Bertel Seest, Smidstrup, Vejle

Startet af Marianne Kiel Hein, 18 Okt 2016 - 10:35

Forrige emne - Næste emne

Marianne Kiel Hein

Hej

Håber, at en eller flere af jer kan hjælpe mig med Bertel Seest, der boede i Smidstrup, Vejle mellem 1731 og 1747 - muligvis længere.

Jeg har pløjet kirkebøgerne igennem for at få styr på hans ægteskaber - men forgæves.

Jeg ved, at

-han får følgende børn i Smidstrup:
*1731, maj: Søren/Søwren
*1737, maj: Peder
*1740: Mette (min ane, senere gift med Iwer Jensen Koed)
*1743, marts: Waldborg (hun dør i maj samme år)
*1747, april: Waldborg/Woldborg

-hans kone i oktober 1740 og december 1740 er Anna Pedersdatter.
Hun bærer de to måneder to børn ved deres dåb - og er nævnt som "Bertel Seests kone"

-han er gift med en Else Jensdatter i januar 1742, hvor hun står som fadder ved en barnedåb ("Bertel Seests kone Else Jensdatter")

Men jeg kan hverken finde en eventuel død for Anna Pedersdatter eller et bryllup med Else Jensdatter.

Jeg har fundet kirkebøgerne for Smidstrup indskrevet her:
http://borkophistorie.dk/foketaellinger-kirkeboger.html

men hverken her eller i de originale kirkebøger har jeg fundet noget, der kan indikere, hvem af de to kvinder, han var gift med - eller om han var gift med begge?

Mine ane Mette Bertelsdatter får følgende børn med Iwer Jensen Koed:
-1765: Jens
-1771: Thomas
-1773: Anna Kirstine
-1778: Hans
-1781: Maren

Så Anna Kirstine kan jo godt passe med hendes mor...?

Jeg har også kigget efter andre Bertel'er i kirkebøgerne for at se, om jeg kunne finde eventuelle andre navne på ham - måske et *sen-navn.
Det er heller ikke lykkedes mig.

Vil være meget taknemmelig for enhver hjælp.

/Marianne


Søren Tafdrup

Hej Marianne,

Har du prøvet at gennemse vielserne i nabosognene 1729-1731? Blot en idé. Der kunne være et eller to af nabosognene, Smidstrup var tæt forbundet med.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Hans Peter Christiansen

#2
Hej Marianne.

Nu er han nok ikke døbt Seest, men stammer måske derfra - hvilket bringer os til Ribe amt.

Så meget måske:

Anna Pedersdr
mentioned in the record of Bertel Christensen and Anna Pedersdr
Name   Bertel Christensen
Spouse's Name   Anna Pedersdr
Event Date   20 May 1731
Event Place   Grindsted, Ribe, Denmark

------------------------------------------

Fundet på https://familysearch.org/search/collection/list#page=1&countryId=1927025 så der skal checkes i KB på AO.
Mvh HP

Marianne Kiel Hein

Hej - 1000 tak for hjælpen til jer begge.
Jeg fandt parret gift i Øster Starup 1729, hvor Anna Pedersdatter (åbenbart) kommer fra :)

Niels Bach-Lauritsen

Bertel Sørensen (Seest) omtales i et skifte fra 1771 fra Koldinghus Amt efter hans brors kone, Karen Hansdatter i Håstrup. Bertel er for længst død (1748) og ligeledes hans brødre Hans og Niels samt søsteren Maren. Tillige nogle halvsøskende.
DET ER I ERIK BREJLS uddrag af skifter.
Alle disse søskende bor/har boet i Smidstrup Sogn, så de må være lokalt forankrede. Nærliggende er det at tro, at forgængeren på Gård nr. 5 i Håstrup - Søren Thygesen (Tøgersen) er faderen til dem; men jeg har foreløbig ikke fundet bevis derfor.
Måske en sessionsprotokol fra Koldinghus Rytterdistrikt vil kunne vise, hvornår Bertel overtog gården - og ikke mindst efter hvem.
Skulle måske lige tilføje, at Bertel Seest er en "dobbelt ane" i min slægtsforskning - igennem såvel sønnen Peter som datteren Mette.


Peder Sørensen

Hej
Prøv at læs
Smidstrup Spredte træk af sognets historie
Seest er ikke umiddelbar nævnt men  flere af hans børn, Bertelsen og Bertelsensdatter, med hus matr nr  etc
hilsen Peder

Marianne Kiel Hein

Citat fra: Peder Sørensen [311] Dato 19 Mar 2018 - 05:10
Hej
Prøv at læs
Smidstrup Spredte træk af sognets historie
Seest er ikke umiddelbar nævnt men  flere af hans børn, Bertelsen og Bertelsensdatter, med hus matr nr  etc
hilsen Peder

Tusind tak for forslaget :)
Vil straks bestille den hjem.