Jens Jensen og Mikkel Jensen, Ravnholt ca 1713 og 1715

Startet af Leif Fredensborg Nielsen, 16 Okt 2016 - 22:30

Forrige emne - Næste emne

Leif Fredensborg Nielsen

Jeg har to uddrag af Constantinborg Gods Skifteprotokol, som jeg har svært ved at blive klog på. Jeg vil derfor gerne have hjælp til at udrede trådene. Vi er i Ravnholt, Tiset sogn, Aarhus Amt.

# 73 Jens Poulsen Kongsted i Ravnholt. 4.1.1736, fol.67B.
E: Anne Pedersdatter. LV: Niels Rasmussen i Storenor. Af første ægteskab B: Anne Jensdatter g.m. Johan Christiansen i Blegind, Johanne Jensdatter g.m. Peder Eliassen, handskemager i Århus, Jens Jensen, død. 3B: Anne 23, dum, Maren g.m. Poul Skrædder i Mustrup, Kirsten 17, en datter, død. 2B: Jens Jensen 22, Mikkel Jensen 21. (Sml. lbnr.47). Kilde: Constantinsborg gods Skifteprotokol 1719-1741(afskrift uarbejdet af Erik Brejl).

# 47 Jens Jensen Borresen i Ravnholt. 2.5.1729, fol.43B.
E: [Formentlig Maren Sørensdatter]. Første ægteskab med Maren Jensdatter, skifte [sluttet] 13.11.1724. [Skifte Marselisborg 23.1.1719]. B: Jens, Mikkel. FM: farbror Mikkel Borresen i Ingerslev. [Formentlig andet ægteskab med Johanne Olufsdatter, skifte 13.11.1724 lbnr.28]. Kilde: Constantinsborg gods Skifteprotokol 1719-1741 (afskrift uarbejdet af Erik Brejl).

Det drejer sig om brødrene Jens Jensen og Mikkel Jensen. Hvem er de børn af? Er det den afdøde søn Jens Jensen af første ægteskab? Hvis ja, gør det så Jens Poulsen Kongsted (af Kongstedgaard) til deres farfar?


Bedste hilsner

Leif Fredensborg Nielsen


Heidi Ilsoee

Se denne side:
http://www.toveogflemming.dk/tove/per20452.htm.

Her er også skiftet efter Jens Jensen Borresens første kone Maren:

Marselisborg Gods - Skifter
Hustrus skifte
265 Maren Jensdatter i Ravnholt. 28.1.1719, fol.318.
E: Jens Jensen Borresen. B: Jens 6, Mikkel 4. FM: farbror Mikkel Pedersen Borresen i Ingerslev.

Heidi

Heidi Ilsoee

Tiset sogn:
1722 copuleret - Jens Borresen og Johanne Olufsdatter af Ravnholt
1722 begravet - Jens Borresens navnløse barn af Ravnholt
1724 begravet - Jens Borresens hustru i barnsnød

1726 introduceret - Jens Borresens hustru af Ravnholt (introduceret)
1726 begravet - Jens Borresens dødfødte søn af Ravnholt
1729 begravet - Jens Jensen Borresen af Ravnholt
1730 begravet  - sl Jens Borresens moder af Ravnholt
www.milloup.dk

28 Johanne Olufsdatter i Ravnholt. 13.11.1724, fol.34.
E: Jens Borresen. A: mor Anne Pedersdatter, søskende Mikkel Olufsen i Edslev, Peder Olufsen 12. Af enkemandens første ægteskab B: 2 sønner (Sml. lbnr.47).


Leif Fredensborg Nielsen

Hej Heidi

Godt, så læser vi det på samme måde. Så er den krydset af. Hvad så med farfaren? Læser du også teksten således, at det er Jens Poulsen Kongsted eller til Kongstedgaard?

Så får jeg: Jens Poulsen Kongsted har to sønner Jens Jensen Borresen og Mikkel Jensen Borresen. Jens Jensen Borresen får sammen med Maren Jensdatter to sønner Jens Jensen og Mikkel Jensen.

Ser det rigtigt ud?

Jeg arbejder ud fra Tove og Flemmings mange gode oplysninger grundet på skifteprotokollerne, som jeg så prøver at føre længere tilbage. Ind imellem bliver det svært, når de alle hedder Jens og Mikkel.


Leif

Heidi Ilsoee

Jeg er enig med dig Leif. Farfar må være Jens Poulsen Kongsted.

Jeg ved ikke hvor Kongsted kommer fra. Iflg. Krabsen.dk er der ikke noget her i området der hedder noget med Kongsted og Kongstedgård ligger ved Fredericia.

Heidi

Leif Fredensborg Nielsen

Jeg har ikke undersøgt Kongstedgaard nærmere, men sådan en gård kan jo være nedlagt for længe side, men den burde jo sætte et aftryk i annalerne et eller andet sted. Lad os nu se om det ikke kommer.

Mange tak for hjælpen.

Leif

Bente Feldballe

Jeg er ikke enig. Som jeg læser skifterne, så er Jens Poulsen Kongsted MORfar til de to drenge Jens og Mikkel. Ved skifte 73 er de to nævnt som sønner af 'en datter, død', dvs. Maren Jensdatter gm Jens Borresen, som der er skifte efter i 1719. Den afdøde Jens Jensen havde kun piger, nemlig Anne på 23, som var 'dum', Maren gm Poul Skrædder i Mustrup, og Kirsten på 17.
Vær også opmærksom på, at der står, at Jens Kongsteds børn er af *første* ægteskab, så det er altså ikke enken Anne Pedersdatter, der er mor til dem.

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Leif Fredensborg Nielsen

Tak for udredningen Bente Feldballe - nogle gang fristes jeg til at lægge store legoklodser op på spisebordet for at få et overblik  ;)

Bente Feldballe

Her er lidt mere på Jens Poulsen Kongsted:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=170494&side=38
Venstre side, Rasmus Nielsens datter i Ravnholt, båret af sl Kongsted-Jenses enke og
højre side, Niels Børups søn i Ravnholt, fadder er gl Kongsted-Jens

1706 var Jens Poulsen udnævnt til synsmand ved syn på Constantinsborgs skovparter:
http://www.milloup.dk/bf/mars-birk/mars-birk1706-08.htm (fol 285b)
fol 340a er der syn på gårdene i Ravnholt, bl.a. Jens Poulsens

http://www.milloup.dk/bf/mars-birk/mars-birk1704-05.htm
fol 155a, han har restance til husbond

http://www.milloup.dk/bf/mars-birk/mars-birk1701-03.htm
fol 12b, han har restance til husbond
fol 70a, samme
fol 109b, samme

Prøv evt. også at få fat i bogen 'Fire sogne omkring Solbjerg', bd 1, som kan lånes på biblioteket. Der kunne godt ske at stå mere i den om gårdene i Ravnholt, men jeg kan ikke huske det nøjagtigt. Jeg KAN i hvert fald huske, at der er nævnt en Kongstedgård i Ravnholt i en eller flere kilder, jeg har set i tidens løb..

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Leif Fredensborg Nielsen

Hej Bente m.fl.

Jeg har helt mistet overblikket, og det er nok fordi jeg ikke er dreven i at læse skifter.

Kan I forklare mig det, så selv et treårigt barn kan forstå det :o Det er lidt svært, da de alle sammen hedder Jens og Mikkel.

# 73 Jens Poulsen Kongsted i Ravnholt. 4.1.1736, fol.67B.
E: Anne Pedersdatter. LV: Niels Rasmussen i Storenor. Af første ægteskab B: Anne Jensdatter g.m. Johan Christiansen i Blegind, Johanne Jensdatter g.m. Peder Eliassen, handskemager i Århus, Jens Jensen, død. 3B: Anne 23, dum, Maren g.m. Poul Skrædder i Mustrup, Kirsten 17, en datter, død. 2B: Jens Jensen 22, Mikkel Jensen 21. (Sml. lbnr.47). Kilde: Constantinsborg gods Skifteprotokol 1719-1741(afskrift uarbejdet af Erik Brejl).

Hvis man læser # 73 som Bente gør får jeg følgende:

Jens Poulsen Kongsted er gift to gange - og det sidste ægteskab med Anne Pedersdatter, og det ægteskab er barnløst.

I første ægteskab med en unavngiven kone er der tre børn: Anne Jensdatter, Johanne Jensdatter og Jens Jensen (død). Afdøde Jens Jensen har 4 børn: Anne 23 år (dum født 1713), Maren, Kirsten 17 år (født 1719) og en unavngiven afdød datter. Sidstnævnte afdøde datter er så moder til Jens Jensen 22 år (født 1714) og Mikkel Jensen 21 år (født 1715), men denne datter skal være en del ældre en Anne, der er født 1713, for at få et barn 1714, altså Jens.

Jeg kan simpelthen ikke få det til at hænge sammen med årgangene. Der kommer en generation for meget ind i billedet.

Til gengæld står jeg tilbage med brødrene Jens og Mikkel Jensen Borresen, men måske passer de slet ind her?

Er der nogen jer, der kan hjælpe mig videre?

Vi skal gerne lande på, at Michel er identisk med Michel Jensen Smed (ca 1715 - 1760)

- og Bente tak for bogtippet. Den bestiller jeg fluks.

Bedste hilsner

Leif

Erik Brejl

Dengang jeg lavede disse uddrag var samtidig med at nogle af min skifteuddrag blev trykt, hvorfor de skulle fylde så lidt som muligt. I dag på nettet er der plads nok, så nu får hver arving sin egen linie, og de to skifter ville have set sådan ud, hvis jeg skulle lave dem i dag.




73   Jens Poulsen Kongsted i Ravnholt. 4.1.1736, fol.67B.
E: Anne Pedersdatter. LV: Niels Rasmussen i Storenor.
Af første ægteskab B:
1)  Anne Jensdatter g.m. Johan Christiansen i Blegind
2)  Johanne Jensdatter g.m. Peder Eliassen, handskemager i Århus
3)  Jens Jensen, død. 3B:
a  Anne Jensdatter 23, dum
b  Maren Jensdatter g.m. Poul Skrædder i Mustrup
c  Kirsten Jensdatter 17
4)  [Maren Jensdatter, skifte Marselisborg 23.1.1719, var g.m. Jens Jensen Borresen i Ravnholt, skifte 2.5.1729 lbnr.47]. 2B:
1  Jens Jensen [Borresen] 22
2  Mikkel Jensen [Borresen] 21.
(Sml. lbnr.47).


47   Jens Jensen Borresen i Ravnholt. 2.5.1729, fol.43B.
E: [Formentlig Maren Sørensdatter].
Første ægteskab med Maren Jensdatter, skifte [sluttet] 13.11.1724. [Skifte Marselisborg 23.1.1719]. B:
1)  Jens Jensen Borresen
2)  Mikkel Jensen Borresen.
FM: farbror Mikkel Borresen i Ingerslev.
[Formentlig andet ægteskab med Johanne Olufsdatter, skifte 13.11.1724 lbnr.28].
Erik Brejl
https://brejl.dk

Bente Feldballe

For at starte med Erik Brejls to 'formodentlige', så er begge korrekte. Jens Jensen Borresen blev gm Johanne Olufsdatter af Ravnholt i Tiset sogn den 14. juni 1722 (AO opslag 42) og med Maren Sørensdatter af Hørret i Mårslet sogn den 18. november 1725 (AO opslag 18).

Mht Jens Borresen, så forstår jeg godt forvirringen, for denne familie er ikke let at pille fra hinanden. Jeg har haft fat i dem flere gange og er stadig ikke sikker på, at jeg har fundet alle tilgængelige brikker til puslespillet. Jeg nedstammer fra en halvbror til Jens Jensen Borresen (den ældre, d. 1729), Michel Pedersen Borresen. Jeg havde hidtil ikke kigget særligt stærkt på de to brødre Jens og Michel, men nu har jeg givet dem en omgang igen og har fået lidt af forvirringen på plads.

Det virkelig forvirrende er, at der er TO stk. Jens Borresen i Tiset sogn i samme periode, hvoraf den ene er Jens Jensen Borresen (den yngre, d. 1772 i Ingerslev).

Den anden Jens Borresen, der boede i Ravnholt, gik oprindeligt under tilnavnet Mustrup. Han kom ind på 'Borresens gård' i Ravnholt, da han giftede sig med gl Jens Borresens enke Maren Sørensdatter i 1730. Han er sandsynligvis FRA Mustrup, og deraf navnet. Efter Marens død i 1733 henter han en ny kone i Blegind. Hun hed også Maren og døde i 1760, 50 år gammel. Hun er sandsynligvis = Jens Andersens datter Maren født i Blegind i 1709. De får to sønner døbt i hhv. 1734 og 1735, Jens og Niels, og begge gange kaldes faderen Jens Mustrup, MEN ved det sidste barn er det Jens BORRESENS kone, der bliver introduceret. Om der er flere børn i den periode, hvor kirkebogen ikke eksisterer, ved jeg i sagens natur ikke, men senere får de:
Kirsten f. 1743, sandsynligvis d. 1749
Anders f. 1744
Sejer f. 1747
Christen f. 1748
Barbara f. 1750
Kirsten f. 1753
Sidsel f. 1755, d. 1760.
Jens Borresen/Mustrup d. 1773, alder 72 år. Konen døde i 1760.

Tilbage til 'vores' Jens Jensen Borresen:
Han må være blevet gift i den periode, kirkebogen ikke blev ført, for konen var fra Ingerslev og hed Mette Rasmusdatter, så logisk skulle vielsen have fundet sted i Tiset sogn. Han flytter over til hende og er efterfølgende 'Jens Borresen i Ingerslev'.
Kendte børn:
Mette Jensdatter f. ca. 1739 (hun er 38 år ved sin død i 1777)
Skifte:
369 Mette Jensdatter i Ravnholt. 12.11.1777, fol.162.
E: Jens Jensen Smed. B: Jens 4, Mette 3, Peder 2. FM: morbror Jens Jensen Borresen i Ingerslev.
Maren f. 1743, muligvis død samme år (Jens Borresens barn af Ingerslev begraves).
Jens f. 1744 (der står godt nok af Ravnholt, men denne Jens Borresen har netop fået et barn døbt, så det er en fysisk umulighed).
Rasmus f. 1746, død 1748.

Og så til dit spørgsmål om Mikkel. Jeg har ikke fundet noget, der taler IMOD, at han er = Mikkel Jensen Smed, men en del der tyder på en eller anden form for forbindelse med familien Borresen.

Mikkel og hans kone Maren Mikkelsdatter døde kort efter hinanden, i 1759 og 1760. Skiftet er fælles for de to:
232 Mikkel Jensen Smed og hustru [Maren] Mikkelsdatter i Ravnholt. 16.1.1760, fol.284B.
B: Jens 18, Mikkel 17, Anne 14, Maren 10, Rasmus 6, Poul 2. FM: morfar Mikkel Rasmussen i Ingerslev, Jens Borresen i Ravnholt, Jens Borresen i Ingerslev, Erik Jensen sst, Rasmus Jensen i Ravnholt.

Jeg har ikke kunnet finde en vielse på dem, måske skulle den findes i den bid af Tiset kirkebog, der ikke eksisterer. I hvert fald kommer første barn lige efter, at kirkebogen starter igen.
Børnene Jens, Anne, Maren og Rasmus er alle født i Tiset. Hvor de to andre, Mikkel og Poul, er født, har jeg endnu ikke nogen idé om.
Til Jens står Jens Borresens kone i Ingerslev fadder, og det gør Michel Kjærgård sst også (han er søn af 'min' Michel Pedersen Borresen og dermed fætter til brødrene Jens og Mikkel. Desuden Jens Mustrup af Ravnholt, og det er så den 'anden' Jens Borresen - men han er jo også en form for sted-stedfar til Jens og Mikkel og bor i deres barndomshjem, så måske er forbindelsen holdt ved lige..
Til Anne i 1746 står ingen af Jens Borresens nærmeste fadder
Til Maren i 1750 står Jens Borresen af Ravnholt fadder.
Til Rasmus i 1753 er det igen 'den anden' Jens Borresen, altså ham i Ravnholt, der står fadder.
Og så er der det store spørgsmål: Hvor pokker blev de to resterende børn født og døbt??

På baggrund af ovenstående kan man ikke sige med sikkerhed, at Mikkel Jensen Smed er = Mikkel Jensen Borresen, men man kan heller ikke afvise det. 

Venlig hilsen

Bente

Leif Fredensborg Nielsen

Ups Bente, sikke et svar. Det vil tage mig nogle dage at fordøje det. Nøj, hvor er det langhåret.

Tusind tak

Leif

Leif Fredensborg Nielsen

Det er godt nok en gammel tråd, men jeg har først nu haft tid til nærlæse de mange informationer.

Jeg skal lige have forståelsen af følgende sikret:

Marselisborg Gods 1719:

# 265 Maren Jensdatter i Ravnholt. 28.1.1719, fol.318.
E: Jens Jensen Borresen. B: Jens 6, Mikkel 4. FM: farbror Mikkel Pedersen Borresen i Ingerslev.


Når farbroren er opført som formynder, er det så afdøde Maren Jensdatters farbror? I så fald må Marens fader hedde Jens Pedersen Borresen.


I stadig søgen


Leif F Nielsen.

Erik Brejl

Formynderen er farbror til børnene, så han er formentlig halvbror til enkemanden, men det står der ikke.
Det er enkelte gange set, at et barnet angives med et "forkert" patronym af opkaldsmæssige årsager uden forklaring, men jeg kunne jo skrive: fars [halv?]bror

Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Erik Brejl

Jeg har lige genlæst svar #11 og ser at Bente Feldballe skriver halvbror
Ved du at de er halvbrødre, så jeg kan slette spørgsmålstegnet og bare skrive [halv]bror?

Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Leif Fredensborg Nielsen

Hej Erik

- Jens og Michel Jensen (Borresen) var helbrødre, men deres far Jens Jensen Borresen var halvbroder til Michel Pedersen Borresen og Maren Pedersdatter Borresen.  Deres mor var Maren Jensdatter, der var datter af Jens Povelsen Kongsted. Navnet Kongsted kommer fra navnet på gårdene Kongstedgårde (matrikel 14 og 15) i Ravnholt. Angiveligt kommer navnet af, at kongen holdt til på denne gård, når han var på egnen. Kilde: Fire sogne omkring Solbjerg Bd 2 side 135. Jeg selv er nu ikke så sikker på, at kongen med sit følge holdt til på en bondegård frem for det stedlige gods.

Bedste hilsner

Leif

Erik Brejl

Tak skal du have.
Kender du også Mikkel Pedersen Borresens far?
Erik Brejl
https://brejl.dk