Niels Christian Olesen Damborg. Als Sogn. 1821

Startet af Leo D Pedersen, 19 Sep 2016 - 08:36

Forrige emne - Næste emne

Leo D Pedersen


Jeg søger hjælp til lære mere om Niels Christian Olesen(NCO), der født i Als sogn, 1821.

I Als Sogn KB inføres faderen som Indesidder Nordman Ole Nielsen.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17121396#159618,26841171

NCOs forældre, Ole Nielsen og Maren Jensdatter, er viet i Visborg fem måneder tidligere i 1821.  Er begge 37 år og tjeneste folk. Jeg kan ikke finde flere oplysninger om Ole og Maren, hverken før eller efter 1821. (Ingen Dåbs, Konfirmation, Døds attester eller FT.)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128124#172423,28952082

NCO bliver Dragon i Randers og deltager i krigen 1848.  Han gifter sig i 1854 med Kirsten Marie Jensen og får kort tid efter sønnen Anders Christian Nielsen. (Og Jens, Dorthea og Ulrica derefter).  I KB for Anders og Jens dåb er i 1905 tilføjet, at Birkedommeren i Ålborg har givet dem tilladelse til at tage efternavnet Damborg. (Formentlig grundet i lovændringen af 1904).  Anders har dog brugt navnet Damborg allerede som famile navn i Folketællingen af 1890.  I birkedommerens kendelse anføres det nære forhold til slægts navnet Damborg som begrundelse for tilladelsen.  Denne forbindelse har jeg ikke kunnet verificere, men det kunne tyde på, at der er en familie forbindelse til navnet Damborg.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125016#166413,27946563
FT 1890.  Præstø Amt, Baarse, Allerslev. Anders Christian Nielsen Damborg

NCOs yngste datter, Ulrica, fødes i 1862 og her indføres faderens navn som Niels Christian Olesen Damborg.  Det er den første gang, jeg har set navnet i familiens brug.  Om han bruger det senere er uvist.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125016#166413,27946598

Der er ligesom to sæt af problemer.
1.  Hvor stammer Maren of Ole fra, og hvorfor kan jeg ikke finde dem i FT eller KB?
2.  Hvorfor begynder en 41 år mand, der er indesidder på konens slægtsgård pludselig at bruge navnet Damborg?  Har han på det tidspunkt  fundet ud af at hans rigtige forældre bærer navnet Damborg, og at Maren og Ole blev gift for at tage sig af ham. Hans søn, Anders, ser ud til at nogenlunde sikker på at have ret til at bruge, som det ses af FT 1890.  Dog vil han, da navneloven ændres i 1904, være helt sikker, og bruger en Københavnsk Advokat til at føre sagen for Birkedommeren i Ålborg.

Det ville glæde mig meget, vist der er nogle, der har nye oplysninger eller ideer for finde oplysninger, specielt vedrørende "familienavnet" Damborg.

Dr. Leo Damborg Pedersen
Californien







Egon Sørensen

#1
Hej!

Kunne du ikke bruge disse oplysninger eller er de forkerte

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,114531.0.html

Vis en FT med Niels Christian Olesen fra 1845

Mvh.

Egon Sørensen

Leo D Pedersen

Hej Egon,
Først tusind tak for al din hjælp.  Dine oplysninger om Maren Jensdatter er specielt gode.  Der er mange Maren Jensdatters og op til nu har jeg ikke været i stand til at finde hvem der var den rigtige.
Jeg prøver at underbygge eller forkaste en teori om at Niels Christian Olesen var et barn af en ung pige, der havde tilknytning til navnet Damborg , og som muligvis boede i Visborg sogn.  Denne unge pige begyndte at vise tegn på sin graviditet tidligt i 1821, og to tjenestefolk, Maren Jensdatter og Ole Nielsen bliver gift med henblik på at tage sig af barnet. 
Maren og Ole er begge 37 år, hvilket måske er lidt sent for at stifte deres egen familie. 
Brylluppet sker muligvis i hast, idet vielsen er inført i Visborg med en anmærkning i KB om at vielsen rent faktisk fandt sted i MOU ("Hvor de nu lever").  Vielsen er dog ikke inført i KB her.  Fem måneder senere døbes Barnet, Niels Christian Olesen i Als, 1 juni 1821. I KB inføres som fader Indesidder Ole Nielsen. Det er et step op på den sociale rangstige, og kunne være en belønning for at tage barnet ind.
Ægteskabet ser dog ikke ud til vare, og i 1824 flytter en Maren Jensdatter fra Mou sogn til Skelund sogn.  Her flytter hun ind hos daglejer Christen Nielsen.  I 1830 er der en enke, Maren Jensdatter,  der bliver gift Christian Frederich Christensen  i Skelund.  Men tilsyneladende forbliver Niels Christian hos Christen, for i FT 1834 opføres han i Christen Nielsen og Karen Nielsdatter husstand og som deres barn.  I betragtning af at han har været hos dem siden han var omkring tre år, og Maren måske ikke har været tæt knyttet til ham er det nok rimeligt, at de betragter ham som deres egen.
I 1835 konfirmeres Niels Christian.  Han deltager i krigen i 1848 som Dragon i Randers. Han udskrives af Lægsrullen ca 1850 (behøver at finde igen) og giftes i Lyngby sogn med Kirsten Marie Jensen i  1852.  De får fire børn:  Anders Christian 1852, Jens 1854, Dorthea 1860 og Ulrica 1862.
I KB Lyngby Sogn 1862 ved dåb af Ulrica inføres faderen som Niels Christian Olesen Damborg, hvilket er første gang, jeg ser navnet opført i familien.  Sker der noget mellem Dortheas dåb i 1860, hvor han ikke bruger Damborg og 1862? Dør Maren Jensdatter, og i skiftet fremkommer der oplysninger om en Damborg herkomst? Noget sker der, for Anders antager senere navnet Damborg, og bruger det, for eksempel, i FT 1890, ikke alene for sig selv, men også sine børn, og navnet Nielsen er nu helt udgået. Han må allerede da have været sikker på sine rettigher til navnet.  Dog da Navneloven ændres i 1904, antager han en Københavnsk advokat, som opnår tilladelse af Birkedommeren i Ålborg, til at Anders og Jens kan bruge slægtsnavnet Damborg i 1904.  Dette inføres i KB vedrørende deres dåb.
Niels Christian Olesen dør i Nebraska, USA i omkring 1915.  I boskiftet (Probate) uddeles der en arv til hans børn og børnebørn.  Dette er en noget omfattende sag som bringer arvingerne sammen, og resulterer i, at flere af deres efterkommere heriblandt undertegnede får navnet Damborg som mellemnavn.  Dog stadigt uden nogen rimelig forklaring.
Måske er det så langt man kan komme. 
1. Men er der en Damborg related, der flytter fra Visborg til Mou omkring det tidspunkt, hvor Maren og Ole flytter, tidligt 1821?  Eller en der flytter tilbage omkring omkring juni 1821.
2. Hvornår dør Maren, i 1860 ville hun være 76 år. Hun skulle være opført i Skelund KB?  Kan man lære noget fra skifte protekollen? 
3. Der går kludder i NielsChristian Olesens ægteskab og i 1865 drager han til Amerika.  Der er korrespondance, hvori han fraskriver sig alle rettigher til svigerfaderens slægtsgård, Sjøvadsholm, mod at få rejsen betalt.   Der kan være mange forklaringer, men næppe nogen der klargør forbindelsen til navnet Damborg.
3. I Fleskum Herreds Hoved Journal (B39-7088, august 17, sag 26) er opført at justitsministeriet har fremsendt en henvendelse vedrørende Jens Nielsens anmodning om at antage slægtsnavnet Damborg.  Godkendelsen er fremsendt to Overretssagfører Svanholm i København.  Notatet er imidlertid meget kortfatted. Men de må have haft grundlag for tilladelsen.  Grundlaget er dog ikke klarere end de må gå igennem Justitsministeriet og have hjælp af en Højesteret sagfører.  Kan der graves dybere her?
Endnu en gang tak for hjælpen og undskyld den lange redegørelse.
Leo

Egon Sørensen

Hej!

Nu har jeg brugt dagen på om jeg kunne finde en relation til Damborg, det er ikke lykkedes mig.
Jeg kan heller ikke finde bevis på, at det er den rigtige Maren Jensdatter, der viet i Skelund.

At Niels Christian Olesen skulle være født af en anden end de forældre der er opgivet i kirkebogen i Als sogn synes jeg forekommer usandsynlig.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=159618&side=29

Hvis jeg læser kirkebogen rigtig er Niels Christian født 1. juni 1821 og inddøbt "hjemmedøbt" 2. juni 1821 dåben er publiceret 8. juli 1821

Håber det en dag lykkes dig at få opklaret mysteriet.

Mvh.

Egon Sørensen

Leo D Pedersen

Tak for al din hjælp.  Jeg må nok (modstræbende) give dig ret i at forældre er nok dem der indskrevet i kirkebogen.  I 1999 var der en i familien der prøvede at antage navnet Damborg, og efter en del søgning af Landsarkivet i Viborg blev det fastlagt, at man ikke kunne finde et forhold til navnet indenfor de sidste to generationer.  Dette var et krav i Navneloven af 1904, og navnet kunne derfor ikke antages.  Det var den samme lov som Anders og Jens var undegivet da de fik tilladelsen, så de må have vist noget jeg ikke ved.

Men livet er fuldt af mysterier, men med din hjælp har jeg nu nogenlunde check på den side af familien fra Maren og Jens vielse of senere.

Så tak for din hjælp.

Leo Damborg Pedersen