Affotograffering fra arkivets mikrofilmslæsere

Startet af Peter Bøjesen Jensen, 21 Okt 2010 - 19:39

Forrige emne - Næste emne

Peter Bøjesen Jensen

Hej
Vil høre, om der er nogen, som har nogle gode råd til, hvordan man får de bedste resultater, hvis man gerne vil affotograffere fra arkivernes mikrofilmslæse-apparater.

Jeg har et ganske almindeligt digitalkamera (Canon Ixux 40).
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Inger Buchard

luk flahs'en
brug indstillingen 'blomst'
fotografer lidt på skrå, så pæren i baggrunden ikke forvirrer automatikken

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Peter Bøjesen Jensen

Hej Inger.
Hvad er flahs´en ? Er det uden blitz du mener ??
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Ole Laursen-W.

Hej Peter,

Til at bearbejde billedet kan ScreenShotFixer (http://jvo.dk/jvo/screen_shot.htm) anbefales.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Jørgen Sørensen

Jeg tager flere billeder af det samme, lidt forskudt, således jeg får teksten øverst eller nederst, hvor det er nemmest at læse. (flytter filmen lidt)

Der er nogle steder nogle "anderledes læserapperater, viser billedet på en plade/skærm, de er en hel del bedre at fotografere.

Brug af Blitz, der nok den nemmeste vej til at blive upopulær på arkiverne, så det første du gør efter du har tændt fotoapparatet, er at slå blitzen fra.
Venligst Jørgen - 2300

Peter Bøjesen Jensen

Hej Alle
Mange tak for jeres anbefalinger.
Det med blitz er jeg godt klar over vil være meget upopulært  :) Og det er heller ikke så godt, at det jo giver genskær på skærmen.

Jeg tog nogle billeder sidst jeg var på LAO. Vil prøve at se hvordan de bliver med programmet, som Ole anbefaler.

De er dog sorte med hvid skrift. Ved ikke om ScreenShotFixer kan bytte om på dette, men det må jeg jo prøve at se på. Ellers kan jeg ændre det i Photoshop. Så er spørgsmålet, jo bare, om man skal ændre dette først og så behandle det i ScreenShotFixer eller omvendt  :). Ved ikke om Ole har nogen erfaring med dette??

Det med flere billeder er nok også en god ide, hvis noget er utydeligt på det ene, kan det jo være tydligere på et andet  :)
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Arne Feldborg

Citat fra: Peter Bøjesen Jensen Dato 22 Okt 2010 - 17:35
De er dog sorte med hvid skrift. Ved ikke om ScreenShotFixer kan bytte om på dette, men det må jeg jo prøve at se på. Ellers kan jeg ændre det i Photoshop. Så er spørgsmålet, jo bare, om man skal ændre dette først og så behandle det i ScreenShotFixer eller omvendt 
Programmet kan godt bytte om på sort og hvidt. I nogle tilfælde er det bedst selv at gøre det enten før eller efter at belysningen er udjævnet, i andre tilfælde er det udmærket at lade programmet gøre det. Der må du prøve dig lidt frem.

Der er også meget stor forskel på de filmlæsere man har de forskellige steder. Man må simpelthen selv prøve sig lidt frem, også mht. kameraindstilling. Men helt generelt, hvis det overhovedet er muligt - så brug stativ!


mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Peter Bøjesen Jensen

Hej Arne

Ja har prøvet at downloade programmet, og har fundet ud af, at det godt kan bytte rundt :)
Desv. er der ikke rigtig nogen vejledninger til programmet, så man er nok nødt til at "lege" lidt med det for at finde ud af, hvordan det fungerer, og hvad man skal gøre.

Som du også skriver, er det jo ofte noget med at prøve sig lidt frem, men det er jo dejligt, at høre lidt om andres erfaringer  :)

Har et par forskellige billedbehandlingsprogrammer (bl.a. photoshop) som kan en masse. Ofte er det desværre et tidsproblem, at man ikke har tid til at få sat sig ordentligt ind i det hele. Især ikke når man stadig har job mm også at skulle passe.

Begynder efterhånden at glæde mig til den dag, hvor der kan blive mere tid til at udforske alle de forskellige hjælpemidler, at kunne tage på arkivet mm. Men der er stadig en 20 års tid til at jeg kan trække mig tilbage fra jobbet  :)
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk