Jordmødre

Startet af Helle Rossini Hansen, 31 Mar 2011 - 09:19

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Min 2nd great grandmother Ane Johanne Frederiksen f. Nielsen (født i Gravlev d. 17. Feb. 1854 – død i Hobro d. 16. April 1932) var Distriksjordemoder i Hostruphuse (Aalborg Amt), senere under Hobro, Randers Amt. Jeg har et billede taget omkring 1915ish, hvor hun står foran sin praksis, med skiltet i baggrunden "Johanne Frederiksen Distriksjordemoder"

Ved hendes anden vielse i 1885 var hun listet som Enke og Jordemoder, Folketællingerne 1890-1916 da hun var bosidende Hostruphuse, Hørby Sogn, var hun listet som Jordmoder, og folketællingen 1921 var hun listet som pensionist. Så groft regnet, så var hun jordmoder fra 1885-1920.

Jeg fandt denne kilde www.svoo.dk-kilder.html se nederst for Danmarks Jordmødre Bog III. Det ville have været fantastisk, hvis jeg havde fundet hende der, men var ikke heldig. Nu kommer vi til spørgsmålene; for at give sig ud for at være jordemoder, skulle man være medlem af Jordemoderforeningen?, og hvilken type uddannelse skulle man gennemføre?. Var Fødselsstiftelsen i København den eneste udvej? Jeg kan slet ikke se at hun på noget tidspunkt kunne være taget til København for at uddanne sig, slet ikke med alle de børn hun skulle tage vare på også.

Jeg fandt et gammelt link på det gamle DIS-Danmark, hvor et medlem i en periode havde vedhæftet et cirkulære, som der i 1832 var blevet udsendt til Amtsmændene vedrørende uddannelsen af jordemødre, men det blev desværre fjernet, er det tilgængeligt andre steder?. Jeg har studeret alle trådene på DIS og anetavlen.dk, vedrørende jordemødre, men der er så mange forskellige indslag, og efter flere timers efterforskning har jeg fundet mange interessante artikler, men syntes ikke jeg er kommet meget videre.

Der er henvist til eksamensprotokollerne for jordemødrene som skulle befinde sig i registrant 2183, som dækker årene 1739- 1982 Protokol, Jordemoderuddannelsens historie, "Jordemoderkommissionen", færdiguddannede jordemødre på Rigsarkivet.

Men hvorfor kan jeg kun finde "Eksamensprotokoller over Jordemodereksamen" fra 1807-1837, på Daisy? Er dette den eneste mulighed jeg har, for at finde informationer omkring min Tipoldemor?

Er der nogen der kan give mig nogle gode råd? Er der kun en udvej, og bede om hjælp til opslag på Rigsarkivet?

På forhånd tak for hjælpen

Helle Rossini Hansen
Californien, USA

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Jørgen Sørensen

Jeg kan ikke hjælpe med Daisy. Men det er muligvis een arkivalie, og den overskrider nok tilgængeligheds reglen?
(protokol over eksaminerede jordmødre fra 1739 til 1982)

Fra en ældre tråd - Link

Jeg har lige bestilt den omtalte protokol til brug på Aalborg Stadsarkiv (jeg har også fået Rigsarkivets godkendelse til at se deri) Da dit spørgsmål vedrører 1800 tallet, så skal jeg gerne se om jeg kan finde din oldemor når protokollen kommer.
Venligst Jørgen - 2300

Helle Rossini Hansen

Tusind tak for det Jørgen, skal du bruge yderligere informationer end dem listet i første og andet afsnit?

Mvh

Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Jørgen Sørensen

Beklager, du kunne jo ikke vide, at det med grønt er et citat fra den gamle tråd, undskyld.

Jeg har ikke omtalte protokol. Jeg har ikke engang rørt den ;)
Venligst Jørgen - 2300

Helle Rossini Hansen

Ja jeg syntes nok jeg genkendte tråden, da jeg klikkede på den genkendte jeg teksten, men jeg var  selv for hurtig Jørgen, jeg skulle have set at du havde kopieret samme tekst. Det var ærgeligt jeg blev blev helt glad. Så det vil sige der kun er Arkivets vej?

Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Jørgen Sørensen

Der er muligheden i hjælp til opslag.

Jeg svarede dig, fordi der åbenbart skal tilladelse til, for at se i den.

Der er ikke så mange oplysninger i den, nedenfor det jeg selv var heldig at få.


[vedhæfting slettet af admin]
Venligst Jørgen - 2300

Helle Rossini Hansen

Nej hvor spændende, jeg troede lige et øjeblik at min Ane Johanne Frederiksen var tilstede. Så det er fra protokollen? Ja det var ikke mange oplysninger, selvom det er sjovt at se, hvordan de klarede eksamen.

Så den bog der findes kaldet Danmarks Jordmødre Bog III, findes der en tidligere udgave, hvor man kan se en tidligere generation? Jeg tror at årsagen til at jeg ikke kan finde hende i bogen, måske er fordi at bogen dækker perioden efter 1920.

Jeg vil prøve at se om jeg kan få en til at slå min tipoldemor op i "hjælp til opslag", i mellemtiden håber jeg stadig at nogen kan hjælpe mig med andre kilder.

Mvh.
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Jørgen Sørensen

Jeg undrede mig, da jeg prøvede at checke navnene fra mit billede med Danmarks Jordmødre Bog III, side 129. (side 111 og 124)
Der er 2 i bogen, og ingen af dem fra fotoet.
Jeg er så kommet i tvivl om, hvor de så har fået uddannelsen.

Gad vide hvordan det hænger sammen, min ane Johanne Henriksen er fra Holbæk Amt, og har næppe været i Jylland eller på Fyn.
Venligst Jørgen - 2300

Helle Rossini Hansen

Det er ikke helt klart, om de skulle have en uddannelse, I flere indslag læste jeg, at der var ingen vej udenom, man skulle på skolen i København. I et andet indslag læste jeg, at der på et tidspunkt var for få jordmødre, og der blev givet tilladelse til at man kunne blive uddannet lokalt. Der var i begge tilfælde ikke henvist til nogen kilder der kunne bakke indslagene op, så det der cirkulære fra 1932, ville være hjælpsomt, det var garanteret beskrevet der.

Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

J. Hansen

Danmarks Jordemødre (redigeret af W. Nellemose) (med en historisk Oversigt over Jordemodervæsenets udvikling i Danmark af Gordon Norrie) / udgivet med billigelse af Den Almindelige Danske Jordemoderforening. - Charlottenlund : Eget Forlag, 1935. - Bind 1-3 i 1 bind : ill

Indhold: Bind 1: Det danske jordemodervæsens historie. Bind 2: De danske jordemoderforeningers historie. Bind 3: Danske jordemødre. Circa 1000 biografier over medlemmer af Den Almindelige Danske Jordemoderforening.

De 2 første bind, jf. ovenfor, kan måske hjælpe dig mht. indblik i uddannelsen mv. Bind 3 kender du jo allerede.

mvh/Jørgen

Helle Rossini Hansen

Er dette bog I og II?

http://www.bodilogniels.dk/_slaegthist_opl/Jordmoder%20hist/danmarks_jordmoedre.pdf

Jeg så dette link, men bladrede det kun igennem. Det tyder på at det kun er medlemmer der er noteret i bog III,  og jeg er ikke helt klar over om alle jordmødre var medlemmer af jordemoderforeningen, hvis min Ane Johanne Frederiksen ikke er i bogen, kan hun jo ikke have været medlem.

Helle

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"