Er der nogen, der har en idé om, hvor 'Sædering' ligger?

Startet af Helle Rau Hartmann, 21 Sep 2016 - 13:59

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg har en ane ved navn Niels Pedersen, som jeg ved har boet i Rugsted, Ødsted Sogn, og sidenhen i Follerup, Herslev Sogn, Vejle Amt, hvor han døde i 1721, angiveligt som 76-årig.

Men nu har jeg på http://geltzer.dk/tingbog/ajs05.php fundet en omtale af Niels Pedersen, hvor han førhen skal have boet i SÆDERING.

Hvor kan dét mon have været?

Citat....Løjtnant Casper Jering af Verst: Har kendt Niels Pedersen i 20 år, som forhen boede i Sædering, daværende rytterbonde. Han har skikket sig som en ærlig mand......

Jeg har ikke navnet på Niels Pedersens hustru, hvilket jeg naturligvis ærgrer mig over.

Jeg stammer fra sønnen Jens Nielsen Follerup, som formentlig blev født omkring 1679 i Rugsted, Ødsted Sogn, og døde i Højen Sogn 1751.

Fader og søn er nævnt her:

Citat15. Jens Nielsen og Niels Pedersen.
Htk, 5-7-0-1, -r- 0-3-0-1.
Adk. Et Skøde af 5. Septbr. 1710 fra Skovfogeden Jens
Krog til Jens Nielsen Follerup og Hustru Maren Jonsdatter
paa den halve Gaard,
Niels Pedersen tilholder sig lige Ret, men har ikke de
gamle 'Skøder, tilbyder sig at bevise slig Stedets Rettighed
med Tingsvidne.
Landg. Leding l Sk., 2 Skp. Rug, 2 Skp. Byg, 9 Skp. Havre, 2 Skp. Gaasehavre, 2 Traver Rug, 1% Fjd. Smør, 1 Brændsvin, l Lam, l Gaas, 5 Høns, l Snes Æg, l Læs Hø, 2 Td. Kul, 20 Læs Ved, % Mk. Haar, % Mk. Lysegarn, 16 Sommer- og Vinterheste, 3 Jægerheste, = 21 Rdlr. l Mk. 1% Sk.

Jens Nielsen Follerup var først gift med Jens Christensens (i Ravnholt, Gesten Sogn) enke, Maren Joensdatter, og siden med min ane, Bodil Jensdatter fra Harildshus i Højen.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Kunne man eventuelt forestille sig, at Sædering er en fejltydning i den originale tekst?
Kunne der have stået fx Sæderup?
Eller måske endda Skærup?
Skærup Sogn ligger i omegnen af Herslev, det lyder måske mere sandsynligt?

Er der nogen der har adgang til den originale tekst?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle