Borgerlige Konfirmationer

Startet af Ketty Nielsen, 10 Okt 2016 - 09:07

Forrige emne - Næste emne

Ketty Nielsen

Hvor finder jeg borgerlige konfirmationer henne, har prøvet Daisy der fandt jeg ikke noget.

Det er i København som jeg mangler en borgerlige konfirmation i ca 1937.


Venlig hilsen
Ketty Nielsen
Haderslev


A-M Jørgensen


Hej.

Foreningen  Borgerlig Konfirmation i København

Foreningen Borgerlig Konfirmation i København blev stiftet i 1915 af en personkreds indenfor arbejderbevægelsen. Formålet var at skabe et alternativ til den kirkelige konfirmation og erstatte den med en ungdomsfest, som ikke havde noget religiøst islæt.

Den første ungdomsfest blev holdt i Folkets hus på Vesterbro i 1915. Der deltog 4 unge piger og 100 gæster. Men tilslutningen til festen voksede hurtigt.Programmet for festen bestod i en opbyggelig tale holdt af en ledende politiker eller kulturpersonlighed. Derudover var der underholdning, sang og musik.

I 1974 overtog DUI arrangementet af ungdomsfesterne. Foreningen Borgerlig Konfirmation blev opløst i 1992 pga manglende tilslutning.

Her finder du kilderne:
Arbejderbevægelsens bibliotek og arkiv: Foreningen Borgerlig Konfirmation i København´s arkiv
Arkivet består af medlemslister 1915 - 1976 ( fra Københavnsområdet)
Protokoller 1915-1969, Korrespondance 1915 - 1970.
Medlemslisterne indeholder konfirmandens navn, forældrenes navn og adresse, dato/ år.
Arkivet har også programmer og billeder fra enkelte år. Ved ungdomsfesten var ledende politikere ofte festtalere. Disse taler findes i flere personarkiver, bl.a. hos Stauning, Nina Andersen og Hedtoft. Ungdomsfesten blev desuden omtalt i Socialdemokraten/ Aktuelt

Håber det kan bruges.

v.h  Anne-Marie

Ketty Nielsen

Tusind tak for hjælpen, så kom jeg langt.
Så må jeg en tur på rigsarkivet.

Venlig hilsen
Ketty Nielsen

Kate Nielsen

Hej Ketty

Du skal ikke på Rigsarkivet for at se borgerlige konfirmationer!

Lister med borgerlige konfirmationer findes på Arbejderbevægelsens Bibliotek og Arkiv:

Arbejdermuseet, Rømersgade 22, 1362 København K

http://www.arbejdermuseet.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=8&Itemid=5

Der skal på forhånd søges om tilladelse til at besøge arkivet og se arkivalier!

Historien om borgerlige konfirmationer:

http://www.historie-online.dk/special/konfirmation/borgerlig.htm

Med venlig hilsen
Kate Nielsen



Ketty Nielsen

Hej Kate

Har fundet ud af jeg skal en tur på Arbejdermuseet, og skal lave en aftale med dem først.

Venlig hilsen
Ketty Nielsen