede er på, men har fravalgt offentlig adgang.

Hilsen John Nielsen 

Kirsten Ørum

Hej John

Jeg vil ringe til kirkegårdskontorerne i Aalborg og forhøre mig, hvordan det forholder sig, om de har fravalgt at offentliggøre det.

Den tanke var mig noget fjern.


Mvh
Kirsten

John Nielsen

Hej Kirsten

Jeg har set kirkegårde komme online med 9.000 personer, så de må have kørt offline en tid.
Jeg har set kirkegårde komme online, forsvinde igen og komme online senere.

Hilsen John Nielsen

Kirsten Ørum

Okay - tak.

Jeg må se, hvilke forklaringer jeg får.

Hilsen Kirsten

John Nielsen

Hej

Der er nu 1.104.955 online på findgravsted.
Så de indhentede på 3 år de seneste 15 års fotograferede og indtastede gravsten.

Hilsen John Nielsen