Hvem var forældre til Ellen Jensdatter født i Vind sogn?

Startet af Nina, 04 Dec 2016 - 14:51

Forrige emne - Næste emne

Nina

Hej
Jeg har brug for lidt hjælp her...

Ellen Jensdatter bliver i 1820 gift i Sønder Lem Sogn med Nicolai Christensen. Vielse kan findes i KB Sønder Lem Sogn 1815-25 ny udgave opslag 45. Hun flytter til Dejbjerg Sogn (se FT 1834) med manden og dør så 23 Sep 1836 se KB Dejbjerg Sogn 1834-50 ny udgave opslag 124.
Ved døds info står der at hun er datter af Jens Mikkelsen i Vind Sogn (så vidt jeg kan læse).

Men så starter problemerne, for der er i 1771 i KB for Vind Sogn kun 1 pige, Elle, men hun er datter af Jens Gosmer (Jens Jacobsen). Denne Elle konfirmeres i 1788. Der er ikke andre ved det navn født omkring dette tidspunkt.  Folketællingerne i 1787 og 1801 gavner heller ikke, idet hun ikke er med nogen familie, men derimod er ude og tjene. Og Jens Mikkelsen stifter ikke familie før 1776.
Er der nogen der kan hjælpe?

Arne Feldborg

Der er meget det tyder på, at det er bemærkningen ved hendes begravelse der er forkert. Udover de ting du nævner, så er det jo givetvis også Jens Jacobsens Ellen der tjener hos farbroderen i Staasø i 1787.

Skiftet efter Jens Jacobsen fortæller desværre ikke noget om hvor Ellen opholder sig på det tidspunkt.
1328 Jens Jacobsen i Gosmer i Vind sogn. 28.10.1793, fol.274B. (ved E. Brejl)
E: Maren Andersdatter. LV: Anders Pedersen i Kær i Vind sogn. B: Else Marie 5½, Kirsten 2½. FM: Svend Jacobsen i Stråsøgård i Vind sogn, nu i Fuglsang. FM: Else Jørgensdatter. B: Jørgen 30, Ellen 23, Christen 18, Mette 17, Anne 15, Anne 13. FM: Kjeld Sørensen i Sandfær.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Nina

Tusind tak Arne for dit input, og du har sikkert ret. Men det er vel fortsat et springende punkt om "min" Ellen Jensdatter der dør i 1836 nu også rent faktisk er den samme Ellen Jensdatter som Jens Jacobsen Gosmers datter?
For det er i og for sig kun begravelssesteksten der får mig til at kigge på Vind Sogn.

Arne Feldborg

Det har du helt ret i. Bemærkningen ved begravelsen er efter al sandsynlighed forkert. Et skifte efter Jens Michaelsen kunne have underbygget dette, men det har jeg ikke fundet.

Vi ved dog, at Jens Jacobsen i Vind har en datter i den rette alder, og som tilsyneladende ikke bliver i hjemsognet. Men vi har ikke nogen sikre holdepunkter for, at det faktisk er hende du her har fat i.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.