;ystik om faderskabssag-Holbæk/Frederiksborg amt

Startet af Grethe Leerbech, 06 Okt 2016 - 16:05

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Min morfar Christian Schmidt født 25/11-1875 af ugifte mor Ane Kathrine Nielsen, døbt i Kundby kirke, Tuse, Holbæk den 23 januar 1876.
Præsten angiver ingen fader, men i kontraministerialbogen 1873-1884 står: opslag 8  nr. 28 side 6: udlagt barnefader landvæsenslærling Schmidt fra Birkerød.

Herefter har jeg søgt i Holbæk amt journalsager under alimentationssager og Frederiksborg amt også journalsager under alimentationssager - men ingen funden?

Når faderen er udlagt undrer det mig der ikke er en sag herpå.  Kan der være årsager som f.eks. at de begge har været umyndige? Man skulle dog synes a tamtet vil have betaling for barnet.
Kan den evt. findes andre steder?

På forhånd tak for hjælpen

mvh
Grethe Leerbech
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

A-M Jørgensen


Hej Grethe.
Fra en PDF-fil på nettet har jeg sakset dette:

Indtil 1763 var faderen fri for forpligtelser, hvis han havde betalt bøden for lejermålet, men fra 1763
kunne en far, der anerkendte faderskabet til et barn født uden for ægteskab, pålægges at betale
halvdelen af udgifterne til barnets underhold (alimentationsbidrag), indtil barnet fyldte ti år.
Senere udvidedes bidragspligten til det fyldte 14. år (1839) og det fyldte 18. år (1888), hvis barnet
havde behov for yderligere hjælp. I dag gælder bidragspligten til barnet fylder 24 år, hvis det er
under uddannelse. Hvis du vil undersøge, om en barnefar betalte underholdsbidrag, skal du være
opmærksom på følgende:

Hvis forældrene kunne enes om bidragets størrelse, indgik de en privat overenskomst, og der er
derfor ikke noget at finde i arkiverne
.

Hvis faderen anerkendte faderskabet, men forældrene ikke var enige om bidragets størrelse, var det
op til amtmanden at fastsætte beløbet og udfærdige en bidragsresolution. Oplysningerne findes for
tiden indtil 1970 i amtmandens arkiv (journalen eller særlige alimentationsprotokoller), efter 1970
hos statsamtet og for Københavns vedkommende i Københavns Overpræsidiums arkiv.

v.h Anne-Marie

Grethe Leerbech

Hej Anne-Marie

TAk for din forklaring, så jeg tror der er fundet en overenskomst mellem fader og moder her- eller rettere mellem de unges forældre.  så den eneste oplysningen er degnens angivelse. Jeg har ledt i de angivne journaler.
Og derfor kan jeg desværre ikke 100% fastslå faderens identitet, fordi der i Birkerød ikke er født nogen Schmith-Schmidt-Smith indenfor mulige årgange. der er faktisk kun født een i Hillerød.  Og desværre forsvinder moderen også, sa drengen havner på fattiggården.... og igennem livet er kun moderens navn angivet.

venlig hilsen
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

A-M Jørgensen

#3
Hej.

I FT 1880 er der en som kunne være barnefar, i 1875 ville han være  21 år, 1880 er han forvalter og
26 år.

[url
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Høsterkøb By, Friheden, 1, FT-1880, C6200

Henrik Sigvard Lund 54 Gift Husfader, Propreitær  København  
Marie Johanne Helene F. Murer 52 Gift Husmoder  Kongens Lyngby Københavns Amt  
Johanne Henriette Cathrine Lund 13 Ugift Barn  Øverød Søllerød Sogn  
Christine Elisabeth Lund 10 Ugift Barn  Øverød Søllerød Sogn  
Marie Elisabeth Murer 13 Ugift Plejebarn  Masnedø Pr. Vordingborg  
Ane Dorothea Bogild 45 Ugift I Huset  Køge  
Fanny Angilica Ferslev 26 Ugift Lærerinde  København  
Anna Marie Mørck 18 Ugift I Huset  København  
Wilhelm Henrik Hansen Schmidt 26 Ugift Forvalter  Ferslev Hobro  
Dithelmine Jacobine Frederikke Nygaard 21 Ugift Mejerske  Skelskør  
Lars Peter Jørgensen 24 Ugift Staldkarl  Slotsbjerreby Slagelse  
Rasmus Larsen 27 Ugift Tjenestekarl  Merløse Holbæk Amt  
Salomon Fredrik Ferdinand Nielsen 18 Ugift Tjenestekarl  Høsterkøb Birkerød Sogn  
Johan Fredrik Petersen 28 Gift Røgter  Karlebo Sogn Frederiksborg Amt  
Peter Carl Røssel 16 Ugift Tjenestedreng  Birkerød Sogn Frederiksborg Amt  
Marie Jensine Petersen 25 Ugift Kokkepige  Birkerød Sogn Frederiksborg Amt  
Christine Jørgensen 29 Ugift Stuepige  Lille Antvortskov Slagelse  
Jensine Magdalene Jørgensen 18 Ugift Mejerielev  Ludserød Blovstrød Sogn  
][/url]

vh Anne-Marie

ps. Da din morfar har efternavn efter barnefar, så er faderskabet erkendt.

Men der er noget galt med dato for mor, hun bliver "født" efter sønnen.

Grethe Leerbech

Mange tak for dit svar- det er da en mulighed.
Med hensyn til moderen, så mente jeg at sønnen var døbt i 1876
Moderen Ane Katrine Nielsen er født 15.8.1854 i Buerup, Løve sogn.

Jeg har fundet en anden mulighed: Christian Frederik Johannes Schmidt, født 26.6.1847 i Hillerød, og i 1880 er han forvalter på Hesselbjerggård i Løve sogn

Men ingen af dem kan jo anvendes, for når jeg ikke kan se nogen kilder ev. alimentationsbidrag eller finde et forhør i politiprotokollen eller hvor de nu er det sker, så er de jo stadig uvist..

Mange hilsner
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ