Fri Mision???

Startet af Anna-Marie Sørensen, 02 Apr 2011 - 20:07

Forrige emne - Næste emne

Anna-Marie Sørensen

Godaften, er der nogen i dette forum som kan hjælpe mig med hvor jeg finder oplysninger om personer der tilhørte Fri Mision ( jeg har aldrig hørt dette før) er det en slags Fritænkere, ateister eller hvor kan det placeres. det drejer sig om en indførsel i kirkebogen .
Sulsted, Kær, Aalborg 1900-1902-68-5
Anmærkning: Barnets Navn inført uden dåb , forældrene hører til den Fri Mission.
på forhånd tak Anna-Marie S. ???

Hans Poulsen



Hej Anna-Marie

Et par links hentet via Google:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,516715,516737

http://www.giessinglund.dk/aner/birthegiessingkristensen/7522.htm

"Aalborg 1900-1902-68-5" - skal være 1900-1907, opslag 68 nr. nr. 5

Hvorvidt *baptisterne* og *fri missions-folkene* var samme menighed, véd jeg ikke, men i så fald lå terminologien ikke helt fast i kirkebogen:

Opslag 8 har fx "uden dåb. Forældrene baptister"

Opslag 27 "uden dåb. Forældrene tilhører den frie mission".

Udtrykket den fri mission har jeg aldrig hørt før - og jeg er endda vokset op i Sulsteds nabosogn.

[Opslag 43 skal i skarp parentes, for her fandt dåb sted, men ved en valgmenighedspræst. Valgmenigheder var og er menigheder inden for den danske folkekirke]

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Norma Nielsen

Hej Anna Marie

Jeg ved, at man på Gjøl havde en såkaldt "Fri Mission". TV sendte for en del år siden serien "Fiskerne!, som handlede om indremissionske fiskere, som kom fra Vestkysten og slog sig ned som fjordfiskere. I kirkebogen for Gjøl og Gøl sogn kan du finde en del tilfælde, hvor børnene ikke er døbt i kirken og der står under bemærkninger, at "forældrene tilhører frimissionen", Jeg mener også at have set ved en fødsel i Gjøl, at der var en skrivelse fra biskoppen, hvor denne tillod, at faderen døbte sine børn selv. Jeg er ikke klar over om Indre Mission og Fri Mission er det samme.

mvh Norma

Hans Poulsen



Hej Norma

"Jeg er ikke klar over om Indre Mission og Fri Mission er det samme".

Det tør jeg godt vædde en Gjøl-pølse med rå og ristede løg med dig om, at det er to forskellige menigheder.

Indre Mission er en del af den danske folkekirke, og (barne-)dåb en overordentlig central del af kirkelivet - et af de to sakramenter.

Fri missions-folkene fra Sulsted fik IKKE døbt deres børn, jævnfør ordene "..uden dåb. Forældrene tilhører den frie mission..".

Jeg tror gerne, at der også var fri-missions-folk på Gjøl eller Gøl, og jeg tror også, at du og jeg kan blive enige om, at "Fiskerne" var en dejlig fjernsynsudsendelse.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anna-Marie Sørensen

Mange tak for hjælpen til jer begge, og for opslag 27  ;)
Jeg håber at finde ud af hvad der gemmer sig bag Fri Mission, men en forskel er der jo helt klart da anm. er forskellige i KB.
tror jeg holder på Gøl- pølsen +agurkesalat.
MVH Anna-Marie S.

Hans Poulsen



Hej Norma

Nu tør jeg godt stramme den og lade væddemålet dreje sig om en ristet med baconovertræk og to brød:

AO
Hjørring amt
Øster Han herred
Øland, der er nabosogn til Gjøl sogn
1892-1914

Opslag 50 og 61, samme forælderpar: Forældrene tilhører Frimissionen
Opslag 52: Forældrene tilhører Frimissionen
Opslag 74: Forældrene tilhører Frimissionen

Men her kommer dødsstødet, der sikrer mig den ristede:

Opslag 71, to rubrikker lige efter hinanden:

- I den første: "Forældrene er baptister"
- I den følgende: "Barnets navn opgivet af forældrene, der hører til den fri mission"

=====

Uden for ethvert væddemål kan slås fast, at de gode Ølandsbeboere på den tid også troede på den fri kærlighed, for det myldrer med børn født uden for ægteskab.

======

Stærke sager.

God søndag

Venlig hilsen

Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anna-Marie Sørensen

Hej igen Hans og alle andre som læser med.
Da du er lokalkendt, kunne du måske sige mig din mening om det kunne være noget af det som står
på  nedstående adr.
http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC2H3ZF   
Her et lille udsnit.
Bethaniakirken, Tylstrup
Menigheden i Tylstrup blev stiftet år 1889. Ved hovedlandevejen Aalborg-Hjørring ligger den store landsby Tylstrup.
Her findes en af Missionsforbundets største landmenigheder. Den første frie missionsvækkelse her fandt sted omkring 1889-90, da Cathrine Juell og lidt senere Jensen-Maar holdt møder i Tylstrup,
Tylstrup Hede og Brændskov. Da de kom til egnen, fandt de på en måde jordbunden beredt for evangeliet. Thi det var netop her i
sognene omkring Brønderslev, at folkeskolelæreren Mogens Abraham
Sommer, der var stærkt påvirket af Søren Kierkegaards tanker, en menneskealder tidligere havde prædiket og fået mange til at se det hule i statskirken. Vækkelsen, som spredte sig til de nærliggende
landsbyer Ajstrup og Sulsted, resulterede hurtigt i en vis
form for organiseret menighedsliv. Allerede i 1894 byggede menigheden det første missionshus, der endnu kan ses ved landevejen nord for
Tylstrup. Dette missionshus erstattedes i 1934 med en ny, smuk kirke. Ligeledes er der i 1955 købt en fortræffelig prædikantbolig.

Mvh Anna-Marie S




Bjarne Due Pedersen

http://www.tidsskrift.dk/visning.jsp?markup=&print=no&id=73396
"De forskellige religiose samfund isaer Indre Mission og det grundtvigsk/folkelige foreningsliv lovede folk en bedre tilvaerelse, blot de selv troede pa det - eller blev oplyste nok. Thylands Baptistmenighed blev oprettet i 1891, Frelsens Hcer begyndte at virke i 1890, Indre Mission indviede et nyt Missionshus i december 1886. Den frie Mission blev stiftet i 1885 som en udbryderbevaegelse af Indre Mission og var i 1888 medstifter af Det danske Missionsforbund."
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Hans Poulsen


Hej Anna-Marie

Ukendskab til et emne har aldrig afholdt mig fra at have en skråsikker kommentar til det, men bemærkningerne skal selvfølgelig serveres med en vis fasthed i stemmen for at virke.

Dog må jeg erkende, at du er min overmand, der har presset mig op i et hjørne, hvor jeg må smide håndklædet i ringen.

At skulle optræde som konsulent i religiøse anliggender i Tylstrup, vover jeg ikke.

Det ville blive bluff fra ende til anden, så jeg afstår.

I øvrigt er det 55 år siden, at jeg forlod det smukke Kær herred med dets mange charmerende sogne.

Juli måned tilbringer jeg altid i Nordjylland - også i år, og da kommer jeg altid igennem Tylstrup og kan varmt anbefale dig nærkontakt med dette link.

Du vil ikke fortryde!

http://www.tylstrup-kro.dk/

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Norma Nielsen

Tak også fra mig:

Nu blev der sat en del på plads vedrørende Den Fri Mission. Jeg blev stillet det spørgsmål engang af en amerikansk efterkommer af en Gjølbo. Jeg kunne ikke finde noget dengang, der forklarede det.
Men Bjarnes indlæg satte nogle ting på plads, nemlig
" Den frie Mission blev stiftet i 1885 som en udbryderbevaegelse af Indre Mission og var i 1888 medstifter af Det danske Missionsforbund."

Men om Bethaniakirken er/var Indre Missions eller den Frie Missions kirke, skal jeg afstå fra at gøre mig klog på.

mvh Norma


mvh Norma

Inger Buchard

Jeg ved ikke, om følgende citat bringer meget nyt, men jeg har haft fat i bogen flere gange og først med Bjarnes henvisning til Dansk Missionsforbund var der bid:
Einar Molland: Kristne kirker og Trossamfund, Gad 1976 s. 299:
[Det svenske Missionsförbundet fra 1878...] Det norske Missionsforbund dannedes i 1884 og Det danske Missionsforbund er stiftet i Vendsyssel 1888; en af dets rødder er Kierkegaard-krisen af 1855, men især har den overkonfessionelle vækkelse i Amerika i slutningen af det 19. årh. og indflydelsen fra Svenska Missionsförbundet været afgørende, i sidste tilfælde gennem svenske missionærer.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Anna-Marie Sørensen


Hej igen.
Som jeg læser det har Frikirken været starten på  Fri mission, heraf opstod Indre Mission og Dansk Missionsforbund i 1888.

Frikirkehistorie
Sidste del af 1800-tallet er en af de mest
inter­essante epoker i Danmarks moderne historie. Danmark fik i 1849 en ny grundlov. Den ga­ranterer alle borgere frihed i
trosspørgsmål. Det var nu - for første gang - tilladt at danne menigheder uden for folkekirkens regi og kon­trol. Mange frie
kredse stod parat til at benytte sig af denne nyvundne ret.
Inspirationen udefra var vigtig for den del af vækkelsesfolket, der søgte frihed uden for fol­kekirken. Mange immigranter vendte
tilbage til det gamle land, som fortalere for det nye kri­sten- og kirkeliv, de havde oplevet i Amerika. Verden var allerede da begyndt at skrumpe.
Kendetegnende for tiden var en række lokalt betonede folkelige og religiøse vækkelser. Fæl­les for disse vækkelser var protesten og mod­standen mod den rationalistiske forkyndelse i folkekirken, der efter manges mening ikke havde meget med kristendom at gøre. Vækkel­sesfolket prioriterede bibelstudium og bøn og følte sig efterhånden langt fra den officielle kirke. Nogle sluttede sig sammen i foreninger eller valgmenigheder og forblev i folkekirken med det formål at re­formere den. De mest radikale delte Søren Kierkegaards bidende
kirkekritik og mistede tilliden til systemet. De ville ikke vente længere.

Det Danske Missionsforbund
Det var i denne historiske sammenhæng Det Danske Missionsforbund blev stiftet i 1888. En væsentlig inspirator var svensk-amerikane­ren Frederik Franson, der havde stiftet be­kendtskab med store vækkelser i USA. Også den norske adelsfrøken Cathrine Juell blev en vigtig faktor i dannelsen af frie menigheder. Fiskeren Jens Jensen-Maar fra Thisted hørte Cathrine Juell og begyndte snart selv at præ­dike i de frie
menigheder, der skød op mange steder. Jensen-Maar var på mange måder en samlende faktor og en fælles talsmand for de unge menigheder, hvoraf en del fra 1888 slut­tede sig sammen i et fælles
forbund kaldet »Det Danske Missionsforbund«.

Mange hilsner og tak for de mange indlæg  i denne tråd. 
Anna Marie Sørensen

Casper Fruergaard Schrøder

Kære alle
Tak for en meget interessant tråd. Jeg er stødt på den, fordi jeg undersøger et beslægtet emne. Måske nogle af jer stadig ser den.
Jeg er stødt på en slægtning, der i en folketælling 1901 i Aalborg er registreret som 'udenfor trossamfund'.
I 1907 får han en søn. Men han navngives i følge kirkebogen uden dåb. På dette tidspunkt er familien rykket til Struer.
Men så - i 1911 - dukker familien op igen i Hansted. Og SÅ bliver sønnen døbt.
Jeg forsøger at opklare, hvad der kan være bag dette forløb. Nogle bud - ud fra hvad det ville sige at stå uden for trossamfund på dette tidspunkt. Hvor almindeligt var det?
Vh
Casper S.