Familien Mersebach

Startet af Carsten Bjerg, 04 Dec 2016 - 10:33

Forrige emne - Næste emne

Carsten Bjerg


Jeg søger oplysninger om, hvor familien Mersebach kommer fra. Johannes Nicolai Meersebach og Ane Margrethe Madsdatter dukker op første gang i Sædinge Sogn, Maribo Amt 11. November 1781, hvor Johannes står fadder til Mads Hansens søn i Lille Sædinge. Ved folketællingen i 1787 bor familien i Sædinge, hvor deres to yngste børn er døbt i hhv. 1782 og 1784. Herefter flytter familien til Vejleby.

Men familiens ældste barn er ikke døbt i Sædinge (født ca. 1778), og jeg har forgæves søgt, hvor han er døbt og hvor familien befinder sig for de kommer til Sædinge. Jeg har således heller ingen informationer om forældrene fra før 1781, bortset fra, at de er født ca. 1742 (Johannes Nicolai Meersebach) og ca. 1733 (Ane Margrethe Madsdatter).

Mon der er nogen, der kan hjælpe ? Navnene er jo ikke helt almindelige, men jeg kan ikke finde det mindste spor.

Med venlig hilsen

Carsten

Inger Toudal

#1

Fundet på FamilySearch:

Name    Johannes Nicolay Merseback
Spouse's Name    Anna Margaretha Madsdr
Event Date    08 May 1776   [Marriage]
Event Place    Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Måske en bror til Johannes:

Name    Jorgen Nicolay Merseback
Spouse's Name    Friderica Moller
Event Date    01 May 1776   [Marriage]
Event Place    Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark



Kilde: FT-1787    Husstands-/familienr:   6    Matr.nr./adresse:   Husmandssted
Sogn:    Sædinge   Herred:    Fuglse    Amt:    Maribo   Stednavn:    Seddinge Bye
Navn:     Alder:     Gift?:     Pos. husstand:     Erhverv:     
Johannes Nicolai Mersebach     45     Gift      Hosbond      Spinde Mester og Raskmager       
Magrete Madsdatter     44     Gift      Madmoder             
Mathis Mersebach     8     Ugift      Deres Søn             
Peter Christian Mersebach     5     Ugift      Deres Søn             
Johannes Nicolai Mersebach     3     Ugift      Deres Søn 

Kilde: FT-1845   Husstands-/familienr: 38
Sogn:    Landet   Herred:    Lollands Sønder    Amt:    Maribo   Stednavn:    Alminde, en Gaard
Navn:     Alder:     Gift?:     Pos. husstand:     Erhverv:     Fødested:
Mathias Mersebak     66     Gift            Gaardmand      Frederiksværk, Kronborg A.
Ane Hansdatter     42     Gift            hans Kone      Thiersted S., Maribo A. 
Maren Mathiasdatter     18     Ugift            deres Barn      Thiersted S., Maribo A. 
Johan Mathiasen     16     Ugift            deres Barn      Thiersted S., Maribo A. 
Hans Mathiasen     12     -            deres Barn      Landet 
Paulline Mathiasen     9     -            deres Barn      Landet 
Jens Nielsen     21     Ugift            Tjenestekarl      Landet 
Lucie Johansdatter     47     Ugift            Tjenestepige      Landet  

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Carsten Bjerg

Hej Inger,

Tak for dit svar, som hjalp mig til Johannes' og Ane's vielse, som jeg nu også har fundet i kirkebogen. Desværre bringer det mig ikke meget længere, da jeg jo gerne vil tilbage til de to's fødsler. Jeg har heller ikke fundet deres første søns dåb i kirkebøgerne for Garnisons sogn.

Men tak for hjælpen. Måske jagten skal sættes ind i Københavnsområdet.....

Mvh
Carsten

Ole Dorch

I Melby sogns kb ses en del fra Frederiksværk og omegn, at få døbt børn på den tid.

Her ses "Spindemesteren fra Ore(?)" som Dom 15(?) p. Trin 1779 får døbt en søn Mathias Nicolai.
Teksten er svær læselig, men jeg tror ikke der kan herske tvivl om, at det er den i 1787 viste ældste søn. :D
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=153661&side=118


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Carsten Bjerg

Jeg er sikker på, at du har ret. Også fordi Frederiksværk tidligere har spøgt i min søgning. Jeg beundrer din evne til at læse kirkebogen. Der kan jeg ikke være med.....

Tak for hjælpen. Jeg leder videre.

Mvh
Carsten