Fødested for jesper Davidsen Torp? Halsted 1702?

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 21 Okt 2016 - 09:12

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Jesper Davidsen Torp døde i Halsted v. Nakskov - 23.12.1747
Han var sognedegn ved Halsted og Avnede kirker

gift med: Edel Frederica Staal - født i Stensballe 1711 - Vær sogn, syd for Horsens
Hun døde i Halsted 17.04.1740

Hertil knytter sig et par spørgsmål:
Var Jesper D. T. mon også født i Halsted v. Nakskov?

Hvis han var det - må der have været specielle omstændigheder som årsag til, at han blev gift med Edel fra Stensballe v. Horsens!?
Og efternavnet STAAL  er lidt specielt!

Som en kort vedføjelse: hendes far hed STAAL  (også degn i Halsted) -  moderen ZITSCHER (datteren født i Stensballe)

Mvh.
Karl-Peter

Thestrup-Bjørn

#1
I Nygaards Sedler har du Jesper Davidsen Torps svigerfader, Tønne Mortensen Staal (daværende degn i Vær sogn)

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=367176&sort=f

Men hvor ses datteren Edel døbt?

-----------------------

I et skifte efter Øllegaard Tønnesdtr. Staal (Stål eller Stoel) gift med Niels Svendsen
Granslev sogn, Houlberg hrd., Viborg amt (1801 eller 1802, har ikke set skiftet)

ses bl.a. hendes søstersøn
Wilhelm Jespersen Torp som bosat i Tyrsted (mosters skifte 1801 eller 1802 ?)

Han er døbt 12.06.1739 i Halsted sogn, Maribo amt (ao-opslag 27)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=203992#203992,38694203

------------
Dette må være ham:
Vejle, Hatting, Tyrsted, Tyrsted Sogn, Tyrsted Bye, 21, FT-1801, b8594

Wilhelm Pedersen 63 Gift Mand Wæwer  - fejl? Jespersen?
Grete Sinelsd?? 54 Gift Hans Kone  
Lisbet Wilhelmsdatter 12 - Deres Børn  
Sindel Wilhelmsdatter 10 - Deres Børn

FT1801 orginal, ao-opslag 6
- https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=27071#27071,2914244

---------------------------

Navnet Tønne kan også være Thomas – og navnet Staal ses hos denne familie også som STOEL
(de har tilsyneladende intet at gøre med de gamle Staal i Vordingborg).


Viborg, Houlbjerg, Granslev, Ogstruphuset, , 47, FT-1801, B5224

Niels Svendsen 61 Gift Huusbonde Skovfoged med Jord  
Øllegaard Thomasdatter 76 Gift Hans Børn  
Niels Rasmussen 70 Enke(Mand) Tienestefolk  
Ane Danielsdatter 35 Ugift Tienestefolk  
Jens Pedersen 9 Ugift et tiltaget Barn

-------------------------------------------------------

Hvilke andre børn end ovenstående Wilhelm (f. 1739) har du af degnen i Halsted, Jesper Davidsen Torp ?


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#2
Jeg ser lige nu (i Loll.-Falsters Degne og Skoleholdere, Halsted sogn), at

Jesper Davidsen Torp er født ca. 1701 i Nykøbing (som sandsynligvis er Nykøbing F.)

søn af handskemager David Jespersen Torp og Sindel Olufdatter.

- se om du kan finde et skifte efter David J. Torp eller hans kone, Sindel under Nykøbing F. byfoged.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Degnene fader:

David Jespersen (Torp)
er født i Vejleby (Fuglse, Maribo)

Han løste borgerskab 18. oktober 1699 som handskemager (i  Nyk. F.)

Kilde: Borgerskabsregistret, Nyk. F.


----------------

Håber, du kan bruge mine fund.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Karl-Peter Dammeyer

Det er virkelig rigtig meget brugbart, der begynder at tegne sig et billede af en fuld historie, tak for det!

Hvis du ser i Anetydning, hvor jeg netop har sendt Edels dåb til tydning, kan du følge med i resultatet

Jeg vender senere tilbage med mere svar - eller spørgsmål, for nu skal jeg lige i gang med at køre haveaffald til genbrugspladsen - man må jo have fysisk arbejde ind imellem dette skriveri

Mvh.
Karl-Peter

Karl-Peter Dammeyer

God morgen - til en ny dag!

Citat:
Hvilke andre børn end ovenstående Wilhelm (f. 1739) har du af degnen i Halsted, Jesper Davidsen Torp ?

Googler du: Jesper Davidsen Torp (Eng. version) - får du hele hans familie!

"Torp" + "Staal/Stoel" er specielle navne, som uden tvivl kommer fra at et eller andet, men hvad?
Det lyder lidt adeligt -Den familie Staal, som der nævnes fra Vordingborg, er så vidt jeg ved, netop adelig - og navnene relaterer heller ikke til erhverv eller lokaliteter
                                                                                                                                               Men en helt anden sag, er den, at min svigerfar fra sin mor har fået fortalt, at hendes mor var jøde, hun hed såmænd blot: Cecilie Marie Nielsen
Jeg har hidtil afvist, at der skulle være noget der pegede i den retning, men nu, hvor jeg er kommet et skridt videre en hidtil, kommer spørgsmålet for mig selv, frem igen
Skulle der mon virkelig være noget om det?

Mvh.
Karl-Peter

Thestrup-Bjørn

#6
ØH - Staal fra Vordingborg er da vist IKKE adelige.

Se en gammel tråd her

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,503313,505361#msg-505361


----------------------------

Fandt du mon et skifte efter handskemager i Nyk. F.: David Jespersen Torp (= degnens fader)


For øvrigt er der en hel del ældre Torp på Lolland-Falster - også i f.eks. Nakskov.

----------------------------

I værket "Lolland-Falsters Degne og Skoleholdere" fandt jeg forleden alle degnen J. D. Torps børn (i Halsted sogn)
- og tjekkede en del af oplysningerne i kirkebogen (som jeg bedre kan lide end at godtage det, der er lagt ud på Cyberspace og, som man kan finde via Google).

Degnen Jesper Davidsen Torp var for øvrigt gift 2 gange
- 2. gang (1740) med Maren Andersdatter
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Karl-Peter Dammeyer

OK - jeg havde lige tankerne i et helt andet hjørne af slægten der også har været arbejdet med - nok om det!

Jeg har ikke fundet skifter efter handskemageren, dog brugt en del tid på at finde frem til dem, men indrømmet, det overstiger nu mine evner at hitte rede i disse gemmer fra dengang

Jeg vidste godt, at Jesper Davidsen Torp også var gift med Maren Andersdatter

-----------------------------------------

Jeg håber det er ok, at jeg skifter lidt over i et andet hjørne, men det hænger alligevel sammen

Jesper Davidsen Torp fik en søn: Wilhelm Jespersen Torp (i Halsted)
Han blev gift med Grete Sindeldatter - de boede, og fik børnene i Ørnstrup, Torsted sogn, lige syd for Horsens (boede først i Lundum vest for Gedved)

Jeg mangler blot at finde oplysninger på Grete
Hertil et par spørgsmål: Er SINDEL et drenge navn? - det må det vel være!
Det har været noget af en rejse for Wilhelm - fra Lolland til Horsens

Wilhelms mor: Edel Frederiche Staal, som kom fra Stensballe Gård, på den nordlige side af Horsens fjord - havde fornemme faddere: Baron Frederik Krag + en rektor fra Horsens
Edel døde i Halsted

Kan der her være en sammenhæng i, at Wilhelm "smutter" til Horsens egnen, og så gifter sig der, med Grete Sindelsdatter  -  denne Sindelsdatter som MÅSKE har haft forbindelse til Stenballe Gård?

Suk! det blev et længere indlæg, håber det går an!!!

Mvh.
Karl-Peter


Henning Mortensen

Ang. #7
Vilhelm Jespersen Torps søster Elisabeth Cathrine Amalie Torp flytter også til Jylland og bliver gift 20 juni 1767 med Johan Nikolaj Casper Høvinghoff i Hansted Kirke, nord f Horsens https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17123424#163416,27448400
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Karl-Peter Dammeyer

Tak for det Henning! - jeg fandt det godt nok for et par dage siden, og har nu set lidt nærmere på det
Det er jo interessante personer som har stået fadder til Edel

Mvh.
Karl-Peter

Thestrup-Bjørn

Du skriver i går: "Edel Frederiche Staal, som kom fra Stensballe Gård"

- hvorfra ved du det  ???


Ved hendes dåb 1711 står intet om Stensballegård - kun at hun er født i Stensballe

https://da.wikipedia.org/wiki/V%C3%A6r_Sogn

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Karl-Peter Dammeyer

Så, nu har jeg fået styr på alle papirerne igen og den række aner, der er i gang i forbindelse med disse slægtsled
Koblingen med Lolland og Jylland, navneopkald efter familie eller "nære venner"

Derfor: en tanketorsk vedrørende Edel Fredericha Stål - at hun kom fra "Stensballe Gård"
Men tanketorskens årsag kommer her: fra "Metode og Teknik":

Henrik Brandt [113]
Medlem
« Svar #5 Dato: 22 Okt 2016 - 16:57 » Svar med citat: 

--------------------------------------------------------------------------------
Dåbsbarnet, Edel Frideriche, kan være opkaldt efter Frederik Krags 3. hustru, Edele Nielsdatter Krag, som han havde giftet sig med i 1705, samt efter Frederik Krag selv:

http://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I50641&tree=2

Altså, fra baronen: Frederik Krag på Stensballe Gård  +  "Staal/Stoel" fra faderen:                         Tønne Mortensen Staal

Konspirations tankerne vender sig derfor imod: Hvor tæt har Edels forældre været på baronen?
Forældrene var: Tønne Mortensen Stål + Anne Margrethe Ulriksdatter Zitscher, som i tre slægtsled bagud har relation til Holger Gabrielsen og hans frille Kirsten Nielsdatter

Det er da muligt, at Tønnesen familien har boet ude i landsbyen Stensballe, men haft sin gang/arbejdet på Stensballe Gård

PS: Tønnesen familien rejste tilbage til hustruens fødested, Halsted på Lolland

Indrømmet: dette var en længere forklaring på et kort spørgsmål - håber det er ok - i det mindste er det blevet en brugbar opsumering for mig selv, men kommentarer er meget velkommen!

Mvh.
Karl-Peter

Thestrup-Bjørn

Jeg er ikke helt med på, at du skriver:

PS: Tønnesen familien rejste tilbage til hustruens fødested, Halsted på Lolland

Hvilken familie Tønnesen?

-------------------------------------------------

Degnen (først i Vær, siden i Halsted):

TØNNE MORTENSEN STAAL
– født ca. 1686 i Klakring (Vejle amt), død 1732 i Halsted (Maribo amt)

gift med præstedatteren fra Lundum-Hansted sogne, Voer herred, Skanderborg amt   

ANNE MARGRETHE ULRICHSDTR. ZITSCHER
– født ca. 1685 i Hansted, Skanderborg amt

(dvs. hun er altså IKKE født på Lolland!)


Hvis det da er hende, du mener.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Karl-Peter Dammeyer

Korrekt - Anne Margrethe Ulriksdatter var IKKE født i Halsted

Men: Tønne Mortensen Staal og Anne Margrethe Ulriksdatter rejste til Halsted efter deres 9. barn i 1727
Tønne Mortensen døde 1728 i Halsted, hvorefter Anne Margrethe Ulriksdatter senere rejste tilbage til Hansted

Ja - der er jo forskel på A og L

Sådan må det vist være!

Mvh.
Karl-Peter


Henning Mortensen

I skiftet efter Øllegaard Tønnesdatter Staal står der: Vores fader (Tønne Mortensen Staal) blev forflyttet fra Stensballe til Halsted ...
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G93W-F9K3-3?i=356&wc=M5KN-HZH%3A333468701%2C333545201%2C333793101%3Fcc%3D2015318&cc=2015318
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Karl-Peter Dammeyer

Til Henning!

Tak for et par gode bidrag! her svar på det første:

Den 9. April blev   (1732)
salig Tønne Mortensen
Stool, Degn --- til
Halsted og Aunede
----- begravet.
Efterladende sig 9 forsømte
og ---dige børn
i slet tilstand

De sidste tre sætninger kunne tyde på, eller ser ud som om, han har været alene i Halsted med børnene
Hans hustru, Anne Margrethe Ulriksdatter Zitscher bliver begravet i Hansted sogn Voer H. 20 år senere
Enten er hun blevet i Hansted, da Tønne rejste til Lolland, og havde børnene med

Eller hun var med til Lolland, så senere rejst tilbage til Hansted, og efterladt sine børn hos faderen

Men det må vel kun blive et gæt, hvordan det i virkeligheden forholdt sig, et eller andet er der da sket

Mvh.
Karl-Peter

Karl-Peter Dammeyer

Nu svar på nr. 2. indlæg:

Tønne Mortensen Stool blev forflyttet fra Stensballe til Halsted på Lolland
Det var dog et gevaldigt hop - et eller andet må han have gjort sig utilbens med, siden en så drastisk handling
På tiden var hans potion vel nærmest en offentlig akademisk stilling, så myndighederne, det lokale råd, må have taget denne beslutning for at komme af med ham!
I dag kende vi udmærket til begrebet, en forflytning, men dengang var det vist usædvanlig?

Skiftet er, som jeg ser det, nærmest en personlig afhandling over livet som det var/er efter Øllegaard Tønnedatter Stools død
Det ser også ud til, at det er skrevet personligt af efterladte søster/bror - eller forstalt til skifterettens embedsmand

Skiftet indeholder flere familie oplysninger end blot forflytningen, her et par relevante udpluk:

------- Tønne Mortensen Stool, født i Klaggering i
Jylland, aulet af Selvejerbonde Morten Stoel i Klaggering, -----
---- Anne Margrethe Ulriks. Sitzers Datter, ------
------ i Stensballe By i Jylland hvor min fader
var Degn til Stensballe og Wær --------
-
-
---- fader blev forflyttet fra Stensballe til Hansted
i Lolland og var Degn der omtrent 6 Aar ---- 2 Børn
en Søn ----- Ulrik Stoel, en Datter Wierche Catrine Amalie Stoel
- Tønne Mortensen døde 41 år gammel

Om der er mere af særlig betydning lige omkring Tønne Mortensen, kan jeg ikke rigtig tyde mig frem til
Skiftet må være hentet fra Lolland - godt gået, synes jeg, det kunne jeg ikke selv have hittet

Mvh.
Karl-Peter

Thestrup-Bjørn


Det var IKKE usædvanligt, at præster, degne, prokuratorer, forvaltere, militærfolk, håndværkere m.fl. flyttede rundt.

-------------------------------

IGEN tages der fejl af Hansted (Jylland) og Halsted (Lolland) - se din afskrift af skiftet fra i formiddag.
Du skriver fejlagtigt "Hansted i Lolland".

--------

Oplys venligst, hvornår præcis degnen T. M. Staals enke blev begravet (og hvor).


Deres yngste datter, Vibeke Tønnesdatter begraves i Halsted (Maribo amt) den 2. dec. 1742, 13 år gl.
- så moderen har vel boet der også (sandsynligvis hos den næste degn, svigersønnen Jesper Davidsen Torp, død 1747).

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=203992#203992,38694249
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#20
Jeg fandt det lige selv i Nygaards Sedler

Hun døde 1752 på Hansted hospital (Voer herred)

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=420685&sort=e

---------

Her i kirkebogen (Hansted sogn, Voer herred, Skanderborg amt)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=163415#163415,27448315
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Karl-Peter Dammeyer

Til Thestrup-Bjørn!

Først mange tak, at du investerer din tid til at gelejde mig, også med værdifulde bemærkninger fra tiden tilbage fra dengang, jeg vil bruge så meget det er muligt at hente, til at gøre mit "værk" mere spiseligt for andre, end blot navne og tal
Derfor er det jo væsentligt, at det er de rigtige navne der bliver skrevet, så ok! - indrømmet, de to by navne "driller mig" lige i skyndingen, men jeg vil lægge mig i selen for at gøre det bedre

Mvh.
Karl-Peter

Thestrup-Bjørn

- og pas ekstra på.

Der er også et Hansted sogn i Hillerslev herred (Thisted amt)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Karl-Peter Dammeyer

Ja, det er også med i kortene, men nu skal jeg til at have styr på alle boldene, alle notater sat rigtigt sammen
Imellem har jeg netop en linje til Thisted, det skal jeg have set nærmere på

Mvh.
Karl-Peter