skipper Jens Christensen Ilsø Aarhus 1677 og brødre

Startet af gerda jensen, 14 Jan 2017 - 14:48

Forrige emne - Næste emne

gerda jensen

Jens Christensen Ilsø fik borgerskab i Aarhus 1677 som skipper. Skulle være født i Lee sogn jfr. Aarhus Borgerskabsprotokol. Har ant. en bror Peder Christensen Ilsø også i Aarhus. Ant. er der en bror Niels i Lee, der jfr. skifte lever 1730.
Kender nogen forældre/fader til disse? Der findes ingen kirkebøger fra Lee sogn før 1751. - Faderen må sikkert være født i Ilsø, Skjern sogn, grundet navnet. Men hvem er han?

Kender nogen til ovennævnte?
Venligst Gerda

Else Skovbo Jensen

http://www.brejl.dk/imiddelsom.html

Det er formentlig her, du har fundet en Niels Christensen Ilsø i Lee. Fra samme skifteprotokol er der flere personer fra Ilsø, også nogle der hedder Christensen
Bjerringbro Lokalhistoriske arkiv udsendte 2008, skrift nr. 15.Deri er en artikel om Ilsø gårdene.
Om den ene, matr. nr. 3 Ilsø er opremset følgende fæstere og ejere

1.Morten Madsen, død 1654
2.Christen Jensen Pallesen, f. 1618, død 1670, gift med forriges enke
3. Christen Mortensen f. 1646, død 1725, søn af nr. 1
4 Christen Christensen ( Store Chren) død 1740, søn af nr. 3  ( I Brejls skifter er Store Christen Christensen nævnt)
5. Mads Christensen Ilsø, f. 1727, død 1789 søn af nr. 4

De efterfølgende fæstere er ikke i slægt med de ovennævnte.

Ilsø hørte til Skjern sogn. Fra 1970 har Ilsø hørt til Hjorthede sogn- ifølge samme skrift

mvh

Else

gerda jensen

Hej Else
Tak for dit svar. - Ja, det er i "1900 godsskifter", at Niels Christensen Ilsø i Lee er fundet.
Bjerringbro Lokalhistoriske arkivs udgave fra 2008 har jeg. Har besøgt dette arkiv flere gange. Har også besøgt Landsarkivet/Rigsarkivet i Viborg i forrige uge.
Jeg er ikke enig i, at de efterfølgende fæstere efter Mads C. Christensen Ilsø født 1727 ikke er samme slægt. Også jfr. kirkebogen.
Mener helt sikkert, at min eftersøgte Niels Christensen Ilsø ikke stammer fra matr.nr. 3, men hvorfra så. I Lee sogn var der før ham en fæster på Fruegaard med navn Christen Jensen. Det kunne være faderen. Men det er alt, hvad der findes fra Lee, idet kirkebøgerne først begynder 1751, og flere private forskningsforsøg omkring Lee sogn strander der, også jfr. Lokalarkivernes gemte papirer.
- Så jeg må desværre nok give op her.

Har du nogen begrundelse for, at hele slægten i matr. nr. 3 ikke er den samme? Fæstere med andre navne, antager jeg ,har været fæstere, fordi ældste søn af forrige fæster var mindreårig.

Venligst Gerda

Else Skovbo Jensen

Hej
Jeg har slet ikke undersøgt noget om Ilsø-gårdene og deres fæstere, kun skrevet det af, der står i omtalte hæfte.

mvh
Else