Geni.com

Startet af Günther Kipp, 30 Mar 2011 - 18:00

Forrige emne - Næste emne

Günther Kipp

Med stor risiko for at blive slagtet, spørger jeg spagfærdigt!!
Jeg har gennem de seneste år medvirket til at prøve på og få samlet "det store træ".
Et projekt på Geni.com som på nuværende tidspunkt har mere end 54 mill profiler, indrømmet der er da mange fejl, og en del rod, men det er også min opfattelse, at mange mennesker gør et stort stykke arbejde i at holde "ukrudtet" nede. Jeg ved godt, at det har mere karakter af samling end af forskning, men hvad er egentlig den generelle holdning til web løsninger som Geni, for mig ser det ud som om I alle sidder og vogter jeres eget!! Hvis man går ind i et projekt som Geni.com, vil der uværgerligt opstå mange fejl, men er alternativet at "blive hjemme"??

PS jeg er helt ny i dette game og startede mere af generel historisk interesse, end af slægtsinteresse!!

Bjarne Due Pedersen

Ligesom alle andre hjemmesider med slægtstræer, så er det kun ledetråde.
Personligt efterprøver jeg ALT hvad jeg finder via andre sider, Jeg vil have dokumentationen i orden, ellers skal det ikke være som fakta i mit stamtræ  :)
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Anne Marie Holck

Jeg kunne aldrig selv finde på at bruge en sådan løsning. Det er slet ikke seriøst nok for mig... Der er andre muligheder for at bekendtgøre sine slægtsdata, og hvor man selv har styring over, hvad der bliver skrevet om slægten.

Leif Bærtelsen

Citat... og startede mere af generel historisk interesse, end af slægtsinteresse!!

Citatet fra dit indlæg fortæller lidt om den store forskel på at samle navne og på slægtsforskning. I slægtsforskningen er det ikke kun navnene, men også historien, stederne, levevis, livsbetingelser, familierne mv. der er i fokus.
Leif Bærtelsen - 2670  - Legacy bruger

Karen Graabæk Møller

Hej Günther

Jeg har selv bevæget mig lidt rundt på Geni, og jeg er ikke begejstret. Problemet for mig er at man skal have "pengene op af lommen" for at få lov til at lave de simpleste ting. Og programmet er således indbygget at det er svært at komme til at sammenligne slægt med en anden uden netop at betale.

Desuden føler jeg at det forsøger at være mindre et seriøst slægtsforskningsprogram end en samlecentral for "familien" - deres nyhedsbrev er irriterende at få, da jeg jo ligesom er mere end ligeglad med om min cousin 5 times removed har fødselsdag i dag.

Og min sidste anke er at programmet er opsat til engelsk/amerikansk slægtsforskning, og generelt forsøger at udfylde min farmors efternavn med min farfars - og det er jo ikke standard her i Danmark, hvor vi bruger fødenavnet. Jeg kan godt blive irriteret når en kvinde refereres til som mrs. Hansen, når hun nu var født Møller (for nu at bruge et nemt efternavn).

Jeg har udfyldt det nødvendige for at kunne relatere min familie med familien til ham som inviterede mig, men jeg kommer aldrig til at bruge Geni til at præsentere resten af slægten.

Hvis bare det var nemmere at få kontakt til evt. dobbelte indlæg, ville det måske virke bedre. Og så ville det jo nok også kræve færre resourser, og måske kunne man så gøre mere af det gratis - men det virker som om man bare forsøger at få penge ind uanset hvad.

Og det var så min mening - håber ikke den var for skarp her på en onsdag aften  ;)

Hilsen
Karen G. Møller

Jens Eg

Hej på tråden

Jeg lod mig også overtale til at "skrive" på GENI for min slægts vedkommende, men så er der en del, der kommer med, at vi har "sammenfaldende" slægtninge.   Det kan også være i en hel del tilfælde, men så er der nogen, der har fundet en "fortsættelse" til min gren, og vil så have at vi er i "slægt"..... og hvad så ?
Disse personer (indtil flere) har så sammenholdt data fra forskellige grene og fundet een, som man "synes" er samme, og så OK.   Men derudover bygger man videre på "grenen".  Har fundet, at indtil flere forskere har samme slutslægtning, så ok.   MEN derefter bygger man videre, blot man f. eks kan finde en person med navnet ( der ligner)..... og jo flere, der bruger den slags "kilder"  forstærker jo hinanden i, at have ret, at det er den rette person, men uden DOKUMENTATION og KILDE....
Og hvad gør man så.  Forslag ???.   Jeg har indenfor min gren 6-7 personer (mig selv incl) på listen, der fortæller, at f. eks. mit grelleste eksempel "MAREN NIELSKONE", at hun skulle være datter af Niels Strangesen Bild, hvilket IKKE der dokumenteret. Jeg skriver " at MAREN NIELSKONE" er sidst kendte person og min dokumentation er Lundenæs amts protokol.  MEN her stopper jeg som sidste led for hendes vedkommende.   Men de øvrige personer fortsætter med "udokumenteret" anelinie og faktisk forstærker hinanden i, at deres linie er korrekt. For når blot een har det, så må det jo være "RET" .... men uden det jeg ønsker... dokumentation/kilder.
Hvordan stopper man den slags....mail til div. personer virker åbenbart ikke.  Så forslag imødeses.
Mvh
Jens Eg     ww.thyslaegt.dk

Kathrine Tobiasen

Jeg kan tilslutte mig Karen og Jens. Har selv været med i samme slægtssammenrod som Jens og har for døve ører prøvet at sætte ovennævnte Maren Nielskones udokumenterede anetavle til debat.
Marens adelige aner kan findes adskillige steder ude på nettet, men med vore dage nemme spredning af informationer, er det, at en kilde optræder mange gange, ingen garanti for at den er troværdig. Jeg endte med at slette min Geni-profil.

Det er fint, at man samarbejder, og i Geni bliver man mødt med et væld af opfordringer til dette. Man får præsenteret en person, som kan være den samme som en, man selv har med, og man kan så sige ja eller nej til at arbejde sammen om vedkommende. Det er helt OK, men det bliver jo tvivlsomt, når det netværk, man bliver flettet ind i, også rummer alt for tilfældige og/eller forkerte sammenkoblinger.

Genis force ligger for mig at se i mulighederne for at arbejde sammen med ens nære og fjernere nulevende familie. Ligesom på Facebook kan man holde sig opdateret på, hvad der sker i familien, og man kan lægge billeder og anekdoter ud. Hvis det er dét, man vil.

Når det drejer sig om egentlig forskning i ældre tider, er Geni absolut ikke sagen. Man har alt for lidt styr på, hvad der bliver lagt ind af skidt og kanel (begge dele kan naturligvis forekomme), og i sin struktur er Geni slet ikke gearet til at arbejde med folketællinger og skifter - påmindelse om at nævne kilder eksisterer eksempelvis ikke i Genis univers.

Og så er det, som Karen nævner, dødirriterende at man gang på gang får beskeder om så og så mange anesammenfald - og når man vil gå ind og se dem, bliver mødt af en lukket dør: Du må opgradere til Pro-versionen (der koster knapper) for at få adgang til herlighederne!!
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Anton Dorph-Petersen

Jeg kan tilslutte mig diskussionen vedr. GENI-databasen. Jeg selv har betalt et nærmest symbolsk beløb for at være "PRO".
Jeg har lagt rigtig meget ind på denne database og har inviteret familiemedlemmer. Jeg har bestemt ikke lagt alle mine slægtsdata ind, da der er en del, der "roder" og ændrer data til forkerte - spec. ved de ældre, hvor der er anesammenfald.
Jeg bruger GENI til at få kontakt med fjernere slægtninge og kan på den måde udveksle oplysninger.'
NB!
Den basale og dermed afgørende slægtsdatabase ligger kun på min egen computer - GENI betragter jeg som en god "kontakt-database", og hvis man, som jeg har, har en meget stor slægt kan GENI-databasen med fordel anvendes til at få kontakt til andre.

Med venlig hilsen
Anton Dorph-Petersen
Vejle

Lars Erik Bryld

Jeg har præcis det samme problem med Geni som jeg havde med Nordisk Slægtsdatabase.

Denne type websider prøver alle at sælge brugernes eget arbejde tilbage til brugerne for penge uden at have tilført produktet nogen egentlig værdi. Kontakt med andre slægtsforskere og deres arbejde behøver man ikke nogen betalingshjemmeside til. Internettet selv og talrige gratisløsninger gør det samme, og på betingelser, man selv vælger.

Jens Eg

Hej tidligere deltagere  og vores formand Susanne Fuglsang.

Jeg kan desværre ikke komme til DIS generalforsamling, og jeg kan desværre ikke huske, hvornår evt. forslag skal være inde. Men jeg kunne da tænke mig, at Kathrine Tobiasen eller Susanne Fuglsang evt. kunne tage emnet med ... eller berøre det, så der måske blev en drøftelse ud af det på generalforsamlingen.  Afstemnings fuldmagt kan også sendes hvis .... !

Vi skulle jo gerne kunne "stoppe" den slags masse selv bekræftende akcept af, at når "Alle" har det, så må det være ret.   Blot en enkelt har det, så bekræfter/bruger 2 - 3 stykker det, og så er det ved at være en "(u)dokumenteret" sandhed.   --- Ligeså med "tilfældig" ane sammenfald, der indtil flere gange blot er det halve navn, der er eens, --- så tror man, at det er samme ane  !!!
Skal man blot melde sig ud af GENI, eller kan man nøjes med at "holde" sig væk fra siden uanset, hvormange mails man erholder ? Eller kan man fra "højere" organisationer ( f.eks. DIS) tage kontakt til "topledelsen af GENI" og måske få den slags uheldigheder !! bragt ud af verden.

Men man skulle jo nok aldrig være begyndt at "fodre" systemet og senere rette div. fejl. Til sidst bliver det jo håbløs, og hvis man senere vil se, efter GENIs tilbud  om at se familie sammenfald,  da pludselig ønsker $US  ... for i nogle tilfælde faktisk at se, hvad man tidligere selv har leveret.  Så her stopper  det.
SU venligst her eller direkte mail. Tak.
Mvh
Jens Eg  7563   www.thyslaegt.dk



Jørn Christiansen

Hej

Jeg synes det er fint med en tråd som denne, hvor folk kan give deres mening om Geni til kende, det kan give andre en baggrund for at vælge om man vil være med eller ej.
Geni drives af et privat firma i Californien, og det kan da vist aldrig blive en opgave for DIS at blande sig i deres metoder. Slet dog bogmærket til Geni, hvis du ikke mener det er et sted at komme, så er den da ikke længere.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Susanne Bratløv

Hej Jens.

Forslag til generalforsamlingen skal være bestyrelsen i hænde senest 1. februar i henhold til vores vedtægter.

Alle emner kan naturligvis tages op under punktet eventuelt, men jeg mener ikke at vi som forening kan og bør blande os i hvordan en privat virksomhed vælger at drive deres forretning.

Jeg synes det er rigtig godt denne tråd nu kører i forum, hvor folk hver især kan fortælle om deres erfaringer med Geni. Så får andre slægtsforskere mulighed for at vurdere om det er noget de vil involvere sig i.

Med venlig hilsen Susanne B. Fuglsang.

Jens Eg

Hej formand Susanne Fuglsang

Jeg var (er) godt klar over fristen for forslag, MEN her i forum mener jeg, at det kunne være meget gavnlig at få sådanne "problemer" frem.
Indlæg i GENI  - kildeløs og med mange personer/indlæg, der har det samme (forkerte) - selvforstærkende oplysning, så går det jo galt.   Alle tror, at de har det rette, men når kilderne ikke slår til længere, da  "importerer" man fra andre og henter den samme FEJL frem og over i egen slægtsoplysninger.  Får så "beviset", at når SÅ mange har det, så må det også være korrekt.  !!   MEN NEJ...
Vi kan jo alle lave fejl, men ubevist, for tjek og dobbelt tjek alle oplysninger inden man indlemmer dem i egen anetavle/slægtshistorie.
Men måske bliver dette spørgsmål "berørt" under eventuelt på jeres møde. Hvis ikke, da er det blot uheldig.
Katrine Tobiasen ønsker også et indlæg i "Slægt og Data", men jeg er jo nok ikke den rette. Vi har jo begge  MAREN NIELSKONE  iblandt vore aner, så....... (det er jo vores fælles problem)... men jeg kender også en del andre, der har samme (heldigvise) afslutning på hendes aner, som jeg har,  NEMLIG, at her slutter hendes slægt bagud nemlig

God generalforsamling herfra.
Mvh
Jens Eg

Henrik Poulsen

#13
Hej Susanne...

Kan du så ikke også kontakte Family Search og se om du kan få lukket dem og alle andre der ikke har præcise data og dokumentation i orden.

Undskyld mig Jens, men vi er hver især selv ansvarlige for de data vi ønsker at registrere og hvor vi ønsker at søge dem. Ønsker man ikke at bruge Geni, så lad være.

De data man måtte finde på Geni er der jo ingen der forhindrer at man tjekker en ekstra gang. Det gør jeg da også selv med det jeg finder på FamilySearch, DDD og andre databaser.

Tror da også at mange bruger Google i dag i deres søgning, men det er jo heller ikke præcise data og jeg er da sikker på at brugere af både Google og Geni er klar over at der kan være risiko for fejlfortolkning.

Jeg har da set en del slægtstræer på private hjemmesider med både 10, 20 og 30.000 personer og der er da ingen der skal bilde mig ind at alle disse personer er checket minutiøst og at der ikke bare kan være en tvivl om en relation, navn, årstal eller andet. Men jeg kan da tage fejl.

At en slægtsforsker ønsker at dele sit materiale på en side som Geni synes jeg da bare er positivt og så kan andre jo vælge at bruge det eller lade være.

Og hvor vil du sætte grænsen. Skal Legacy brugere ikke have mulighed for at udveksle data, PGV bruger ikke have mulighed for at dele...?

At DIS bestyrelse skulle blandes ind i dette er da helt hen i vejret.

Denne type websider prøver alle at sælge brugernes eget arbejde tilbage til brugerne for penge uden at have tilført produktet nogen egentlig værdi


Jeg vælger at se dette som en kommentar fra en der ikke har sat sig ind i hvad Geni er, men det er jo også frit i et åbent forum. Det er en sjov holdning der efterhånden har bredt sig hos nogen om at et produkt som Geni nærmest er blevet ringere fordi man skal betale for det, end hvis det havde været gratis. Det er jo ikke muligt at finde et gratis produkt som Geni.

Jeg har præcis det samme problem med Geni som jeg havde med Nordisk Slægtsdatabase.


Uden overhovedet at komme men en fornuftig kommentar omkring hvad det er for problemer man har haft med Geni og Nordisk Slægtsdatabase....

Der er da ingen der er tvunget til at bruge noget som helst der skal betales for og som man måske slet ikke forstår.

Jeg ved godt, at det har mere karakter af samling end af forskning


Hvis man tager materiale fra de 20 bedste slægtsforskere fra DIS og udgiver dette på en hjemmeside, skulle det så ikke være forskning mere, men bare en samling....? Da er da en tolkning.

Der er andre muligheder for at bekendtgøre sine slægtsdata, og hvor man selv har styring over, hvad der bliver skrevet om slægten.


Det  er helt sikkert at der er andre mulighed, men styr over hvad der bliver skrevet om slægten er vist noget der hørte tiden for internettet til.
For nogle måneder siden kunne jeg på wikipedia læse om at en i familien skulle være død og jeg ringede til hans kone for at kondolere. Hun kunne så fortælle mig at han stadig var i levende live og vi undrede os begge.

Hver i sær har man jo rigelig mulighed for at vælge mellem forskellige løsninger, hvor Geni er en af dem. Jeg er sikker på at Geni vil blive bedre med tiden, de har trods alt kun eksisteret i 5 år og ser ud til at gøre det godt.

Kirsten Tatt

Jeg har været Geni-medlem siden 2007 og har utrolig stor glæde af medlemsskabet.
Familietræet er vokset, medlemmerne bidrager meget forskelligt - alt efter ønsker og muligheder - jeg selv sørger for at kilden så vidt muligt er noteret.
Det er dejligt når der dukker fotos, historier og spørgsmål op undervejs. Min fornemmelse er at alle er meget seriøse omkring det de 'udgiver' på Geni.
Er der en enkelt -  eller flere -  der er 'faret vild' så får vi også ordnet det.
Jeg har ikke fortrudt midt medlemsskab.

Venlig hilsen Kirsten Tatt f. Elmose

Lasse Koldkjær Kristoffersen

Jeg startede med Brother's Keeper, men er gået over til udelukkende at bruge geni.com.

Jeg er alt for uøvet til at vide, om programmet lever op til den standart, man kan finde til offline brug. Jeg bruger det udelukkende fordi jeg lever i en kuffert, og da jeg sidder ved 3-4 computere hver uge, bliver jeg simpelthen nødt til at have en 100% online løsning. Alternativet ville være en usb-stik, men så skulle jeg sikkerhedskopiere ud i en uendelighed for at føle mig sikker.

Jeg har ikke behov for at dele mine data med fremmede, men jeg synes, det er sjovt, at nogle familiemedlemmer kan logge ind og følge mit arbejde.

Hvis der er alternativer til geni.com, hører jeg meget gerne om det. Jeg er såmænd ganske tilfreds, men jeg kigger gerne på endnu bedre løsninger :)

Med venlig hilsen
//Lasse

.