Jens Nielsen Paakjær i Harboøre, født eller død i 1705?

Startet af Peter Wang Langer, 19 Okt 2016 - 19:37

Forrige emne - Næste emne

Peter Wang Langer

På Myheritage er der flere forskellige versioner af min tip7- oldefar, Jens Nielsen Paakjær's data:

Enten er han født i 1705 (kilden er http://www.wadschier.dk/minfamilie/webtrees/individual.php?pid=I2867&ged=minfam.ged) med faderen Niels Ovesen Paakjær, viet i 1708 og beviseligt død i 1758. Og broderen Ove født i 1716.

Eller også er han død i 1705 (http://abostergaard.dk/arne/Aner/fam005xx/fam00543.htm)
Men det giver ikke mening i.f.h. hans fars  - anslåede - fødsel i 1698 eller 1699 og hans forældres vielse i 1708.

Datteren af Jens Nielsen Paakjær er Karen Jensdatter Paakjær. Som skal være viet i 1717 og får barn i 1722
(http://www.wadschier.dk/minfamilie/webtrees/individual.php?pid=I16200&ged=minfam.ged). Hun dør beviseligt i Harboøre i 1766.

Men det giver jo hverken mening m.h.t hendes fars fødsel i 1705 eller død i 1705?

Kan nogen måske hjælpe  med de mere eksakte kildelæsninger her? Jeg er forvirret på et lidt højere plan!
På forhånd tak - mvh Peter Langer

Jens Kristian Noe

Hej Peter. Du kan finde en del om familien i Man er v el hardbo II s.428.
Jeg har en del om broderen Ove Nielsen P.  1710-1803
Ove Nielsen i Mellem Påkjær havde med sin hustru Anne Margrethe Pedersdatter 7 børn. Han var hjemmeværende i 1738. Ejede Mellem Pakjær  1782 - 88.
Se anetavle i Hardbo II s. 432.

Hygum, Paakiær, , 52, FT-1787, B3997
Owe Nielsen 78  Gift huusfader bonde og gaardbeboerntbl
(Anne) Margrete Pedersdatter 66  Gift huusmoderntbl
Christen Owesen 38  Ugift deres ægte barnntbl
Jens Owesen 34  Ugift deres ægte barnntbl
Maren Owesdatter 26  Ugift deres ægte barn (g. med Laurs Madsen Byschou)
Christen Byschov Owesen 20  Ugift deres ægte barn (Poul Grysbæks oldefar)
Jeg har også noteret at broderen Jens Nielsen P. er født 1705, men har ellers ikke noget om ham.

Han har også to søstre nævnt i 1738 jfr Hardbo.

Jeg har også en del om faderen:
Niels Ovesen Paakiær var fæster under Vadskiærgaard, nævnt der 1710 i forbindelse med karosseskat til Bøvling amt. Også den gang fandt myndighederne på ekstraskatter. (carosse skat fol 65b).
Det er ikke godt at vide om Kirsten Christensdatter var for ødsel med husholdningen. I 1735 havde de slæbt så stor en købmandsregning sammen, at brødre og søsterbørn måtte kautionere for gælden og underskrev sig  i købmandsbogen. Takket være dette har vi en god oversigt over familien. Det gik ikke så godt for Niels. I 1738 var han syg og sengeliggende og gården blev synet for manglende veddligeholdelse.
Det kan undre os, at sønnen Ove, som da var voksen og tjente hjemme ikke har kunne tage del i gårdens vedligeholdelse. Han overtager senere fæstet på gården og han overtager i 1782 allerede før stavnsbåndets ophævelse Mellem Paakiær til selveje, så der må da have været en vis fremdrift i ham.
Anetavle se Hardbo II s.428.
Ud fra det foreliggende skulle det ikke være umuligt at finde mere om Jens Nielsen Paakjær. Jeg har en lokal informant for Harboøre sogn.  Venlig h   Jens K. Noe
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

charlotte w vestergaard

hej  :)
Jeg er også efterkommer af Jens Nielsen Paakjær gennem hans datter Karen Jensdatter Paakjær viet til Christen Pedersen Gaj.
Deres søn Jens Christensen Gay 1722-1795 viet til Maren Povelsdatter 1720-1780
Deres datter Johanne Jensdatter 1766-1844 viet til Christian Friederich Jensen Røn 1776-1850
Deres søn Jens Røn Christiansen 1804-1869 viet til Voldborg Iversdatter 1807-?
Deres datter Edel Jensen Røn 1835-1920 viet til Niels Eskildsen Winkel 1828-1897
Deres søn Jens Kristian Nielsen Winkel 1875-1957 viet til Ane Laursen Vrist 1878-1955
Deres søn Viggo Børge Winkel 1919-1992 viet til Anna Dorthea Sørensen Hvas 1922-2010 ( min far Peder Hvas Winkels forældre )

Jeg er også nået til samme problem ang. Jens Nielsen Paakjær; Hans far skulle angiveligt være født i 1698 ;  Hvis Niels Ovesen Paakjær er født omkring 1698, hvordan kan han så have en søn ( Jens Nielsen Paakjær ) der dør omkring 1705 og har nået at stifte familie osv inden da?

Og så vil jeg høre om I evt. har noget om de andre i min linje op til dem? Jeg mangler f.eks Voldborg Iversdatters død....
Og hvis I har andre oplysninger er jeg meget taknemmelig for hjælp  :)
Mvh Charlotte

Jens Kristian Noe

Hej Charlotte.
Har en hel roman om christian friederich jensen Østergaard. Hans mor var amme for baron Juel, Frk Kruuse fra ryssensteen var hars gudmor. Du finder historien i Hardbo II Enken fra Østergaard s. 188.
venlig hilsen jenskristian.noe(a)gmail.com
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

charlotte w vestergaard

Tak for svar  :) Det kapitel vil jeg finde med det samme. Der er så meget spændnde i den bog, at jeg ikke engang er nået dertil

charlotte w vestergaard

Citat fra: Jens Kristian Noe Dato 17 Nov 2021 - 23:34
Hej Charlotte.
Har en hel roman om christian friederich jensen Østergaard. Hans mor var amme for baron Juel, Frk Kruuse fra ryssensteen var hars gudmor. Du finder historien i Hardbo II Enken fra Østergaard s. 188.
venlig hilsen jenskristian.noe(a)gmail.com
Christian Friederich Jensen Østergaard må så være ham jeg har kaldt Røn til efternavn. Hvor meget har du om ham?
Mvh Charlotte

Jens Kristian Noe

Jeg har en hel del om ham. Ja han flyttede til harboøre og blev en røn.
Men- svaret var fejl. Du skal lede i Harbo I s. 188.
Een af efterkommerne er den berømte kordegn Langer fra Lemvig
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

charlotte w vestergaard

Det lyder altså virkelig spændende  :) Jeg sender dig lige en mail. Mvh Charlotte